اقتصاد بازار: شهردار اصفهان گفت: اقتصاد مقاومتي در شهرداري‌ها به دليل توام بودن درآمد و هزينه به بهترين شكل قابل اجرايي شدن است.
مهدي جمالي‌ن‍ژاد در اولين جلسه شوراي اجرايي قرارگاه اقتصاد مقاومتي شهرداري اصفهان، با اشاره به اينكه نامگذاري سال‌ها قرار نيست در حد شعار باقي بماند و به صورت نمادين جلسات و همايش‌هايي در خصوص آنها برگزار شود، اظهار کرد: بايد توجه داشت كه نامگذاري‌ها داراي فلسفه مفصل و پشتوانه قوي، تخصصي و علمي خاصي هستند.
وي تاکید کرد: اقتصاد مقاومتي بحث وسيع و گسترده‌اي است و هر دستگاهي به اقتضاي ديدگاه و نوع كاري كه دارد اقتصاد مقاومتي براي آن برداشت خاصي دارد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتي در شهرداري‌ها به دليل توام بودن درآمد و هزينه به بهترين شكل قابل اجرايي شدن است، افزود: مصداق اين امر را در مطالعه‌اي كه در خصوص شهرهاي تاب‌آور انجام داده‌ام مشاهده كرده‌ام.
وي تحقق 10 اصل را براي تاب‌آورسازي شهرها ضروری دانست و اظهار کرد: چارچوب سازماني و اداري منسجم و يكپارچه، تامين منابع مالي و درآمدهاي پايدار، ارزيابي خطرات، ‌حفاظت از زيرساخت‌ها، ارتقا و بالابردن تاب آوري، محافظت از امكانات و خدمات ضروري آموزش و پرورش و بهداشت و سلامت، تدوين مقررات و استفاده از برنامه‌ريزي مدون از 10 اصل تعريف شده براي تاب‌آور سازي شهرها هستند.
جمالي‌ن‍ژاد ادامه داد: آموزش، تعليم و تربيت، آگاهي عمومي و مشاركت مردم، ‌حفاظت از محيط زيست و تقويت زيست بوم‌ها، طرح‌هاي آماده سازي موثر سيستم‌هاي هشدار دهنده سريع و واكنش‌هاي مناسب، بازسازي و بازيابي جوامع از دیگر اصول 10 گانه است.
وی با بيان اينكه براي به اجرا در آوردن 10 اصل تحقق شهرهاي تاب‌آور بايد سازماندهي و آماده سازي براي پذيرش موارد تعريف شده صورت پذيرد، تصریح کرد: خطرات و تهديدهايي كه شهر را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهند باید شناسايي شوند.
شهردار اصفهان اجراي برنامه‌هاي تعريف شده براي تحقق شهرتاب آور را نيز مهم ارزیابی کرد و افزود: پايش فعاليت‌هاي صورت گرفته مي‌تواند در ارتقا و پيشرفت كارها تاثير بسزايي داشته باشد.
وی با اشاره به لزوم تعريف نقشه راه براي معاونت‌ها و سازمان‌هاي مختلف در شهرداري اصفهان، گفت: دبيرخانه قرارگاه اقتصاد مقاومتي بايد در حداقل زمان ممكن اين امر را محقق سازد.
جمالي‌نژاد با بيان اينكه طي سال‌هاي گذشته در شهرداري اصفهان بحث اقتصاد مقاومتي تا حدودي اجرايي شده است، یادآور شد: با نگاهي اجمالي مي‌توان بیان کرد كه شهرداري اصفهان نسبت به ديگر شهرداري های كلانشهرهاي كشور داراي كمترين فساد و مسايل حاشيه‌اي بوده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال نيز شهرداري بايد ويژه‌تر وارد بحث اقتصاد مقاومتي شود و از ظرفيت ديگر دستگاه‌هاي اجرايي و سازمان‌هاي مردم نهاد بهره‌برداري لازم را داشته باشد.
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان نیز در این نشست گفت: راه‌اندازي قرارگاه اقتصاد مقاومتي در شهرداري به عنوان نخستين دستگاه در كشور قابل تقدير است.
رضا اميني با اشاره به اينكه بهترين مفسر و مبين هر ايده‌اي صادر كننده آن ايده است،افزود: براي تحقق ايده اقتصاد مقاومتي كه از سوي رهبر معظم انقلاب مطرح شده باید به فرمايشات و منويات ايشان توجه داشته باشيم.
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان تاکید کرد: بر اساس نظريات كارشناسان امور اجتماعي سياست، بهداشت، امنيت، فرهنگ،‌ اقتصاد و آموزش از اصول حاكميت هستند و دشمن بر تمام اين اصول براي هجمه قرار دادن كشور فعاليت كرد، اما بيشترين تاثير را در هجمه‌هاي اقتصادي ديده است. وی با تاكيد بر اينكه طي 10 سال گذشته بيش از 70 درصد از عناوين نامگذاري‌ سال‌ها توسط رهبر معظم انقلاب در خصوص مسايل اقتصادي بوده است، بیان کرد: طی این سال‌ها كمتر اقدامي براي رفع دغدغه‌ها اجرایی شده و بيشتر به برگزاري همايش و سيمنار اكتفا شده است.
