در تور رسانه ای مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان و بازدید از واحدهای تولید مواد غذایی، تهیه عسل و مراکز کشت گلخانه ای، نقش سازمان جهاد کشاورزی و امور اراضی در موضوع تغییر کاربری زمین، رفع تخلفات، سرمایه گذاری در پروژه های مختلف و فعالیت واحدها تشریح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، محمدتقی فرهادی در حاشیه این بازدید از منطقه شاهین شهر و میمه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: هر اقدامی که قرار است روی زمین انجام شود، باید از نظر امور اراضی بگذرد که در این زمینه می توان به مباحث تغییر کاربری زمین های کشاورزی که دیگر قابلیت کشت ندارند، تخلفات ساخت و ساز و دیگر موضوعات بخش های صنعت، کشاورزی، گردشگری و تمام استعلامات اشاره کرد.

فرهادی با اشاره به شکل گیری سامانه پنجره واحد زمین در سطح کشور، توضیح داد: در پروژه های مختلف، این سامانه درباره مسائل و ابعاد تغییر کاربری، سرمایه گذاری و مراحل واگذاری تحقیق و بررسی می کند و متقاضی باید مراحل درخواست خود را از طریق سامانه پیگیری نماید.

مدیر امور اراضی استان از بالاترین میزان واگذاری اراضی در استان اصفهان خبر داد و گفت: بیشترین واگذاری ها در بخش کشاورزی بوده است.

او در صحبت از فعالیت یازده کمیسیون، شورای هیات های هفت نفره و دیگرعوامل نظارتی با هدف صیانت از اراضی کشاورزی و مباحث امنیت غذایی، رفع تخلفات و تداخلات، افزود: با توجه به قانون افزایش بهره وری، باید نسبت به رفع تخلفات اراضی کشاورزی کمک کنیم.

فرهادی اعلام کرد: 80درصد تخلفات در 2 سال گذشته رفع شده و 20درصد باقیمانده نیز در حال پیگیری است.

در ادامه بازدید از پروژه ها در منطقه شاهین شهر و میمه، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان های شاهین شهر و میمه در نشستی با خبرنگاران، سطح اراضی زیرکشت در منطقه را 12هزارهکتار اعلام کرد و افزود: محصولات گندم و جو، کلزا، ذرت و صیفی جاتی ازجمله خربزه معروف گرگاب کشت می شود.

مصطفی عباسی با بیان آنکه به نسبت وسعت، رتبه های خوبی در تولید داریم، توضیح داد: در تولید مرغ و تخم مرغ با تولید روزانه 15 تن تخم مرغ در مرغداری های صنعتی، رتبه دوم استان و در دامداری باوجود 7هزار رأس دام مولد و گاو شیرده، رتبه سوم دامداری استان را داریم.

عباسی با اشاره به اینکه سال هفتم است که بیشترین سطح کشت در استان را داریم، از 6تا8هکتار کشت کلزا، کشت ذرت علوفه ای مخصوص مصرف دام، کشت آفتابگردان روغنی و آجیلی با بازده 2ونیم تن در هکتار خبر داد و گفت: اولین شهرستان در کشور هستیم که استفاده از آبیاری قطره ای برای گندم و جو انجام می شود. همچنین، نیمی از آبیاری با هدف صرفه جویی در آب با روش تیپ اجرا می شود.

او درباره اهمیت تغییر الگوی کشت باتوجه به وضعیت آب و منطقه، از جایگزینی 650هکتار کشت پسته به جای به، 350هکتار گل محمدی، حدود 200هکتار کشت زعفران و گلرنگ خبر داد و گفت: زعفران منطقه یکی از مرغوبترین زعفران هاست که صادر نیز می شود.

گفتنی است در تور رسانه ای مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، از مجتمع تولیدعسل دنا(واگذاری اراضی ملی)، مرکز تولید و پرورش مرغ تخمگذار شاهین(واگذاری اراضی ملی)، شرکت صنعتی گلشهد نقش جهان و شهدینه(حفظ کاربری)، شرکت کشت مادر(حفظ کاربری) و مجموعه کاروانسرای مادرشاه(واگذاری اراضی ملی) منطقه نمونه گردشگری که توسط شرکت مهستان نقش جهان در حال احداث است، بازدید به عمل آمد.

فرزانه افسرطه