بومی‌سازی در فولاد مبارکه، از همان ابتدای احداث این بنگاه فولادی به عنوان یکی از محورهای توسعه آن مطرح بود. فرآیند بومی‌سازی در فولاد مبارکه در حوزه‌های مختلفی از تجهیزات و قطعات شروع شد و به داخلی‌سازی آن‌ها انجامید و همان‌طور که امروز به وضوح روشن است، تا به حال موفقیت‌های بسیاری در این حوزه کسب شده است و شاهد این گواه هم، این است که در این سال‌ها، به‌رغم همه تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران، صنعت فولاد و بخش‌های مختلف اقتصادی اعمال شده است، ظرفیت تولید شرکت فولاد مبارکه، از 2.4 میلیون تن به بیش از 10 میلیون تن ظرفیت رسیده است. هم‌اکنون نیز به گواه آمارها، اکثر قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه، داخلی‌سازی شده است. استراتژی جدید فولاد مبارکه نیز در توسعه بومی‌سازی صنعت فولاد کشور، تمرکز بر انتقال فناوری و دانش فولادسازی به سایر بنگاه‌هاست. این شرکت بارها اعلام کرده که اگر کسی اعلام کند که تجهیزی را بومی‌سازی کرده، فولاد مبارکه، در صورت تأیید ارزیابی عملکرد و کیفیت آن، محصول را خریداری می‌کند؛ همچنین جنانچه شرکتی ایدهٔ ساخت و تأمین هریک از این اقلام را داشته باشد و ایده موردپذیرش قرار گیرد، فولاد مبارکه در تأمین مالی و ریسک اجرای این پروژه شریک می‌شود و نقش شتاب‌دهنده را برای این استارت‌آپ‌های فنی ایفا می‌کند. کارشنان حوزه فولاد تاکید دارند، فرایند بومی‌سازی دارای ساختاری سیستمی با گردش کارهای مختلف است که تمامی آن‌ها با استانداردهای جهانی صنعتی فولاد تطابق دارد. به گفتۀ آنها، استانداردهایی که در بومی‌سازی فولاد مبارکه وجود دارد با استانداردهای جهانی مطابق است و چشم‌انداز خوبی پیش روی فولاد مبارکه قرار دارد. شعار این شرکت همواره تأمین پایدار و اقتصادی اقلام موردنیاز کارخانه است و برای تحقق این شعار، سعی نموده تا هزینه های ارزی را کاهش و به هزینۀ ریالی اضافه کند.

بومی‌سازی

نیازمند تجاری‌سازی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: بومی‌سازی تجهیزات در فولاد مبارکه نیازمند تجاری‌سازی است، به‌گونه‌ای که قطعه یا تجهیزی که در این شرکت بومی‌سازی می‌شود، باید به دیگر صنایع و تولیدکنندگان کشور که به آن نیاز دارند نیز معرفی شود تا در صورت لزوم به تولید انبوه برسد. مدیرعامل و معاونین فولاد مبارکه در ادامه سلسله بازدیدهای خود از خطوط و نواحی تولید، از واحد خدمات فنی و پشتیبانی این شرکت بازدید کردند و پس از آن در نشستی با مدیران بخش‌های مختلف واحد خدمات فنی و پشتیبانی، در جریان فعالیت‌های این بخش‌ها قرار گرفتند و مدیران مربوطه نیز دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود را به سمع و نظر آنان رساندند. محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در جمع مدیران بخش‌های مختلف واحد خدمات فنی و پشتیبانی این شرکت اظهار کرد: این واحد به‌خوبی توانسته پارامترهای کیفی را در کنار توسعه‌های زیرساختی ارتقا دهد و به‌عنوان نقطه قوت فولاد مبارکه شناخته شود. وی با بیان اینکه واحد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه دارای گنجینه ارزشمندی از نیروهای متخصص، متعهد و دانشی است، افزود: اگر کار به‌درستی به این نیروهای دانشی سپرده شود، قطعا خروجی و راندمان به مراتب بهتری را از آنان شاهد خواهیم بود.

