اقتصاد بازار: بعد از گذشت سه ماه از آخرین وعده سازمان استاندارد مبنی بر اعلام نتایج بنزین مصرفی در کلانشهرهایی که وزارت نفت مدعی بود در آنها بنزین با استاندارد یورو 4 عرضه می‌شود، این سازمان بدون سر و صدا نتیجه آزمایشات خود را اعلام کرد.
وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد در گفتگو با خبرگزاری رسمی دولت، با اشاره به اینکه در آزمون بنزین‌ها مشخص شد، 83 درصد پارامترهای بنزین عرضه شده در جایگاه ها کاملا منطبق با استاندارد ملی ایران (استاندارد تکلیفی 4904) بوده است، تاکید کرد: بیشترین درصد قبولی در نمونه‌برداری‌ها از هشت کلانشهر، مربوط به تهران و شیراز و بیشترین عدم انطباق به ترتیب مربوط به اراک و اصفهان بوده است.
به گفته این مقام مسئول معیارهای آلایندگی و عملکردی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج اندازه گیری نیز به تفکیک استان و معیار آزمون و همچنین در مقایسه با سال 1393 مورد مطالعه قرار گرفت. وی با بیان اینکه 83 درصد پارامترهای مورد آزمون، قبول و 17 درصد مردود بوده است، اضافه کرد: در مجموع معیار اصلی آلاینده های نمونه برداری شده مطابق با استاندارد ملی است.
مرندی مقدم با یادآوری اینکه طبق مصوبه شورای عالی استاندارد از سال 94 ارزیابی انطباق بنزین برعهده سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفته است، تصریح کرد: ‌در این زمینه سازمان ملی استاندارد ایران علاوه بر طرح نمونه برداری از جایگاه های عرضه بنزین برای شناسایی بهتر عوامل موثر انطباق، نتایج اندازه‌گیری نمونه برداری از پالایشگاه ها را نیز در دستور کار خود قرار داده است. به گفته این مقام مسئول، از سال 93 نمونه‌برداری از جایگاه‌های عرضه بنزین و پالایشگاه‌ها در سطح کشور آغاز و نمونه برداری توسط این سازمان انجام شده که نتایج اندازه‌گیری‌ها، تحلیل و بررسی دقیق خواهد شد.
از سوی دیگر مدیرکل استاندارد استان اصفهان اواخر هفته گذشته در خصوص استاندارد بنزین تولید شده در پالایشگاه اصفهان، گفت: بنزین تولیده شده در اصفهان از نظر کیفیت هیچ مشکلی ندارد اما از نظر عملکرد زیرسوال است؛ به عنوان مثال بنزین تولیدی بیش از حد استاندارد تبخیر و همین عامل سبب سوخت شدن سریع بنزین در وسیله نقلیه می‌شود.
غلامحسین شفیعی افزود: بحث استانداردی که مطرح شده به همین صورت است؛ اما از نظر آلایندگی مشکلی ندارد و بنزین مشکل کیفی دارد. به گفته شفیعی، اعلام نظر قطعی را با نتیجه اعلام می‌کنیم چراکه می‌خواهیم صحبتی که اعلام می‌شود مستند باشد؛ این موضوع خطای کارشناسی نیست و فقط قصد مطمئن شدن از مسئله را داریم. وی بیان داشت: در حال حاضر ۱۹ نمونه از بنزین اصفهان را در پالایشگاه نفت اصفهان، پخش فرآورده‌های نفتی، جایگاه‌های سوخت و ... برای آزمایش نمونه برداری کرده ایم که هنوز نتایج آن نیامده است.
مدیر کل استاندارد استان اصفهان ادامه داد: بنزین تولیدی در اصفهان از نظر کیفیت و شاخص سلامتی که مشکلی برای آلودگی هوا نداشته باشد، مشکلی ندارد و اینکه گفته می‌شود از نظر عملکردی و بررسی چند فاکتور شیمیایی دارای مشکل است، بدان معناست که از جنبه تبخیر، تقطیر، فشار و درجه اشتعال ممکن است استانداردهای لازم را نداشته باشد. به گفته وی، در حال حاضر مشخص شده که سرعت تبخیر بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان بیش از حد استاندارد است. شفیعی گفت: تا نتایج دقیق آزمایش ۱۹ نمونه بنزین مشخص نشود، نمی‌توان جزئیات را مطرح کرد. وی در پاسخ به اینکه اگر مشخص شد بنزین تولید شده اصفهان به گونه‌ای است که سبب آسیب به خودرو یا در ضعیف ترین حالت همان زود تمام شدن بنزین و اعمال فشار مالی به صاحب خودرو را موجب می شود، قرار است چه اقدامی از سوی اداره کل استاندارد انجام بگیرد، گفت: ما تنها نتایج را به تهران اعلام می‌ کنیم اما در نهایت فرجه‌ای به صاحبان پالایشگاه نفت داده می‌شود تا اشکالات را رفع کنند.
