اقتصاد بازار: گروه حمل و نقل توسعه ترابر ایرانیان‌، به منظور رفاه حال مردم استان‌های اصفهان و هرمزگان مسیر جدید اصفهان - بندر عباس و بالعکس را از تاریخ اول اردیبهشت 94 با قطارهای نورالرضا راه‌اندازی کرد. ‌بعد از درخواست راه آهن جمهوری اسلامی ایران و بررسی‌های صورت گرفته توسط این شرکت از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری مسیرهای فوق به ناوگان ریلی شرکت حمل و نقل ریلی نورالرضا اضافه شد.
ساعت حرکت این قطار از اصفهان 14:10 و ساعت رسیدن به مقصد 5:10 بوده و همچنین ساعت برگشت از بندر عباس 17:50 و زمان رسیدن به اصفهان 9:25 خواهد بود‌.
‌شرکت حمل و نقل ریلی نورالرضا به مناسبت افتتاح این مسیر بلیت قطارهای نور را در مسیر فوق با 10 درصد تخفیف ارایه خواهد کرد. شرکت حمل و نقل ریلی نورالرضا به عنوان زیرمجموعه گروه توسعه ترابر ایرانیان‌ با داشتن 54 واگن‌ مسافری از سال 90 پا به عرصه ناوگان ریلی مسافری کشور گذاشت و از آن زمان در مسیرهای تهران - مشهد، اصفهان - مشهد، تهران - شیراز و تهران - کرمان و به تازگی مسیر اصفهان-بندرعباس تردد می‌کند.
حسن ماسوری مدیرکل راه آهن اصفهان در آیین راه اندازی خط دوم قطار اصفهان - بندر عباس در گفتگو با خبرنگار اقتصادبازار و با اشاره به اینکه اصفهان پتانسل بسیار بالایی دارد و از منظر جهانی باید به آن نگاه شود، گفت: اصفهان یک ورودی بسیار خوب برای کشور است و باید از این منظر به آن نگاه شود. در بخش های خدمات ایستگاهی، سکوهای، سانتزانزیت و وی آی پی اتفاقات مثبتی در راه آهن اصفهان رخ داده است و امروز شاهد سومین قطار نوالرضا هستیم که در محور اصفهان - بندر عباس حرکت خواهد کرد.
وی به کیفیت بالای قطار نورالرضا اشاره کرد و اظهار داشت: باید به سمتی حرکت کنیم که یک قطار در اصفهان نباشد که از کیفیت پایینی برخوردار باشد. باید کیفیت قطارها ارتقا پیدا کند چرا که شان مردم بسیار بالاست و از طرفی اصفهان در مباحث حمل بار و مسافر از پتانسیل های بسیار بالای برخوردار است.
ماسوری گفت: از زمانی که قطارهای گردشگری از سمت مجارستان وارد کشور شد این موج انتظار را به وجود آورد که اکنون این قطارها از اصفهان به سمت اروپا حرکت کنند اما این موضوع نیازمند ترغیب سرمایه گذران در این بخش است.
وی تحول اساسی در صنعت ریلی اصفهان را با راه اندازی قطار پر سرعت اصفهان- تهران دانست و گفت: این قطار موقعیتی را خلق خواهد کرد که مردم اصفهان در کمترین زمان با پایتخت در ارتباط باشند البته این قطار پر سرعت باید در خط شیراز-اصفهان نیز راه اندازی شود.
مدیرکل راه آهن اصفهان با اشاره به حوادث جاده ای و هزینه خدمات بیمه ای بسیار بالای آن گفت: ایمن ترین صنعت حمل و نقل، صنعت حمل و نقل ریلی است. اصفهان باید به سمت صنعت گردشگری حرکت کند و این راهکار نجات اصفهان از آلودگی هاست.
ماسوری گفت: قطار محور اصفهان بندرعباس با 8 سالن که هر سالن ظرفیت 40 نفر را دارا می باشد، دغدغه این محور را برای مردم حل کرده است. قبلا قطار اصفهان - بندر عباس یک روز در میان انجام می شد که با بهره برداری از این خط ریلی مسافران می توانند همه روزه از اصفهان به بندر عباس و بالعکس سفر کنند .
سردار رسول یاحی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان در آیین راه اندازی خط دوم قطار اصفهان - بندر عباس گفت: ارتباطات بزرگترین و مهم ترین گزینه برای توسعه است. امپراتور صفوی در محدوده حاکمیت خود با ساخت کاروانسراها در تلاش بود تا مشکل ارتباطات را حل کند.
وی با بیان اینکه با نگاهی به سالیان نه چندان دور، در خواهیم یافت که تحولات حوزه ارتباطات بسیار گسترده تر از سایر حوزه ها بوده است و اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که در هر دقیقه حدود 167میلیون ایمیل ارسال می شود. این جابه جایی ممکن است در دو اتاق نزدیک هم یا در دو قاره متفاوت باشد. این تحول بزرگ برای انسان 50 سال گذشته غیر قابل باور بود اما امروز به وقوع پیوسته است.
یاحی به تبادل 40میلیارد پیام در شبکه واتس اپ اشاره کرد و گفت: این آمارها اعجاب انگیز است اما ما را وا می دارد تا در این فضای بزرگ سهم خود را مشخص کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای طی راه دراز و پر نشیب آینده باید پتانسیل های اصفهان را به خوبی بشناسیم، گفت: اصفهان می تواند بهانه خوبی باشد تا ما گردشگران خارجی را به ایران بیاوریم. در مجاورت شرق کشورمان 4 همسایه مسلمان داریم که جمعیتی متجاوز از 600 میلیون نفر را دارا می باشد. باید تلاش کرد و برنامه های مدون تنظیم کرد تا با یک نگاه سیستمی و مهندسی بتوانیم توسعه که مجموعه ای از عوامل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی است را شکل دهیم.
معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان به حرکت خوب اداره کل راه آهن اصفهان و شرکت نورالرضا در راه اندازی این خط اشاره کرد و گفت: در راه آهن جمهوری اسلامی بایستی فرهنگ سازی و تبلیغات راه پیدا کند و اجازه ندهیم که راه آهن غیر قابل توجیه اقتصادی شود. باید تلاش کرد تا مردم رغبت کنند برای سفرشان از صنعت ریلی استفاده کنند.
وی به پتانسیل بسیار قوی حمل بار ریلی در اصفهان اشاره کرد و افزود: اگر نگاه سیستمی به مقوله جذب مسافر در اصفهان صورت پذیرد، هوش و ذکاوت مردم اصفهان آنها را به سمت صنعت ریلی خواهد آورد البته باید قیمت ها عادلانه شود.