اقتصاد بازار: یکی از موضوعاتی که طی دو سال گذشته به خصوص بعد از تغییر مدیریت شهری در اصفهان مطرح شد موضوع سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی به پروژه های شهری به صورت مشارکتی در حداقل زمان ممکن بوده است. این روند در ماههای گذشته و با برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق و رونمایی از آکواریوم شهر اصفهان با مشارکت سرمایه گذار ترک، نمودی عینی از آن بود. دیدار و گفت و گوی ما با سید مرتضی حسام نژاد، مشاور و قائم مقام امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان از رویکرد برنامه ریزی و نگاه مجموعه مدیریت شهری به مقوله جذب و مشارکت بخش خصوصی در پروژههای کلان شهر اصفهان در سال جاری حکایت دارد. جایی که حسام نژاد معتقد است که رویکرد کلی دفتر مشارکت های سرمایه گذاری شهرداری اصفهان تنوع بخشی و توسعه کمی و کیفی طرح های مشارکتی در شهر اصفهان است.

مرتضی حسام نژاد با تاکید بر گستردگی و تنوع فعالیت ها در حوزه مشارکت های سرمایه گذاری در شهر اصفهان، معتقد است که این حرکت ها موجب رشد 150 درصدی در تعداد و حجم ریالی قراردادهای سرمایه گذاری مشارکتی با شهرداری اصفهان در سال 94 نسبت به میانگین 10 سال گذشته شده است. وی ادامه می دهد: از نظر تنوع موضوعات نیز سرمایه گذاری ها در حوزه های مختلفی همچون گردشگری، حمل و نقل عمومی، انرژی های پاک و تجدید پذیر، تصفیه مجدد و فراوری آب و فناوری اطلاعات انجام شده است.

به گفته حسام نژاد، مجموعه مشارکت های سرمایه گذاری شهرداری به سمتی حرکت می کند که محصول مشارکت در جهت خدمت به شهروندان و در راستای وظایف شهرداری است. وی با بیان اینکه تا امروز نیز اقداماتی انجام شده که با استقبال سرمایه گذاران مواجه شده است، تصریح می کند: در حال حاضر کمتر پروژه ای در شهر اصفهان وجود دارد که به سرمایه گذاران معرفی شود و مورد استقبال و منجر به جذب سرمایه نشود. وی تاکید می کند: طی یک سال گذشته نیز مراجعاتی از جانب سرمایه گذاران وجود داشته اما پروژه و فرصت برای سرمایه گذاری کمتر وجود دارد.

به گفته قائم مقام امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان، برای اطلاع رسانی و جذب سرمایه گذاران علاوه بر برگزاری همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق اصفهان، دفتر مشارکت های سرمایه گذاری شهرداری تمام فرصت های سرمایه گذاری شهری را در روزنامه های مختلف اطلاع رسانی عمومی می کند همچنین در سایت این دفتر، اطلاعات به روز است که در اثر این اطلاع رسانی طیف سرمایه گذاری های مدیریت شهری اصفهان رشد قابل توجهی داشته و اکنون بانک اطلاعاتی غنی، از مشارکت کنندگان سرمایه گذاری با شهرداری نیز وجود دارد.

وی ادامه می دهد: این پروژه ها دائما بروزرسانی می شود چرا که در فرصت حداکثر دو هفته ای اعلام عمومی می شود و سرمایه گذاری که جذب می شود از لیست فرصت ها خارج و فرصت های جدید جایگزین آن می شود.

به گفته مشاور و قائم مقام امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان، فرصت های مشارکت سرمایه گذاری در شهر اصفهان، لیست پایداری ندارد و فرصت ها دائما بروزرسانی می شود. وی همچنین در خصوص روند جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، می گوید: روند جذب سرمایه گذاران برای پروژه های شهری بسیار مطلوب است به گونه ای که در طول سال، 70 فرصت به مجموعه معرفی می شود که به محض اطلاع رسانی، داوطلب سرمایه گذاری برای طرح ها وجود دارد.

