رئیس جمهوری این سامانه را مرکز اطلاعات و مدیریت کالا و واردات و صادرات کشور توصیف کرد و با تأکید بر نیاز مبرم اقتصاد کشور به آن و ضرورت تکمیل پوشش گسترده این سامانه افزود: فقدان انسجام و چند بخشی بودن نظام گردش اطلاعات زنجیره تأمین، تولید و توزیع کالا در کشور دهه‌های متمادی استمرار داشته که نه تنها فعالان، تولیدکنندگان و مدیران اقتصادی کشور را با کمبود اطلاعات مدیریتی روبه‌رو کرده بود، بلکه زمینه‌ای برای سوء استفاده‌ها نیز ایجاد کرده که به آرامش و امنیت روانی مردم در حوزه اقتصاد آسیب می‌زد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه این سامانه باید بتواند تمام حلقه‌های مسیر تأمین و توزیع کالا را به یکدیگر متصل کند، اظهار داشت: این سامانه با ایجاد شفافیت، امکان مقابله مؤثرتر با فساد و قاچاق را فراهم خواهد کرد و یک اقدام بزرگ در حوزه ساماندهی اقتصاد محسوب می‌شود. روحانی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها از جمله گمرک و بیمه موظف هستند اقدامات خود را  برای پیوستن کامل به این سامانه، به سرعت انجام دهند.
دستور رئیس جمهوری برای تشویق صادرکنندگان خوش سابقه
در ادامه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و پس از ارائه گزارش رئیس کل بانک مرکزی از عملکرد 108 صادرکننده نمونه کشور که در طول سال گذشته به صددرصد تعهد خود برای بازگرداندن ارز صادراتی به چرخه اقتصادی عمل کرده‌اند، مقرر شد مشوق‌هایی برای صادرکنندگان خوشنام در نظر گرفته شود.
رئیس جمهوری در این جلسه با تأکید بر این نکته که تجار و بازرگانان کشور چه در شرایط جنگ اقتصادی و چه در شرایط عادی به هیچ وجه نباید در مسیر فعالیت خود درگیر موانع اداری شوند، گفت: در کنار رفع موانع و ایجاد سهولت و سرعت برای فعالیت بازرگانان، دولت وظیفه خود می‌داند برای آن دسته از صادرکنندگان خوش سابقه و متعهد کشور که در شرایط سخت اخیر عملکرد مؤثر و مفیدی داشته‌اند، مشوق‌هایی در نظر بگیرد.
روحانی دستور داد سازمان مالیاتی، نسبت به برگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگانی که تعهدات خود را انجام می‌دهند، حداکثر ظرف دو هفته اقدام کند. در این جلسه مقرر شد مالیات ارزش افزوده کلیه صادرکنندگان با اعلام بانک مرکزی و به نسبت ایفای تعهد برگشت ارز صادراتی در مدت دو هفته برگردانده شود.
۱۷ درصد افزایش در بازگشت ارز
روحانی درحالی این دستور را داده است که  موعد اولیه بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان که در 31 تیرماه سال جاری به اتمام رسید و تنها بخش اندکی از 27 میلیارد دلار مورد انتظار به کشور بازگشته بود لذا دولت برنامه‌ریزی مجددی برای افزایش سرعت بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور در دستور کار قرار داد. از یک سو مسئولان با همفکری صادرکنندگان درصدد رفع موانع موجود برای بازگشت ارز برآمدند و از طرف دیگر، مجازات‌هایی برای صادرکنندگانی که از عرضه ارز خود در بازار طفره می‌رفتند در نظر گرفت. اکنون با فرارسیدن مهرماه اعداد و ارقامی که از سوی مسئولان ذیربط منتشر می‌شود، نشان دهنده افزایش قابل توجه روند بازگشت ارز صادراتی به کشور است. طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، صادرکنندگان بالغ بر ۸ میلیارد دلار از تعهدات ارزی ۲۷ میلیارد دلاری ایفا نشده خود، مربوط به پروانه‌های صادراتی سال‌های 1398 - 1397 خود را بتدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده و مانده تعهدات آنها به حدود ۱۹ میلیارد دلار کاهش یافته است.
درهمین راستا روز گذشته نیز مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، از رفع کامل تعهدات ارزی بیش از ۲ هزار صادرکننده تا ۷ مهرماه امسال خبر داد.
به گزارش سازمان توسعه تجارت، احسان قمری گفت: بر اساس آمار‌ها ۲ هزار و ۳۲۲ صادرکننده با صادرات ۱۶.۶ میلیارد یورو، تا هفتم مهرماه ۹۹ تعهدات ارزی خود را به صورت صددرصد ایفا کرده‌اند که نسبت به گزارش پیشین در تاریخ ۳۱ تیرماه، ۱۳ درصد افزایش در تعداد و ۱۷ درصد افزایش در بازگشت ارز برآورد می‌شود.
قمری افزود: این ۲ هزار و ۳۲۲ صادرکننده شامل هزار و 658 واحد تولیدی و ۶۶۴ واحد غیرتولیدی بوده و میزان بازگشت ارز این دو دسته به ترتیب ۱۳.۹ میلیارد یورو و یک میلیارد یورو است. وی ادامه داد: این در حالی‌ است که در گزارش ۳۱ تیرماه ۹۹ که بر اساس صادرات از ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۲۹ اسفندماه 98 تنظیم شده است، 2 هزار و 56 صادرکننده شامل هزار و 435 واحد تولیدی و ۶۳۱ واحد غیرتولیدی نسبت به بازگشت ارز به ترتیب ۱۱.۸ میلیارد یورو و یک میلیارد یورو اقدام کرده بودند.
قمری اضافه کرد: تعداد 15 هزار و 9 صادرکننده شامل 2 هزار و 385 واحد تولیدی و 12 هزار و 624 واحد غیرتولیدی با صادرات ۸.۴ میلیارد یورو تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده و ۷.۴ میلیارد یورو را به چرخه اقتصادی بازنگردانده‌اند که بخشی از این مقدار مربوط به 10 هزار و 872 صادرکننده بدون کارت بازرگانی است.
مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی افزود: از این گروه می‌توان به پیله‌وران و مرزنشینان اشاره کرد، همچنین بخشی از این صادرکنندگان، نسبت به صادرات از محل ورود موقت اقدام کرده‌اند و لازم است درباره چگونگی رفع تعهدات ارزی آنان در اسرع وقت تصمیم‌گیری شود. قمری تلاش کمیته‌های اقدام ارزی در سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و همچنین کارگروه پایش رفتار تجاری را در راستای استفاده از ابزار‌های پیش رو در جهت تسریع و تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات دانست.

نکته

زنجیره تأمین تا توزیع کالا شفاف و رصد کالا از تولید و واردات تا فروشگاه می‌شود
صادرکنندگان خوش سابقه تشویق می‌شوند
مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان خوش سابقه برگردانده می‌شود. ارز برگردانید؛ مالیات‌تان برگردانده می‌شود