اقتصادبازار: صنعت غذا و رستوران در گذار تاریخی امروز اصفهان، شاید یکی از سریع ترین تغییرات را به خود دیده است. رستوران های رنگارنگ با غذاها و دکوراسیونهای مدرن، رنگ شهر و ذائقه اصفهانی ها را دچار تحول نموده است .
خورشت ماست و بریونی اصفهان این روزها دیگر یکه تاز بازار نیستند. پاستای آلفردو و پیتزای مارگاریتا و بسیاری دیگر از غذاهای تازه وارد، طرفداران پر و پا قرصی برای خود دست و پا کرده اند . در شهر که قدم می زنید از دروازه شیراز تا دروازه تهران رستوران های مدرنی دیده می شود که در انواع شاخه ها فعالیت خود را آغاز کرده اند و به لطف ویژگی های انسان امروز، تجارت موفقی از آب درآمده است .

رستوران ایرانی ؛ مهجور در شهر گردشگران
با وجود تعداد زیاد رستوران هنوز هم در این شهر توریستی خلا رستوران ایرانی احساس می شود .
احمد و محمد باقری از بنیان گذاران رستوران خوان گستر(هتل جلفا و سیتی سنتر) و آتشگاه هستند که دونام معتبر در صنعت رستوران در اصفهان می باشند. علاوه بر این دو رستوران، رستوران هتل اسپادانا و همینطور کیترینگ ایمان (فرزند احمد باقری) نیز جزو موفق ها در این عرصه هستند .
خانواده نصر نیز به عنوان وزنه ای در عرصه صنعت غذا محسوب می شوند . رستوران آراخان با قدمت چندین ساله در اصفهان و همچنین خانه کنتاکی ، همبرگر جکس و پیتزا کاج که در ادامه به تفصیل در مورد آن ها خواهیم گفت نیز همه از برندهای موفق و وابسته به این خانواده می باشند .
از نام باقری و نصر در اصفهان که بگذریم از دیگرمراکز غذای ایرانی در اصفهان می توان به خیابان آتشگاه اشاره کرد . رستوران هایی مانند شب نشین که بیشتر به دلیل دکور زیبا و مجلل خود زبانزد است تا کبابی های قدیمی مانند محمد و عشایر و ساحل و .... همه از این دسته اند . جوجه کباب های شالیز و خوراک مرغ هندی تاراز (خیام سابق) نیز در اصفهان شهرت خاصی دارند .
در این عرصه از نام رستوران زاگرس بر بام اصفهان نیز نمی توان گذشت . رستوران زاگرس بالای کوه صفه اصفهان شاید از نظر غذایی زبانزد نباشد، اما حتما زیباترین منظره را در هنگام میل کردن غذا برای شما به ارمغان خواهد آورد.
و آخرین نام و شاید توریستی ترین رستوران اصفهان ؛ رستوران شهرزاد در قلب شهر اصفهان با دکوری نوستالژیک که سالیان سال وظیفه سرویس دهی به توریستان نصف جهان را عهده دار بوده و هست . خانواده قدیمی فرودستان از خاندان های قدیمی اصفهان هستند که وظیفه اداره این رستوران سنتی را نسل به نسل به یکدیگر منتقل کرده اند .

رستوران های فرنگی ؛ در مسیر پیشرفت
اصفهان اگر در غذای ایرانی پیشرفت قابل توجهی نداشته اما در عرصه غذای فرنگی در سالیان اخیر حرکت رو به جلویی داشته است . رستوران های لوکس و مدرنی در زمینه غذای فرنگی در اصفهان پا به عرصه صنعت غذایی گذاشته اند .
شاید اولین ها در این مسیر هرمس و براز و زاوا بودند که با منویی متفاوت و البته دکوراسیون مجلل و سرویس دهی خوب و مدرن خود پایه گذار این سبک رستوران در اصفهان گردیدند .
اما مگر می توان از غذای فرنگی در اصفهان سخن گفت ونام حسین فاطمی مرد موفق صنعت رستوران در نصف جهان را عنوان نکرد. وی موسس پیتزا پیتزا پلاس در خیابان رباط است . پس از تجربه موفق در پیتزا فروشی های زنجیره ای پیتزا پیتزا، برند پیتزا پیتزا پلاس شکل گرفت . منوی بسیار کامل و فکر شده این مجموعه به همراه دکوراسیون و نیروهای آموزش دیده از مهم ترین فاکتور های موفقیت این مجموعه تا به امروز بوده اند .
رستوران هایی مانند بوراک ، تعطیلات ، کوروک و .... نیز روندی رو به رشد بین فست فود و رستوران را پیش گرفته اند .

