مجتبی صفایی رییس اتاق اصناف ایران در مراسم گرامیداشت روز ملی اصناف درحالی که قصد داشت در حضور محمدباقر قالیباف به ابراز گلایه‌ خود پیرامون الزامات و فشارها بپردازد اما با پادرمیانی و به خواسته‌ غلامعلی حداد عادل از بیان آن در این مراسم منصرف و گلایه‌ها را به زمانی دیگر موکول کرده و به بیان مشکلات و درخواست فعالان اصناف کشور پرداخت. رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه جایگاه حقیقی اصناف نادیده گرفته شده است، گفت: متاسفانه نهادها و سازمان‌هایی که باید گره‌گشای کار اصناف باشند، سبب کوچک‌تر شدن سفره کسبه شده‌اند.
مهم‌ترین درخواست اصناف کشور: تثبیت نرخ ارز
وی ضمن اشاره به مشکل انتخابات اتاق اصناف ایران که ظرف یک سال، چهار بار تغییر سکاندار و رییس داشته، اظهار کرد: از شهریور‌ماه سال گذشته که انتخاب صورت گرفت تا بنده به عنوان رییس اتاق اصناف ایران انتخاب شوم، باوجود اینکه بیش از ١٢سال ‌سابقه عضویت در هیات‌رییسه داشته‌ام اما این دوره‌ هیات رییسه، بار سنگین مسوولیت را بر دوش دارم. اتاقی که در تلاطم بود و ظرف یکسال، چهار رییس به دلیل قانون سخت و تبعیض‌آمیزِ قانون صنفی که محدودیت دو دوره برای رییس دارد، اتفاق افتاد اما خوشبختانه باوجود اینکه بسیاری منتظر بودند بنده نیز پس از مدتی کوتاه از مسوولیت کناره‌گیری کنم اما امروز خدمتگزار اصناف هستم و با همراهی همکاران خود، اتفاقات خوبی رقم زده‌ایم.
صفایی خاطر‌نشان کرد: اولین کاری که بنده متعهد بودم انجام دهم، اصلاح قانون نظام صنفی بود که بیش از ١٠ سال پشت درهای کمیسیون‌های متعدد مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود و خبری از اصلاح نبود. قانون نظام صنفی با همکاری همکاران در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد؛ این محدودیت در حالی برای ما وجود داشت که در هیچ سندیکا و نهادی نمی‌بینم که محدودیت وجود یک رییس در دو دوره وجود داشته باشد؛ محدودیتی وجود ندارد چنانچه وزیری دوبار رای اعتماد از مجلس بگیرد، محدودیت داشته باشد یا برای خود نمایندگان مجلس یا شورای شهر این محدودیت وجود ندارد اما یک رییس اتحادیه صنفی، نمی‌توانست دو دوره، ریاست داشته باشد.
رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: بنده این موضوع را در جلسات متعدد با مسوولان مختلف و از جمله رییس مجلس مطرح کردم؛ زمانی که ابعاد این قانون تبعیض‌آمیز را مطرح کردم، بلافاصله رسیدگی‌ها توسط مجلس صورت گرفت و در دستور قرار گرفت که باید این قانون اصلاح شود. قانونی که ١٠ سال در نوبت اصلاح بود، در کمتر از شش ماه در مجلس به تصویب رسید. هر‌چند که در شورای نگهبان به سبب برخی ایرادات در رفت و آمد است اما انحصار شکسته شد و محدودیت برداشته شد.
این مقام صنفی با بیان اینکه اصناف با نقش قریب به یک‌پنجم تولید ناخالص ملی نقش‌آفرینی می‌کند، گفت: با این وجود آیا نباید در یک‌پنجم تصمیمات اقتصادی کشور، اصناف نقش و حضور داشته باشد؟ آیا نباید در یک‌پنجم شاکله‌ حاکمیت کشور، نقش داشته و یک‌پنجم تصمیمات اقتصادی کشور در جهت رفع مشکلات این بخش عظیم باشد؟ متاسفانه طی سال‌های اخیر این جایگاه به اصناف داده نشده و این حضور اتفاق نیفتاده است، متاسفانه نهادها و سازمان‌هایی که باید گره‌گشای کار اصناف باشند، سبب کوچک‌تر شدن سفره کسبه شده‌اند.
