اجرای برنامه مدیریت بحران گردشگری برای بازاریابی و تبلیغات در دو سطح داخلی و خارجی به دوران پساکرونا موکول شد. براساس این برنامه ۳۱ استان کشور برنامههای تبلیغاتی خود را در هر دو سطح داخلی و بینالمللی مطابق با طرح ۱۸گانه تعیین شده دفتر بازاریابی و تبلیغات وزارت گردشگری پس از بحران کرونا آغاز میکنند.
طرح ۱۸گانه بازاریابی و تبلیغات در حوزه گردشگری براساس عنوان شامل تعیین بازار هدف، تحقیق بازار، تهیه برنامه اقدام، انطباق بازار محصول در برش استانی، برنامه اقدام فوری تبلیغات اعتمادساز گردشگری ایران، دیجیتال مارکتینگ در سه طرح ایجاد بسترهای لازم، حوزه گردشگری داخلی و بینالمللی، معرفی استان سیستان و بلوچستان، استانداردسازی اقلام تبلیغاتی، تورهای آشناسازی، تولید و توزیع اقلام تبلیغاتی در کشورهای بازار هدف، رایزن گردشگری ایران در خارج از کشور، تهیه و تدوین شیوهنامهها و ضوابط فنی، نشستهای تجاری رودررو (B۲B)، برگزاری رویدادها و بهرهگیری از ظرفیتهای سازمانهای تخصصی بینالمللی میشود. شیوع کرونا در ایران همانند سایر کشورها منجر به بهتاخیر افتادن اجرای طرح مدیریت بحران شد که اجرای آن را به دوره پساکرونا و رسیدن به وضعیت سفید در ایران و دیگر کشورها موکول کرده است.
در سطح داخلی بهمنظور دستیابی به بازدهی و نفع بردن زودهنگام کسبوکارها با اجرای روشهای مختلفی همچون معرفی ظرفیتهای گردشگری استانها، برگزاری جشنوارههای داخلی، ارائه پکیجهای تور آژانسها و... درجهت تحرک و رونق حوزه گردشگری داخلی گام برمیدارد. به گزارش «دنیایاقتصاد» در دوره پساکرونا متولی گردشگری ایران با همکاری انجمنها و تشکلهای ملی همچون جامعه تورگردانان ایران، انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، جامعه هتلداران ایران و جامعه راهنمایان ایران به اجرای طرح 18گانه داخلی و خارجی خواهد پرداخت که این تشکلها و نهادها ابزاری برای بازاریابی و تبلیغات در حوزه گردشگری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به شمار میآیند. از مهمترین راههای جذب گردشگر به ایران آشناسازی فعالان گردشگری هر استان با علایق و سلایق سایر استانها و در حوزه خارجی کشورهای هدف است که باتوجه به پتانسیل و ظرفیتهای استانها، گردشگران را از مقصدهای هدف جذب کنند و تبلیغات برای گردشگران خارجی باید براساس تقاضای آنها به استانهای هدف صورت پذیرد. مثلا با توجه به علایق گردشگران ارمنستان استانهای متناسب با سلایق گردشگری آنان آذربایجان شرقی و غربی، تهران، زنجان و اصفهان است. براین اساس بهمنظور آشناسازی با سلایق کشورهای هدف سفرتورهای آشناسازی از 12 کشور به ایران فقط محدود به تهران یا چند شهر خاص همچون اصفهان، یزد، شیراز و کرمان نمیشود. در حوزه داخلی برای رونق گردشگری داخلی دو برنامه به اجرا درمیآید. در برنامه نخست مدیران استانی از خبرنگاران، عکاسان، بلاگرها، مستندسازان و انفلوئنسرها برای بازدید و معرفی استان خود دعوت میکنند تا تبلیغات گردشگری استان از طریق رسانهها و فضای مجازی به شکل عکس، فیلم، روزنامه و مجله بهمنظور جذب گردشگر صورت گیرد. دیگر برنامه موردنظر برای جذب گردشگران داخلی به یک استان برگزاری هفته فرهنگی استان مقصد در استانهای همجوار است که در آنجا آژانسهای گردشگری استان با عرضه پکیجهایی به معرفی محصولات خود همچون موسیقی، صنایع دستی و غذای محلی استان میپردازند. باتوجه به همهگیری ویروس کرونا در سراسر جهان فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات در تمامی کشورها تا پایان 2020 امکانپذیر نیست. در کشورهای پیشرو گردشگرپذیر و گردشگرفرست همچون ایتالیا، اسپانیا، آمریکا و چین برنامهای برای بازاریابی، مقصدسازی، برندسازی و اعتمادسازی تبلیغات مجدد صورت نمیگیرد و درحالحاضر تمرکز خود را بر گردشگری مجازی گذاشتهاند و تبلیغات در این سطح انجام میپذیرد. در ایران نیز طی برنامهریزی متولی گردشگری 11هزار کیلومتر تور مجازی به اجرا درخواهد آمد که تمامی آثار ثبت جهانی بهصورت لایو در فضای مجازی قرار داده خواهد شد. زمان بهاجرا درآمدن برنامههای تبلیغاتی قابل پیشبینی نیست و چشماندازی برای گردشگری و تبلیغات آن تا پایان 2020 نه تنها برای ایران بلکه تمام جهان وجود ندارد، زیرا حتی اگر وضعیت بحران کرونا در کشور ما سفید شود تا در دیگر کشورهای هدف مهار کامل کرونا صورت نگیرد امکان فعالیتهای تبلیغاتی و جذب گردشگر وجود نخواهد داشت.
در شرایط سفید شدن اوضاع بحران کرونا در ایران فقط باید بر حوزه گردشگری داخلی تمرکز کرد. تبلیغات برای گردشگران و بازارهای اروپایی که زمان سفر آنها در بهار و پاییز است در سال 2020 امکانپذیر نیست. به همین منظور با توجه به اهداف فعالان گردشگری ایران برای بزرگ کردن بازار گردشگران خارجی از اواخر پاییز به بعد از کشورهای همسایه همچون جمهوریآذربایجان، عراق، ارمنستان، پاکستان، ترکیه، روسیه و تا حدودی چین و هند که احتمالا زودتر از کشورهای دیگر به وضعیت سفید خواهند رسید اقدام به جذب گردشگران این مناطق خواهد شد. باتوجه به از دست دادن فصلهای گردشگری و ورود گردشگران خارجی، پس از بحران کرونا در ایران تمرکز بر گردشگری داخلی، گردشگری سلامت از آذربایجان،گردشگری زیارتی از عراق، گردشگری تجارتی از ترکیه و گردشگری اقوام از ارمنستان خواهد بود. گردشگری داخلی در ایران برحسب پیشبینیها پس از پایان ماه رمضان با حجم بالایی آغاز خواهد شد و سفرهای گردشگران خارجی از کشورهای همجوار احتمالا از آذر ماه به بعد امکانپذیر خواهد بود. سفرهایی که انجام میپذیرد بهدلیل ورود و خروج شخصی گردشگران برای آژانسها نفع چندانی ندارد اما کسبوکار هتلها و رستورانها مجددا رونق خواهد گرفت.