اقتصاد بازار: یکی از مناطق مهم و حساس شهرداری اصفهان، منطقه 9 است که به لحاظ وجود تفرجگاه و پارک ساحلی ناژوان که ریه های تنفسی شهر به شمار می رود، مورد توجه شهروندان است. وجود اراضی گسترده کشاورزی و زمین های مستعد سرمایه گذاری برای ساخت و ساز مسکونی و تجاری در این منطقه از دیگر ویژگی های آن به شمار می رود. دیدار و گفتگوی ما با سید عباس روحانی، مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان از اقدامات و برنامه های شهرداری در این منطقه حکایت دارد.

اقتصاد بازار: چه مواردی به عنوان اولویت های شهرداری اصفهان در منطقه 9 وجود دارد؟
منطقه 9 منطقه ای آباد و سرسبز با مردمی خونگرم و همراه با شهرداری، از مناطق ویژه اصفهان از منظرهای مختلف است. مشارکت مردم در محله های مختلف با شهرداری منطقه 9 بسیار رضایت بخش است، البته این ارتباط با شهرداری دو طرفه است. اگر بخواهم به همه ی پروژه های سالجاری این منطقه اشاره کنم حدود 90 پروژه است.
مهمترین موردی که مردم سالها دنبال آن بودند و گره ترافیکی در منطقه به شمار می رفت، گره ترافیکی چهارراه جهاد بود که بر روی آن مطالعات مختلفی در سالهای اخیر انجام شد و در نهایت راهکاری که توسط کارشناسان برای حل این مشکل پیشنهاد شد، احداث "پل صاحب روضات" بود.
بازسازی استخر و سالن ورزشی نور که از مطالبات مردم بود در برنامه منطقه 9 قرار گرفته است.این استخر تنها استخر منطقه بود که به علت فرسودگی از رده خارج شد اما با حمایت های مدیریت شهری ، تغییرات و تامین بودجه آن تامین و پیمانکار آن انتخاب شد.؛ البته به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود و سعی می کنیم این پروژه را در تابستان سالجاری به اتمام برسانیم.

اقتصاد بازار: این منطقه به نوعی ریه تنفسی شهر اصفهان قلمداد می شود. برای حفظ این ویژگی چه اقداماتی در حال انجام است؟
روبه روی پارک مهر – ضلع جنوب آتشگاه، سال گذشته پارکی را با عنوان "پارک جنت" به مساحت حدود 23 هزارمتر کلنگ زنی کردیم ، فاز اول آن تکمیل شده و در حال حاضر مورد استفاده شهروندان قرار گرفت.
در ایام نوروز نیز مسافران زیادی از این پارک تازه احداث شده استفاده کردند.
آزادسازی فاز دوم این پارک امسال انجام می شود و برای اجرای آن مشکل زیادی نیست. برای پارک های محلی سطح منطقه هم برنامه ریزی های خوبی انجام شده است. علیرغم اینکه منطقه ی 9 یکی از سبزترین مناطق شهر و به عنوان ریه تنفسی شهر محسوب می شود اما سرانه فضای سبز در این منطقه کم است. فضای سبز اکولوژیک زیاد اما فضای سبز تفرجگاهی منطقه 9 کم است که توسعه پارک های محلی هم امسال در برنامه های شهرداری قرار گرفته است.

اقتصاد بازار: روزهای پایانی هفته ترافیک سنگینی در خیابان آتشگاه وجود دارد، برای حل آن چه فکری دارید؟
بیشترین گره ترافیکی در چهارراه جهاد اتفاق می افتد و فشار را به خیابان آتشگاه وارد می کند که با احداث پل صاحب روضات مشکل برطرف خواهد شد، اما خیابان هایی را هم در ورودی و خروجی داریم که می تواند ترافیک خیابان آتشگاه را جذب کند ،
اما اکثر شهروندان ترجیح می دهند وقتی وارد آتشگاه می شوند مسیر خیابان را تا آخر طی کنند، در حالی که در آتشگاه خیابان های موازی از جمله خیابان قدس که به خیابان کهندژ و صمدیه متصل می شود و خیابان نبوی منش که به خیابان کهندژ، خیابان امام رضا(ع) ، خیابان امام خمینی(ره) و خانه اصفهان وصل می شود، وجود دارد.
اگر مردم خیابان های موازی را انتخاب کنند بی شک حجم ترافیک خیابان آتشگاه را کاهش می دهند. البته باید نسبت به معرفی خیابان های جایگزین اقدام شود.

اقتصاد بازار: وضعیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این منطقه چگونه است؟
خوشبختانه منطقه 9 یکی از مناطق مورد توجه سرمایه گذاران است، در موارد تجاری خیابان آتشگاه و از نظرمسکونی سمت خیابان میرزاطاهر موقعیت خوبی دارد که به عنوان سرمایه گذاری پروژه هایی در این خیابان ها انجام می شود. وجود دو اثر تاریخی جهانی از جمله کوه آتشگاه و منارجنبان و اتصال این خیابان به منطقه خوش آب و هوای ناژوان ویژگی های سرمایه گذاری تجاری در این خیابان محسوب می شود.
خیابان آتشگاه محلی برای حضور برندهای معتبر شده که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری جذب آن شده اند.

اقتصاد بازار: دیگر طرح های اولویت دار منطقه 9 کدامند؟
دو خیابان در این منطقه وجود دارد که انتهای آنها به لحاظ موارد آزادسازی بن بست هستند ، یکی خیابان قدس است که اتصال آن به خیابان آیت الله اشرفی اصفهانی می باشد ، یک باند آن آزادسازی شده و در صدد آزادسازی باند دیگر آن هستیم و امیدواریم تا پایان امسال اتصال کامل آن برقرار شود.
یکی از خواسته های مردم احداث یک زورخانه در منطقه 9 بود که خوشبختانه در شورای سیاستگذاری تصویب شد و پس از آن بودجه ای برای احداث آن در محله ی نصر آباد نظر گرفته شد ، عملیات اجرایی آن امسال در دستور کار قرار گرفته و تا پایان سال به نتیجه می رسد.
همچنین پیاده روسازی معابر در دستور کار ما قرار گرفته است . خیابان آیت الله اشرفی اصفهانی و آتشگاه سال گذشته انجام شد و پیاده روسازی بخشی از بزرگراه خرم و خیام و بخشی از خیابان میرزاطاهر نیز امسال اجرایی می شود.