اقتصاد بازار: هفته دولت دراستان اصفهان در حالی آغاز و پایان یافت که بازهم برخی اصحاب رسانه و فعالان از عملکرد دستگاه های دولتی دراستان گله مند بودند .
این گله مندی از آنجا آغاز می شود که علیرغم همه راه های پیچ و خم مشکلات ، دولت تدبیرتاحدودی توانسته در رفع این تنگناها قدم روبه جلویی بردارد.
بااین حال برای رفع نقیصه ای که مورد انتقاد اصحاب رسانه است چه باید کرد؟
آیاباید به طور متناوب نشست خبری برگزارکرد؟
آیا باید به طور فرآینده اخبار ازسوی روابط عمومی تولید کرد و برای رسانه ای ارسال نمود؟
اما به نظر میرسد جدا از دو برنامه فوق باید جامعه هدف از سوی روابط عمومی ها شناسایی شود جامعه هدف و مخاطبین سازمان های دولتی و خصوصی چه کسانی هستند؟ لذا با پرسشنامه باید به سمت مخاطبین رفت و ببینیم باورها، گرایش ها و افکار آنها چیست ؟ از چه چیزی ناراحتند و انتظارات آنان چیست ؟ البته با تحلیل محتوای ارتباطی هم میتوان به دنبال رفع نقیصه های موجود باشیم . تحلیل محتوا فقط اختصاص به مطبوعات ندارد . بلکه شبکه های اجتماعی ، سایت های خبری و... در یک زمان مشخص و موضوعات از پیش تعیین شده ببینیم که فراوانی اشکالات و اقدامات مثبت ما چیست ؟ حتی ببینیم که در چه مسیری اولویت ها و انتظارات دارد بار گذاری میشود . همچنین میتوانیم با آزمون دلفی از خبرگان رسانه و روابط عمومی مشکلاتی که در سازمان با آن مواجه هستیم را به بحث بگذاریم تا به یک راهکار عملیاتی برسیم .
نکته دیگر توجه جدی به مطالعات میدانی وشبه میدانی است . روابط عمومی های استان از رفتارو انتظارات مخاطبین خود در جامعه بی خبرند لذا به نظر می رسد حضور روابط عمومی در محیط هایی که مخاطبین آنها بیشترحضوردارند (غیرازمحیط سازمانی) تا با بار روانی و احساسی با مخاطب خود بیشتر آشنا شوند ضرورتی بس مهم است .
در پایان نباید فراموش کرد که ، پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و از طرف دیگرهوشیاری بالای مردم دست به اقدامات مردودی همچون بنرسازی و آشفتگی بصری ذهن مخاطب را مخدوش نماییم . بنر و فعالیت های تبلیغی جای خود را دارد اما در وضعیت کنونی توجه جدی به پژوهش های ارتباطی امر بسیارمهم و ضروری دراستان به شمار می رود که این موضوع بایستی بیشتر در کانون توجه مدیران قرارگیرد.