 

ضرورت تسری چرخه بومی‌سازی

در همه بخش‌های فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر اهمیت جایگاه واحد تعمیرات مرکزی این شرکت پس از واحدهای مرتبط با بومی‌سازی خاطرنشان کرد: واحد تعمیرات مرکزی فولاد مبارکه بیشترین ارتباط را با کلیه واحدهای تولیدی این شرکت دارد. وی با بیان اینکه بومی‌سازی در فولاد مبارکه شامل بخش‌های فنی و تولیدی این شرکت و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان است، اذعان داشت: چرخه بومی‌سازی در فولاد مبارکه بیش‌ازپیش نیازمند پویایی و فعال بودن است و باید در همه بخش‌های این شرکت تسری پیدا کند.

طیب‌نیا با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت فولاد مبارکه در بومی‌سازی تجهیزات تصریح کرد: بومی‌سازی تجهیزات در فولاد مبارکه نیازمند تجاری‌سازی است؛ به‌گونه‌ای که قطعه یا تجهیزی که در این شرکت بومی‌سازی می‌شود باید به دیگر صنایع و تولیدکنندگان کشور نیز معرفی شود تا در صورت نیاز و لزوم، به تولید انبوه برسد. وی در پایان با بیان اینکه فولاد مبارکه باید پیشران بومی‌سازی قطعات و تجهیزات صنعتی در کشور باشد، ابراز داشت: نقش و سهم فولاد مبارکه باید در بومی‌سازی کشور به‌درستی تبیین شود تا منافع آن برای این شرکت تا سال‌های سال باقی بماند.

 

فرصت مغتنم جشنواره ملی فولاد

وجیه اله جعفری معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، در پیامی به مناسبت برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در دهه فجر امسال نوشت: این رویداد میزبان شرکت هایی است که علاوه بر بومی سازی در ساخت تجهیزات و جلوگیری از خروج ارز، در زمینه تولید دانش شامل طراحی، ساخت، مهندسی معکوس و... نیز اقدامات قابل توجهی انجام داده اند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، در پیام خود اضافه کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، به عنوان سازمان سیاست گذار، در راستای اهداف کلان وزارت صنعت معدن و تجارت، طی دو سال اخیر با همکاری بخش خصوصی تلاش کرده به صورت منسجم و هدفمند موضوع بومی سازی را راهبری و هدایت کند. بخش مستقلی در ایمیدرو در ارتباط نزدیک با انجمن تولیدکنندگان فولاد و اعضای آن در حوزه تولید، مهندسی، طراحی و ساخت شکل گر فت که خروجی اقدامات و همکاری های انجام شده در پلتفرومی واحد با عنوان سامانه جامع بومی سازی زنجیره آهن و فولاد به نمایش گذاشته شده است. وجیه اله جعفری تصریح کرد: اکنون ده ها هزار قطعه بومی شده در قالب فرصت ها و توانمندی های داخل در سامانه جامع بومی سازی منعکس شده است و این تولیدات بومی شده، پس از بررسی های لازم، پایش می شوند و در صورتی که از ویژگی های تعریف شده (کیفیت، استاندارد و….) برخوردار شوند، با همکاری ایمیدرو و انجمن تولیدکنندگان فولاد، مورد حمایت قانونی وزارت صنعت معدن و تجارت قرار می گیرند. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: در رویداد جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران شرکت های پیشرو در بومی سازی، آماده نمایش دستاوردها و عقد قرارداد با طرحان و سازندگان داخلی هستند و بنابراین جشنواره و نمایشگاه سال جاری، فرصتی مغتنم برای تولیدکنندگان و تأمین برای زنجیره آهن و فولاد است و دولت نیز پشتیبان و پیگیر این موضوع است.