اقتصاد بازار: با توجه به نقش مهم رسانه های اجتماعی در تعاملات حرفه ای و از آنجا که روابط عمومی حرفه ای زمانی می تواند از ظرفیت های شبکه های اجتماعی استفاده کند که توان و ظرفیت لازم ایجاد شده باشد، با توجه به نقش مهم مخاطب در شبکه های اجتماعی، در ارتباطی که از طریق رسانه های اجتماعی برقرار می شود مخاطب تنها شنونده نیست و خود به عنوان یک کنشگر فعال در این تعامل دوسویه حضور خواهد داشت.
اما برای رسانه های مکتوب و دیداری و شنیداری هم همچون رسانه های اجتماعی مهارت و فنون لازم برای داشتن یک روابط عمومی موثر و کارآمد در گرو آموزش و آشنایی دست اندرکاران حوزه ارتباطات و روابط عمومی با این فنون و مهارت هاست و از آنجا که داشتن قابلیت های لازم برای حضور در یک روابط عمومی حرفه ای تنها با تلاش، ممارست، آموزش و تجربه و تحصیلات آکادمیک بدست می آید. لذا هر سازمان و نهاد و شرکتی زمانی می تواند موفق عمل کند که بتواند تبدیل به یک برند شود.
این مقدمه را نوشتم تا به اصل موضوع بپردازم. آن هم به عنوان یک خودی نه بیگانه به عنوان یک راهکار نه انتقاد، استان پهناور نصف جهان که هم از لحاظ صنعتی و هم از لحاظ فرهنگی و عملی پیشتاز است، روابط عمومی هایش اکثر فاقد این تخصص اند و این مسئله جدیدا در مدیریت شهری که بایستی سرآمد باشد بیشتر ملموس است.
به عنوان مثال اگر بالاترین مسئول شهری به روابط عمومی اش عنوان میکند که باید فلان روز با این نشریه هماهنگ و مصاحبه ی اختصاصی داشته باشد از نظر اداری قابل پذیرش نیست که در روز موعد روابط عمومی مدیریت شهری شخصیت و وجه ی آن روزنامه را به دلیل عدم سواد رسانه ای و... زیر سئوال ببرد. همچنین مدیران هم بایستی نظارت کافی و وافی بر امور زیر مجموعه خود به ویژه روابط عمومی داشته باشند، چرا که اگر افکار عمومی خدشه دار شد ترمیمش مشکل است.
امید که این مهم در کانون توجه مدیران ارشد استان قرار گیرد تا با تعامل بیشتر و بهتر بارسانه ها به عنوان بال دیگر پرواز حرکتی روبه جلو داشته باشیم.