قدیری با بیان رویکردهای زیست محیطی پالایشگاه اصفهان، از تخصیص بودجه های میلیاردی با توجه به سلامت منطقه خبر داد و گفت: تمام طرح ها براساس شاخص های زیست محیطی و بهبود زیرساخت مصرف آب و انرژی بوده است. همچنین، ضریب پیچیدگی ۶٫۲این شرکت، آن را در بین شرکت های پالایشی کشور پس از پالایشگاه آبادان قرار داده و پیش بینی شده که این ضریب تا ۴سال آینده با اجرای طرح جامع زیست محیطی به بالای ۱۲واحد برسد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در ادامه بحث تکمیل طرح جامع زیست محیطی، بهبود و بهینه سازی فرآیند شرکت پالایش نفت اصفهان، گفت: واحد شکست مولکولی محصولات سنگین پالایشگاه و تبدیل آن به «پروپیلن» به عنوان یک محصول با ارزش از طرح های در حال اجرا و مهم شرکت با سودآوری بسیار بالا است که سالانه ۴۰۰ میلیون دلار سودآوری پالایشگاه اصفهان را افزایش می دهد. او با اذعان به تفکر راهبردی در پالایشگاه اصفهان و ارتقای ساختار سازمانی به هلدینگ پتروپالایشی، از ثبت چند شرکت جدید بعنوان زیرمجموعه این هلدینگ خبر داد و افزود: تمام طرح های زیست محیطی توسط این شرکت ها اجرا خواهند شد.

احداث واحدهای کوگردزدایی و تصفیه گازوئیل

وی از احداث واحدهای گوگودزدایی مدرن و کاهش تولید محصولات سنگین، بهبود فرایندهای عملیاتی درواحدها و افزایش ضریب ایمنی خبرداد وافزود: تا سال 1405، همه فراورده های نفتی پالایشگاه اصفهان، ازجمله تمام ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولیدی روزانه پالایشگاه طبق استاندارد یورو5 تولید می شود. محسن قدیری با بیان آنکه تا یک ماه آینده، واحد تصفیه گازوئیل به بهره برداری می رسد، توضیح داد: عملیات ساختمان و نصب طرح تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و تا یک ماه آینده با ظرفیت گوگردزدایی روزانه ۱۰۰هزار بشکه گازوئیل و تولید سوخت پاک طبق استاندارد یورو۵ به طور کامل بهره برداری می شود که با کاهش قابل توجه میزان گوگرد در گازوئیل تولیدی پالایشگاه اصفهان، روزانه ۳۰۰تن گوگرد از گازوئیل تولیدی پالایشگاه حذف می شود. او هزینه اجرای واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان را ۵۱۱ میلیون یورو و ۶۷۰۰۰میلیارد ریال اعلام کردو گفت: بیش از۹۰درصد تجهیزات واحد تصفیه گازوئیل ساخت داخل بوده و کاتالیست های آن نیز توسط شرکت های دانش بنیان تامین شده است و بهره برداری از این طرح ملی، سالانه ۲۶۳میلیون دلار سودآوری برای شرکت خواهد داشت.

تحقق استاندارد یورو ۵

برای تمام فرآورده‌ها

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان به پیشرفت ۳۶درصدی مهندسی و خرید طرح گوگرد زدایی از ته مانده برج های تقطیر پالایشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح تا۱۴۰۵، تمامی فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان مطابق با استاندارد یورو5  تولید خواهد شد. همچنین، برای این طرح ۶۴۲میلیون یورو و ۱٫۶هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که سالانه سود ۳۱5 میلیون دلاری را عاید شرکت خواهد کرد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان، ظرفیت پالایشی روزانه پالایشگاه اصفهان را۳۶۰هزار بشکه نفت خام اعلام کرد و افزود: با ارتقای پالایشگاه اصفهان به هلدینگ پتروپالایشی، ظرفیت پالایشی آن تغییری پیدا نخواهد کرد. او درباره طرح های مدیریت آب گفت: مصرف کنونی آب پالایشگاه اصفهان ۹۰۰ تا ۱۰۰۰متر مکعب در ساعت است که این شرکت برای تامین آب مورد نیاز خود و مدیریت در آب مصرفی طرح های زیادی تعریف کرده و در حال اجرا است.

