اقتصاد بازار: نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: اجرای اصل 44 قانون اساسی، اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و رفع موانع تولید، سه راهکار خروج از رکود در کشور است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار حمیدرضا فولادگر در جمع خبرنگاران به سال اول فعالیت مجلس دهم اشاره کرد و بیان داشت: امسال تا حدودی کار برای مجلس سخت است چرا که سال اول فعالیت نمایندگان دوره دهم بوده و به نوعی سال تجربه اندوزی است.
وی در خصوص آرایش سیاسی مجلس دهم، بیان داشت: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد مجلس دهم به‌گونه‌ای شکل گرفت که جریان‌های سیاسی در آن برابر هستند، جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا هرکدام نزدیک به 120 نفر عضو دارند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر از 15 کمیسیون مجلس دهم بالغ بر 13 کمیسیون از فراکسیون ولایت و 2 کمیسیون نیز از فراکسیون امید انتخاب شدند، خاطرنشان کرد: بیش از 178 نفر از نمایندگان برای نخستین بار در مجلس حضور دارند و 110 نفر نیز سابقه نمایندگی داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه در ترکیب مجلس دهم تخصص و تنوع به‌خوبی مشهود است، بیان داشت: در این دوره، نمایندگان کم‌تجربه هستند، بیش از 100 نفر از نمایندگان دکترای تخصصی دارند، در همین راستا نمایندگان سوابق اجرائی متفاوتی دارند، برخی بدون سابقه اجرائی و برخی نیز سابقه معاونت وزیری دارند.
فولادگر با بیان اینکه امسال چند کار مهم باید در مجلس انجام شود، تصریح کرد: منتظریم دولت لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس تقدیم کند.
وی با اشاره به اینکه آنچه دولت در دی ماه 94 تقدیم مجلس کرد، احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه بود، تاکید کرد: مجلس با این موضوع مخالفت کرد و حتی بعد از نوروز کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تشکیل شد.
به گفته نماینده مردم اصفهان در مجلس، در این شرایط دولت قرار شد این لایحه را تبدیل به برنامه ششم توسعه کند چرا که ایران هنوز کشوری در حال توسعه بوده و نیاز به قانون و برنامه دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه پنجم توسعه به مدت یک سال تمدید شده است، تصریح کرد: دولت باید تا پایان امسال برنامه ششم را برای بررسی تقدیم مجلس کند و امیدواریم بودجه سال 96 را براساس این برنامه اجرایی کنیم.
به گفته فولادگر، برنامه ششم توسعه باید بر مبنای سیاست های اقتصادی مقاومتی پیش رود.
وی همچنین به بازنگری لایحه دائمی کردم احکام قبلی (برنامه توسعه) به عنوان کار دیگری که امسال باید در مجلس بررسی شود اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دولت احکام دائمی را تقدیم مجلس کرده بود، امسال سعی شد حجم بودجه زیاد نشود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: علاوه بر این قرار است طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد ملی ایران و لایحه اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در سال جاری در مجلس بررسی شود.
وی در خصوص شفاف سازی و ساماندهی مؤسسات عمومی، غیردولتی و بنگاه‌های اقتصادی، افزود: هر بنگاه اقتصادی که وابسته به هرجایی باشد اگر بخواهد وارد عرصه اقتصادی شود باید اطلاعات اقتصادی خود را به شورای رقابت ارائه دهد.
فولادگر ادامه داد: دوم اینکه هر شرکت و مجموعه اقتصادی که بخواهد وارد بازار سرمایه شود باید اطلاعات اقتصادی خود را به سازمان بورس ارائه دهد.
وی همچنین به موضوع سرمایه گذاری دولت در مناطق محروم و فناوری‌های ریسک‌پذیر اشاره کرد و گفت: دولت می‌تواند در مناطق محروم فعالیت اقتصادی داشته باشد اما باید بعد از 3 سال فعالیت خود را واگذار کند همچنین دولت باید از طریق تبلیغات و مناقصه یقین کند که بخش خصوصی در آن مناطق تمایل به فعالیت ندارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه اولویت های مهم مجلس دهم را به ترتیب مباحث اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عنوان کرد و گفت: در حوزه اقتصادی اولویتی بالاتر از خروج از رکود نداریم و بعد از آن نیازمند اصلاح نظام بانکی و تعیین قوانین نظام مالیات بر ارزش افزوده هستیم.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگی تقویت زیرساخت های آن و نظارت بر این بخش بسیار حایز اهمیت است، گفت: در حوزه اجتماعی توجه به آسیب های اجتماعی مورد اهمیت است و در مسائل سیاسی اولویت ما حمایت از ارزش های انقلابی در سطح منطقه و نظارت درست بر اجرای برجام و بازنگری در قانون اجزاب است.
