شهردار اصفهان در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اجرای ۱۰۴۷ پروژه شهری، از بهره برداری از شبکه توزیع پساب این کلانشهر برای آبیاری فضای سبز و کاهش استفاده از منابع آبی سطحی(رودخانه زاینده‌رود) و زیرسطحی در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، علی قاسم‌زاده اظهار داشت: با اجرای این پروژه، اصفهان نخستین شهر برخوردار از ۲ شبکه آب آشامیدنی و شبکه پساب در کشور خواهد بود.

او طول این شبکه را بالغ بر یکصد کیلومتر اعلام کرد و گفت: در فصول سرد سال با توجه به بارندگی، آب شبکه پساب در مادی‌ها جاری خواهد شد.

شهردار اصفهان با تاکید بر ضرورت حفظ ۵هزار هکتار فضای سبز این کلانشهر، ستفاده حداکثری از پساب یا همان آب خاکستری را جزو برنامه‌های اصلی شهرداری دانست. قاسم‌زاده با اشاره به اهمیت توجه به مسائل زیست محیطی خاطرنشان کرد: در حد امکان کوشیده‌ایم که در اجرای برخی پروژه‌های انتقال آب به این دیار از جمله دریای عمان و جنوب استان به اصفهان سهیم باشیم.

او با اذعان به اینکه فرونشست زمین واقعیتی انکارناپذیر در اصفهان است و این پدیده در محدوده شمال شهر بیشتر رخ داده، گفت: ما باید به وظیفه خود برای کاهش آثار این پدیده مخرب سهیم باشیم.

او بودجه شهرداری اصفهان و سازمان‌های وابسته در سال ۱۴۰۳ را حدود ۳۴۰هزار میلیاردریال اعلام و تصریح کرد: ۷۰درصد این رقم به بخش عمران و ۳۰درصد به بودجه جاری تخصیص داده شده، همچنین، ۶۰درصد از کل بودجه عمرانی به توسعه حمل‌ و نقل عمومی اختصاص یافته است.

قاسم‌زاده گفت: یک‌ هزار و ۴۷ پروژه عمرانی برای امسال برنامه‌ریزی شده که شامل ۹۱ پروژه شاخص، ۱۵۲ پروژه مهم منطقه‌ای و ۸۰۴ پروژه منطقه‌ای است. از مجموع پروژه‌های عمرانی، ۶۰۹ پروژه در حال اجراست و از این تعداد ۵۵۲ پروژه تاخیر زمانی کمتر از پنج درصد دارد ولی می‌کوشیم به موقع آنها را تکمیل کنیم.

شهردار اصفهان گفت: از دولت چهاردهم انتظار داریم تا این دیار را در زمینه احداث و توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌هایی مانند قطار شهری یاری کند. قاسم‌زاده در باره احداث پل «صاحب‌ روضات» در بزرگراه شهید خرازی واقع در غرب اصفهان اظهار کرد: این پروژه بر اساس طرح مصوب و استاندارد احداث شد و دلیل برخورد بار یک تریلی با آن، نامتعارف بودن آن محموله بوده است.

او افزود: ساخت این پل ۱۶ سال قبل در دستور کار شهرداری قرار گرفت و پارسال برنامه‌ریزی شد تا بدون انسداد مسیر بزرگراهی، بتوان آن را احداث کرد.

شهردار اصفهان یادآور شد: اگر این پل یک‌ متر و ۸۰ سانتی‌ متر بالاتر از ارتفاع موجود ساخته می‌شد مشکلاتی را برای کسبه و معابر اطراف ایجاد می‌کرد، به‌همین دلیل مقرر شد ارتفاع آن یک‌ متر و ۱۰ سانتی‌ متر بالا برود و از طرفی ارتفاع نهایی پل چهارمتر و ۸۰ سانتی‌متر (طبق ارقام استاندارد و مصوبات قانونیِ ساخت چنین پل‌هایی) تعیین شد. با این وجود، برای افزایش ارتفاع این پل، مرحله نخست زیرسازی کف بزرگراه شهید خرازی شب گذشته انجام شد و مرحله دوم آن امشب با حدود ۱۵۰ دستگاه کامیون و سایر تجهیزات انجام می‌گیرد تا وقوع احتمال حوادث مشابه کاهش یابد.

او با تاکید بر بهره‌برداری از گذر«کمر زرین» با رعایت صیانت از اکتشافات تاریخی گفت: ما پس از مشاهده آثار تاریخی در این پروژه، کار را به اداره کل میراث فرهنگی سپردیم و بدلیل تاخیر در اجرای آن ساکنان نامه‌ای به دادستانی ارسال کردند، البته در حال حاضر، این پروژه در دست تکمیل است.

شهردار اصفهان در باره مسجد تاریخی کازرونی توضیح داد: تمام امور آن به اداره کل میراث فرهنگی مربوط است و ما تاکنون مجوزی برای تخریب یا خاکبرداری در آن صادر نکرده‌ایم.

فرزانه افسرطه