اما در واکنش به اظهارات مسئولان استاندارد، مدیر روابط عمومی پالایشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد بازار، تاکید کرد: بنزین یورو 4 تولید با کاتالیست های داخل پالایشگاه اصفهان، با بهترین کیفیت لازم تولید می شود.
محمد صادق حاجیان در خصوص صحبت های مدیرکل استاندارد اصفهان مبنی بر اینکه کیفیت بنزین پالایشگاه اصفهان مناسب اما سرعت تبخیر بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان بیش از حد استاندارد است، گفت: مگر می شود بنزین از لحاظ کیفیت مشکلی نداشته باشد اما از سوی دیگر چنین ایراداتی داشته باشد. وی افزود: ما اطلاعی نداریم مسئولان اداره استاندار اصفهان برای بررسی بنزین اصفهان از کدام محل نمونه گرفته اند چرا که تا امروز مسئولان استاندار از بنزین های تولیدی داخل پالایشگاه اصفهان نمونه ای نگرفته است. به گفته حاجیان، به دنبال صحبت با مدیرکل استاندارد اصفهان هستیم تا پی به مبنای اظهارنظرهای وی ببریم.
وی با تاکید بر اینکه معتقدیم بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان از لحاظ کیفیت یکی از بهترین انواع بنزین در کل کشور است، تصریح کرد: پالایشگاه اصفهان قبول نمی کند که کیفیت بنزین تولیدی آن از لحاظ استاندارد پایین است.
این مقام مسئول پالایشگاه اصفهان به تماس اخیر خود با اداره استاندارد تهران اشاره کرد و گفت: این اداره عنوان کرده خبر و صحبت های مدیرکل استاندارد اصفهان به گونه ای درست عنوان نشده است. وی گفت: پالایشگاه اصفهان این آمادگی را دارد که مقامات استاندارد تهران، داخل این مجموعه نمونه های لازم را از بنزین تولیدی گرفته و بعد از انجام تست های لازم، در خصوص بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان اظهار نظر کنند.
حاجیان همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار اقتصاد بازار مبنی بر اینکه مدیرکل استاندار اصفهان عنوان کرده که 19 نمونه از بنزین اصفهان را در پالایشگاه نفت اصفهان، پخش فرآورده‌های نفتی، جایگاه‌های سوخت و ... برای آزمایش نمونه برداری کرده اند که هنوز نتایج آن مشخص نشده است، گفت: ما اعلام می کنیم که از پالایشگاه اصفهان هیچ نمونه بنزینی گرفته نشده و احتمالا این نمونه ها مربوط به پمپ بنزین های سطح شهر بوده است. وی تاکید کرد: پالایشگاه اصفهان مطابق استانداردهای روز دنیا بنزین تولیدی خود را تست و اداره نظارت بر تولید وزارت نفت نیز بررسی های لازم را انجام می دهد که بعد از این پروسه بنزین تولیدی تحویل شرکت پخش فراورده های نفتی می شود.
مدیر روابط عمومی پالایشگاه اصفهان تصریح کرد: پالایشگاه اصفهان متولی بنزین توزیعی در پمپ بنزین ها نیست و هیچ مسئولیتی در قبال توزیع بنزین و یا هر گونه فراورده های سوختی در سطح کشور ندارد.
به گفته وی، بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان با توجه به اینکه بیشتر از میزان نیاز کلانشهر اصفهان است به شهرهای دیگر از جمله تهران ارسال می شود و ممکن است نمونه بنزینی که در تهران از لحاظ کیفیت مورد تایید بوده بنزین تولیدی اصفهان بوده است. به گفته حاجیان، پالایشگاه اصفهان روزانه حدود 9 میلیون لیتر در روز تولید بنزین دارد که با انجام برخی پروژه ها ظرفیت تولید بنزین یورو 4 آن قابل افزایش است. وی تاکید کرد: بنزین یورو 4 مطابق استانداردهای روز دنیا تولید می شود و مشکلی از لحاظ کیفیت ندارد و درخواست داریم مسئولان استاندارد در محل پالایشگاه نمونه گیری و تست های لازم را انجام دهند و بعد از آن اظهار نظر کنند.
با این اوصاف، باید منتظر ماند تا نتایج آزمایشات اداره کل استاندارد اصفهان از نمونه گیری بنزین یورو 4 اعلام شود و باید دید ادعای مسئولان پالایشگاه اصفهان درست است یا مقامات استاندارد کشور؟
/ریحانه سجادی/