دکتر گیلدا مجد نصیری، فوق تخصص جراحی اطفال و نوزادان در گفتگو با خبرنگار ما، از برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه جراحی های نوین در زمینه ابهام جنسی و هیپوسپادیاس ( واژینوپلاستی و ترمیم هایپوسپادیاس) با حضور اساتید مجرب فوق تخصص جراحی اطفال و فلوشیپ جراحی دستگاه ادراری و تناسلی اطفال در بیمارستان فوق تخصصی کودکان امام حسین (علیه السلام) در اصفهان خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، دکتر مجد نصیری با اشاره به وجود برخی بیماری ها و ناهنجاری های مادرزادی در حیطه جراحی های اطفال و نوزادان، توضیح داد: این موارد با یک یا چند مرحله جراحی قابل اصلاح است و بسیاری از این ناهنجاری ها به صورتی است که اگر در سنین پایین اصلاح نشود، در زندگی و آینده بیمار و خانواده او تاثیرات مخرب و آزار دهنده فراوانی به همراه خواهد داشت.
 
دکتر مجد، یکی از این مشکلات را مربوط به سیستم تناسلی عنوان کرد که دو مورد آن شامل هیپوسپادیاس در پسرها و ناهنجاری های مربوط به واژن در دخترها است.
به گفته دکتر مجد نصیری، در هیپوسپادیاس، مجرای ادرار در محل خودش قرار ندارد و پایین تر از موقعیت طبیعی است و هر چقدر که پایین باشد، مشکلات و عوارض بیشتری به همراه دارد و چنانچه اصلاح نشود، بیمار در آینده مشکلات عملکردی و روانی بیشتری را باید تحمل کند.
 
متخصص جراحی کودکان در ادامه به ناهنجاری های مربوط به واژن در دختران پرداخت و افزود: اگر واژن بالاتر از حد طبیعی موقعیت خود قرار بگیرد یا با مجرای ادرار، مجرای مشترک داشته باشد و یا اینکه قسمت هایی از آن اصلا تشکیل نشده باشد، همانند هایپوسپادیاس نیاز به اصلاح و انجام عمل جراحی یک مرحله ای یا چند مرحله ای دارد.
گیلدا مجد نصیری با اذعان به عوارض بعد از عمل جراحی و حتی گاهی نیاز به عمل مجدد که در تعداد قابل توجهی از بیماران دیده می شود، گفت: به دلیل اهمیت موضوع و با هدف امکان دستیابی به روش های نوین جراحی، تصمیم گرفتیم که یک کارگاه آموزشی در اواخر شهریورماه با عنوان "کارگاه هیپوسپادیاس و واژینوپلاستی" در بیمارستان کودکان امام حسین(علیه السلام) برگزار کنیم.
 
او افزود: این کارگاه با حضور اساتید مجرب و فوق تخصص در زمینه جراحی های دستگاه ادراری و تناسلی کودکان از جمله پروفسور علم (فوق تخصص جراحی و اورولوژی کودکان از آمریکا) که از اساتید مجرب ایرانی مقیم در خارج کشور اند و در آنجا مشغول فعالیت هستند، در اصفهان و در بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین(علیه السلام) برگزار می شود تا با انجام جراحی بر بیماران، فرصت های آموزش و استفاده از تجربیات آنها برای متخصصان داخل کشور ما نیز فراهم گردد.
 
دکتر مجد نصیری با تاکید بر آنکه هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی جراحان اطفال و ارولوژیست های اطفال با روش های نوین جراحی در این زمینه است، یادآور شد: تعدادی بیمار برای اتاق عمل انتخاب شده اند و عمل های جراحی از طریق مانیتور قابل مشاهده برای دیگر جراحان شرکت کننده در کارگاه خواهد بود.  همچنین، تعدادی از بیماران که قبلا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ولی دچار عوارض بعد از عمل شده اند، انتخاب شده اند تا در درمانگاه جهت انجام معاینات و بحث و تبادل نظر و انتخاب برنامه درمانی بعدی ویزیت شوند.
او با بیان آنکه از حدود دو ماه قبل، انتخاب بیماران شروع شده است، توضیح داد: حدود 100 نفر بیمار از شهرها و استان های مختلف جهت ویزیت در این کارگاه شناسایی و انتخاب شدند، ضمن آنکه هر روز 12 مورد برای جراحی و ورود به اتاق عمل در نظر گرفته شده اند. ساعت حضور در درمانگاه و روز بستری به آنها از قبل اطلاع داده شده است تا بیماران با آمادگی کامل در فاز جراحی و درمان قرار گیرند.
 
دکتر گیلدا مجد نصیری با ابراز امیدواری در این زمینه که گام موثری برای درمان مشکلات بیماران و کاهش نگرانی خانواده آنها برداشته شود عنوان کرد: همچنان امیدواریم که بتوانیم به روش های جدید درمان به ویژه در مورد بیمارانی که درمان آنها سخت و چالش برانگیز است، دست یابیم و این راه را  نیز در سال های آتی ادامه دهیم.
 
در ادامه این گفتگو، مولود لرستانی سوپروایزر مرکز آموزشی کودکان امام حسین (علیه السلام) به خبرنگار ما گفت: برنامه ریزی سالیانه این مرکز برای برگزاری کارگاه های تخصصی شکاف لب و کام، هیپوسپادیاس، ابهام جنسی و واژینوپلاستی انجام می شود. در این راستا، اساتیدی از خارج از کشور از جمله پروفسور برایان سامرلد، پروفسور علم از امریکا و دکتر نجمی به صورت داوطلبانه و با هدف بررسی و تعیین تکلیف بیمارانی که نیازمند حضور این اساتید هستند به ایران می آیند.
او با بیان آنکه اساتید فوق به انجام ویزیت و معاینات لازم برای بیماران می پردازند، اظهار کرد: پس از انجام معاینات دقیق، تصمیم گیری در زمینه اجرای عمل جراحی با استفاده از برترین تکنیک روز دنیا انجام می شود.
لرستانی با بیان اهمیت آموزش این موارد جراحی، یادآور شد: ما نیازمند حضور این اساتید هستیم تا با ما همکاری داشته باشند و علاوه بر کمک به کاهش درد و رنج بیماران، آموزش های لازم به تیم همراه و متخصصان جراحی داخل کشور ارائه شود.
لازم به ذکر است بیمارستان فوق تخصصی کودکان امام حسین (علیه السلام) یکی از ده بیمارستان دولتی – دانشگاهی کشور در زمینه کودکان است که طی ده سال گذشته در اصفهان، منشا خدمات پزشکی فراوانی به نوزادان، کودکان و نوجوانان زیر 18 سال بوده و در آینده نزدیک با تکمیل و راه اندازی ساختمان جدید به بزرگترین بیمارستان کودکان کشور تبدیل خواهد شد.