اقتصادبازار: گروه صنعت: می گوید اصفهان پس از عهد صفویه یکی از مهمترین شهرهای صنعتی ایران محسوب می شده تا جایی که در 100 سال گذشته به دلیل تعدد کارخانه های نساجی لقب منچستر شرق را یدک می کشید و پس از آن در 40 سال پیش نیز با ورود ذوب آهن و بعد از آن فولا مبارکه امروز لقب صنعتی ترین استان ایران را دارد. رییس انجمن صنایع همگن خودرونیرومحرکه استان اصفهان معتقد است با وجود اینکه صنعت خودروسازی نیازمند آب فراوان نیست و آلایندگی شدیدی هم ندارد، و با وجود پیشینه صنعتی اصفهان، اما آنطور که باید این صنعت به این استان راه نیافته است. ابراهیم احمدی در دفتر اقتصادبازار از دغدغه های صنعت خودروی اصفهان گفت.
اقتصادبازار: از نظر شما، به عنوان یک فعال تشکل های صنعتی، این انجمن ها چه تاثیری بر صنعت خودروی استان داشته اند؟
انجمن ها بازوی دولت و صدای بخش خصوصی هستند، همانطور که مثلا خانه صنعت و معدن و تجارت در تدوین قوانین نظر خود را ارایه می کند. انجمن ها زیرشاخه های خانه صنعت و معدن و اتاق بازرگانی هستند و نظرات تخصصی خود را درباره موضوعات بیان می کنند و آنجایی که بخش خصوصی دچار مشکل می شود این انجمن های تخصصی هستند که صدای تولیدکنندگان را به مسوولان می رسانند.
انجمن خودرو و نیرو محرکه اصفهان از سال 1387 تاسیس شده است و با کمک قطعه سازان توانسته نزدیک به 140 عضو پیدا کند که 70 عضو به صورت مستقیم با خودروسازان همکاری می کنند.

اقتصادبازار: وضعیت صنعت خودرو و قطعه سازی اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟
اصفهان قطب قطعه سازی خودرو مخصوصا خودروهای سنگین است، و باید گفت اگرامروز اصفهان صنعتی ترین استان ایران محسوب می شود این موضوع به امروز دیروز ارتباطی ندارد بلکه این استان از دوران صفویه تاکنون یعنی از زمانی که توپ و لوازم آن اختراع شد، وارد چرخه صنعت شد. بعدها اصفهانی ها در تاریخ معاصر ایران صنایع نساجی را به شهر و دیار خود آوردند تا آنجا که اصفهان به منچستر شرق معروف شد. اصفهان همواره صنعتی بوده است و همین پیشینه باعث شده تا این شهر از نظر تکنولوژی تولید قطعات وضعیت مطلوبی داشته باشد.
اصفهان با این پیشینه مزیت بسیار خوبی برای تولید و پیشرفت در صنعت خودرو داشت و دارد. از طرفی این صنعت نیازمند آب زیادی هم نیست، پس نسبت به دیگر صنایع مستقر در اصفهان مزیت دارد. همچنین هیچ گونه آلودگی هم ندارد. با همه این مزایا، متاسفانه نمایندگان و استانداران اصفهان نتوانستند صنعت خودروسازی را به اصفهان بیاورند.
درواقع اصفهان گزینه اول ساخت تولید خودرو پس از تهران بر شمرده می شد و مدیران عامل خودروسازی کشور اصفهان را مناسب می دیدند، اما این اتفاق رخ نداد. این قسمت از کار شاید سیاسی بود و کاری از دست انجمن ها ساخته نبود؛ اینجا باید سیاسیون استان یعنی نمایندگان و استاندار وارد موضوع می شدند که متاسفانه نشدند و حتی صحبت هایی کردند که نماینده ایران خودرو خراسان را برای ساخت کارخانه انتخاب کرد درحالی که این صنعت بی شک اشتغال فراوانی برای مردمان اصفهان به همراه می آورد. در حالی که باید در برابر کسی که قرار است برای استان اصفهان اشتغالزایی کند، فرش قرمز پهن کرد، شرط ها و چوب های زیادی لای چرخ کار صنایع خودرو در اصفهان گذاشته شد، به طوری که امروز سرمایه گذاران برای ساخت کارخانه تولید خودرو به اصفهان نخواهند آمد.
