به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، محمد تیموری در مراسم بزرگداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری، با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده ای کشور بخش عظیمی از کارهای توسعه ای و‌ نگهداری و حمل و نقل کشور را برعهده دارد، اظهار کرد: به دلیل تحریم ها و محدودیت های حمل و نقل هوایی و ریلی، ۹۰ درصد جابجایی مسافر و بار برعهده حمل و نقل جاده ای است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۵ میلیون تن کالا و ۱۹۰ نفر مسافر از طریق راه های کشور جابجا می شود، افزود: ۸ هزار شرکت حمل و نقل کالا و ۳۸۶ ناوگان باری و ۶۸ هزار ناوگان مسافربری و ۷۰۰ هزار نفر راننده دارای کارت هوشمند در کشور فعال هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل‌‌ونقل جاد‌ه‌ای گفت: در نگهداری راه ها ۲۱ هزار پرسنل در کشور فعالیت می‌کنند، همچنین شبکه راه های کشور ۲۱ هزار کیلومتر است و پرسنل ما در طول سال درگیر حجم مبادلات کالا هستند.

وی با بیان اینکه حجم ترانزیت کالا در دنیا ۲۰ هزار میلیارد‌ دلار است که یک سوم آن در آسیا و اروپا است که میزان آن حدود ۶ هزار میلیارد دلار است، افزود: اگر ده درصد این عدد به کشور برگردد، معادل ۶۹۰ میلیون دلار است.

وی با اشاره به مباحث امنیتی و فرهنگی و ابعاد مالی و اقتصادی ترانزیت کالا برای کشور، یادآور شد: ما در مسیر جاده ابریشم قرار داریم و همچنین بسیاری از کریدورهای حمل و نقل از ایران می گذرد و کشور را به نقاط مختلف دنیا متصل می کند.

تیموری تاکید کرد: در جنگ امروز، بسیاری تلاش می کند تا مسیرهای جایگزین ترانزیت ایران را معرفی کنند و اگر این مسیر جایگزین ایجاد شد، برگشت آن دیگر امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: با وجود تلاش های بسیار، میزان ترانزیت ایران حدود دو برابر رشد داشته و در این عرصه کارهای خوبی صورت گرفته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل‌‌ونقل جاد‌ه‌ای با بیان اینکه حکم ترانزیت در ایران همانند حکم آب جاری است، گفت: ترانزیت برای ایران اولویت است و باید از آن حداکثر منافع را ببریم.

وی در ادامه با اشاره به برخی درخواست های رانندگان، اظهار کرد: معیشت نیروهای راهداری یکی از اولویت هاست و آنچه در توان مادی و حقوقی ستاد بود، انجام شده است، اما در استان اصفهان اعتبارات مناسب نیست بنابراین باید این مشکل حل شود.

تیموری همچنین به رفتن لایحه مدیریت حمل و نقل در صحن مجلس اشاره کرد و گفت: از طریق این لایحه چند مشکل رانندگان حل خواهد شد، همچنین وضعیت پرداخت پنجاه درصد بیمه رانندگان در این لایحه دیده شده و هر راننده ای که صورت وضعیت بیشتری را پُر کند، حقوق او افزایش می یابد. از سوی دیگر در زمینه بیمه تکمیلی مسئله رفاه رانندگان حل می‌شود با مصوبه شورای هماهنگی راه های کشور هزینه این بیما پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به مشکل تامین لاستیک و روغن رانندگان، تاکید کرد: قرار این با راه اندازی سامانه فروش روغن در پایانه های بار اصفهان، این مشکل مرتفع شود و در بحث سوخت رانندگان نیز به دنبال پیگیری از طریق سامانه سپهبد هستیم.

بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد روکش آسفالت در حال اجرا است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان نیز در این مراسم، با بیان اینکه از ۲۶ دی ماه به مدت یک هفته به عنوان هفته حمل و نقل و راهداری نامگذاری شده است، گفت: امروز در این مراسم بالغ بر ۲۳۰ نفر از فعالان حوزه حمل و نقل و راهداری تقدیر شدند.

فرزاد دادخواه با بیان اینکه با تلاش های صورت گرفته در بخش روکش و ترمیم رویه آسفالت جاده های استان اتفاقات خوبی می افتد، اظهار کرد: بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد روکش منعقد و در حال اجرا است، از سوی دیگر برای رفع نقاط حادثه خیز استان برنامه جدی در نظر گرفته شده است همچنین در بخش حمل و نقل به خصوص در ناوگان فرسوده مسافر، به دنبال پیگیری وام های تبصره ۱۸ هستیم تا بتوانیم امسال و سال آینده عدد بیشتری را برای استان دریافت کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین به دنبال پیگیری مشکلات کمبود سوخت ناوگان باری هستیم و امیدواریم به زودی شاهد کاهش این مشکلات باشیم.

