شهردار اصفهان در سفر اخیر خود به فرانسه که توسط شورای ایرانی فرانسوی سی آی اف و با همکاری اتاق بازرگانی، انجمن دوستی ایران و فرانسه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، رایزن فرهنگی سفارت ایران در فرانسه، شهرداری اصفهان و دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان برنامه ریزی شد؛ یکی از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی، فرهنگی و گردشگری نصف جهان را رقم زد. قدرت الله نوروزی با مشایعت عبدالوهاب سهل آبادی، رییس اتاق بازرگانی، در این سفر که «هفته فرهنگی اصفهان در پاریس» نام گرفت و تا 25 فروردین ماه به طول انجامید، در جلسات و نشست‌های متعددی با حضور دولتمردان فرانسوی شرکت جست و مباحث مختلفی را در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و هنری اصفهان مطرح کرد.

اگر معاهدات و مذاکرات صورت گرفته در این سفر اخیر از مرز حرف و سخن فراتر رفته و به ورطه عمل برسد، بدون تردید فرصت‌های چشمگیری را از حیث اقتصادی، فرهنگی و گردشگری پیشروی اصفهان قرار می دهد و دریچه ای تازه را به سوی آبادانی این شهر می گشاید؛ شهری که سالهاست در چنگال بی رحم خشکسالی گرفتار شده و این روزها به نفسش به شماره افتاده است.
نکته قابل توجه این است که تلاش شده تا روند اجرای معاهدات و انعقاد قراردادها میان دو شهر پاریس و اصفهان از مجرای اداری خارج شده و از طریق پیگیری بخش خصوصی با سرعت بیشتری اجرا شود. موردی که بی تردید بزرگترین دستاورد سفر اخیر به شمار می رود. آنچه در ادامه می‌خوانید نگاهی کوتاه به دستاوردهای «هفته فرهنگی اصفهان در پاریس» از منظر اقتصادی است. دیدارهایی که می توانند در اندازه دیده بوسی بمانند و یا با خوشه چینی درست، عامل توسعه و تحول اقتصادی باشند.
.
دیدار با انجمن کارفرمایان فرانسه
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان که از همراهان شهردار اصفهان در این سفر بوده است، در اینباره به خبرنگار «نوسان» گفت: از جمله دستاوردهای اقتصادی این سفر که مهم‌ترین آنها نیز تلقی می‌شود، می توان به مذاکره شهردار اصفهان با انجمن کارفرمایان فرانسه(مدف بین‌الملل)، اشاره کرد که با هدف ایجاد زمینه همکاری‌های اقتصادی- فرهنگی برگزار شد. این شرکت حدود 360 هزار زیرمجموعه دارد و یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین تشکل‌های اقتصادی اروپا محسوب می شود.
علیرضا نصر‌اصفهانی ادامه داد: در این جلسه که به همت رییس اتاق بازرگانی پاریس برگزار شد و اکثر شرکت‌های بزرگ اقتصادی فرانسه در آن حضور داشتند، شهردار اصفهان و رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به سخنرانی پرداخته و موضوعاتی همچون اجرای پروژه مترو، قراردادهای مشارکتی، تراموا و مواردی که می تواند به بهبود روابط اقتصادی طرفین منجر شود، مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: همچنین در نشستی که با جمعی از سرمایه‌گذاران فرانسوی برگزار شد، به مذاکره درخصوص شرایط سرمایه‌گذاری در اصفهان و پروژه هایی که امکان واگذاریشان به بخش خصوصی وجود دارد، پرداختیم و به سوالات و ابهاماتی که در این زمینه وجود داشت پاسخ دادیم. قرار بر این شد که در آینده ای نزدیک هیات فرانسوی به اصفهان آمده و این موضوع را پیگیری کند.
وی از دیدار شهردار اصفهان با شرکت مجری طرح تراموا در اصفهان خبر داد و عنوان کرد: در این دیدار طرح اجرای تراموا در زیر پل امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که ما ظرف 3 ماه آینده تکلیف نهایی پروژه را درخصوص اجرا یا جابجایی آن به مکانی دیگر مشخص کرده و به این شرکت اطلاع دهیم.

معاهده ساخت هتل در اصفهان
نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دیدار با مسئولان شرکت «اکوزهتل» با هدف اجرای پروژه ساخت هتل در اصفهان از دیگر بخش‌های این سفر بود، اظهار کرد: شرکت «اکوزهتل» از شرکت های بزرگ هتل سازی در فرانسه است و پروژه ساخت هتل های بسیاری را در کشورهای مختلف جهان اجرا کرده و دو هتل نیز در تهران ساخته است. در این دیدار ظرفیت‌های مختلف شهر اصفهان در زمینه ساخت هتل معرفی شد.

