داود صافی به مناسبت چهلمین سال فعالیت گروه صنعتی چدن‌سازان در جمع خبرنگاران، با اشاره به میزان قابل توجه صادرات این شرکت به بزرگترین فولادسازان دنیا تاکید کرد: در حال حاضر تولیدات این مجموعه صنعتی به کشورهای مختلف در حوزه های CIS ، خاورمیانه، آسیای شرقی، اروپا و آمریکای جنوبی صادر می شود.

به گزارش “اقتصاد بازار” مدیرعامل گروه صنعتی چدن‌سازان با اشاره به اینکه شرکت تولیدی چدن‌سازان در سال ۱۳۶۱ در منطقه صنعتی جی تاسیس شد، اظهار کرد: این شرکت امروز به عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع غلتک‌های فولادی در کشور و خاورمیانه در حال فعالیت است.

صافی با بیان اینکه شرکت غلتک سازان سپاهان و شرکت سنگین صنعت کوهپایه نیز جزء زیرمجموعه های گروه صنعتی چدن سازان اصفهان هستند، اضافه کرد: شرکت چدن سازان و غلتک‌سازان هر دو شرکت های سهامی عام، پذیرفته شده در سازمان بورس و دانش بنیان هستند.

وی تصریح کرد: تامین نیاز صنایع فولادی داخل کشور به غلتک،اولویت اول این گروه صنعتی است و در مرحله دوم، با هدف به روز نگه‌داشتن دانش فنی تولید غلتک و نیز به دلیل اهمیت حضور در فضای رقابتی بازارهای بین المللی، برای توسعه صادرات برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ و تاکید کرد به دلیل وجود تحریم‌ها، این گروه صنعتی، رسالت نخست خود را بی نیاز کردن  صنایع فولادی کشور از تامین خارجی غلتک  در تمامی ابعاد و گریدهای فنی می داند.

صافی تاکید کرد: در حال حاضر گروه چدن‌سازان سهم بیش از ۸۰ درصدی از بازار این محصولات را در اختیار دارد و وجه تمایز این شرکت نسبت به سایر صنایع استان و کشور منحصر به فرد بودن دانش و تکنولوژی تولید خاص این محصول است، هرچند که خط قرمزی میان پیشتازی و نوآوری در تولید و ایجاد فضای انحصاری در بازار رقابتی کشیده‌ایم.

حرکت به سمت توسعه دانش فنی

مدیرعامل شرکت چدن‌سازان اصفهان افزود: شرکت چدن‌سازان با دید بنیانگذاران و سهامداران عمده، با هدف تامین نیاز داخل و رفع گلوگاه و تنگنای صنایع فولاد کشور به سمت دانش فنی به روز رفته است که بخشی در داخل کشور با مطالعات و پروژه های تحقیق و توسعه و بخشی دیگر با استفاده از دانش فنی تکنولوژهای بازنشسته غلتک‌سازان معتبر در سطح دنیا کسب شده و بعد از ورود این تکنولوژی‌ها به کشور آنها را بر اساس نیاز داخل بومی سازی کرده‌ایم.

وی افزود: این مجموعه از ابتدا تامین نیاز فولادسازان بزرگ کشور همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد اکسین و … را هدف گذاری کرده و درحال حاضر علاوه بر آن برای بیش از ۱۲۰ مشتری داخلی، غلتک تولید می کنیم.

صافی افزود: ورود غلتک به کشور ممنوع نیست و این شرکت  از فرصت ممنوعیت و ایجاد تعرفه برای واردات آن با توجه به امکان تامین داخل استفاده نکرده است، چراکه معتقدیم برای بهبود کیفیت فعالیت خود باید رقیب خارجی داشته باشیم تا مشتری به انتخاب خود و با توجه به کیفیت بالا و قیمت اقتصادی محصول ما را انتخاب کند.  

وی وجود رُقبای بین المللی برای ارتقای کیفیت محصولات ارزشمند و قابل احترام دانست و با بیان اینکه یکی از مهمترین نیازهای صنعت فولاد، تامین غلتک‌های خطوط تولید است، بنابراین کیفیت پایین این محصول موجب خسارت قابل توجه به این صنعت می شود، تصریح کرد: فولادسازان بزرگ کشور به غلتک‌های تولیدی این شرکت اعتماد کرده‌اند و این گروه جایگاه فعلی خود را مدیون اعتماد و حمایت فولادسازان بزرگی همچون شرکت فولاد مبارکه، فولاد اکسین و … می داند.