اما باید دید دیدگاه های سرمایه گذاران خارجی نسبت به پروژه های مشارکتی شهرداری به چه صورت است، که حسام نژاد می گوید: یک نمونه موفق حضور سرمایه گذار خارجی در طرح های مشارکتی شهرداری اصفهان، پروژه تونل آکواریوم ناژوان بود که به بهره برداری رسید همچنین در حال حاضر از نظر مذاکره با سرمایه گذاران خارجی شرایط گسترده ای داریم به گونه ای که برخی طرح ها منجر به عقد قرارداد می شود.

وی همچنین در توضیح بیشتر پروژه آکواریوم اصفهان به عنوان پروژه سرمایه گذاری مشارکتی شهرداری با یک شرکت ترکی، ادامه می دهد: پروژه آکواریوم در زیربنایی به وسعت 3500 مترمربع تعریف شد که شهرداری خاکبرداری و اجرای سقف آن را انجام داد و تکمیل ظریف کاری و تجهیز آکواریوم و تهیه موجودات زنده نیز توسط سرمایه گذار خارجی انجام شد.

به گفته مشاور و قائم مقام امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان، در مجموع پروژه تونل آکواریوم با سرمایه گذاری بالغ بر 30 میلیارد تومان و مشارکت 50 درصدی شهرداری و 50 درصدی شرکت اوشن ترکیه انجام شد که قرار است در مدت پنج سال از محل فروش بلیت منافع سرمایه گذار شامل اصل و فرع سرمایه به آنها بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال استقبال خوبی که از پروژه آکواریوم انجام شد سرمایه گذار ترغیب به سرمایه گذاری چند پروژه دیگر شده است، می گوید: در حال حاضر سرمایه گذار ترکی، نامه اعلام آمادگی خود برای چند پروژه مشارکت سرمایه گذاری در شهر اصفهان را نوشته است. به گفته حسام نژاد، پروژه هایی که این شرکت تمایل به سرمایه گذاری مشارکتی با شهرداری اصفهان دارد در بخش نمایش پنگوئن ها، فُک و دلفین است. وی تاکید می کند: هم اکنون در حال مذاکره با سرمایه گذار خارجی بر روی مسائل فنی و مالی این طرح ها هستیم که در صورت توافق، این طرح ها عملیاتی خواهد شد.

مشاور و قائم مقام امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا توسعه پروژه آکواریوم مدنظر شهرداری اصفهان است یا خیر، می گوید: حداقل پیش بینی می شود بحث نمایش پنگوئن ها نیز در نزدیکی و یا مجاورت پروژه آکواریوم اجرایی شود اما بقیه طرح های یاد شده باید به گونه ای اجرا شود که با ظرافت و لطافت منطقه ناژوان هماهنگی داشته باشد. به گفته وی،این توسعه به صورت کنترل شده و در حد ظرفیت منطقه ناژوان خواهد بود.

وی همچنین تصریح می کند: با توجه به نحوه برخورد شهرداری اصفهان با سرمایه گذاران با وجود چالش هایی که هنوز بر سر راه است استقبال سرمایه گذاران از طرح های مشارکتی شهرداری خوب بوده به گونه ای که قرار است در آینده ای نزدیک موارد بسیاری از خدمات شهری توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و با مشارکت شهرداری انجام شود.

حسام نژاد در خصوص اینکه چه برنامه ای در جذب سرمایه گذار خارجی برای پروژه های مشارکتی شهر اصفهان وجود دارد، تاکید می کند: شهرداری اصفهان تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه گذاران خارجی با وجود برخی محدودیت های بین المللی انجام می دهد.

به اعتقاد مشاور و قائم مقام امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان، اجرایی شدن برجام به طور قطع در جذب سرمایه گذار خارجی در پروژه های مشارکتی شهرداری تاثیرگذار خواهد بود چرا که بحث انتقال وجه و گشایش هایی بانکی امیدواری های بسیاری را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده که این موجب جذاب تر شدن پروژه های مشارکتی و ورود سرمایه گذاران به آنها خواهد شد./