اقتصادبازار: استاد دانشگاه تهران گفت: آميخته شدن هنر معماري و شهرسازي، اين دانش را به شهرسازان و معماران مي‌دهد كه در هر زمانه حرف نو بزنند و اين موضوع نوسازي و بازسازی شهرها را به همراه دارد.
پروفسور سيد محسن حبيبي در نشست شهروندي و زيبايي‌شناسي شهري، بهسازي و نوسازي شهري در كلانشهرها با تشريح جزئيات زيبايي‌شناسي شهري اظهار كرد: شهر به كيفيت آن شناخته می‌شود كه با سه علم زيست سرزميني، دانش محيط زيست، اقليم و طبيعت و دانش فناوري زمانه تلفيق شده است. وي افزود: آميخته شدن هنر معماري و شهرسازي، اين دانش را به شهرسازان و معماران مي‌دهد كه در هر زمانه حرف نو بزنند و اين موضوع نوسازي و بازسازی شهرها را به همراه دارد.
استاد دانشگاه تهران تصريح كرد: در شهرسازي در حال نوآوري هستيم اما اين چگونگي نگاه و تصوير از شهر در خيابان‌ها اهميت دارد، چنانكه در خیابان چهارباغ اصفهان با همين نوآوري خيابان مواجه هستيم. وي در ادامه صحبت‌هاي خود به تشريح نمودهاي شهري پرداخت و گفت: پيكره، سيما، چهره و نيم‌رخ از مهمترين نمودهاي شهري هستند كه هر كدام از آنها تعريفي دارد و شهرها بر اساس اين تعريف‌ها سنجيده مي‌شوند.
حبيبي پيكره را دورنمايي از شهر، سيماي شهر را زشتي و زيبايي شهر، كيفيت بصري فضا، بنا و عناصر موجود در فضا را چهره و دورنمايي از كالبد شهري عنوان كرد. وي با اشاره به عوامل طبيعي بر خط آسمان كه در شرايط طبيعي يك شهر سالم قابل مشاهده است، بيان كرد: در سيماي شهر الگوي بلوك‌ها، شبكه ارتباطي و استخوان‌بندي اصلي شهر و در چهره فضا، جداره‌ها ،كف و مبلمان شهري و در نيم‌رخ عوامل غيربصري و مردم و فعاليت‌هاي آنها نقش مهمي در شكل دادن يك شهر دارند.
این استاد دانشگاه در اين نشست به تشريح و مقايسه تصويري جزئيات اينكه چطور يك شهر از حال طبيعي خارج مي‌شود پرداخت و افزود: در برخي از نقاط شهري پروتزهايي به منظور تغييرات ايجاد مي‌شود كه همين مسئله نوعي نازيبايي در شهر ايجاد مي‌كند. وي با تاكيد بر اينكه تمام حس‌ها بايد در یک شهر خلاق درک شود، بيان كرد: در فضاي شهري بايد صدا، بو، نور، آب، صداي آب و آنچه موجب زنده شدن شهر مي‌شود و يا به واسطه آن شهر زنده مي‌ماند، احياء و حفظ شود، چرا كه شهر يك كالبد زنده است.