اقتصاد بازار: دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی اظهار کرد: بدون وجود ماشین آلات سنگین قادر به انجام پروژه های عمرانی همچون راهسازی، ریلی، ساختمانی، سدسازی، آبرسانی، اکتشاف، استخراج معدنی و در نهایت توسعه کشور نخواهیم بود.
عبدالرضا صالحی با اشاره به برگزاری هشتمین نمایشگاه ماشین آلات راهسازی و راهداری همزمان با اولین نمایشگاه ماشین آلات ساختمانی، عمرانی و صنایع وابسته از 1 تا 5 مهرماه در اصفهان، افزود: تکنولوژی ماشین آلات سنگین در همه جای دنیا در حال پیشرفت است و تولیدکنندگان این دست از ماشین آلات در پی افزایش میزان بهره وری در آنها هستند، تا به این ترتیب در سایه این ارتقا کیفی و تکنولوژیک، علاوه بر بازدهی بالاتر، کاربری ساده تری نیز داشته باشند.
به گفته وی این ارتقای تکنولوژیک در کلیه بازارهای این ماشین آلات از جمله ایران به خوبی مشهود است.
صالحی تأکید کرد: پیش از هر چیز باید بدانیم که در تمامی دنیا توسعه پروژه ها مستقیماً به ماشین آلات سنگین وابسته است و ارزش افزوده در هر پروژه اقتصادی صنعتی نسبت مستقیم با کارایی ماشین آلاتی دارد که در آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
ماشین آلات ناکارآمد، علت تأخیر برخی پروژه ها
وی اضافه کرد: ما نمی توانیم پروژه ای را بدون این ماشین آلات پیش ببریم، افزون بر اینکه کیفیت و کمیت کارها کاملاً وابسته به نوع ماشین آلاتی است که در پروژه مورد استفاده قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم بهره گیری از ماشین آلات مناسب و کارآمد، زمان اجرای بسیاری از پروژه های زیرساختی و توسعه ای را بسیار طولانی کرده است.
به گفته وی تجربه نشان داده که افزایش سهم بخش خصوصی در صنایع مختلف، راهکار مناسبی به منظور دستیابی به توسعه در همه کشورهای صنعتی موفق بوده است.
صالحی بیان کرد: در عین حال پشتیبانی مستقیم دولت، کنترل درآمد نفتی و برخورداری از بزرگترین طیف مشتری در حوزه کالا و خدمات، نیازمند تدوین و تصویب قوانین و مقررات مناسب و عبور از موانع موجود با استفاده از ابزارهای قانونی است.
وی ادامه داد: به اعتقاد من قوانین باید به گونه ای تدوین شوند که بخش خصوصی قادر به پیاده سازی موفق آن در حوزه های اجرایی باشد و تشکل های بخش خصوصی موجود در اتاق ایران، دروازه ای به سوی تحقق این فرآیند است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی اظهار کرد: همانند دیگر صنایع، تولید ماشین آلات سنگین می تواند نقش بسیار حیاتی در کارآفرینی و مهم تر از آن در استقلال تکنولوژیک کشور ایفا کند.
وی افزود: اشتغال زایی، جلوگیری از خروج ارز و کمک به توسعه پایدار بخشی از مزایای تولید داخل است؛ اما به هر حال گسترش این صنعت نیز مانند هر توسعه صنعتی و تجاری دیگر به مطالعه بازار و امکان سنجی تولید ماشین آلات سنگین به صورت مقرون به صرفه و اقتصادی نیاز دارد و این مطالعات باید بسیار دقیق و کارشناسانه صورت گرفته و مورد تأیید قرار گیرند.
افزایش واردات ماشین آلات مستعمل در سه سال گذشته

صالحی تصریح کرد: متأسفانه هم اکنون تأمین و عرضه ماشین آلات بسیار محدود و در قالب تعدادی مدل از هر مارک تجاری است و واردات تجهیزات با تکنولوژی جدید به آسانی در دسترس نیست و در بسیاری موارد به دلیل کمبود اطلاعات، با مقاومت متقاضی در پذیرش تکنولوژی جدید مواجه می شویم.
به گفته وی به نظر می رسد فعالان صنعت ماشین آلات سنگین در حوزه های تولید و واردات، مشکلات مشابه زیادی دارند که عمده آنها ناشی از تحریم های اعمال شده، است و در حقیقت اعمال تحریم ها، واردات کالا را به شدت محدود کرده و همین مسأله تأثیر مستقیم و غیر قابل انکاری بر افزایش قیمت ماشین آلات داشته است.
صالحی یادآور شد: در سه سال گذشته به دلیل تنگناهای ارزی ایجاد شده و افزایش چندین برابری نقدینگی موردنیاز برای واردات، نسبت به سال های گذشته و همچنین افزایش بهای ماشین آلاتی با برندهای مرغوب و معروف، سبب شده که واردات ماشین آلات بی کیفیت نو و حتی مستعمل در کشور بیشتر از هر زمان دیگری مورد استقبال قرار گیرد.