اصفهان در زمینه تولید قطعات خودرو می تواند بهترین باشد و در این زمینه هم سرمایه گذاری هایی در اصفهان شده است، اما نمی توانیم بگوییم مثلا این شهر قطب سوم خودروست، به طور مثال، شرکت سایپا با فشار فرماندار و نماینده مردم کاشان یک شرکت تولیدی خود را به کاشان برد، اما امروز این شرکت وضعیت مناسبی ندارد چراکه دید مناسبی به این صنعت وجود ندارد.
اقتصادبازار: امروز در حالی که عده ای معتقدند خودرو در ایران نسبت به کیفیت آن گران است، خودروسازها و قطعه سازها این موضوع را رد می کنند. چه نظری در این رابطه دارید؟
ببینید! در دهه 50 شمسی قیمت دلار 7 تومان و مزد کارگر 300تا400 تومان بوده است، امروز قیمت کارگر به یک میلیون تومان رسیده یعنی رشدی 1000 برابری داشته و دلار رشدی 500 برابری را تجربه کرده است؛ یعنی هزینه های تولید داخل 1000 برابر شده است و رشد دلار 500 برابر و این یعنی تولید کننده خارجی 50 درصد نسبت به تولید کننده داخلی ارجحیت دارد. همین موضوع در مورد کارخانه های خودرو سازی صدق می کند چراکه تمام هزینه های آنها 14 برابر گذشته شده است، اما قیمت خودرو فقط سه برابر شده است. اگر جلوی تورم گرفته شود همه صنایع می توانند بهتر عمل کنند، اما کسی به فکر تولید کننده کشور نیست. امروز 20 درصد حقوق کارگر افزایش پیدا کرده و قیمت انرژی و حمل و نقل زیاد شده است؛ در حالی که قیمت دلار ثابت مانده است. پس من تولید کننده داخلی توانی برای رقابت با تولید کننده خارجی ندارم. باید بتوانیم وابستگی به ارز را کم کنیم چراکه با افزایش قیمت ارز هزینه های تولید افزایش می یابد. در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود که در آن صنایع و مردم از مالیات فرار کنند و البته در دنیا هیچ کجا وجود ندارد که مسوولان، تولید کننده داخلی خود را چنان تحت فشار قرار دهند که تولید کننده خارجی جای جولان بیشتری داشته باشد.
درباره کیفیت خودرو هم، اگر رابطه ما با کشورهای خارجی بهتر شود و کشور بتواند با تمام برندهای دنیا ارتباط برقرار کند، قول می دهم کیفیت ساخت و طراحی خودروی داخلی چیزی از جهان کم ندارد بلکه شاید بهتر هم باشد. اگر بتوانیم با دنیا ارتباط برقرار کنیم، قطعا از نظر کیفیت بسیار بالاتر از این خواهیم بود. ما را با دسته بسته در آب افکنده اند و فریاد بر می آورند غرق مشو؛ نمی شود رابطه نداشته باشیم و ما را با کره و ژاپن و ... مقایسه کنند.
امروز قیمت دلار قیمت واقعی نیست و همین امر خودروساز کشور را دچار مشکل کرده است. علاوه بر آن تعیین قیمت و تعرفه نیز دست خودروساز نیست و او فقط باید تولید کند. ذائقه مردم هم همواره تغییر می کند، پس باید قیمت آزاد و محیط کسب و کار آماده باشد که اگر چنین اتفاقی رقم بخورد در مدت زمان بسیار کوتاهی می توانیم نقش تاثیرگذاری در خودروسازی دنیا داشته باشیم.
این را هم بگویم که شورای رقابت نباید در بحث تعیین قیمت خودرو وارد شود. ما حمایت های دولتی می خواهیم و اگر زیر ساخت ها درست شود جایگاه خودرو ایران در جهان روشن می شود.
اقتصادبازار: مشکلات صنایع ساخت خودرو و قطعه در استان اصفهان چیست؟
همه مشکلات خودرو سازان در خصوص قطعه سازان نیز صادق است. به اضافه اینکه در اصفهان در مورد مباحث مالیاتی نسبت به استان های دیگر کشور سختگیرانه تر عمل می شود. متاسفانه بدنه اجرایی و مدیریتی استان تمایل چندانی به صنعت خودرو ندارد؛ در حالی که این صنعت جای پیشرفت بسیاری دارد. برای داشتن کشوری توسعه یافته و دیدن روی خوش باید تولید ملی داشته باشیم و تولید ملی زمانی خواهیم داشت که محیط کسب و کار مناسب داشته باشیم و دلار و تورم به شکل واقعی خود درآیند.