سرمایه‌گذاری برای ساخت ورودی‌های شهر
وی همچنین از مذاکراتی در زمینه سرمایه گذاری برای ساخت ورودی‌های شهر خبر داد گفت: در این نشست که با مدیران یکی از شرکت‌های مطرح و خوش سابقه فرانسوی برگزار شد، مسئله سرمایه گذاری در زمینه ساخت ورودی های شهر مورد بررسی قرار گرفت، همچنین از آنها دعوت شد تا ضمن بازدید از اصفهان نسبت به انعقاد قرارداد اقدام شود.

برپایی نمایشگاه آثار هنرمندان اصفهانی در یونسکو
نصر یادآور شد: یکی دیگر از دستاوردهای مهم این سفر که در مذاکره با جلالی، نماینده ایران در سازمان یونسکو مطرح شد و می‌تواند گام مهمی به منظور معرفی ظرفیت‌های هنری و فرهنگی اصفهان به دنیا باشد و برکات اقتصادی قابل توجهی را به همراه بیاورد، ظرفیتی است که از سوی سازمان یونسکو در اختیار اصفهان قرار می گیرد تا در زمانی که سفرای 170 کشور جهان در یونسکو حاضر می‌شوند، سالنی را برای نمایش آثار هنری و صنایع دستی هنرمندان بنام اصفهان اختصاص دهد.
وی همچنین درخصوص برگزاری هفته فرهنگی پاریس در اصفهان در آینده عنوان کرد: در اینباره با سفیر ایران در فرانسه و خانم "دلفین‌اُ" نماینده مجلس فرانسه و رییس گروه دوستی ایران و فرانسه که به اصفهان علاقه زیادی داشت و به زبان فارسی هم مسلط بود صحبت کردیم و قرار شد تا با پیگیری رابطان ایرانی مقیم فرانسه، برنامه هفته فرهنگی پاریس در اصفهان عملی شود.

گردشگری، مهم‌ترین دستاورد هفته فرهنگی اصفهان
اصغر برشان، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز از دیگر همراهان شهردار اصفهان در این سفر بوده است. وی به خبرنگار «نوسان» گفت: از جمله دستاوردهای مهم این سفر فراهم شدن مقدمات مشارکت با یک کارگزار فرانسوی برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی بود و قرار بر این شد تا ضمن تاسیس یک شرکت، مسئولیت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی را به او بسپاریم؛ عاملی که باعث مراودات اقتصادی قابل توجهی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه حرکت در مسیر رونق صنعت گردشگری در اصفهان مهمترین دستاورد این سفر بود، اظهار کرد: دو شهر اصفهان و پاریس مشترکات قابل توجهی از حیث تاریخی و فرهنگی دارند و با توجه به تمایلی که ازسوی فرانسوی‌ها مشاهده شد، این دو شهر می توانند در حوزه توریسم مراودات بسیار گسترده ای داشته باشند، که این موضوع در این سفر مورد مذاکره و بررسی جدی قرار گرفت.
برشان، با تاکید بر اینکه این سفر از حساسیت بسیاری برای طرفین برخوردار است و می تواند باعث ایجاد فرصت های قابل توجهی از حیث اقتصادی برای هر دو طرف باشد، خاطر نشان کرد: در همان زمان شهرهای تهران و مشهد خواستار برگزاری چنین برنامه‌ای شدند و این مسئله نشان از اهمیت موضوع دارد. وی با اشاره به اینکه اجرای معاهدات میان طرفین خارج از قالب بروکراسی اداری و دولتی انجام می شود، عنوان کرد: آنها نگران این بودند که اگر این تعاملات در روند دولتی و اداری انجام شود، موانعی را برای طرفین ایجاد کند، به همین دلیل هم قرار بر این شد که این کار در راستای سیاست های دولت، اما از سوی بخش خصوصی و به صورت غیربروکراسی انجام شود تا نگرانی های موجود را در زمینه ضمانت های بانکی و ... برطرف کند.

با وجود آنکه بعد از برجام و روی کارآمد رییس جمهور ترامپ، آمریکا محدودیت‌های زیادی را برای روابط با ایران برقرار کرده است و به ویژه در زمینه روابط بانکی دنیا با ایران سنگ اندازی فراوانی صورت گرفته، اما فرانسه، همواره روابط تجاری خود با ایران را حفظ نموده است و قراردادهای مختلفی را در همین دو سال با ایران امضا کرده است. خرید هواپیما ایرباس از فرانسه، قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک در تولید محصولات کشاورزی، تفاهم نامه‌های تولید مشترک ماهی، انتقال فن آوری دانه های روغنی از فرانسه، بازسازی فرودگاه اصفهان و مشهد توسط یک شرکت فرانسوی و تفاهم نامه تولید دارو در حوزه سلامت از دیگر فعالیت های اقتصادی مشترک بین ایران و فرانسه در دوران پسابرجام بوده است.

منبع: نوسان