نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در گفتگو با "نوسان" به مشکلات و محدودیت های پیش روی صنعت فولاد اشاره می کند و می گوید: بخشی از محدودیت های این صنعت همچون کمبود مواد اولیه مستمر و بخشی دیگر همچون محدودیت های برق که امسال دامن فولادسازان را گرفت، مقطعی است که البته این موضوع قابل پیش بینی بود. او توضیح می دهد: در افق 1404 قرار بود به تولید 55 میلیون تن فولاد برسیم، در حالیکه امروز برای تولید 30 میلیون تن فولاد، کمبود برق داریم و این نشان می دهد با هر کمبود برق در شبکه سراسری، اولین فشار به صنعت فولاد وارد می شود، چراکه مصرف بالایی دارد و محدودیت های فولاد می تواند کمبودهای بخش خانگی را جبران کند.

 

پیامی برای صنعت فولاد

او می گوید: کمبود برق امسال یک پیام داشت که متناسب با صنعت فولاد، صنعت برق به عنوان تامین کننده انرژی کشور، رشد نکرده و این عقب افتادگی همچنان ادامه خواهد داشت و اثر خود را بر تولید فولاد بر جای خواهد گذاشت. مدیرعامل پیشین شرکت فولاد مبارکه اصفهان تاکید می کند: امروز برای 30 میلیون تن فولاد کمبود برق دارم و اگر بخواهیم 40 میلیون تن تولید داشته باشیم، قطعا کمبود برق محسوس تر می شود و اگر بخواهیم برق این 10 میلیون تن ظرفیت موجود را تامین کنیم حداقل نیازمند سه تا چهار سال زمان هستیم، بنابراین برای جبران این عقب ماندگی نیازمند برنامه ریزی صحیح در دولت جدید و وزارت نیرو و همچنین ارائه برنامه های تشویقی جهت سرمایه گذاری در تولید برق هستیم.

گلوگاه دوم؛

کمبود گاز

او همچنین کمبود گاز را گلوگاهی در تولید فولاد می داند و می گوید: همواره طی سنوات گذشته صنعت فولاد در تابستان محدودیت برق و در زمستان محدودیت گاز دارد و امسال نیز زمزمه محدودیت ها به گوش می رسد و اگر چنین شود ضربه سختی به صنعت فولاد وارد می شود، چراکه چهار ماه در تابستان به دلیل کمبود برق توقف و کاهش تولید داشته و در زمستان نیز به دلیل نداشتن گاز با محدودیت تولید مواجه خواهد شد. سبحانی تاکید می کند: در این وضعیت این نگرانی وجود دارد که ظرفیت تولید امسال فولاد حتی از 30 میلیون تن نیز کاهش یابد و به جای افزایش ظرفیت به سمت کاهش ظرفیت تولید حرکت کنیم که این برازنده کشور نیست، از سوی دیگر برخی سرمایه گذاری های صنعت فولاد در بخش خصوصی انجام و یا سهام آن به مردم واگذار شده است و باید توجه داشت که فولادسازان برای تولید در 365 روز سال سرمایه گذاری کرده اند، در حالیکه با محدودیت برق و گاز عملا 25 درصد ظرفیت خود را از دست داده و نمی تواند بهره وری مناسبی از سرمایه گذاری خود داشته باشد.

