اقتصاد بازار: مديرعامل سازمان فاوا شهرداري اصفهان گفت: امروز شهر هوشمند يا Smart city يک موضوع جهاني است و اکثر کشورهاي دنيا در حال برنامه ريزي و اجراي تحقق شهر هوشمند هستند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار وحيد حيدريان با اشاره به جمعيت شهر نشين جهان، بيان داشت: جمعيت دنيا در حال حاضر هفت ميليارد و 400 ميليون نفر است که از اين رقم چهار ميليارد شهر نشين بوده و تا سال 2050 ميلادي اين رقم به شش ميليارد نفر افزايش خواهد يافت.
وي ادامه داد: پيش بيني مي شود تا سال 1405 شمسي بيش از 80 درصد و در سال 1425 حدود 90 درصد از کل جمعيت کشور ما شهر نشين باشند که اين رشد سريع جمعيت شهر نشين، چالش هايي را به همراه دارد.
مديرعامل سازمان فاوا شهرداري، چالش هاي افزايش جمعيت شهر نشين را شامل آلودگي هوا، آب، خاک و محيط زيست، افزايش تقاضا براي منابع محدود شهري مانند محل سکونت، فضاي سبز، آموزش، بهداشت و معضلات پيچيده در حمل و نقل عنوان کرد و گفت: تنها راه مقابله با اين چالش ها، راهکار توسعه شهري به مفهوم واقعي يعني بهبود شرايط زندگي است.
وي ادامه داد: تا نيم قرن پيش توسعه صرفاً توسعه اقتصادي معنا مي شد که در تعارض با محيط زيست بود، اما امروزه توسعه با مفهوم "توسعه پايدار" با مضمون تامين نيازهاي کنوني بشر بدون به خطر انداختن نيازهاي نسل آينده مد نظر است.
وي توسعه پايدار را داراي سه محور اصلي اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي دانست و گفت: متغيرهاي اصلي موثر بر توسعه شامل؛ 1- عوامل انساني يعني شيوه مصرف و بهبود شرايط زندگي، 2- عوامل تکنولوژي که باعث افزايش بازدهي و خروجي ها و کاهش دهنده اتلاف منابع است و 3- عوامل نهادي يا حاکميت که مي توانند با ايجاد امنيت و ثبات اقتصادي انگيزه سرمايه گذاري را افزايش دهند، است.
حيدريان تصريح کرد: اگر در تعريف شهر پايدار هوشمند فقط به عوامل انساني توجه شود، شهر خلاق، شهر دانش يا شهر يادگيرنده به وجود مي آيد، توجه به عوامل تکنولوژي باعث ظهور شهر مجازي، شهر الکترونيک و شهر ديجيتال مي شود و با تاکيد بر مباحث زيست محيطي شهر پاک و شهر سبز مطرح خواهد شد.
وي با بيان اينکه شهر الکترونيک پيش نياز شهر هوشمند است، اظهار داشت: شهر هوشمند، شهري است که به دنبال افزايش توسعه پايدار است، به گونه اي که تضمين کننده سعادت و خوشبختي شهروندان باشد.
مديرعامل سازمان فاوا شهرداري با بيان اينکه در ميان فناوري هاي نو، فناروي اطلاعات و ارتباطات مي تواند در تحقق شهر هوشمند پيشتاز باشد، تاکيد کرد: تحقق شهر هوشمند نيازمند همکاري تمامي دستگاه هاي اجرايي است و به تنهايي يک وزارتخانه نمي تواند متولي آن باشد.