امینی با بيان اينكه نامگذاري امسال به نام «اقتصاد مقاومتي‌، اقدام و عمل» حجت را بر همه مسئولان تمام كرده است، گفت: ضروري است كه مسئولان در سال جاري تمام توان خود را براي تحقق اين امر بگذارند.
وي تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتي را اقدام به صورت جهادي و مديريت جهادي عنوان كرد و گفت: در اين راستا بايد مسابقه مقدس خدمت‌رساني بين مديران شهري برگزار شود و در نهايت در پايان سال و ارزيابي عملكرد به بهترين مدير جوايز خوبي تقديم شود.
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان احساس مسئوليت، رعايت تقوا، فرهنگ كار، وجدان كاري و جهاد كاري را از مولفه‌هاي مورد نياز در مسئولان براي تحقق اقتصاد مقاومتي اعلام كرد و یادآور شد: با تقويت اين مولفه‌ها در بين مديران مي‌توان به خروجي مورد نظر رسيد.
وي افزود: شهردار اصفهان تاكنون كارنامه قابل قبولي را از خود نشان داده و زمينه رضايت شهروندان و اعضاي شوراي اسلامي شهر را در خصوص انتخاب شهردار جديد فراهم ساخته است.
امینی تصریح کرد: رفتار هر يک از مسئولان مي‌تواند الگويي براي مردم باشد و مسئولان باید در رفتارشان نهايت دقت را داشته باشند.
وی با اشاره به عملكرد مطلوب شهرداري اصفهان طي 6 ماه گذشته در تمام زمينه‌ها، خاطرنشان کرد: راه‌اندازي قرارگاه اقتصاد مقاومتي در شهرداري به عنوان نخستين دستگاه در كشور نيز قابل تقدير است و اين امر توقع عموم مردم و شهروندان در خصوص ارائه خدمات را از شهرداري نيز بالا مي‌برد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این جلسه، گفت: كاهش هزينه زندگي شهروندان با ارائه خدمات بهتر به آنها مي‌تواند نمونه بارزي از اقتصاد مقاومتي باشد.
علیرضا صلواتی با بیان اینکه بر اساس آمار موجود در سه ماه اخير سال گذشته بيش از يك ميليون برگ جريمه براي شهروندان اصفهاني صادر شده است، اظهار کرد: در 15 روز نوروز تخلفات رانندگي در شهر اصفهان به ميزان 70 درصد كاهش داشته است.
وی ادامه داد: چنانچه مردم قانون را بیشتر رعایت کنند به وسایل شهری نیز کمتر آسیب می‌رسد و این خود اقتصاد مقاومتی است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه چنانچه خیابان‌های هموارتری داشته باشیم خسارت مردم نیز کاهش می‌یابد، افزود: در تصمیمی قرار بر این شد تا سطح جلسات کمتر از 2 ساعت شود و سعی خود را در افزایش اقدامات داشته باشیم.
معاون عمرانی شهرداری اصفهان نیز در این نشست، گفت: باید نقشه راه براي معاونت‌ها و سازمان‌هاي مختلف در شهرداري اصفهان تدوین کرد.
سید جمال‌الدین صمصام شریعت با بیان اقتصاد مقاومتی دامنه وسیع و گسترده‌ای دارد و هر فردی برداشتی از آن دارد، اظهار کرد: چنانچه جزییات استخراج شود تکلیف اقدام و اجرا برای هر فردی می‌شود.
وی افزود: برای رفاه حال شهروندان و رضایت‌مندی آنها باید گام‌های موثری برداشته شود.
مسئول دبيرخانه قرارگاه اقتصاد مقاومتي شهرداري اصفهان نیز گفت: دبيرخانه قرارگاه اقتصاد مقاومتي در شهرداري اصفهان نقشه راه را براي سازمان‌ها و معاونت‌هاي اين نهاد تعريف و فعاليت‌هاي آنها را رصد مي‌كند.
محمدرضا جا‌ن‌نثاری اظهار کرد: اين دبيرخانه با ارائه نقشه راه به معاونت‌ها و سازمان‌هاي مختلف شهرداري عملكرد آنها را بر اساس سرفصل‌هاي ارائه شده ارزيابي می‌کند.
وی تاکید کرد: اين نقشه راه بر اساس منويات رهبر معظم انقلاب طي 10 سال گذشته تدوين خواهد شد.
مسئول دبيرخانه قرارگاه اقتصاد مقاومتي شهرداري اصفهان بیان کرد: پس از نامگذاري امسال توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» قرارگاه اقتصاد مقاومتي با دستور شهردار اصفهان تشكيل شده است.
وي با تاکید بر اینکه قرار نيست با راه‌اندازي قرارگاه اقتصاد مقاومتي در شهرداري اصفهان ساختار و هزينه‌هاي جديدي به شهرداري تحميل شود، افزود: در این قرارگاه از ظرفيت‌هاي موجود، توانمندي‌هاي مديريتي و داشته‌ها نهايت بهره‌برداري می‌شود.