مصرف سرانه پایین

فولاد کشور

او همچنین به مصرف سرانه پایین فولاد در کشور که بخشی از آن به توقف پروژه های عمرانی برمی گردد، اشاره می کند و می گوید: مصرف سرانه فولاد حدود 230 کیلوگرم است، یعنی از 30 میلیون تن تولید حدود 17 میلیون تن آن مصرفی در کشور ندارد و باید بالای 10 میلیون تن صادرات داشته باشیم. به عقیده سبحانی، در حالیکه مصرف فولاد کشور زیر 20 میلیون تن است و توان صادرات بیش از یک سوم تولید را داریم، دیگر نباید نگران کسری فولاد داخل باشیم، اما امروز مداخله در قیمت گذاری، محدود کردن صادرات و ... جز ایجاد مانع و از دست دادن فرصت ها برای صنعت فولاد چیزی به همراه ندارد. او تاکید می کند: صادرات 12 میلیون تنی فولاد یکی از ایده آل های کشور است، اما با توجه به تحریم صنعت فولاد و شرایط خاص کشور، این میزان صادرات کار ساده ای نیست، چراکه به لحاظ بازاریابی و فروش، پیدا کردن مشتری، جابجایی پول، دیگر ریسک ها و ... مشکلاتی بر سر راه فولادسازان است که اجازه نمی دهد صادرات به یک مرتبه رشد کند، بنابراین نباید به عنوان تنظیم بازار داخل با قیمت گذاری دستوری، برای صادرات مانع تراشی کنیم.

انتظار فولادسازان

از دولت جدید

به گفته نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان، فولادسازان انتظار دارند که دولت و مجلس نگاه معقول و منطقی به این موضوع داشته باشند و شرایطی فراهم کنند تا تولیدکنندگان بتوانند تولید مازاد بر نیاز خود را بدون محدودیت صادر کنند که علاوه بر ارزآوری برای کشور، ارز مورد نیاز خودشان را نیز تامین کنند. او تصریح می کند: تجربه سال های گذشته نشان داده که برای کنترل و تنظیم قیمت ها، دولت چندین بار به بحث قیمت گذاری و سرکوب قیمت ها ورود و به صنعت فولاد فشار آورده کرده است، اما تنها خاصیت و دستاورد این پافشاری ایجاد رانت برای یک عده بوده که از گپ بین قیمت های واقعی و مصنوعی متنفع می شوند و در نهایت آسیب و ضرر متحمل تولیدکننده اصلی فولاد می شود. او با اشاره به اینکه در بحث تعیین قیمت های فولاد منطقی وجود دارد، توضیح می دهد: عوامل اصلی قیمت محصولات فولادی شامل تامین سنگ آهن، آلیاژها، حمل نقل، هزینه های انرژی، نیروی انسانی و ... است که اگر این هزینه ها کاهش یابد، طبیعتا قیمت فولاد کاهش می یابد، اما زمانیکه این هزینه ها روند افزایشی دارد، چه استدلالی وجود دارد که بگوییم قیمت فولاد باید کاهشی باشد.

اصفهان صحنه رخ نمایی

صنعت فولاد است

سبحانی با بیان اینکه اصفهان قطب تولید فولاد کشور و ذوب آهن، نخستین تولیدکننده صنعت فولاد کشور است که بعد از آن فولاد مبارکه و سایر فولاد سازان وارد این استان شدند، تصریح می کند: امروز با توجه به فعالیت این دو واحد فولاد سازی در اصفهان، صنایع بالادستی و پایین دستی و شهرک های صنعتی زیادی پیرامون این دو صنعت فولادی در استان شکل گرفته است و به نوعی برخی کارخانجات از قطعات یدکی و مصرفی گرفته تا نسوز و انواع روغن و ... نیازهای صنعت فولاد را تامین می کنند. او تاکید می کند: با توجه به این پتانسیل اگر قرار است در کشور نمایشگاهی فولاد برای به رخ کشیدن دستاوردهای این صنعت برگزار شود، به طور قطع جایگاه اصلی آن اصفهان است و خوشبختانه با وجود شرایط کرونا سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان برگزار می شود.

به گفته سبحانی، این نمایشگاه که هر ساله برگزار می شود که علاوه بر واحدهای فولادی، واحدهای خدماتی فولادی حضور دارند و به طور قطع نمایشگاه فولاد ویترینی است که دستاوردهای این صنعت را به نمایش می گذارد و به نوعی صنعتگران و فولاد سازان مشتریان خود را پیدا می کنند و به توانمندی و تولیدات این صنعت در داخل پی می برند و به طور قطع از طریق نمایشگاه ارتباط بین مصرف کننده و تولیدکننده برقرار می شود.