به نظر می‌رسد پالس‌های مثبتی که از طرف بانک مرکزی و همینطور عقب‌نشینی از سیاست‌های انقباضی سبب مثبت شدن بازار سهام شده است. حالا باید دید هفته آتی بازار بعد از دو هفته کابوس‌وار به مرز تعادلی بازمی‌گردد یا خیر. کارشناسان امیدوارند در فضای انتخاباتی بازار سیگنال‌های مثبتی دریافت و جهت صعودی را پیدا کند.
اولین نکته‌ای که به اعتقاد کارشناسان تاثیر بسزایی در وضعیت این روزهای بورس دارد، سیاست‌های پولی و بانکی انقباضی به خصوص افزایش نرخ بهره بانکی است، به طور طبیعی وقتی نرخ بهره بانکی یا به بیانی دیگر سود بدون ریسک به ۳۰‌درصد و حتی طبق برخی اخبار به بیش از ۳۰درصد می‌رسد، در واقع کف p/e بازار را به حدود ۳ می‌رساند. در چنین شرایطی وقتی p/e میانگین بازار حدود ۷-۶ واحد است، طبیعتا بازار سرمایه در برابر یکی از رقبای خود که بازار پول است، جذابیت‌های خود را از دست می‌دهد و همین امر موجب خروج پول از بازار سرمایه می‌شود. در همین ‌باره بانک مرکزی در روزهای اخیر با انتشار خبری مبنی بر رعایت نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از سوی بانک‌ها، آنها را تهدید کرد که چنانچه در چارچوب قوانین کار نکنند، حتما مورد بازخواست قرار می‌گیرند و تنبیه می‌شوند. نکته دیگری که توسط برخی از کارشناسان مطرح می‌شود، عرضه اوراق‌های دولتی در بازار سهام است که منجر به ایجاد فشار فروش توسط صندوق‌ها برای خرید این اوراق می‌شود، البته بررسی آمارها نشان می‌دهد از ۳۵‌هزار میلیارد اوراقی که توسط بانک مرکزی از ابتدای امسال منتشر شده است، تنها حدود ۲‌هزار میلیارد تومان آن فروش رفته که نشان از عمق رکود ایجاد شده در بازار سهام دارد. دیگر دلیلی که جزو دلایل بنیادی ریزش بازار بوده، کاهش حاشیه سود شرکت‌های بازار سرمایه است، طبق آمار رسمی و همچنین بررسی‌های صورت گرفته به طور میانگین سودسازی شرکت‌های بورسی در اثر تصمیمات دولت و مفاد منتشره در بودجه از ۳۰درصد هم اکنون به محدوده ۱۵درصد رسیده که این امر نیز از جذابیت‌های این بازار کاسته است، کارشناسان دلیل این اتفاق را عمدتا به افزایش هزینه‌های تولید متاثر از سیاست‌های مالی دولت و به خصوص افزایش نرخ بهره که هزینه تامین سرمایه را برای شرکت‌ها افزایش داده مربوط می‌دانند.
با توجه به وعده‌های وزیر اقتصاد در نشست خبری اخیر خود به نظر می‌رسد دولت با استخراج مشکلات بازار سرمایه تمهیداتی را در نظر گرفته که برخی از این مشکلات را کمرنگ کند و جانی دوباره به بازار سهام بدهد اما اینکه این روند صعودی تا انتخابات است یا بعد انتخابات نیز ادامه دارد نیازمند زمان و سیاست‌های اعلامی از سوی رییس جمهوری جدید خواهد بود.
تحلیل روزهای اخیر بورس
بازار سهام در معاملات روز سه‌شنبه بخشی از مسیر ریزشی روزهای گذشته را جبران کرد و دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت. بر همین اساس، پیش‌بینی بورس در روزهای آتی نیز بر همین خوش‌بینی بنا شده است. به نظر می‌رسد بازار سهام تحت شروطی بتواند یک مثبت محتاط را تجربه کند.
بازار سهام پس از سه روز ریزش، توانست در معاملات روز سه‌شنبه بخشی از مسیر رفته را بازگردد. این بازیابی تحت تاثیر خبرهای مثبتی رخ داد که از سمت بانک مرکزی مخابره شد و به معنای عقب‌نشینی بانک مرکزی از سیاست‌های سختگیرانه انقباضی بود که طی یک سال گذشته بازار سرمایه را به ‌شدت تحت تاثیر منفی قرار داده است. در روزهای اخیر همچنین اخباری مبنی بر دیدار رییس سازمان بورس و رییس کل بانک مرکزی منتشر شد که سهامداران را به نتیجه‌بخشی این مذاکرات امیدوار کرد. در همین حال، در پایان معاملات روز سه‌شنبه صندوق‌ها، تمام صندوق‌های اهرمی مثبت شدند که سیگنال رشد شاخص کل بورس را صادر می‌کند. باید اشاره کرد صندوق‌های اهرمی در پایان معاملات روز دوشنبه هم غالبا مثبت بودند.
بر اساس مواضع بانک مرکزی، آشتی احتمالی بورس و این نهاد و همچنین وعده کاهش و مدیریت نرخ بهره از سوی سیاستگذار پولی، به نظر می‌رسد بازار سهام اندکی خوش‌بین شده است. با این حال ریزش‌های پیاپی روزهای گذشته و درجا زدن بازار طی یک سال اخیر، معامله‌گران را بیش از حد محتاط و بازگشت به این بازار را کمی سخت کرده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود در صورتی که بازار سهام در روزهای آتی، گرفتار نحسی فروش آخرین روز معاملاتی هفته و نقد کردن پول نشود، بتواند مثبت محتاطی را تجربه کند.

 

منبع: جهان صنعت