استاد پیشین اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: بسته جدید ارزی نسبت به سیاست های پیشین دولت یک پله علمی تر شده و جای تقدیر دارد و باید از آن دفاع کرد، اما سیاست ارزی کشور نیازمند قانون است.
عبدالحسین ساسان، در خصوص تاثیر بسته جدید ارزی دولت برای مدیریت تحریم ها، اظهار کرد: باید توجه داشت که بحث تحریم جدای از ارز است، چرا که سوریه علاوه بر جنگ در تحریم بود، اما توانسته بود بهای ارز و نرخ پول خود را ثابت نگه دارد، بنابراین هیچ ارتباط منطقی بین تحریم ها و افزایش قیمت هایی که در بحث ارز ایجاد شد، وجود ندارد. وی افزود: در حقیقت ریشه اصلی افزایش نرخ ارز و گرانی ها، عمدتا نقدینگی کشور است و از سوی دیگر احساس ناامنی از سوی مردم، موجب افزایش قیمت ها شده است.
این اقتصاددان با تاکید بر اینکه ارز باید در ایران به جایگاه اصلی خود بازگردد، تصریح کرد: در حقیقت مردم کشور به غیر از سفر نیاز به ارز ندارند؛ متاسفانه در ایران مردم از ارز به عنوان قلک و گاوصندوقی برای ذخیره سرمایه هایشان استفاده می‌کنند که این روش باید اصلاح شود، از سوی دیگر عواملی همچون چاپ اسکناس و تولید نقدینگی در کشور نیز باید کنترل شود. وی با بیان اینکه مسائل پولی، ارزی و بانکی مستقل از ارز باید بررسی شود، خاطر نشان کرد: افزایش قیمت ارز هیچ ارتباطی با تحریم و یا حتی وقوع جنگ احتمالی ندارد و مردم باید با این موضوع آشنا شوند.
ساسان با بیان اینکه هجوم بی رویه برای خرید ارز راهکاری نادرست است که قیمت ارز را با نوسان بسیاری افزایش داد، افزود: از سوی دیگر دولت با افزایش نقدینگی و تلاش مداوم در ثابت نگه داشتن نرخ ارز موجب افزایش بی رویه قیمت آن شد. وی با تاکید بر اینکه مردم باید از طریق رسانه ها آموزش ببینند که نگران نوسانات نرخ ارز نباشد، تصریح کرد: مردم باید بدانند که قیمت ارز باید نوسان معقول داشته باشد و اگر قیمت ارز همواره ثابت باشد، به معنی مرگ اقتصاد است.
این اقتصاددان افزود: عرضه و تقاضای صحیح در بازار، باید موجب نوسان روزانه قیمت ارز شود، اما این تغییر قیمت نباید افسارگسیخته و نامعقول باشد. وی در خصوص بسته جدید ارزی دولت، اظهار کرد: این بسته نسبت به سیاست های پیشین دولت یک پله علمی تر شده و جای تقدیر دارد و باید از آن دفاع کرد، اما سیاست ارزی کشور نیازمند قانون است تا در این قانون با جلوگیری از اشتباهات موجود، اجازه تخلیه منابع ارزی گرفته شود.
ساسان در پاسخ به این پرسش که آیا بسته جدید ارزی می تواند راهگشای مشکلات ارزی در کشور باشد، گفت: در واقع نسخه برخورد واحدی برای مردم وجود ندارد، اما شواهد حاکی از این است که مردم به این بسته جدید امید بسته اند و می توان انتظار داشت پول هایی که در دوره های قبل به ارز تبدیل کرده اند را به چرخه بازار بازگردانند. وی با تاکید بر اینکه احتمال ثبات اقتصاد به مرور وجود دارد، ابراز امیدواری کرد: در صورت ادامه دار شدن این روند، حدود 30 میلیارد دلار ارز گرفته شده که وارد بانک ها نشده است و به مرور به چرخه عرضه باز می گردد.

استاد سابق اقتصاد دانشگاه اصفهان هم‌چنین افزود: مردم هوشمند هستند و زمانی که ریال خود را به دلار تبدیل می کنند به معنی این است که نگران بی ارزش شدن سرمایه های ریالی خود هستند؛ کار مردم درست است و نمی توان آنها را شماتت کرد. این رفتار خردمندانه است چرا که جامعه به شهروند خردمند نیاز دارد. وی در خصوص ایرادات بسته جدید ارزی دولت، تصریح کرد: تنها مشکل بسته جدید ارزی رسمیت شناختن ارز ترجیحی است که راهکاری نادرست است و موجب افزایش فساد خواهد شد. در واقع بیشتر از آنکه نگران عرضه و تقاضا باشیم باید نگران رواج فساد باشیم، چرا که ارز چند نرخی افزایش رانت و فریب دولت را به همراه دارد.
ساسان راه اصلی برای جلوگیری از فساد ارزی را اعلام ارز تک نرخی از سوی دولت اعلام کرد و گفت: دولت برای کاهش فساد و اختلاف طبقاتی باید گمرکات را برای کالاهای اساسی و سود بازرگانی را صفر کند و ای کاش روزی قانونی داشته باشیم که اجازه چند نرخی شدن ارز را از بین ببرد.