محمدمهدی مقدس‌زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در نشستی با اصحاب رسانه به‌مناسبت هفتم مهرماه روزآتش نشانی، گفت: با تلاش شبانه روزی آتش نشانان موفق به انجام ۸ هزار و ۶۹۰ عملیات امدادونجات و اطفای حریق طی شش ماهه نخست سال جاری شده ایم که شامل ۳ هزار و ۹۵۲ حادثه، ۳ هزار و ۹۹مورد حریق و یکهزار و ۶۳۹ مورد خدمات ایمنی بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، او افزود: در این بازه زمانی، ۳۱۳ هزار و ۸۵۹ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار شده که نسبت به مدت‌زمان مشابه در سال گذشته، ۶درصد کاهش یافته است. همچنین حدود ۴هزار نفر از شهروندان توسط آتش‌نشانان از حوادث نجات یافته‌اند که نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ۷۶درصد افزایش نجات یافتگان را شاهدیم.

مقدس زاده با اشاره به کمبود نیروی انسانی، توضیح داد: سازمان آتش‌نشانی روزانه با ۴۷ مورد حریق و‌ حادثه در شهر اصفهان مواجه است که میانگین متوسط نجات یافتگان در این حوادث روزانه بالغ بر ۲۲ نفر است و با توجه به وسعت کلانشهر اصفهان، جذب نیرو ضروری است.

او بخشی از حوادث 6 ماهه امسال را، شامل3هزارو99فقره حریق، ۱۴۹۱حادثه محبوسی در آسانسور، ۴۱۶ سانحه رانندگی، ۵۰ مورد حادثه کوه، ۸۹۸ مورد نجات حیوانات، ۶۱۲ مورد محبوسی در اماکن، ۲۹۶ مورد رفع خطر مار و ۵ مورد غرق‌شدگی برشمرد و گفت: با توجه به قطعی برق، بیشتر آمار نجات یافتگان مربوط به گرفتار شدن در کابین آسانسور است که فشار قابل ملاحظه ای به سازمان آتش نشانی وارد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از افزایش ۲۸درصدی گشت ایمنیِ آتش‌نشانی در شهر اصفهان خبر داد و گفت: در نیمه نخست امسال ۲هزار و ۸۵۶نیروی آتش‌نشان مامور شده‌اند تا در اوقات پرترافیک در اماکن شلوغ شهر مسقر شوند و ۲هزار و ۹۹۱ مورد گشت ایمنی انجام نیز شده است.

او به بیان ارائه ۱۱۰هزار نفر ساعت آموزش شهروندی، بررسی ۲۴۳ نقشه معماری پس از دریافت پروانه ساخت، ارائه ۶۰۲ مورد تایید پایان کار و بازدید از ۴ هزار و ۴۷۱ مورد طرح ایمنی ساختمان‌ها بعنوان دیگر اقدامات سازمان آتش‌نشانی در نیمه نخست سال جاری پرداخت و افزود: برنامه های آموزشی با هدف پیشگیری اجرا شده است.

مقدس‌زاده در صحبت از فعالیت 27 ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر، اعلام کرد: شهر اصفهان به ۴۱ ایستگاه آتش‌نشانی نیاز دارد. درحال حاضر یک ایستگاه در آستانه بهره‌برداری است. همچنین، احداث ایستگاه‌‌های آتش‌نشانی در مناطق ۹ و ۱۳، مجموعه ناژوان و مجموعه نمایشگاه بین‌المللی امیرکبیر در دستور کار شهرداری اصفهان قرار دارد.

او افزود:احداث نیروگاه خورشیدی در ایستگاه‌های ۱۱ و ۱۲، هوشمندسازی ایستگاه‌های عملیاتی، اتصال سیستم اعلام حریق ۲۷ ساختمان‌ بزرگ شهر به ستاد فرماندهی و بکارگیری پهباد کاوش‌گر از اقدامات مهم انجام شده توسط این سازمان است.

او در صحبت از حوادث چاه، از اختراع «سنسور چاه» با قابلیت شناسایی ۵ گاز موجود در چاه و انتقال صدا و تصویر بعنوان دستاوردهای بزرگ سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: این سنسور در آستانه ثبت اختراع قرار دارد و عملیات امداد و نجات را تسهیل می‌کند.

در ادامه، مجتبی حسین‌پور، معاون پشتیبانی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بیان کرد: خوشبختانه سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان از به‌روزترین تجهیزات برخوردار است و به ویژه در دو سال اخیر، توانسته در زمینه تامین تجهیزات رتبه اول را در کشور به خود اختصاص دهد.

او خریداری پهباد کاوش و پهباد آتش‌نشان، خریداری نردبانی به قیمت ۱۲۰ میلیارد تومان و تامین تجهیزات انفرادی برای نیروهای آتش‌نشان با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برای هر نفر، ازجمله اقدامات انجام شده در این زمینه است. همچنین، به‌روزسازی ماشین‌آلات و خرید تجهیزات جدید از دیگر اقداماتی است که در زمینه تجهیز سازمان آتش‌نشانی انجام شده است و از سه ماه گذشته تا کنون تحقیقاتی درباره شناسایی و خریداری تجهیزات جدید در حال انجام است.

وحید عادلی معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در صحبت از تمهیداتی که برای بازار بزرگ اصفهان اندیشیده شده است، گفت: با همکاری هیات امنای بازار، نصب مخازن، توسعه سیستم های آبرسانی، ممنوعیت ورود موتورسیکلت و ارائه "طرح ارزیابی ریسک آتش نشانی"، برنامه های آموزشی و پیشگیری، کنترل عوامل برق و دیگر موارد ایمن سازی همواره پیگیری می شود.

فرزانه افسرطه