اقتصاد بازار: معاون حسابرسی مالیاتی اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اینکه در قانون جدید، معافیت مالیاتی وجود ندارد و همه موظف به ارائه اظهارنامه هستند، گفت: نیمه از پرونده های فرار مالیاتی سال گذشته در استان اصفهان مختومه شده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، عباس مزیکی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نیمی از پرونده های فرار مالیاتی استان اصفهان مختومه شده و بقیه پرونده ها در مراحل مختلف دادرسی و تسلیم است، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از این مالیات ها دریافت شده که قسمتی از آنها به همراه جرایم و بخشی از جرایم نیز بخشیده شده است.
وی با اشاره به اصلاح قانون مالیاتی کشور، اظهار کرد: در قانون جدید معافیت مالیاتی وجود ندارد و همه موظف به ارائه اظهارنامه هستند البته گروه هایی مانند فعالان صادراتی، مطبوعات، فعالان گردشگری می توانند از نرخ صفر مالیاتی بهره مند شوند اما در این صورت نیز موظف به ارائه اظهار نامه مالیاتی هستند و در صورت نیاز اسناد و مدارک لازم را نگاه دارند.
به گفته معاون حسابرسی مالیاتی اشخاص حقوقی اداره کل امورمالیاتی استان اصفهان، اشخاصی که حقوق ماهانه آنها کمتر از 13 میلیون ریال باشد مشمول معافیت مالیاتی هستند.
وی با اشاره به راهکارهای پیش بینی شده در اصلاح قانون مالیاتی در سال جاری، گفت: در این قانون تمام دستگاه ها و موسسات مالی و بانکی اطلاعات مربوط به گردش مالی مؤدیان را در اختیار سازمان مالیاتی قرار می دهند که کمک شایانی به شفافیت مالی و اقتصادی دارد.
مزیکی اضافه کرد: همچنین دولت معافیت ها و مشوق های خوبی برای تهیه و نصب صندوق فروش در نظر گرفته است که با نصب این صندوق ها شفافیت بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در اصلاحیه قانون مالیاتی تمهیدات خوبی برای رسیدگی به پرونده های فرار مالیاتی دیده شده است، افزود: بر اساس قانون جدید انتشار اسامی بدهکاران مالیاتی امکان پذیر خواهد بود که پیش از این امکان وجود نداشت.
معاون حسابرسی مالیاتی اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان به رکود حاکم بر کشور اشاره کرد و افزود: البته با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، وابستگی به درآمدهای مالیاتی بیشتر شده بنابراین با توافق اصناف و شرکت ها و توجیه شرایط کنونی تفاهمات خوبی انجام شده و مؤدی محوری مبنای ارائه اظهارنامه مالیاتی شده است.
به گفته وی، شرکت هایی که به واسطه رکود غیر فعال شده اند، باید وضعیت خود را اعلام کنند تا بررسی شود و بی شک در صورت صحت اظهارات قانون برای آنها تمهیدات لازم را پیش بینی کرده است.
مزیکی در خصوص واحدهای مسکونی خالی، گفت: اگر واحد مسکونی خالی وجود داشته باشد در سال اول نصف میزان مالیات اجاره کامل، در سال دوم هم نصف، در سال سوم معادل مالیات اجاره کامل و در سال چهارم یک و نیم برابر مالیات اجاره از صاحبان این منازل دریافت می شود.
معاون حسابرسی مالیاتی اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان افزود: این راهکارها سیاست های تشویقی دولت برای کاهش هزینه های اجاره و تشویق صاحبان منازل به اجاره خانه های خالی است.