مدیرعامل گروه صنعتی  چدن‌سازان اصفهان تاکید کرد: این شرکت طی سالیان گذشته با تلاش چشمگیر و مشکلات فراوان بین‌المللی، صادرات خود را حفظ کرده و اگرچه امروز قیمت دلار واقعی نیست و شرایط روز هزینه‌های غیرطبیعی برای صادرات محصولات ایجاد کرده است، اما دانش فنی و ظرفیت بالایی در گروه چدن‌سازان وجود دارد و بازارهای صادراتی را همانند کلاس درسی می دانیم که موجب ارتقا تکنولوژی تولید محصولات و منشا خیر برای صنعت فولاد کشور خواهد شد.

مدیرعامل شرکت چدن‌سازان اصفهان در پاسخ به خبرنگار “اقتصاد بازار” درباره توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در گروه چدن سازان، توضیح داد: متاسفانه در بُعد سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری، تعاریف متفاوت و غیردقیقی از شرکتهای دانش بنیان وجود دارد و حمایت‌ها منحصر به شرکت‌های تازه تاسیس و کوچکِ دانش‌بنیان است، در حالیکه دانش‌بنیان باید در تمام سطوح شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرد و معتقدم دولت و مجلس باید در تعریف خود در حوزه دانش‌بنیان تجدید نظر کنند.

وی تاکید کرد: گروه چدن‌سازان امروز به‌روزترین تکنولوژی را در کوره های عملیات حرارتی دارد و با توجه به پیشرفت ۲۵ درصدی طرح ساخت آنها، پیش بینی می شود تا خرداد ماه آینده ۲ دستگاه کوره با دانش جدید به بهره برداری برسد.

صافی به ارزآوری حاصل از صادرات در این گروه صنعتی اشاره کرد و گفت: پیش بینی صادرات ما در سال جاری بالغ بر ۱۲۰۰ تن محصول می باشد و امیدواریم در افق ۱۴۰۴ به پنج هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دهها پروژه در واحد تکنولوژی گروه صنعتی چدن‌سازان مطرح است، تاکید کرد: گروه صنعتی چدن‌سازان آمادگی دارد، مجموعه‌های دانش‌بنیان فعال در این صنعت را مورد حمایت و سرمایه‌گذاری  قرار دهد.

اولویت اول چدن سازان تامین نیاز داخل است

حویزی- مدیر تولید گروه صنعتی چدن‌سازان نیز در این نشست با بیان اینکه سال ۶۱ چدن‌سازان با ایده تامین نیازهای فولادسازان کشور فعالیت خود را آغاز کرد و امروز به دلیل ارتباطات موجود بین المللی از نظر تکنولوژی تنها یک هفته با دانش روز دنیا فاصله دارد، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت چدن سازان اقدام به تولید غلتک های نورد گرم و مقاطع می کند و ظرفیت تولید، صادرات و تکنولوژی و طرحهای توسعه برای چشم انداز ۱۴۰۴ این شرکت ترسیم شده است.

وی افزود: برای امسال گروه چدن‌سازان تولید ظرفیت ۱۳ هزار تن محصول را پیش بینی کرده اما با اقدامات صورت گرفته تا پایان سال به ظرفیت ۱۵ هزار تن تولید خواهیم رسید و ظرفیت تولید تا سال ۱۴۰۴ به بیش از  ۱۷ هزار تن خواهد رسید.

حویزی با بیان اینکه ظرفیت و نیاز بازار داخلی به غلتک حدود ۱۳ هزار تن است، تاکید کرد: اولویت اول چدن سازان تامین نیازهای داخل است و مازاد بر تولید را صادر خواهیم کرد.

وی مشکل تامین انرژی را چالش اصلی این صنعت عنوان کرد و گفت: در فرایند تولید، در تابستان با کمبود برق و در زمستان با تامین گاز مواجه هستیم و امیدواریم کشور برای این چالش فکری داشته باشد.

