اقتصاد بازار: مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: شرکت دایلم کره جنوبی به همراه دیگر پیمانکاران ایرانی طرح بهبود فرآیند بهینه سازی پالایشگاه اصفهان تا پایان سالجاری کار خود را در این پالایشگاه شروع می کنند.
به گزارش پایپاه خبری اقتصاد بازار حمید شریف رازی در مراسم انعقاد توافقنامه طرح بهبود فرآیند بهینه سازی پالایشگاه اصفهان با شرکت دایلم کره جنوبی، گفت: منابع مالی این طرح از طریق بانک های کره جنوبی و توسط شرکت دایلم این کشور فاینانس می شود.
وی افزود: به هرحال تامین منابع مالی از طریق فاینانس به پیگیری نیاز دارد و زمان بر است و امیدواریم براساس برنامه تنظیم شده بتوانیم عملیات اجرایی این طرح را تا پایان سالجاری در پالایشگاه اصفهان آغاز کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به اینکه از سال 1357 تاکنون شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ، امور مهندسی و ساخت پالایشگاه اصفهان را برعهده داشته است، افزود: از 10 سال قبل، پروژه هایی برای بهبود و ارتقای سطح کیفی محصولات پالایشگاه های کشور از جمله پالایشگاه اصفهان توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با همکاری یک شرکت معتبر ایتالیایی انجام شد.
وی افزود: بخشی از این پروژه ها توسط پالایشگاه اصفهان و بخشی نیز توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اجرا شد اما پس از آن موضوع خصوصی سازی پالایشگاه ها و سپس اعمال تحریم ها مانع تکمیل طرح ها شد.
شریف رازی، حذف نفت کوره (مازوت) در پی تبدیل آن به محصولات مرغوب در پالایشگاه اصفهان را یکی از مهمترین این طرح ها اعلام کرد و گفت: این طرح قرار بود توسط شرکت دایلم کره جنوبی با همکاری چند شرکت ایرانی اجرایی شود اما اعمال تحریم ها و نبود منابع مالی اجرای آن را متوقف کرد.
وی اظهارکرد: خوشبختانه با رفع تحریم ها و برداشته شدن بخش عمده ای از محدودیت های بین المللی، شرکت دایلم کره جنوبی پیشنهاد داد تا این طرح از طریق بانک های کره جنوبی فاینانس و تامین اعتبار شود که مورد موافقت هیات مدیره شرکت پالایش نفت اصفهان قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اضافه کرد: بازپرداخت هزینه های طرح قرار است پس از تکمیل و از طریق فروش محصولات به طرف کره ای پرداخت شود.
وی با اشاره به اینکه دولت نیز مجوز حمایت از تضمین این طرح برای کمک به اجرایی شدن آن را صادر کرده است، افزود: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران همانند این پروژه را در پالایشگاه آبادان در دست اجرا دارد و برای اجرای این پروژه در پالایشگاه اصفهان از تجربیات بیشتری برخوردار است.
گفتنی است؛ توافقنامه اجرای طرح بهبود فرآیند بهینه سازی پالایشگاه اصفهان دوشنبه شب به امضای مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان و مدیر بازاریابی و فروش شرکت دایلم کره جنوبی رسید.