آنچه شامگاه یکشنبه این ‌بار در مرز اردن و سوریه رقم خورد، با توجه به آنکه برای نخستین‌بار از آغاز این طوفان ۱۱۵ روزه، به هلاکت سربازان آمریکایی انجامید، اوضاع را به ‌مراتب ملتهب‌تر کرد؛ خبری که حوالی ساعت ۲۱ به وقت تهران ابتدا از طریق منابع رسانه‌ای بین‌المللی و متعاقبا از طریق خبرگزاری‌های داخلی منتشر شد و بنابر آن اعلام شد که ۳ سرباز آمریکایی در پی حمله یکی از گروه‌های منتسب به جبهه مقاومت علیه یکی از پایگاه‌های آمریکا در مرز اردن و سوریه کشته شده‌اند. آن‌طور که سی‌ان‌ان در همان دقایق اولیه پس از انتشار خبر نخست، به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد، در این حمله به مواضع نیروهای آمریکایی در مرز اردن و سوریه، شماری از نیروهای ارتش ایالات متحده نیز زخمی شدند. خبری که ساعتی بعد به تایید فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز رسید و در ادامه موجی از واکنش‌های بین‌المللی را به‌ همراه داشت، اما آنچه به ‌ویژه منجر به نگرانی ایرانیان شد و در ساعات بعد بر بازار ارز در تهران اثرگذار شد، این بود که رییس‌جمهوری آمریکا در نخستین واکنش به این خبر مدعی شد: «حمله به نیروهای ما که منجر به کشته شدن ۳ سربازمان شد، توسط گروه‌های تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند، انجام شد.» جو بایدن با اذعان به اینکه هنوز هیچ مدرکی در این رابطه در دست ندارد، گفت: «همه کسانی که مسوول حمله به نیروهای ما بودند را در زمان مناسب و به شیوه‌ای که انتخاب می‌کنیم، پاسخگو خواهیم کرد.» رییس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که این حمله توسط «پهپادهای بدون سرنشین» انجام شده است. این در حالی بود که دقایقی بعد، کامالا هریس معاون جو بایدن در دولت ایالات متحده از جمهوری اسلامی به‌ عنوان عامل اصلی این حمله نام برد. همزمان جمهوریخواهان در آمریکا با ادبیاتی به ‌مراتب تندتر نسبت به این ماجرا واکنش نشان دادند و ازجمله میچ مک‌کانل رهبر اقلیت جمهوریخواه در سنای آمریکا تاکید کرد که جهان منتظر واکنش قاطعانه واشنگتن علیه تهران است. وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در زمان و مکانی که ما تعیین می‌کنیم، به این حملات پاسخ خواهیم داد. لوید آستین با تاکید بر اینکه او و جو بایدن، چنین حملاتی را تحمل نخواهند کرد، مدعی شد که این نیروها برای مقابله با نیروهای داعش، در این منطقه مستقر بوده‌اند.

در شرایطی که ادعاهای مقام‌های آمریکایی و برخی متحدان ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌یافت، روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کرد که «مقاومت اسلامی عراق» شامل گروه‌های کتائب حزب‌الله، نجبا و دیگر گروه‌ها مسوولیت حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در اردن را برعهده گرفته است. این روزنامه که با استناد به اظهارات یک عضو ارشد این گروه که نخواست نامش فاش شود، در این رابطه اطلاع‌رسانی کرد، همچنین به نقل از این عضو «مقاومت اسلامی عراق» نوشت: «همان‌طور که قبلا گفته بودیم، اگر آمریکا به حمایت از اسرائیل ادامه دهد، تنش بالا می‌گیرد. همه منافع آمریکا در منطقه اهداف مشروع است و به تهدیدهای آمریکا درباره پاسخ دادن اهمیت نمی‌دهیم. می‌دانیم چه مسیری را می‌رویم و پاداش ما شهادت است.» مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که طی ۱۰۰ روز گذشته، ۱۷۸ حمله با پهپاد و موشک در عراق، سوریه و سرزمین‌های اشغالی انجام داده است.
ساعتی پس از انتشار این خبر، سنتکام با انتشار بیانیه‌ای از جزئیات بیشتری درباره تلفات نیروهای آمریکایی در اردن پرده برداشت و اعلام کرد: «حمله به پایگاه پشتیبانی لجستیکی در برج ۲۲ شبکه دفاعی اردن رخ داد که بر اثر این حمله، ۳ سرباز کشته و ۳۴ نفر زخمی شدند که حال ۸ نفر از زخمی‌ها وخیم است.» کاخ سفید نیز اعلام کرد که جلسه مشورتی امنیت ملی آمریکا با حضور مشاور امنیت ملی و به همراه وزیران امور خارجه و دفاع، مدیر سیا و رییس ستاد ارتش در حضور جو بایدن برگزار شده است.