به گفته فولادگر، در این دوره مجلس اصلاح قانون انتخابات شوراها و مجلس باید در دستور کار قرار گیرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه با اشاره به اینکه کمترین میزان تحقق برنامه های توسعه ای کشور مربوط به برنامه پنجم توسعه بود، بیان داشت: علت اصلی این موضوع نوسانات اقتصادی طی سال های 91 و 92 بود همچنین در این دو سال تحریم‌ها تشدید شد میزان فروش نفت کاهش یافت و در سال‌های 93 و 94 نیز قیمت نفت بسیار کاهش یافت.
به گفته وی، به دلایل مذکور تنها یک سوم درآمدهای برنامه پنجم توسعه محقق شد البته بخشی از دلایل عدم اجرای این برنامه کیفی و مربوط به تغییر مدیریت دولت بود.
فولادگر همچنین در خصوص ادغام صندوق بازنشستگی فولاد در تامین اجتماعی و طرح همسان سازی حقوق بانشستگان این سازمان، تاکید کرد: سازمان تأمین اجتماعی معتقد است که تا زمانی که دولت وضعیت بدهی‌های خود را به این سازمان مشخص نکند نمی‌توانند همسان‌سازی را اجرا کنند.
به گفته وی، برآورد شده میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی 100 هزار میلیارد تومان است اما برای اعلام دقیق این بدهی قرار است موسسه حسابرسی بررسی های لازم را انجام دهد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری خارجی در کشور، گفت: سرمایه گذاری خارجی در راستای سیاست های مجلس و هم در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است به شرط اینکه به تعطیلی واحدها و تولیدات داخلی منجر نشود.
وی گفت: مجلس از سیاست دولت در مورد کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی حمایت می کند.
فولادگر با بیان اینکه یارانه در زندگی بیش از 50 درصد مردم هیچ نقشی ندارد، تصریح کرد: تاکنون سه میلیون نفر از فهرست دریافت یارانه حذف شده اند و تا پایان سال جاری این رقم باید به 20 میلیون نفر برسد.
وی در خصوص سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم، گفت: دولت مسیر خوبی را پیش‌بینی کرد اما متأسفانه در اجرای بسیاری از برنامه های خود ناموفق بود.
به اعتقاد فولادگر، نسبت دادن برخی قضایا به دولت قبل تنها در 6ماهه نخست کاری هر دولتی قابل قبول است اما پس از گذشت 3 سال این موضوع دیگر صحیح نیست.
وی به آمار اشتغال 700 هزار نفری که دولت اعلام کرد، اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولت در اعلام این آمار تنها آمار ورودی اشتغال را اعلام کرد و صحبتی از تعدیل نیروها نداشت.
نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: مطابق آمار رسمی مرکز پژوهش های مجلس نرخ رشد شاغلین در کشور صفر است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت در مهار تورم به ‌قیمت رکود موفق بود، تصریح کرد: دولت تورم را با رکود مهار کرد که متاسفانه گره بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم باز نشده است.
فولادگر با بیان اینکه دولت نرخ ارز را ثابت نگه داشت و یک آرامشی را در جامعه حاکم کرد، افزود: متأسفانه این آرامش با رکود همراه بوده و آرامشی که در آن فعالیت اقتصادی وجود نداشته باشد فایده‌ای هم ندارد.
به گفته وی، اجرای اصل 44 قانون اساسی، اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و رفع موانع تولید، سه راهکار خروج از رکود در کشور است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی بعد از حادثه کشته شدن سربازان، اظهار داشت: نمایندگان تا این لحظه برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی برنامه‌ای ندارند.
وی در ادامه در خصوص حضور نمایندگان اصفهان در کمیسیون های تخصصی، گفت:متأسفانه نمایندگان استان اصفهان در سه کمیسیون مهم مجلس از جمله کشاورزی و آب، انرژی و عمران نماینده‌ای ندارد اما پیش بینی می شود مجمع نمایندگان این دوره نسبت به دوره قبل منسجم‌تر تشکیل و عمل کند.
به گفته فولادگر، مجمع نمایندگان اصفهان مصوبه 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود را پیگیری می کنند و امیدواریم این مصوبات اجرا شود.