سرمایه گذاری در انتقال آب

از خلیج فارس و پساب

قدیری، ساخت تصفیه خانه فاضلاب شاهین شهر و انتقال ۴۰۰مترمکعب پساب در ساعت به پالایشگاه، سرمایه گذاری در طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس و انتقال ۵۰۰ لیتر بر ثانیه به پالایشگاه تا سال ۱۴۰5، تامین آب پایدار از منابع آب های خاکستری را از طرح های تامین آب پالایشگاه اصفهان برشمرد و گفت: در حال حاضر ۴۰۰متر مکعب آب در ساعت در پالایشگاه بدلیل دستگاه های خنک کننده آب و توربین های بخار به هدر می رود که با هیبریدی شدن دستگاه های خنک کننده آب و حذف توربین های بخار، میزان هدر رفت آب طی ۳سال آینده به صفر می رسد. وی افزود: با اعمال مدیریت آب، مصرف آب پالایشگاه باوجود راه اندازی طرح های بهبود فرایند تولید افزایش نخواهد یافت. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در ادامه گفت: تمام مشعل های پالایشگاه اصفهان تا ۳ سال آینده خاموش و گاز آن به عنوان سوخت در داخل پالایشگاه مصرف می شود و تمامی حوضچه های پالایشگاه نیز با هدف حفظ محیط زیست خشک خواهد شد.

در پالایشگاه اصفهان

گاز طبیعی مصرف می شود

قدیری، عدم امکان مصرف مازوت در پالایشگاه اصفهان را بدلیل تغییرات ایجاد شده در سیستم سوخت رسانی مشعل های کوره های پالایشگاه بیان کرد و توضیح داد: با تغییرات ایجاد شده در مشعل ها، استفاده از سوخت مازوت در کوره های پالایشگاه امکان پذیر نیست و مشعل ها فقط گاز طبیعی مصرف می کنند و در صورت لزوم، گاز ال پی جی تولیدی پالایشگاه پس از تبدیل به گاز طبیعی در کوره ها مصرف می شود. وی اعلام کرد: تمامی طرح های اجرا شده در شرکت پالایش نفت اصفهان طی ۴۳سال گذشته برای حفظ محیط زیست بوده به نحوی که در این مدت این شرکت یک میلیارد یورو هزینه کرده است.

توسعه خط ریلی

پالایشگاه اصفهان

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان درباره حمل و نقل فراورده ها بیان کرد: ۷۸ کیلومتر خط ریلی از پالایشگاه تا ایستگاه «ورتون» در شرق اصفهان و ایجاد تاسیسات تخلیه و بارگیری و بارانداز با سرمایه گذاری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی این شرکت در یکی از بنادر جنوبی کشور برای کاهش هزینه انتقال فراورده های نفتی، کاهش مصرف توسط تانکرهای حمل سوخت، کاهش تصادفات جاده ای و مسائل ایمنی راه ها در حال ساخت است و این طرح تا ۲ سال آینده به بهره برداری می رسد. قدیری از تشکیل کار گروه ساماندهی و مدیریت پسماند در پالایشگاه اصفهان برای تبدیل ضایعات قابل بازیافت به ارزش افزوده پالایشگاه و شهرک شهید محمد منتظری خبر داد و گفت: تا ۶ ماه آینده سایت مدیریت پسماند در پالایشگاه اصفهان راه اندازی و درآمد حاصل از فروش ضایعات بازیافت شده، صرف ایجاد اشتغالزایی روستاییان پیرامون پالایشگاه خواهد شد.

رصد آلاینده خاک

و توسعه فضای سبز

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان به موضوع حفاظت از خاک و پایش خاک‌های آلوده به مواد نفتی باقی‌مانده از زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود:  پالایشگاه اصفهان آلایندگی خاک ندارد و آزمایشگاه‌های معتبر محیط‌زیست، دائماً پالایش خاک در پالایشگاه را انجام می‌دهند. او درباره وضعیت فضای سبز منطقه، گفت: بر اساس استاندارهای جهانی ۲۵درصد وسعت واحدهای صنعتی باید به فضای سبز اختصاص یابد که براین اساس، از وسعت ۳۴۰هکتار پالایشگاه اصفهان، ۱۲۰ هکتار معادل ۳۴درصد آن به فضای سبز اختصاص یافته و با اعمال مدیریت در منابع آب، وسعت فضای سبز پالایشگاه افزایش می یابد.

فرزانه افسرطه