با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۰ سرنوشت سفرهای نوروزی توسط ستاد مقابله با کرونا درحال تعیین تکلیف است اما برای رسیدن به یک سفر امن، سیاستگذاریهای کلان متولیان گردشگری و طرح برنامههای عملیاتی در جهت ایجاد سفرهای ایمن و کنترلشده امری ضروری قلمداد میشود.
بسیم لاله : زندگی ماشینی و تغییر سبک زندگی سبب شده که اگر ۵۰ سال پیش بازار و کسبوکارها هنگام ظهر کار خود را تعطیل میکردند و برای نهار به منزل میرفتند الان مجبور هستند که از رستورانها و مراکز تهیه غذا ناهار خود را تهیه کنند ضمن آنکه با شاغل شدن بخش زیادی از خانمها فرصت پخت و پز کمتر شده و در عوض رستورانها این وظیفه را به عهده گرفتهاند.
محدودیتهای کرونایی سفرهای خارجی، مقصد مسافران ایرانی همسایه توریستی را به سمت جنوب کشور تغییر داد. بررسیها از سبک جدید سفر دستهای از خانوارهای ایرانی نشان میدهد طی ماههای اخیر کیش و قشم با ترافیک مسافر روبهرو و عملا جایگزین ترکیه برای گردشگران شده است. البته علاوه بر مانع کرونا، افزایش شدید هزینه سفر خارجی در یک سال اخیر - ناشی از تغییرات نرخ ارز - نیز در انتخاب مقاصد داخلی از سوی گردشگران...
شرکت خدمات مالی مودیز با ارزیابی زیرساختهای حمل و نقل جهانی و چشمانداز صنعت هوایی جهان در سال ۲۰۲۱، بهبود صنعت هوایی جهان بهویژه در بعد بینالمللی را بسیار کند و نامطمئن برآورد کرد که در اروپا و آمریکا بسیار مشهود است. در واقع موج شیوع کرونای انگلیسی برآوردهای بازار پرواز را تغییر داده است. اما با این حال تسریع روند بهبودی در بخش داخلی، عامل تحرک صنعت هوایی پس از سقوط چشمگیر سال ۲۰۲۰ خواهد...
الگوی ۱۳ کشور برای احیای سفرهای داخلی به ایران معرفی شد
برخی دولتها، بازار «سفر و تفریح» را به بهانه «مراقبت از سلامت شهروندان در برابر کرونا»، کاملا رها کردهاند و دست روی دست گذاشتهاند تا «توان روحی افراد» در عصر پاندمی، با شیب تندتر نسبت به اوایل شیوع ویروس مرگبار تخلیه شود که همین آسیب -افسردگی ناشی از کار مفرط و خانهنشینی- در نهایت مقاومت افراد در این دوره ترسناک را بهشدت تضعیف میکند.
توریستهای کدام کشور از بیشترین «آزادی انتخاب مقصد» برخوردارند؟
اگرچه همهگیری کرونا چشمانداز دهههای آینده سفر را متحول خواهد کرد اما براساس شاخص شرکت هنلی، شهروندان آسیایی همچنان دارای قدرتمندترین پاسپورت در جهان خواهند بود.
صدای آژیر «بیعملی» سیاستگذار در بازار گردشگری با «خیز کشور همسایه برای احیای توریسم»، بلندتر شد. ترکیه نقشه دومرحلهای برای جذب پرقدرت توریست خارجی در همین عصر کرونا تدارک دیده است. این کشور برای ۲۰۲۱ به دنبال جذب گردشگر تا ۲ برابر پارسال است که به پشتوانه درآمد ارزی گردشگری، تامین مالی تورمساز را کنار بگذارد.
برآوردهای سازمانها و موسسات بینالمللی درحوزه گردشگری، بازیابی بازار توریسم در جهان را از نیمه دوم ۲۰۲۱ باتوجه به تولید و توزیع واکسن کووید-۱۹ نشان میدهد اما توزیع نابرابر واکسن در کشورها منجر به رشد نامتقارن گردشگری در سطح جهانی خواهد شد.
«هوش مصنوعی» چه خدماتی به فعالان توریسم ارائه میکند؟
یک فعال بازار گردشگری با بیان اینکه «هوش مصنوعی» میتواند ذائقه و نیاز گردشگران داخلی و خارجی را برای فعالان این بازار شناسایی کند، استفاده از این ظرفیت دیجیتالی را در توریسم پیشنهاد کرد.
دو دستاورد کشورهای موفق در گردشگری کشاورزی بررسی شد
گردشگری کشاورزی برای کشورهای موفق از جهتی منجر به پولساز بودن این بازار برای روستاییان شد و از سوی دیگر بر اقتصاد صنعت گردشگری این کشورها اثرگذار بوده است و بهعنوان یک نقشه اقتصادی و تفریحی برد-برد هم برای ساکنان شهر و هم برای روستاییان مطرح میشود.