پیتزا ؛ غذای مورد علاقه اصفهانی ها
برند های پیتزا در اصفهان از قدیمی ترین ها در ایران هستند . شاید دلیل این تعدد برند موفق در این عرصه، علاقه اصفهانی ها به پیتزا باشد . برندهای موفقی مانند پیتزا شب ، پیتزا پیتزا ، ایساتیس ، پیتزا شاپ ، پیتزا کاج و بسیاری برندهای دیگر که در این عرصه فعالیت می کنند از نامداران پیتزا در ایران هستند .
پیتزا به سبک ایتالیایی هم محصولی است که در اصفهان به راحتی نتوانست جای خود را باز کند، اما روز به روز طرفداران بیشتری جذب می کند . برندهایی مانند گارنی ، مورانو ، نیوشا و .... نیز در این مسیر راه را برای محبوبیت این سبک پیتزا باز کرده اند .

ساندویچ و برگر ؛ شهر در دست برگر ها
در بافت ارمنی نشین اصفهان شاید آرابو با مدیریت آلفرد میرزائیان دوست داشتنی سالیان سال سردمدار ساندویچ های مدرن در اصفهان بوده است . اما گویی دوران یکه تازی آرابو به سر رسیده و هر روز که از خانه خارج می شوی مغازه های کوچک و بزرگی در خیابان های اصفهان مانند قارچ سبز شده اند. تب برگر در اصفهان قصد عرق کردن ندارد و این روند روز به روز افزایش می یابد. اما در این شلوغ بازار رقابتی، خیلی ها نتوانستند مشتری خود را جذب کنند و تنها فریب ازدحام رقبا را خوردند. نام هایی مانند برنسی ، قلعه سفید ، آقای برگر، جکس، سوران، بی پلاس ، پاز و ده ها نام و برند موفق دیگر در این عرصه بسیاری از تازه واردان را فریب دادند . این روند که از یک سال پیش آغاز شد امروز به اوج خود رسیده است و مطمئن باشید که فردا آرام آرام رو به زوال خواهد رفت .

کنتاکی ؛جنگ بزرگان
مرغ کنتاکی نیز جزو غذاهای مورد علاقه اصفهانی هاست. برند های بسیار موفق و قدیمی نیز در اصفهان بوده و هستند که در این حوزه فعالیت می کنند. برندهایی بسیار قدرتمند که مدیران و موسسان آن همگی جزو بزرگان صنعت رستوران در اصفهان هستند. از خانه کنتاکی و زد اف سی با شعب بسیار در نقاط مختلف اصفهان تا بن اپتی که با وجود تازه کار بودن توانسته با تبلیغات و شناخت درست از ذائقه غذایی اصفهانی ها، خیلی زود نامی در میان برندهای معتبر این شهر، برای خود دست و پا کند.
در صنعت غذای اصفهان از کنار نام امیر عکاف زاده نیز نمی توان به راحتی گذشت. خانواده عکاف زاده، پس از رستوران تخت جمشید که برای قدیمی های اصفهان سرشار از خاطره است مجموعه غذایی داریک را بنا نهادند. این مجموعه که توسط برادران عکاف زاده مدیریت می شود علاوه بر غذای ایرانی ، فست فود و کنتاکی به تازگی کافی شاپ خود را نیز افتتاح نموده تا نمادی از موفقیت در اجرای یک تجارت خانوادگی در این صنعت باشد.

نقش سیتی سنتر در رونق صنعت غذا
در آخر نمی توانیم این مطلب را تمام کنیم مگر نامی از مرد موفق و سرمایه گذار بی ادعای این روزهای اصفهان، مسعود صرامی نبرده باشیم . مسعود صرامی، علاوه بر تحولاتی که در صنعت خدمات ایجاد کرده است با اختصاص یک طبقه از این مجموعه به فودکرت و یک طبقه نیز به برند های بزرگ رستوران در اصفهان، گامی اساسی در اعتلای فرهنگ غذا برداشته است . برند هایی مانند هرمس ، خوان گستر و .... با دکوراسیون هایی بسیار مجلل و امروزی با حمایت های صرامی توانسته اند در سیتی سنتر اصفهان پا بگیرند .
فرهنگ غذا و رستوران داری با رویکرد ارائه غذای سالم و خدمات شایسته باید هم گام با شهرهای مختلف دنیا در دیار نصف جهان نیز حرکتی رو به جلو داشته باشد تا بتواند خود را با ذائقه گردشگران داخلی و خارجی هماهنگ سازد.

حسین نجمی
کارشناس صنایع غذایی و لیسانس ارتباطات

منبع: ماهنامه نوسان