بیت‌کوین از زمان پیدایش خود در سال 2009 تاکنون چندین چرخه قیمتی بزرگ را تجربه کرده است. براساس اطلاعات منتشرشده، چرخه‌های تاریخی بیت‌کوین نشان داد ممکن است افزایش قابل‌توجهی در افق سال ۲۰۲۵ باشد. از نظر تاریخی، میانگین مدت زمان بین رویدادهای ‌هاوینگ بیت‌کوین و اوج بعدی قیمت تقریبا ۴۸۰ روز است. این الگو اوج مورد انتظار بعدی را در تابستان ۲۰۲۵ قرار می‌دهد. رویدادهای ‌هاوینگ در طول تاریخ با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه بوده است زیرا کاهش عرضه بیت‌کوین جدید وارد شده به بازار اغلب منجر به افزایش تقاضا می‌شود. در چرخه فعلی، قیمت بیت‌کوین نسبت به‌ هاوینگ قیمت ۶۳هزار و۹۰۰ دلاری خود نزدیک به ۱۲‌درصد کاهش یافته است. اگرچه این کاهش ممکن است در کوتاه‌مدت دلسردکننده به نظر برسد اما بی‌سابقه نیست. چرخه‌های گذشته نیز دوره‌هایی از تثبیت یا کاهش جزئی را تجربه کرده‌اند تا اینکه بازار برای یک رالی قابل توجه حرکت کند.
در تاریخ ۶ سپتامبر، قیمت بیت‌کوین به زیر محدوده جانبی ۵۵‌هزار‌دلار سقوط کرد و مسیر برای کاهش بیشتر به سطح ۴۹‌هزار دلار که در تاریخ ۵ آگوست ثبت شده بود، هموارتر شد. آلوین کان، مدیر بخش عملیات کیف پول بیت‌گت، پیش‌بینی کرده که قیمت بیت‌کوین تا زمان اعلام تصمیم فدرال‌رزرو در مورد نرخ بهره در ۱۸ سپتامبر تحت فشار باقی بماند. او معتقد است که پس از کاهش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو، دارایی‌های پرریسک مانند بیت‌کوین در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت شاهد افزایش قیمت خود خواهند بود. در این میان، آرتور هیز، مدیرعامل سابق صرافی بیتمکس که پیشتر سقوط بیت‌کوین به زیر ۵۰‌هزار‌دلار را پیش‌بینی کرده بود هم نظر خود را تغییر داده است. او اکنون معتقد است که با افزایش نقدینگی‌دلار توسط فدرال‌رزرو، بیت‌کوین می‌تواند حتی از هفته آینده شاهد رشد باشد، همچنین ضعف اخیر عملکرد بیت‌کوین باعث کاهش قیمت بسیاری از آلت‌کوین‌ها نیز شده است اما برخی از این توکن‌ها مقاومت خوبی در برابر فشار فروش نشان داده‌اند. این امر نشانه‌ای مثبت است زیرا اگر بیت‌کوین روند صعودی خود را آغاز کند، این آلت‌کوین‌ها ممکن است عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشته باشند.


بلک‌راک تنها خریدار «اتریوم»
شرکت «بلک‌راک» از سوی دیگر تنها صندوق سرمایه‌گذاری ETF بزرگی است که اخیرا اقدام به خرید اتریوم کرده است. این صندوق بزرگ در حال حاضر مالک 058/336 اتریوم به ارزش 95/763‌میلیون‌دلار است. این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که صندوق‌های ETF اتریوم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. از زمان معرفی این صندوق‌ها در اواخر ماه جولای، خروج سرمایه‌ای به میزان حدود ۴۸۰‌میلیون‌دلار گزارش شده که نشان‌دهنده عدم علاقه سرمایه‌گذاران به این ابزارهای مالی و وضعیت چالش‌برانگیز بازار است. علاوه بر این، قیمت اتریوم نیز عملکرد ضعیفی داشته و از ابتدای سال، 54/0‌درصد از ارزش خود را از دست داده است. این در حالی است که سولانا حدود ۲۵‌درصد در این بازه رشد داشته‌اند. تحلیلگران بازار چندین عامل را در عملکرد ضعیف صندوق‌های ETF موثر می‌دانند، از جمله باز شدن قفل صندوق ETF اتریوم شرکت «گری‌اسکیل» که منجر به خروج سرمایه قابل‌توجهی شده است. با این حال، برخی کارشناسان نسبت به بهبود وضعیت امیدوار هستند. اریک بالچوناس، تحلیلگر بلومبرگ معتقد است که با پایان یافتن روند کنونی خروج سرمایه، احتمال بهبود چشم‌انداز برای صندوق‌های ETF اتریوم و قیمت این ارز دیجیتال وجود دارد.