ضعف نظارت بر ماشین های وارداتی
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: واردات ماشین آلات مستعمل خارجی به کشور در حالی با تعرفه پایین و بدون نیاز به داشتن استانداردهای لازم، خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز داخلی به صورت بی رویه و بدون شرایط خاصی ادامه پیدا می کند که اکثر کشورهای دنیا که گاه تولید کننده این محصولات هم نیستند شرایطی برای ورود این گونه محصولات همچون کیفیت، دارا بودن استانداردهای روز دنیا و عدم گذشت بیش از یک سال از زمان تولید آن را تعیین کرده اند ولی با کمال تأسف در کشور ما نظارت خاصی بر واردات این گونه ماشین آلات صورت نمی گیرد و دروازه های واردات بر روی محصولات فاقد کیفیت و بدون خدمات پس از فروش باز است.
وی با بیان اینکه آنچه مسلم است واردات ماشین آلات مستعمل راهسازی و معدنی ضربه جدی هم به مصرف کننده داخلی و هم به تولیدکننده می زند، افزود: ماشین آلات در نیمه دوم عمر خود (بعد از 5 سال از اولین کارکرد)، هزینه بر می شوند و هزینه نگهداری سنگینی بر مصرف کننده تحمیل می کنند.
به گفته وی 80 درصد هزینه نگه داری این ماشین ها در نیمه دوم کارکرد آن ها است در حالی که در نیمه اول عمر، تنها 20 درصد مجموع هزینه نگه داری را به خود اختصاص می دهند و این در حالی است که ورود ماشین آلات با 10 سال عمر نیز مجاز شناخته شده است.
وی تأکید کرد: سوخت بالا و آلودگی زیست محیطی این ماشین آلات از دیگر معضلات قابل توجه است و جلوگیری از ورود ماشین آلات مستعمل به کشور دستاوردهایی چون جلوگیری از خروج ارز و جلوگیری از تبدیل شدن بیشتر کشور به قبرستان ماشین آلات فرسوده و مستعمل و تسریع در نوسازی ناوگان ماشین آلات را به همراه دارد.
وی اضافه کرد: همچنین حفظ محیط زیست و کاهش مصرف سوخت با جلوگیری از ورود ماشین آلات و موتورهای مستعمل، افزایش راندمان در پروژه های عمرانی و کاهش تأخیر ناشی از به کارگیری دستگاه های فرسوده و یا مستعمل وارداتی و بهره برداری کامل از ظرفیت موجود ­در گرو وارد نشدن ماشین آلات مستعمل به کشور است.
صالحی متذکر شد: وضعیت موجود نیازمند عزم ملی و ارایه راهکارهایی جهت کنترل واردات این محصولات است و با توجه به تعدد برندهای مختلف ماشین آلات سنگین در کشور و با علم به این مطلب که خرید این ماشین آلات به دلیل قیمت و ارزش بسیار بالای آنها عمدتاً به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شوند، لازم است دولت در امر آسان سازی روند واردات قطعات جهت حفظ و نگهداری ماشین آلات موجود و برندهای معتبر، برنامه ریزی داشته باشد.
لزوم افزایش تعرفه واردات و شفاف سازی قوانین
وی با اشاره به اینکه حمایت دولت از فعالان این صنعت و ایجاد راهکارهای مناسب به ویژه برای مواجهه با تحریم های بین المللی، برای حفظ و توسعه این صنعت امری ضروری و با اهمیت است، گفت: البته در این میان حذف قوانین و مقررات غیرضروری می تواند زمینه را تا اندازه ای برای گذر از موانع موجود فراهم کند.
به گفته وی وضع تعرفه های منطقی و هدفمند نیز یکی دیگر از ابزارهای کمکی در راستای کاهش هزینه هایی است که تحریم ها به شرکت های فعال حوزه ماشین آلات سنگین تحمیل کرده است و در این بخش و به جهت ممانعت از ورود ماشین آلات مستعمل و قراضه باید تعرفه های بالاتری نسبت به ماشین­آلات نو وضع شود که متأسفانه شاهد چنین منطق تعرفه ای نیستیم.
صالحی در پایان تأکید کرد: یکی دیگر از راهکارهای موجود، شفاف سازی قوانین و مقررات تجارت برای وارد کنندگان ایرانی در حوزه ماشین آلات سنگین است که حمایت اتاق بازرگانی نیز قطعاً در این حوزه راهگشا خواهد بود.
وی افزود: بدون شک حضور پررنگ شرکت های تولید کننده و وارد کننده ماشین آلات سنگین در همایش­ها و نمایشگاه های معتبر داخلی و ارتباط نزدیک تر با استفاده کنندگان گروه های مختلف صنفی مانند معدنکاران، راهسازان، انبوه سازان مسکن و دیگر فعالان می تواند تأکیدی بر لزوم نگاه ویژه به این کالای سرمایه ای باشد.
وی ابراز امیدواری کرد: رهاورد هشتمین نمایشگاه ماشین آلات راهسازی و راهداری و اولین نمایشگاه ماشین آلات ساختمانی، عمرانی و صنایع وابسته نگاه ویژه مدیران اجرایی دولتی و خصوصی و توجه خاص و جدید به این بخش از ماشین آلات سرمایه ای کشور باشد.