گروه فولاد مبارکه در واپسین روزهای سال ۱۴۰۳، با افزایش سرمایه، توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی و عبور از ظرفیت اسمی تولید در فولاد سنگان، گامهای مهمی در مسیر تحقق منافع ملی و شعار جهش تولید برداشت. افزایش سرمایه فولاد مبارکه به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مجمع عمومی فوقالعاده فولاد مبارکه در ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۳ با […]
گروه فولاد مبارکه در واپسین روزهای سال ۱۴۰۳، با افزایش سرمایه، توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی و عبور از ظرفیت اسمی تولید در فولاد سنگان، گامهای مهمی در مسیر تحقق منافع ملی و شعار جهش تولید برداشت.
افزایش سرمایه فولاد مبارکه به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان
مجمع عمومی فوقالعاده فولاد مبارکه در ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۳ با تصویب افزایش سرمایه از ۱۰۸ هزار میلیارد به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برگزار شد. این افزایش ۳۸.۸۹ درصدی، از محل سود انباشته تأمین شده و در تکمیل پروژههایی همچون خط ورق رنگی شماره ۲، توسعه سرمایهگذاریها و تأمین سرمایه در گردش شرکت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل فولاد مبارکه در این مجمع تأکید کرد: «نگاه ما تحقق چشمانداز ۱۴۱۰ است؛ فولاد مبارکه باید سرآمد، نوآور و موفق باشد.» وی دستیابی به درآمد ۱۵ میلیارد دلاری را از اهداف این شرکت دانست و اعلام کرد که ۸۰ درصد از این برنامه در حوزه زنجیره فولاد و ۲۰ درصد آن در بخشهای سودآور دیگر دنبال خواهد شد.
هدفگذاری برای ورود به جمع ۲۰ فولادساز برتر جهان
مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به برنامه این شرکت برای قرار گرفتن در میان ۲۰ فولادساز برتر دنیا تا سال ۱۴۱۰، اظهار داشت که بهرهبرداری از ظرفیتهای تولید، توسعه متوازن زنجیره ارزش، ارتقای رقابتپذیری در بازارهای جهانی و افزایش سهم محصولات با ارزشافزوده بالا از استراتژیهای کلیدی این مسیر است.
تقویت و ساختارمند شدن بخش معدن فولاد مبارکه
در ۲۲ اسفندماه، مدیرعامل فولاد مبارکه از خطوط تولید و پروژههای توسعهای صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان بازدید کرد. عبور از ظرفیت اسمی تولید سالانه ۵ میلیون تن گندله در این مجموعه، یکی از دستاوردهای مهم این شرکت بود.
وی ضمن تأکید بر حمایت از پروژههای توسعهای این شرکت، افزود: «برنامه ما تقویت هلدینگ معدنی فولاد مبارکه و سرمایهگذاری در حوزههای کلیدی همچون اکتشافات جدید و زیرساختهای معدنی است.» همچنین همکاری نزدیک با شرکت اُپال برای سرمایهگذاری مشترک در حوزه حملونقل و خرید ماشینآلات معدنی مورد تأکید قرار گرفت.
توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی فولاد مبارکه
در ۲۳ اسفندماه، آخرین دستگاه از ۵۰ لوکوموتیو باری MAP24 در مراسمی با حضور مدیران عامل فولاد مبارکه و گروه مپنا تحویل شد. این ناوگان جدید، سالانه ۱۶۰ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت که علاوه بر توسعه حملونقل ریلی، اقدامی مهم در راستای حفاظت از محیط زیست محسوب میشود.
مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به نقش کلیدی این شرکت در صنعت، اظهار داشت: «در حال حاضر، ۶۰ درصد از ۱۵ میلیون تن مواد ورودی به مجتمع فولاد مبارکه از طریق ریل جابهجا میشود. در سطح گروه، این رقم به ۲۵ میلیون تن میرسد که ۵۰ درصد آن از طریق حملونقل ریلی انجام میشود.»
وی بر ضرورت افزایش سهم حملونقل ریلی تأکید کرد و از برنامههای سرمایهگذاری جدید فولاد مبارکه در این حوزه خبر داد: «هلدینگ حملونقل ریلی فولاد مبارکه (توکاریل) با ۵۰۰۰ واگن و ۸۰ دستگاه لوکوموتیو، ۴۰ درصد بار معدنی و ۲۱ درصد بار ریلی کشور را جابهجا میکند.»
همکاری استراتژیک فولاد مبارکه و مپنا در توسعه داخلیسازی
مدیرعامل گروه مپنا در این مراسم، بر اهمیت همکاریهای گسترده این مجموعه با صنعت فولاد، بهویژه فولاد مبارکه، در زمینه توسعه ساخت داخل و تولید قطعات کلیدی تأکید کرد. وی همچنین به قراردادهای موفق این مجموعه در حوزه نیروگاههای حرارتی و خورشیدی اشاره کرد که در مجموع ۸۵۰ میلیون یورو ارزش دارد.
فولاد مبارکه با این اقدامات، بار دیگر جایگاه خود را بهعنوان پیشران صنعت فولاد کشور تثبیت کرده و گامی بلند در مسیر تحقق اهداف توسعهای خود تا سال ۱۴۱۰ برداشته است.