نخستین واکنش جمهوری اسلامی به این حمله و ادعاهای مقام‌های آمریکایی، صبح روز گذشته انجام شد و نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد تاکید کرد که «ایران هیچ ارتباطی با این حملات ندارد.» همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه در سخنان صبح روز گذشته خود، در واکنش به خبر حمله به نیروهای آمریکایی گفت که جمهوری اسلامی از ابتدای بحران جاری غزه، مکررا نسبت به خطر گسترش دامنه درگیری در منطقه به دلیل ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و نیز پشتیبانی همه‌جانبه آمریکا از نسل‌کشی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری هشدار داده و نقض پایدار و مکرر حاکمیت ملى عراق و سوریه توسط نیروهای آمریکایى و بمباران‌ها و انجام حملات علیه گروه‌ها و مردم عراق، سوریه و یمن را تشدید‌کننده این چرخه بی‌ثباتی می‌دانست. ناصر کنعانی بیان کرد: «جمهوری اسلامی با تاکید مجدد بر اهمیت حفظ صلح، ثبات و امنیت در منطقه معتقد است جنگ در غزه راه‌حل نبوده و پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی به غزه و آتش‌بس فوری می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش به منطقه شود.» او خاطرنشان کرد: «گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند و جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه از توسعه درگیری در منطقه استقبال نمی‌کند، اما در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه حمایت از ملت فلسطین یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هرگونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد.» کنعانی «تکرار اتهام بی‌اساس به ایران» را مصداق «فرافکنی» و «توطئه کسانی» دانست که به گفته او، «منافع خود را در کشیدن مجدد پای آمریکا به معرکه‌ای تازه در منطقه و تحریک آن در گسترش و تشدید بحران می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند». سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر آمادگی و هوشیاری جمهوری اسلامی در قبال تحولات در منطقه اعلام کرد که مسوولیت عواقب اتهامات تحریک‌آمیز علیه ایران، بر عهده عاملان طرح چنین ادعاهای بی‌اساسی است.
با این همه در شرایطی که ۱۱۵ روز و پیش از آغاز عملیات «طوفان‌الاقصی»، نرخ دلار هنوز به مرز ۵۰ هزار تومان نرسیده بود و با آغاز ناآرامی‌های پس از حمله اسرائیل به غزه، قیمت دلار به‌ سرعت از مرز ۵۰ هزار تومان عبور کرد، تحولات گذشته قیمت دلار، یورو و ارزهای خارجی در بازار تهران را به ‌شدت افزایش داد و در نتیجه، یورو و پوند رکوردهای تاریخی ثبت کردند. بر این اساس در حالی که در زمان نگارش این گزارش در بعدازظهر روز دوشنبه، قیمت دلار از مرز ۵۵ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کرد، قیمت یورو نیز از مرز ۶۳ هزار تومان گذشت و هر پوند انگلیس نیز در ساعاتی از روز گذشته با قیمت ۷۴ هزار تومان معامله شد.
آنچه کماکان منجر به نگرانی افکار عمومی در ایران و کشورهای منطقه بوده، این است که هنوز روشن نیست در روزهای آینده باید منتظر چه تحولاتی باشیم. این در حالی است که بنابر آنچه خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه از مواضع آمریکا گزارش داد، «کاخ سفید در حال بررسی یک عملیات مخفی علیه ایران» است. این خبرگزاری «حمله به ایران و عدم پذیرش مسوولیت آن» را به ‌عنوان یکی از سناریوهای احتمالی مدنظر واشنگتن اعلام کرده، همچنین نوشته «یکی دیگر از احتمالات حمله به مقام‌های ایرانی است؛ همانگونه که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا دستور ترور سردار قاسم سلیمانی را صادر کرد». این در حالی است که بلومبرگ در این رابطه نوشته: «واکنش بایدن می‌تواند یکی از مهم‌ترین تصمیمات وی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش باشد.» بنابر این گزارش، «بایدن از یک‌سو به دنبال مجازات عوامل حمله خواهد بود و از سوی دیگر ممکن است آمریکا را در رویارویی مستقیم با رهبری ایران به دام بیندازد. تشدید اوضاع می‌تواند مانع از تلاش‌های ایالات متحده برای دستیابی به آتش‌بس میان اسرائیل و جنبش فلسطینی حماس شود».
عصر دیروز منابع خبری مدعی شدند که «رژیم صهیونیستی یک مرکز مستشاری ایران در منطقه سیده زینب در ریف دمشق را هدف قرار داده و خبرها از شهادت و زخمی شدن برخی افراد حکایت دارند». همزمان در حالی که گزارش‌های اولیه حتی از شهادت ۲ غیرنظامی و تخریب اموال برخی از شهروندان سوری در این حمله هوایی به حومه دمشق» خبر می‌دادند، دولت سوریه در بیانیه رسمی در این رابطه اعلام کرد که «چند غیرنظامی شهید و زخمی شد‌ه‌اند». سفیر جمهوری اسلامی در سوریه در توئیتی در این رابطه نوشت: «در حمله امروز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حاشیه جنوبی شهر دمشق هیچ مرکز مستشاری جمهوری اسلامی ایران هدف قرار نگرفته است.» حسین اکبری با بیان اینکه «حملات کور صهیونیست‌ها خللی در عزم محور مقاومت ایجاد نمی‌کند»، اعلام کرد که «از میان شهروندان یا مستشاران ایرانی کسی به شهادت نرسیده است».