اقتصاد بازار: رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق استان اصفهان گفت: میزان بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران و شرکت های خصوصی برق 30 هزار میلیارد تومان است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، علی صفر نوراله در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سندیکای برق ایران با داشتن 19 سال سابقه 500 عضو دارد، اظهار داشت: مرکز این سندیکا در تهران است که سه شعبه در اصفهان، مشهد و شیراز دارد و این سندیکا ثبت شده در اتاق بازرگانی ایران و اصفهان است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه اغلب اعضای این سندیکا به دلیل مشکلات بسیاری بیکار و در مرز ورشکستگی هستند، گفت: طلب‌کار بودن از دولت و شرکت‌های نیمه دولتی، مراوده ضعیف با بانک‌ها و عدم رغبت سرمایه‌گذاران در این حوزه از جمله مهمترین مشکلات سندیکای برق اصفهان است.
رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق استان اصفهان تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که اعضای سندیکای برق اصفهان به صورت روزمره با آن مواجهند موضوع مالیات و بیمه‌های تامین اجتماعی و عدم شفافیت و اجرای قوانین مالیاتی است.
وی با انتقاد بر اینکه قوانین مالیاتی در کشور به صورت سلیقه ای اعمال می شود، تصریح کرد: ثبات نداشتن برخی قوانین و صدور بخشنامه های متعدد از دیگر چالش های این صنعت است.
به گفته صفرنوراله برای جذب سرمایه گذاران خارجی به کشور به تثبیت قوانین نیاز داریم تا اعتماد و اطمینان آنها جلب شود.
وی ایجاد زیرساخت لازم و اصلاح برخی قوانین در حوزه کسب و کار را راهکار خروج از رکود عنوان کرد و گفت: اعضای سندیکای صنعت برق ایران پیشنهاداتی از جمله ایجاد معاونت انرژی در نهاد ریاست جمهوری برای خروج از رکود به مسئولان کشور ارائه داده اند که در جلسه هیات دولت رای نیاورد.
رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق استان اصفهان همچنین با اشاره به اینکه در سایر استان ها برای اجرای پروژه ها اولویت با شرکت های محلی است، گفت: متاسفانه در استان اصفهان اغلب قراردادهای پیمانکاری برق با تهران بسته می شود و حتی امتیازات بیشتری برای آنها قائل هستند.
وی با اشاره به اینکه 10 سال پیش به دلیل ارتباط راحتی که با کشورهای خارجی و بانک‌های معتبر بین‌المللی داشتیم وضعیت‌مان به مراتب بهتر از حال حاضر بود، افزود: متاسفانه بعد از تحریم‌ها تمام ارتباط‌هایمان قطع شد در حالیکه این ارتباطات برای صادرات بسیار مهم است.
صفرنوراله افزود: بازسازی تخریب هایی که در زمان اعمال تحریم ها صورت گرفته، بسیار زمانبر است و نباید انتظار داشته باشیم تغییرات زیادی در زمان کوتاهی بوجود آید.
وی با بیان اینکه دوره پسابرجام باعث گشایش و ایجاد فضای خوبی برای برقراری مجدد روابط اقتصادی با خارج کشور شده است، گفت: اما این کار به زمان نیاز دارد زیرا هنوز برخی شرکت ها و بانک های بزرگ دنیا به این باور نرسیده اند که می توانند با ما کار کنند.
رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق استان اصفهان میزان بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران و شرکت های خصوصی در سه سال گذشته را حدود 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم اکنون به 30 هزار میلیارد تومان رسیده در نتیجه طلب بخش خصوصی افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه سندیکای صنعت برق اصفهان رتبه نخست صادرات خدمات مهندسی را در کشور دارد، اظهار داشت: کشورهای هدف صادرات ما در حال حاضر افغانستان، عراق، سوریه، ارمنستان و کشورهای آفریقایی هستند.
صفرنوراله درباره ورود فناوری های جدید صنعت برق به کشور گفت: ما در صنعت برق چندان از فناوری های روز جهان عقب نیستیم اما برای ورود آن باید از دو راه اقدام کنیم که شامل خرید مجوز از شرکت خارجی یا سرمایه گذاری شرکت خارجی در داخل کشورمان است.
وی رتبه کنونی کشور ایران در زمینه سرمایه گذاری خارجی را هفت اعلام کرد و بیان داشت: این رتبه خوبی نیست و باید اقدامات بیشتری برای ایجاد زیرساخت ها انجام شود
به گفته رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق استان اصفهان، اکنون شرکت های زیادی از کشورمان در حال مذاکره با شرکت های خارجی و خرید مجوز برای ورود فناوری های نو هستند.