زیرساخت‌های اقتصادی کشور مناسب سرمایه‌گذاری نیست
صمد حسن‌زاده، رییس اتاق بازرگانی ایران در آئین بزرگداشت روز ملی اصناف اظهار کرد: اصناف همواره خدمات بزرگی انجام داده‌اند از جنبش تنباکو گرفته تا حوادث ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا انقلاب اسلامی؛ همواره توانمندی خود را به جامعه نشان داده‌اند.
وی افزود: به اعتقاد من، اصناف همواره مظلوم واقع شده‌اند به ویژه در نوسانات قیمت‌ها و در تنگنای تحریم‌ها سرمایه خود را از دست داده‌اند اما در همین حال در تامین نیازهای خانواده‌های متوسط و کم‌درآمد کوشش کرده‌اند و امیدواریم توفیق بیشتر داشته باشند. رییس اتاق ایران ضمن اشاره به اینکه اصناف همواره مظلوم واقع شده‌اند، گفت: زیرساخت‌های اقتصادی کشور مناسب سرمایه‌گذاری نبوده و امکان سرمایه‌گذاری کاهش یافته است.رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مطالبات بخش‌خصوصی گفت: اعتماد مردم به سیاست‌های دولت که سرمایه بزرگی است از بین رفته و زیرساخت‌های اقتصادی کشور مناسب سرمایه‌گذاری نیست و این زیرساخت‌ها با استانداردهای جهانی تطابق ندارد از سویی دیگر تحریم‌ها نیز روی اقتصاد تاثیر گذاشته است.
وی با بیان اینکه با ناترازی انرژی مواجه شده‌ایم، تصریح کرد: همچنین حمل و نقل در ناوگان‌های مختلفی در کشور از استانداردهای جهانی برخوردار نیست. حسن‌زاده اظهار کرد: ثروت ملی در کشاورزی، معدن و گردشگری صنعت کشور وجود دارد اما وضعیت معیشت مردم در شأن آنها نیست.
ضرورت تغییر رویکرد دولت جدید نسبت به اصناف
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به شرایطی که طی یکسال گذشته و به‌ویژه سه ماه اخیر برای صنعت طلا و جواهر اتفاق افتاده و بازار را در شرایط رکود قرار داده، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید، رویکردی متفاوت نسبت به اصناف کشور و به‌ویژه صنف و صنعت طلا داشته باشد.
نادر بذرافشان به مناسبت روز ملی اصناف ضمن تبریک این‌ روز به اصناف کشور و فعالان این حوزه، اظهار کرد: شرایط رکود و کاهش تقاضا در بازار سکه و طلا از ابتدای سال گذشته آغاز شده و شرایط را برای فعالان این صنف سخت کرده است، این روند باوجود گذشت سه ماه از سال جدید، همچنان بر بازار حاکم است. بسیاری از واحدهای تولیدی و توزیعی، فعالیت اقتصادی مطابق با ظرفیت خود را ندارند.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: پس از موضوعات مربوط به اجرایی شدن سامانه جامع تجارت و اعتراضی که فعالان صنف طلا و جواهر داشتند و در مقطعی بازار نیمه‌تعطیل شد، اکنون حدود یک ماهی است که بازار به صورت کامل فعالیت دارد اما متاسفانه به لحاظ تقاضا، چندان شرایط خوبی ندارد و رکود همچنان تا پایان هفته گذشته هم وجود داشته است.‌
وی هشدار داد چنانچه این شرایط در حوزه‌ صنعت ما ادامه‌دار باشد و طی روزها و ماه‌های آینده، تغییر شرایط اقتصادی و تقاضا ایجاد نشود، واحدهای تولیدی و توزیعی ما با چالش مواجه می‌شوند.این فعال صنفی ابراز امیدواری کرد که شرایط رکود حاکم بر بازار طلا و جواهر و صنعت آن، دیگر تشدید نشود و شرایط مطلوب به این صنف و صنعت بازگردد. بر این اساس از نمایندگان مجلس و همچنین دولت جدید تقاضا داریم که نسبت به اصناف کشور، کمی رویکرد خود را تغییر داده و شرایط را برای فعالیت اقتصادی اصناف و حوزه‌ صنعت طلا و جواهر کشور، مهیا کنند تا در آینده دچار آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی در حوزه‌ این صنعت نشویم.