شورای جهانی گردشگری از «بهبود بومگردی» و «بحران هتلها» گزارش داد
بحران کرونا که صنعت هتلداری بهویژه در بعد بینالمللی را تقریبا به تعطیلی کشانده است به نفع خانهمسافرها در سفرهای داخلی و بهویژه در مناطق برونشهری تمام شد که توسعه و رونق این اقامتگاهها را در بسیاری از کشورها بههمراه داشته است. شورای جهانی گردشگری در گزارشی، با استناد به نزول فعالیت هتلها و بهبود بازار بومگردی، تغییر سبک سفر در کشورها را تایید کرد.
براساس برآوردهای کمپانی بینالمللی اقتصاد گردشگری «آکسفورد» بازگشت بازار گردشگری به سطح پیش از شروع بحران، به احتمال خیلی زیاد در سال ۲۰۲۴ رخ میدهد. میزان تقاضای سفر در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۳ درصد کاهش یافته و کشورهای مختلف ۱/ ۱ میلیارد گردشگر بینالمللی را از دست دادهاند. بازیابی بازار گردشگری جهان پس از یک رکود بیسابقه در سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد با این حال یکی از محرکهای اصلی احیای بازار گردشگری...
ترکیه با بازگشایی تمامی مرزهای خود برای ورود گردشگران خارجی به مسافران جهان چراغ سبز سفر نشان داده و این امر منجر به برگزاری تورهای سفر به ترکیه از سوی آژانسهای مسافرتی شده است. اما باتوجه به اوجگیری مجدد شیوع کرونا در ترکیه و اتخاذ اقدامات سختگیرانه دولت این کشور برای مقابله با کرونا، بازار گردشگری ترکیه عملا در این ایام کرونایی به برهوتی برای مسافران تبدیل شده است.
در یک وبینار که در کمیسیون گردشگری اتاق ایران و ایتالیا اخیرا برگزار شد پنج اهرم برای جذب توریست و رونق بازار گردشگری در دوران پساکرونا اعلام شد تا برای دستیابی به نتایج مطلوب از فرصت پیشرو (دوران کرونا) بتوان استفاده کرد و گامهای ابتدایی مربوط به این پنج راهکار را برداشت. این پنج راهکار شامل ایجاد چارچوب قانونی برای بخش فرهنگی برای آشنایی بیشتر توریست و نظم بخشیدن به بازار گردشگری، افزایش...
در مراسم معرفی کتاب نگین ولگا و همچنین معرفی شهر کازان -پایتخت سوم روسیه و مرکز ایالت تاتارستان- که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، اغلب کارشناسان حاضر درخصوص رونق بازار گردشگری که منجر به توسعه اقتصادی میشود اشتراک نظر داشتند.
یکی از مشکلاتی که با شیوع ویروس کرونا در کشور با آن مواجه شدهایم چالشهایی است که گردشگران درخصوص بلیت سفرهای هوایی داشتهاند. زیرا با وجود کنسل شدن سفر به علت شیوع ویروس کووید-۱۹ اغلب توریستها برای بازپس گرفتن وجه پرداختی خود بابت آن با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کردند. درحالحاضر که سفر با شرایط خاص صورت میگیرد افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ هستند مجاز به سفر نخواهند بود.
یکی از بازارهایی که تحتتاثیر کرونا قرار گرفته و آسیبهای مالی قابلتوجهی را تجربه کرده است بازار گردشگری است که صنایعدستی نیز یکی از حوزههای جانبی این بازار از بابت اثرپذیری از تغییر جریان توریست محسوب میشود.
سازمان همکاری اسلامی (OIC) بهمنظور هماندیشی و دستیابی به راهکارهای کاربردی برای بهبود و ارتقای بازار گردشگری در کشورهای عضو این سازمان اقدام به برگزاری سلسله نشستهایی کرده است که در آن اعضای سازمان به اشتراک تجربیات خود در دوران همهگیری در حوزه گردشگری میپردازند.
در راستای دستیابی به شعار سال ۲۰۲۱ که توسط سازمان جهانی گردشگری مشخص شده است، ساکنان روستاها میتوانند با پنج محرک تعداد قابلتوجهی از گردشگران را به سفر روستایی تشویق کنند. این پنج محرک شامل احیای بازیهای محلی، تولید صنایعدستی، طبخ غذاهای سنتی مختص آن منطقه، انجام فعالیتهای کسبوکارهای روستاییان توسط توریستها و وجود مکانهای بکر همچون جادههای خاکی است. از سوی دیگر شناسایی پتانسیلهای موجود...
با شیوع ویروس کرونا و به خواب رفتن بازار گردشگری کشور یکی از بخشهای این بازار که صنایعدستی است نیز بهشدت تحتتاثیر قرار گرفته است. بهطوریکه تولیدکنندگان این حوزه به اندازهای با کاهش مشتری مواجه شدهاند که منجر به تعدیل نیروی انسانی فعال خود و همچنین تعطیلی کارگاههای تولیدی شده اند. در همین راستا محمدرضا داوودی تولیدکننده سماورزغالی منقلی گفت: این نوع سماور تولید انبوه ندارد؛ زیرا این...