• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 26 تیر 1404, 21 محرم 1447, Thursday 17 July 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 24851
منتشر شده در شنبه, 10 آذر 1403 08:10
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
گزارش اکونومیست از خودروهای دوستدار محیط‌زیست؛

رانندگی با خودروهای برقی در کدام کشورها ارزان تر است؟

توضیحات

اکونومیست در گزارشی به این پرسش پاسخ میدهد که کجا رانندگی با خودروی برقی واقعاً ارزان‌تر است؟و آیا خودروهای برقی همیشه دوستدار محیط‌زیست هستند؟  

صاحبان خودروهای برقی (EVs) دلایل زیادی برای علاقه به این خودروها دارند. خودروهای آنها در مقایسه با همتایان بنزینی خود، بی‌صداتر، روان‌تر و چابک‌تر هستند.

هزینه‌های پایین نگهداری و تأثیرات زیست‌محیطی کمتر این خودروها نیز از دلایل جذابیت آن‌ها محسوب می‌شود. اما میزان اقتصادی و دوستدار محیط زیست بودن خودروهای برقی به طور قابل توجهی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

قیمت انرژی و سهم آن که از منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود، تعیین‌کننده این است که آیا خودروهای برقی نسبت به خودروهای استاندارد برتری دارند یا خیر. رتبه‌بندی ما از ۱۲۲ کشور در زیر نشان می‌دهد که در کدام کشورها انتخاب خودروهای برقی منطقی‌تر است.

 

این رتبه‌بندی  بر اساس بهره‌وری سوختی هشت مدل خودرو است که هم با موتور برقی و هم با موتور بنزینی عرضه می‌شوند (مانند هیوندای کونا، یک شاسی‌بلند کوچک، و مینی کوپر، یک خودروی شهری) یا مدل‌های معادل نزدیک دارند.

این روش تضمین می‌کند که معیارهای ما بدون هیچ‌گونه سوگیری و با مقایسه خودروهایی با اندازه‌ها و مشخصات مشابه انجام شود (هرچند نسخه‌های برقی مدل‌های معمولی ممکن است از خودروهایی که به طور خاص برای برقی بودن طراحی شده‌اند، کمتر بهره‌ور باشند).

 

نروژ، که ۹۸ درصد از برق خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند، در هر دو معیار از بهترین عملکرد برخوردار است. رانندگی با یک خودروی برقی در نروژ هزینه سوخت را حدود ۸۳ درصد و انتشار کربن را ۹۸ درصد نسبت به خودروهای بنزینی کاهش می‌دهد.

این برای یک راننده معمولی نروژی به معنای صرفه‌جویی سالانه حدود ۱,۵۰۰ دلار و کاهش انتشار کربنی معادل با یک پرواز از اسلو به سیدنی است.

 

نروژی‌ها بالاترین سهم خودروهای برقی در جهان را دارند؛ در سال ۲۰۲۳، ۸۳ درصد از خودروهای جدید در این کشور برقی بودند که بسیار بالاتر از میانگین ۱۵ درصدی اروپا است.

کشورهای نفت‌خیزی مانند ازبکستان، که کمتر از ۱۰ درصد از مصرف انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کنند، صرفه‌جویی بسیار کمتری در انتشار کربن (۹ درصد) دارند. همچنین، رانندگان در اروپای غربی از نظر مالی کمترین سود را می‌برند.

قیمت بالای برق، که پس از جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است، باعث شده که رانندگان خودروهای برقی در بریتانیا، بلژیک، ایتالیا، ایرلند و آلمان در سال ۲۰۲۳ کمتر از ۵۰ درصد به ازای هر مایل صرفه‌جویی کنند (بر اساس قیمت‌های انرژی ۵مسکونی).

رتبه‌بندی همیشه با میزان استفاده از خودروهای برقی همخوانی ندارد. به عنوان مثال، پاراگوئه در هر دو معیار بالاتر از نروژ قرار دارد، اما ضعف زیرساخت‌ها و کمبود ایستگاه‌های شارژ مانع از خرید خودروهای برقی توسط مردم شده است.

همچنین، هزینه‌های بالاتر خودروهای برقی جدید در مقایسه با خودروهای معمولی بسیاری از افراد را از خرید آن‌ها بازمی‌دارد. از سوی دیگر، چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان، بخش عمده‌ای از فروش جهانی را به خود اختصاص داده است.

این کشور از نظر صرفه‌جویی هزینه‌ها رتبه بالایی دارد، اما از نظر کاهش کربن در یک چهارم پایینی کشورهای جهان قرار دارد. (وابستگی چین به زغال‌سنگ باعث شده که رانندگی با خودروهای برقی تنها انتشار دی‌اکسید کربن را به نصف کاهش دهد.)

هزینه‌های جاری تنها عامل در انتخاب بین خودروهای برقی (EV) و خودروهای معمولی نیستند. خودروهای برقی در شاخص ما حدود ۷,۰۰۰ دلار گران‌تر از معادل‌های بنزینی خود هستند و ساخت آن‌ها به دلیل مواد مورد نیاز برای باتری‌هایشان، ۶۰ درصد بیشتر دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

بدون احتساب مشوق‌های دولتی، آمریکایی‌ها باید خودروهای برقی خود را تقریباً ۸۰,۰۰۰ مایل (معادل حدود شش سال رانندگی برای یک راننده معمولی) برانند تا صرفه‌جویی مالی حاصل شود. با این حال، بسیاری از آن‌ها ممکن است احساس رضایت داشته باشند، زیرا انتشار کربن خودروهای برقی تنها پس از طی ۱۲,۰۰۰ مایل جبران می‌شود.

قیمت خودروهای برقی جدید در حال کاهش است و مشوق‌های دولتی و قوانین جدید آن‌ها را جذاب‌تر خواهد کرد. با این حال، برخی کشورها نسبت به دیگران بهره بیشتری از خودروهای برقی خواهند برد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

سفره خانوار زير تيغ تورم
بنگاه‌ها در مه
بلیت پرواز اربعین ارزان شد؟
چراغ سبز به بخش‌خصوصی
کابوسی به نام فیلترینگ
رشد ۳ رقمی گردشگری عربستان
اجرای طرح های تحول بیستگانه با تمرکز بر تامین منابع و تحول دیجیتال
همكاری بانك رفاه كارگران و ذوب آهن اصفهان با ابزارهای نوین تامین مالی
کاهش ۵۰ درصدی متقاضیان قرعه‌کشی خودرو
بازار خودرو در کما
بازارهای مالی با نگاه جدید
تنها راه خروج از بحران؟
میلیاردها تومان برای هیچ!
مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها
استمرار و نظم در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق برای حفظ تاب‌آوری شبکه ضروری است
۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در دست اجراست
هدف‌گذاری گروه فولاد مبارکه برای تحقق تولید فولاد سبز
حرکت فولاد مبارکه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در راستای کاهش ناترازی‌های انرژی و حمایت از صنعت کشور است
در بهار امسال درآمد گمرکات استان اصفهان ۵۳ درصد رشد داشت
رویای چینی و روسی
بازگشت ابربحران به برق
قله‌زنی بیت‌کوین
نقره چگونه طلایی شد؟
بازار بي‌لنگر
ریال‌گریزی مهاجران
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا