اقتصاد بازار: روزنامه گاردین امروز(چهارشنبه) اعلام کرد، شرکت خودروسازی پژو- سیتروئن فرانسه از بازگشت خود به ایران با قرارداد سرمایه گذاری مشترک 400میلیون یورویی با شریک سابق خود شرکت ایران خودرو در تهران خبر داد. لغو تحریم ها انعقاد چنین قراردادی را امکانپذیر ساخته است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از گاردین، همزمان با اعلام پژو، شرکت بوئینگ نیز تائید کرد که به دنبال امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ژانویه 2016 (دی 1394)، فروش هواپیما به ایران را از سر می گیرد.
در این میان شرکت بوئینگ دیروز (سه شنبه) اعلام کرد این شرکت قراردادی برای فروش هواپیمای جت به ایران با شرکت ایران ایر امضا کرده است.
شرکت بوئینگ در بیانیه ای اعلام کرد که این شرکت یادداشت تفاهمی با شرکت هواپیمایی ایران ایر امضا کرده است که مشخص می کند، این شرکت قصد دارد هواپیماهای مسافربری تجاری از شرکت بوئینگ خریداری کند.
به نوشته گاردین، شرکت بوئینگ اطلاعاتی دیگری در مورد این قرارداد نداده است.
«علی عابدزاده» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز پیش تر اعلام کرده بود که قرارداد امضا شده با شرمت بوئینگ برای خرید 100 هواپیما از این شرکت است.
گاردین اعلام کرد، براساس فهرست قیمت هواپیماهای بوئینگ، اگر شرکت ایران ایر فقط بوئینگ 737 تک راهرو خریداری کند، ارزش سفارش آن در حدود 11 میلیارد دلار خواهد بود و اگر این قرارداد شامل خرید تعداد قابل توجهی هواپیمای دو راهرویی مانند 777 یا 787 باشد، ارزش آن شاید به دو برابر رقم یاد شده افزایش یابد.
این رسانه نوشت: ایران در دی ماه گذشته یک سفارش 27 میلیارد دلاری نیز برای خرید 118 هواپیما به شرکت ایرباس داده است.
** بازگشت پژو- سیتروئن به ایران
شرکت مشترک ایران خودرو- پژو سیتروئن به نام «ایکاپ» دیروز(سه شنبه) با حضور وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت و معرفی اعضای هیات مدیره و نهایی شدن 17 قرارداد فرعی در پروتکل همکاری های دو خودروساز، به صورت رسمی آغاز به کار کرد.
گاردین درباره بازگشت پژو- سیتروئن به ایران نیز نوشت: نخستین اتومبیل های تولیدشده در چارچوب قرارداد جدید شرکت پژو با ایران که سالیانه تولید 200 هزار خودرو تا سال 2018 را معین می کند، در ماه فوریه (بهمن-اسفند) به بازار عرضه می شوند.
شرکت پژو نخستین شرکت خودروسازی غربی است که بازگشت خود به ایران پس از تحریم های اقتصادی ایران را اعلام می کند.
«ژان کریستف کیومارد» که بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت پژو سیتروئن را اداره می کند، به گاردین گفت: امروز، روز بازگشت به ایران و باعث افتخارماست.
وی افزود: این شرکت خود را در قبال ایران متعهد می داند و ما از طریق شرکت ایران خودرو نشان می دهیم که واقعا خود را در قبال آینده متعهد می دانیم و آماده سرمایه گذاری در ایران هستیم.
این قرارداد سرمایه گذاری مشترک 50-50، تولید سه مدل اتومبیل در ایران را مشخص می کند؛ «پژو 208»، «اس.یو.وی 2008» و «پژو 301» که قطعات آنها نیز اغلب در ایران ساخته خواهد شد.
«هاشم یکه زارع» مدیرعامل ایران خودرو نیز به گاردین گفت: 30 درصد اتومبیل های تولید شده به خاورمیانه و سایر کشورها صادر می شود.