زندگی بدون حمل و نقل هیچ معنایی ندارد

استاندار اصفهان نیز در این مراسم، تاکید کرد: تاریخ پر افتخار جامعه رانندگان و حوزه حمل و نقل کشور معطوف به ۲۶ آذر ۶۲ نیست و در روزهای مختلف نیز جلوه های دیگری از تلاش های خود را نشان داده اند.

رضا مرتضوی با بیان اینکه قشر رانندگان از ابتدای انقلاب تاکنون دشمن را ناامید کرده اند و همواره در سیل، بحران ها، زلزله ها و … پای کار بوده اند، تصریح کرد: رسانه های بیگانه بسیار تلاش کردند تا ایران را تبدیل به سوریه کنند و مردم را مقابل یکدیگر قرار دهند و یکی برنامه ها مربوط به رانندگان بود، اما این قشر دشمن را ناامید کرده اند و قطعا تاریخ، این روزها را ثبت و ضبط خواهد کرد.

وی با اشاره به عزت بالای جمهوری اسلامی ایران در تمام حوزه ها، اظهار کرد: یکی از ابرقدرت های دنیا به دنبال گرفتن تکنولوژی روز دنیا از ایران هستند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه از سال ۵۷ تاکنون رتبه زیرساخت های ریلی کشور از رتبه ۲۷ به ۱۵ و همچنین رتبه حمل و نقل ریلی از ۳۱ به ۶ رسیده است، افزود: از سوی دیگر شاهد رشد ۱۸ برابری حمل و نقل هوایی بار، ۲۵ برابری حمل و نقل مسافری، ۱۲۵۰ برابری راه های روستایی و رشد ۸۰۰ درصدی حوزه آزادراه ها هستیم و همچنین ظرفیت حمل کالا در بنادر کشور از ۵۴ میلیون تن به ۲۵۰ میلیون تن کالا افزایش یافته، البته این آمارها متعلق به سه سال گذشته است.

وی تاکید کرد: انصافا حوزه حمل و نقل یکی از موثرترین حوزه هاست ‌‌بدون حمل و نقل در حوزه صنعت، گردشگری، معدن، کشاورزی و گردشگری نمی توانیم کار کنیم و  زندگی بدون حمل و نقل هیچ معنایی ندارد.

مرتضوی همچنین تصریح کرد: یکی از حلال ترین رزق ها در کشور رزق سر سفره رانندگان است و اگرچه محدودیت هایی وجود دارد و ناظر بر دشمنی دشمنان هستیم اما در این جریان یک مسیر را انتخاب کنیم که خوشبختانه انتخاب رانندگان انقلاب و حمایت از جمهوری اسلامی بوده است.

یک پنجم ظرفیت جابجایی بار و مسافر در اصفهان است

در ادامه این مراسم، فرمانده سپاه صاحب الزمان اصفهان نیز با اشاره به ظرفیت بالای حوزه حمل و نقل در بخش هوایی، جاده ای و ریلی، تاکید کرد: بدون حمل ‌‌نقل شرایط زندگی امکان پذیر نیست و بخشی از آرامش حوزه حمل و نقل مربوط به راهداری است.

سردار مجتبی فدا افزود: شرکت ها و موسسات مختلفی برنامه ریزی می کنند تا از ظرفیت های موجود به درآمد و سود برسیم و این خدمات و ظرفیت ها را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد البته افزایش برخی ظرفیت های خدمت رسان و بهسازی‌ و بهینه سازی راه ها، دو بانده کردن راه ها، نظم عبور و مرور راه ها، ایجاد ایستگاه ها و استراحتگاه های رانندگان در قالب حمل و نقل بسیار مهم است.

فرمانده سپاه صاحب الزمان اصفهان با تاکید بر اینکه استان اصفهان در بعد حمل و نقل و نظارت بر راه ها نیازمند توجه است، افزود: یک پنجم ظرفیت جابجایی بار و مسافر و حمل و نقل و رانندگان کشور در اصفهان است، بنابراین باید در اتاق های فکر و اندیشه به این قشر خدمات ویژه ارائه دهیم.

وی با اشاره به تاثیر حمل و نقل و کالا و مسافر در مواقع خاص و سرمایه گذاری دشمن بر این بخش، گفت: و دشمن از برخی بی توجهی ها و نقاط ضعف به دنبال ضربه زدن از این نقاط است.

سردار فدا تاکید کرد: در اتفاقات اخیر کشور، دشمن با برنامه ریزی به دنبال جدا کردن مردم از نظام و مسئولان بود و قصد داشت تا اصناف و انجمن کامیون داران را به دامنه این موضوع بکشاند.

وی در پایان خطاب به وزارتخانه و سازمان راهداری، خواهان توجه به بحث بیمه تکمیلی رانندگان، حل مشکل گرانی لاستیک و روغن رانندگان، حل مشکل ماده ۳۸ تامین اجتماعی، نوسازی ناوگان و جلوگیری از رانت در این مسیر، ساخت پایانه های استراحت بین راهی، بهسازی و نوسازی راه های کشور و تامین خسارت رانندگان ناشی از راه ها شد.