با تسریع واکسیناسیون عمومی و گذر از پیک کرونا، فعالیت‌های نمایشگاهی بار دیگر از سر گرفته شده و در استان‌هایی با وضعیت زرد و نارنجی رویدادهای نمایشگاهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بار دیگر آغاز به فعالیت کرده‌اند. این وقفه موجب بروز چالش ها و مشکلات فراوانی برای فعالان صنعت نمایشگاهی کشور شده است. حال که این صنعت تغییر روند داده و خواه و ناخواه با ویروس کرونا عجین شده است فعالان این حوزه چه اقداماتی باید انجام بدهند؟ محمود بندرچی فعال و برگزارکننده رویدادهای نمایشگاهی که اجرای سیزدهمین نمایشگاه متالورژی، فولاد و ریخته‌گری اصفهان را بر عهده داشته، از جزییات برگزاری این رویداد و وضعیت صنعت نمایشگاهی کشور پس از فعالیت مجدد این صنعت در کشور سخن گفته است. بندرچی در این ارتباط گفت: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان از تاریخ ۷ لغایت ۱۰ مهر ماه و از ساعت ۱۰ تا 18 میزبان متخصصان این حوزه خواهد بود. 110 شرکت داخلی و نمایندگانی از کشور های مختلف در این رویداد حضور خواهند داشت. این نمایشگاه در فضایی حدود ۱۶ هزار متر مربع برگزار خواهد شد. وی افزود: کلیه زنجیره ارزش و زنجیره تامین در این نمایشگاه حضور دارند. از شرکت های شاخص حاضر در این رویداد نیز می توان به فولاد مبارکه، ذوب آهن، میدکو، فولاد کویر و سایر شرکت های این حوزه اشاره کرد.

ظرفیتهای معدنی استان اصفهان

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه به ظرفیت های استان اصفهان برای برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: استان اصفهان در حوزه معدنی مزیت خاصی ندارد و بیشتر مزیت های این استان در حوزه معادن سنگ های ساختمانی است و در بخش سایر کانی ها نسبتا ضعیف است. اما نباید فراموش کرد که این استان قطب صنعتی کشور است و بالغ بر ۶۵ درصد زنجیره تامین و ارزش صنایع ریخته گری کشور در این استان قرار دارد. از طرفی دو قطب بزرگ فولادی کشور که بال اساسی این صنعت در کشور به شمار می رود نیز در این استان قرار دارند. بنابراین اهمیت این استان در برگزاری این رویداد بیش از پیش نمایان می شود. بندرچی در بخش دیگری از صحبت های خود به تاثیر برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور اشاره کرد و گفت: اکثر واحدهای کوچک و متوسط در بستر نمایشگاه ها رشد می کنند و از این طریق با هزینه بسیار اندک خود را به بازار معرفی می کنند. از طرفی برگزاری رویدادهای نمایشگاهی نیز موجب برندینگ واحدهای صنعتی بزرگ می شود و این واحدها هم در طول برگزاری رویدادهای نمایشگاهی موفق خواهند شد زنجیره تامین خود را به خوبی شناسایی و مذاکرات خوبی را در این زمینه داشته باشند.

توصیهای مهم به فعالان صنعت نمایشگاهی

این فعال نمایشگاهی همچنین به وقفه ایجاد شده در برگزاری رویدادها اشاره کرد و گفت: توقفی که در روند برگزاری رویدادها پیش آمد اجتناب ناپذیر بود و اثرات آن تا سالیان سال ادامه خواهد داشت. بنابراین فعالان صنعت نمایشگاهی باید خود را با این پدیده هماهنگ و همسو کنند و روش های بازاریابی و مارکتینگ خود را تغییر دهند. اگر فعالان نمایشگاهی این تغییر را به وجود نیاورند ناگزیر مشتریان خود را از دست خواهند داد. متاسفانه برگزارکنندگان رویدادها تمام انرژی خود را در جذب مشارکت کننده متمرکز می کنند و در خصوص بازدید مخاطب موثر اقدام خاصی انجام نمی دهند. متاسفانه در این زمینه سرمایه گذاری خاصی انجام نشده و همین موضوع در آینده ای نزدیک موجب بروز آسیب به فعالان نمایشگاهی کشور خواهد شد. بندرچی افزود: نمایشگاه ها حداقل چهار رکن اساسی که این اضلاع باید با یکدیگر همسو و هماهنگ باشند. اولین ضلع محل یا سایت برگزاری رویدادها است. برگزارکننده رویدادها دومین ضلع، مشارکت کنندگان ضلع سوم و بازدیدکنندگان ضلع چهارم را تشکیل می‌دهند. در صورت نبود هر کدام از این اضلاع رویداد نمایشگاهی مورد نظر به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. پس از شیوع ویروس کرونا ضلع چهارم که بازدیدکننده موثر است نقش مهم و اساسی را ایفا می کند. وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: من امیدوارم که نگاه دولتمردان و مسئولان به صنعت نمایشگاهی کشور تغییر کند. این صنعت پیشرو توسعه اقتصادی هر کشوری محسوب می شود و نباید اهمیت این صنعت بزرگ را در حد بازارچه و پاساژ پایین آورد. البته در این خصوص ضعف از فعالان صنعت نمایشگاهی است. چرا که نتوانسته اند وضعیت صنعت نمایشگاهی کشور را به درستی تبیین کنند. این در صورتی است که امروزه صنعت نمایشگاهی کشور با پیشرفت قابل ملاحظه ای روبرو بوده و وارد حوزه های تخصصی و فوق تخصصی شده اند و بالاترین راندمان را برای مشارکت کنندگان به وجود آورده است.