«تون‌کوین» تلگرام در تلاش برای خروج از رکود
از طرفی قیمت «تون‌کوین» حدود 56/4‌درصد افزایش یافته و اکنون به 91/4‌دلار رسیده است. با وجود این رشد، همچنان فشارهایی روی این ارز دیجیتال وجود دارد که ممکن است مانع بازیابی پایدار قیمت آن شود. تون‌کوین در تلاش است تا سطح ۵‌دلار را دوباره تست کند اما تحلیل‌های درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهند که برخی فعالان بازار، ممکن است جلوی حرکت صعودی آن را بگیرند. طبق داده‌های پلتفرم تحلیلی «سنتیمنت»، نسبت حجم معاملات روزانه در سود به ضرر به بالاترین سطح خود از فوریه رسیده است. این موضوع نشان‌دهنده افزایش فعالیت‌های مرتبط با برداشت سود در بازار است. وقتی این شاخص بالا می‌رود، فروش‌های سودمحور افزایش یافته و احتمال توقف روند صعودی بیشتر می‌شود. در همین راستا، شاخص گاوی و خرسی
(Bulls and Bears) هم نشان می‌دهد که تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران بوده که این موضوع احتمال پایان یافتن رشد اخیر تون‌کوین را افزایش می‌دهد. قیمت تون‌کوین اخیرا از سطح 61/4‌دلار بازگشته و اکنون در محدوده 90/4‌دلار در حال معامله است اما قصد دارد سطح ۵‌دلار را فتح کند. با این حال، شاخص قدرت نسبی استوکاستیک (Stoch RSI) هم نشان می‌دهد که ممکن است این تلاش موفقیت‌آمیز نباشد. شاخص
Stoch RSI همچنان زیر خط خنثی قرار دارد که حاکی از آن است که قیمت تون‌کوین ممکن است بخشی از سودهای اخیر خود را از دست بدهد. اگر این موضوع تایید شود، احتمال کاهش قیمت تا سطح 69/4‌دلار وجود دارد. در صورت از دست دادن این سطح، قیمت می‌تواند تا 47/4‌دلار نیز پایین بیاید. با این حال، اگر فشار فروش کاهش یابد و سودهای تحقق‌یافته کمتر شود، تون‌کوین می‌تواند از این رکود خارج شده و به ‌آرامی به سمت 25/5‌دلار حرکت کند.


«دوج‌کوین» در آستانه مقاومت 1/0 دلار
قیمت دوج‌کوین در آخر هفته گذشته به 095/0‌دلار افزایش یافت. این رشد قیمت پس از آن اتفاق افتاد که ایلان ماسک در شبکه اجتماعی «ایکس» پستی درباره تایید نقش خود در دپارتمان کارایی دولت ترامپ، با استفاده از مخفف آن یعنی D.O.G.E منتشر کرد. با این حال، پایداری این افزایش قیمت هنوز مشخص نیست چراکه دوج‌کوین اکنون به مقاومت چند ماهه خود نزدیک شده است. قیمت دوج‌کوین در ماه گذشته بین 115/0 و 091/0‌دلار نوسان داشته که نشان‌دهنده کمبود فعالیت خریداران و فروشندگان است. تحلیل نمودار قیمت این میم‌کوین نشان می‌دهد که یک الگوی کنج نزولی در حال شکل‌گیری است که معمولا تا زمانی که خریداران بر مقاومت الگو غلبه کنند، به کاهش قیمت منجر می‌شود. اگر روند صعودی اخیر ادامه یابد، ممکن است قیمت دوج‌کوین ۵‌درصد افزایش یافته و به مقاومت 1/0‌دلار برسد.


«پپه» در آستانه رالی ۲۵‌درصدی
از طرف دیگر قیمت میم‌کوین «پپه» در آخر هفته گذشته به زیر سطح حمایتی ماهانه خود سقوط کرد و به کف خود در ماه سپتامبر رسید. ماه سپتامبر به‌طور تاریخی برای ارزهای دیجیتال ماهی نزولی بوده اما در برخی سال‌ها به دلایل کلان اقتصادی، ممکن است صعودی نیز باشد. تاکنون، قیمت پپه در ماه سپتامبر حدود 5/6‌درصد کاهش یافته اما احتمال یک رالی ۲۵‌درصدی وجود دارد زیرا نشانه‌هایی از بهبود در ساختار بازار مشاهده می‌شود. از طرفی، معامله‌گران بازار آتی نقش مهمی در تعیین روند آتی قیمت ایفا می‌کنند. داده‌های «کوین‌گلس» نشان می‌دهند که معامله‌گران مشتقات پپه معتقدند که قیمت این دارایی افزایش خواهد یافت. نقشه لیکوییدیشن نشان می‌دهد که حجم لیکوییدیشن پوزیشن‌های لانگ دو برابر پوزیشن‌های شورت است که از تمایل بازار به صعود حکایت دارد، همچنین ابزار بصری تحلیل بازار مشتقات (CDVS) نشان می‌دهد که اکثر معامله‌گران پپه در حال باز کردن پوزیشن‌های لانگ هستند. علاوه بر این، فعالیت نهنگ‌های پپه نیز افزایش یافته و تعداد معاملات بزرگ این رمزارز به بالاترین سطح در دو هفته گذشته رسیده است. در همین راستا، داده‌های «اینتو‌دبلاک» نشان می‌دهند که نهنگ‌ها پس از پیش‌بینی افزایش قیمت، در حال جمع‌آوری توکن‌های پپه هستند. با این حال قیمت پپه با افزایشی 7/2‌درصدی، به 000007/0‌دلار رسیده است. هرچند قیمت این توکن در هفته گذشته به صورت صعودی از یک منطقه جانبی خارج شد اما سریعا دوباره کاهش یافت. این رفتار نشانه‌ای از تلاش بازارسازها برای جمع‌آوری نقدینگی است.


مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال
در زمان نگارش این خبر مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر 95/1تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل 97/0‌درصد بیشتر شده است. در حال حاضر 73/55‌درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که 08/0‌درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴‌ساعت گذشته 05/49‌میلیارد ‌دلار است که 64/19‌درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر‌متمرکز در حال حاضر 3/2‌میلیارد ‌دلار است که 69/4‌درصد از کل حجم ۲۴‌ساعته بازار ارزهای دیجیتال بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون 23/44‌میلیارد ‌دلار است که 16/90‌درصد از کل حجم ۲۴‌ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.