مدیر تولید چدن سازان با اشاره به تحریم‌ها و از سوی دیگر نیاز به تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا گفت: در این شرایط برای تامین بسیاری از تجهیزات خود، ناچار به طراحی و ساخت در داخل با توجه به تکنولوژی روز دنیا با حفظ کیفی تولیدات و رعایت استانداردها هستیم.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از کمبود نیروی انسانی متخصص در صنعت، تصریح کرد: اگر در این خصوص اقدامی صورت نگیرد در آینده، صنعت کشور از بابت تامین نیروی انسانی دچار مشکل خواهد شد و حتی ناچار به واردات نیروی کار به کشور می شود.

حویزی گفت: متاسفانه امروز نیروهای جوان کشور ‌تمایل کمی به کار در صنعت ریخته‌گری دارند.

صادرات غلتک به ۲۰ کشور دنیا

مدیر فروش چدن سازان نیز در این نشست گفت: تولید غلتک به صورت خطی وابسته به محصولات نهایی فولاد همچون مقاطع طویل و تخت دارد.

مجید مختاری با بیان اینکه در ایران حدود ۲۱ میلیون فولاد محصول نهایی فولاد تولید می شود که برای این محصول نیازمند حدود ۱۲ هزار تن غلتک هستیم، تصریح کرد: در هشت ماه گذشته شاهد افزایش تولید محصولات نهایی فولاد هستیم که این میزان نیازمند حدود ۱۳ هزار تن غلتک است.

وی با تاکید بر اینکه چدن سازان کل نیاز غلتک داخل کشور را تامین می کند، افزود: تا پایان سال ظرفیت تولید ما به ۱۵ هزار تن غلتک در سال می رسد.

مدیر فروش چدن سازان اضافه کرد: برای تولید حدود ۳۵ میلیون تن محصول نهایی فولاد پیش بینی شده در افق ۱۴۰۴ نیازمند ۱۵ تا ۱۶ هزار تن غلتک هستیم، اگرچه تولید چدن سازان در این افق بیش از ۱۷ هزار تن غلتک خواهد بود، تا پایان سال آینده ‌و یا ابتدای سال ۱۴۰۳ به کل این ظرفیت خواهیم رسید.

وی با اشاره به فعالیت دیگر غلتک سازان در ایران و دنیا، تاکید کرد: با بررسی سهم بازار، چدن سازان مازاد بر کل ظرفیت کشور تولید دارد.

مختاری تاکید کرد: در حال حاضر هدف نخست ما تامین نیازهای کشور است، اما از آنجاکه با مازاد ظرفیت تولید مواجه هستیم، طی ده سال گذشته شروع به فرایند بازاریابی در بازارهای خارجی کرده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ترکیه ۳۵ میلیون تن تولید فولاد دارد، گفت: در منطقه، هیچ کشوری دانش فنی غلتک سازی به روش گریز از مرکز را ندارد؛ اما در ایران این ظرفیت در گروه چدن سازان وجود دارد.

مدیر فروش چدن سازان گفت: اگر چین را کنار بگذاریم، در دنیا حدود ۲۵ غلتک ساز فعالیت دارند که پنج شرکت، غلتک ساز ورق عریض هستند که تکنولوژی این محصولات در ایران و دنیا منحصر به فرد است.

وی با تاکید بر اینکه گروه چدن سازان به بیش از ۲۰ کشور دنیا از جمله کشورهای اروپایی، CIS، آسیای شرقی و غربی و قاره آمریکا صادرات دارد، تصریح کرد: محصولات تولیدی این شرکت امروزه به بزرگ‌ترین ‌و معروف ترین فولادسازان دنیا صادرات می شود.

مختاری با اعتقاد بر اینکه در مقایسه با بازار داخل، شاید صادرات صرفه اقتصادی بالایی نداشته است، چراکه تحریم ها منجر به افزایش قابل توجه هزینه ها می شود، گفت: با این وجود به دنبال استراتژی رقابت پذیری از نظر قیمت و کیفیت در سطح بالا هستیم و سیاست توسعه صادرات را دنبال می کنیم و در این راستا جهت آینده پژوهی شرکت فعالیت می کنیم و امروز چشم انداز خوبی در حوزه صادرات و حضور در بازارهای جهانی داریم.