اقتصاد بازار: سی و هشتین جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان مصوباتی در خصوص اصلاح دستورالعمل تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین در راستای مسایل و مشکلات شهرک های صنعتی استان به تصویب رسانید.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، استاندار اصفهان در ابتدای این جلسه، گفت: دستورالعمل تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام شده که برخی از آنان نیاز به ضمانت های اجرایی دارد و از این رو شورای گفتگو تعداد هفت پیشنهاد را تصویب و به بانک مرکزی ارسال می کند. همچنین تعداد هفت پیشنهاد در موضوع دستورالعمل تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در راستای سیاست های اقتصادی تصویب شد.
رسول زرگرپور اضافه شدن بخش کشاورزی و خدمات به دریافت کنندگان این تسهیلات را از جمله مصوبات این جلسه شورا برشمرد.
وی با اشاره به پیشنهاد مطروحه از سوی کمیته کارشناسی شورای گفتگو مبنی بر تدوین الگوی قیمت گذاری و ارایه قیم زمین در شهرک های صنعتی استان گفت: در این راستا مصوب شد کارگروه حقوقی در موضوع شرکت شهرک های صنعتی ذیل شورای گفتگو تشکیل شود.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: دولت تلاش می کند که فعالان اقتصادی علاقمند به ایجاد واحد تولیدی در شهرک های صنعتی شوند و در این راستا مزیت هایی برای این شهرک ها ایجاد شده است.
درآمد هر شهرک صنعتی بایستی در همان شهرک هزینه شود
رئیس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفتگو در این جلسه موفقیت شورای گفتگو استان در کسب رتبه نخست برای سومین سال پیاپی را نشان از هم افزایی مسئولین دولتی و خصوصی و تعاونی برشمرد و گفت: برگزاری 34 جلسه شورا و تصویب 420 مصوبه نشان از منظم برگزار شدن این شورا و کارشناسی بودن مصوبات است.
سیدعبدالوهاب سهل آبادی با اشاره به مدیریت خودگردان شهرک های صنعتی توسط واحدهای تولیدی، گفت: درآمد شهرک باید در خود شهرک هزینه شود و به شهرک دیگر منتقل نشود.
وی اضافه کرد: هزینه زیرساخت های شهرک های کمتر توسعه یافته باید از منابع دولتی تامین شود.
سهل آبادی با اشاره به سفر هیات تجاری اتاق بازرگانی اصفهان به شهرهای نجف و دیوانیه عراق، گفت: دو تفاهم نامه مشترک همکاری بین اتاق اصفهان و نجف و دیوانیه به امضا رسید که بر اساس آن تبادل هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه ها از مهترین بندهای این تفاهم نامه است.
وی همچنین از برخی رفتارهای اصفهان ستیزی در دولت و مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و گفت: بروز چنین رفتاری در سطح ملی به دلیل اصفهانی بودن برخی از مسئولین و نمایندگان جای تامل دارد.
تشکیل کمیته تخصصی حقوقی بررسی مرزاختیارات حقوقی هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی
رئیس کل دادگستری استان اصفهان در این جلسه با اشاره به موضوع قیمت تمام شده زمین و تراز مالی شهرک های صنعتی استان، گفت: کمیته تخصصی حقوقی برای بررسی حدود وظایف هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی در نحوه واگذاری شهرک ها و قیمت گذاری واحدها تشکیل شود.
احمد خسروی وفا همچنین خواستار تعیین مالکیت واحدهای تولیدی بر مدیریت شهرک صنعتی شد و گفت: این کمیته تخصصی می تواند نحوه واگذاری زمین و نوع قرارداد زمین شرکت شهرک های صنعتی و فعالان اقتصادی را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه را به شورای گفتگو اعلام دارد.
تاکید شورای گفتگو بر اجرای قوانین رفع موانع تولید
محمود تولایی رئیس اتاق کاشان و عضو شورای گفتگو استان در این جلسه خواستار توجه ویژه به بندهای اجرا نشده قانون بهبود مستمر کسب و کار از سوی شورا شد و گفت: تاکید شورای گفتگو بر اجرای قوانین حمایت از تولید از جمله قانون رفع موانع تولید و بهبود مستمر محیط کسب و کار می تواند روند اجرایی شدن آنان را تسریع بخشد.
حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس در این جلسه از استثنا شدن واحدهای تولیدی دارای فناوری نو در شهرک های صنعتی در فاصله کمتر از 50 کیلومتر در اصفهان خبر داد و گفت: این واحدها می توانند از معافیت مالیاتی شهرک های صنعتی 50 کیلومتری برخوردار شوند.
مصطفی رناسی نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و عضو شورای گفتگو در این جلسه خواستار شفاف سازی هزینه های خدماتی هر یک از شهرک های صنعتی برای واحدهای مستقر در ان شد و گفت: شهرک های صنعتی بر اساس حضور واحدهای تولیدی دارای مزیت می شود و نباید درآمد های این شهرک موفق را به سایر شهرک های درحال احداث تا کمتر توسعه یافته تزریق شود.
دولت مزیت شهرک های صنعتی کمترتوسعه یافته را افزایش دهد
رضا چینی نائب رئیس کانون کارفرمایان و عضو شورای گفتگو استان در این جلسه با انتقاد از رویکرد شهرک های صنعتی در انتقال درآمدهای یک شهرک به شهرک دیگر جهت هزینه ساخت، گفت: دولت باید مزیت شهرک ها را افزایش دهد تا واحدهای تولیدی علاقه مند به حضور در آن شهرک شوند ولی نباید از محل درآمد یک شهرک برای توسعه شهرک دیگر استفاده شود.
اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این جلسه با اشاره به نظارت سازمان های بازرسی از شرکت شهرک های صنعتی استان، گفت: قیمت گذاری شهرک های صنعتی بر اساس هزینه های انجام شده صورت می گیرد و دولت ردیف بودجه ویژه ایی برای این شهرک ها در نظر گرفته است.
مسعود صفاری پور سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در این جلسه گفت:اعتبارات دولتی اختصاص یافته و شهرک های صنعتی صرفا جهت حمایت از تولید و سرمایه گذاری بوده و نه اینکه شرکت شهرک ها به عنوان هزینه در قیمت تمام شده زمین محاسبه کند.