اقتصاد بازار: مورخان و متخصصان دلایلی را برای شکل گیری و نامگذاری خیابان چهارباغ آورده اند و در همه موارد نقطه مشترکی به نام درخت دارد که یک ویژگی مهم در ایجاد و هویت چهارباغ بوده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد بازار، در طول تاریخ به این ویژگی توجه شده است تا در روزگار ما که همواره دو ردیف درخت در وسط و دو ردیف در حاشیه خیابان، در خاطر، خاطره و تعلقات مردم قرار گرفته و مفهوم و زیبایی و جذابیت چهارباغ را به دوش می کشد و تعدادی از این درختان با قطر و قدمتی که دارند قصه گوی خاموش این دیارند. از طرف دیگر در زمانی که مفهوم توسعه با شیوه های خاص مدیریت شهری تنها به یک ابزار تبدیل شد، قطار شهری بر خلاف مخالفت های زیاد متخصصین برای عبورش از چهارباغ، در شهری به پهناوری اصفهان، تنها همان یک خیابان چهارباغ را برای عبورش انتخاب کرد!
به طور قطع طی سال های گذشته عبور مترو از محدود چهارباغ اصفهان همواره با مخالفت های بسیاری از سوی فعالان میراث فرهنگی و حتی زیست محیطی مواجه بوده است تا جایی که در برهه ای از زمان پای یونسکو با این پروژه باز شد. با این وجود بعد از این مخالفت ها طی دو سال گذشته با گرفتن تاییدیه های متعدد، قرار شد تا بعد از حدود 15 سال این پروژه به هر شکل ممکن به سرانجام برسد و استاندار اصفهان در حمایت قاطع این طرح بر اتمام خط یک قطار شهری اصفهان تاکید کرد و امروز صدای بوق مترو اصفهان در حال نزدیک شدن به محدوده چهارباغ است و مطابق وعده مسئولان قطار شهری اصفهان قرار است سفره خط یک مترو اصفهان تا پیش از پایان تابستان 96 برچیده شود.
با این حال امروز اصفهانی ها شاهد عملیات احداث ایستگاه قطار شهری اصفهان در محدوده چهارباغ و انقلاب هستند و از سال گذشته برای اجرای این بخش از پروژه شاهد قطع درختان چند ده ساله این محدوده تاریخی و بعضا جابجایی درختان بودیم. اما بسیاری از فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی همچنان نگران آینده درختان این خیابان هستند و این سوال مطرح است که آیا ریزش سقف مترو و حاشیه رمپ و ایستگاه های آن، ریشه درختان را محدود خواهد کرد و در نهایت به مرور شاهد خشکی درختان چهارباغ خواهیم بود؟
محمد کوشافر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در یادداشت خود که برای اقتصاد بازار، ارسال کرد، می نویسد: در طی این سال ها نقدهای بسیاری بر ابعاد مختلف عبور مترو از چهارباغ و بافت تاریخی مطرح شده است ولی اکنون یکی از اتفاقات نامطلوب دیگر برای هویت چهارباغ در ایستگاه انقلاب، محل اتصال چهارباغ عباسی و سی و سه پل یعنی یکی از نقاط مهم شهر اصفهان در حال وقوع است و آن سرنوشت مجهول درختان در محل اصلی خودشان در محل ایستگاه است.
در آغاز عملیات احداث ایستگاه انقلاب برخی درختان در گرمای شدید تابستان از زمین خارج؛ تعدادی جابجا شدند، تعدادی خشکیدند، تعدادی هم در درختدان هایی در کنار ایستگاه با رنگی زرد و نحیف متحیرانه شاهد تصرف و تخریب زیستگاهشان هستند. عملیات عمرانی نیز تعداد دیگری از درختان ساکن در زیستگاهشان را با تنش مواجه ساخته است. اما ابهامی پررنگ تر، ایجاد ایستگاه در این محل هست که شاید کمترین تقاضای مخالفان عبور مترو حذف ایستگاه انقلاب بود.
سقف ایستگاه به دلیل ایجاد لایه غیر قابل نفوذ و هم به دلیل بر هم زدن تعادلات آبی زیر سطحی محدودیت مهم رشد ریشه درخت در آینده در این محل خواهد بود. عملیات عمرانی و ایجاد سازه نیز تنش ها و محدودیت های جدی جانبی برای ریشه ایجاد خواهد کرد و همه بیانگر یک واقعیت است که در آینده در رشد و ادامه حیات درختان موجود و همچنین درختان جایگزین ابهامات مهمی وجود دارد و اگر به تجارب قبلی در ایستگاه های تختی و کاوه رجوع کنیم و همان روش ها در این محل اجرا شود احتمالا شاهد وجود میله های آهنی به نام فضای سبز خواهیم بود!.
به هر حال هرکدام از دو فرضیه فوق یعنی نابودی درختان و از بین رفتن هویت چهارباغ عباسی و یا اتمام شکوه جهانی بخشی از عظمت تاریخی اصفهان در عصر دانش و فناوری.