اقتصاد بازار: رئیس مجلس استان ذی قار عراق به همراه هیاتی از مسئولان شهری و پارلمانی این استان با رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با ابراز خوشحالی از دیدار با هیات عراقی، اظهار کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) امروز وحدت میان کشورهای مسلمان از هر زمان دیگری بیشتر احساس می شود.
به گفته رضا امینی، جمهوری اسلامی ایران در جریان 8 سال دفاع مقدس 230 هزار شهید تقدیم کیان میهن کرد که 10 درصد این عدد مربوط به اصفهان است در حالیکه این شهر تنها 6 درصد جمعیت کل کشور را داراست.
تسریع آبادانی شهرها پس از تشکیل شوراها
وی با اشاره به اینکه شوراها 20 سال پس از پیروزی انقلاب تشکیل شد، معتقد است: تشکیل شوراها باعث توسعه و آبادانی شهرها شده است چراکه در این نهاد مردم برخلاف نهادهای بالادستی مثل دولت، به صورت مستقیم با مسئولان در ارتباط هستند.
امینی با اشاره به اینکه از زمان فعالیت شوراها 18 سال می گذرد، گفت: یک هزار و 270 شورا با 110 هزار عضو در کشور فعالیت می کنند، در شورای شهر اصفهان نیز 21 نفر با رای مستقیم مردم فعال هستند.
وی بیان کرد: تعداد کمیسیون های شوراهای اسلامی شهر بر اساس شرایط ساختاری هر شهر تعیین می شود و شورای اسلامی شهر اصفهان دارای 5 کمیسیون اقتصادی، عمرانی، حمل و نقل و ترافیک و خدمات شهری است.

نظافت در اصفهان فرهنگ سازی شده است
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید براینکه اولین مسأله برای پیشرفت شهر ارائه خدمات شهری است که اولین گام برای اجرا، این است که نظافت در شهر باید به فرهنگ تبدیل شود، ادامه داد: در قانون 30 هزار تومان جریمه و 3 ماه حبس برای گذاشتن زباله در مکان و زمان نامناسب و 180 هزار تومان جریمه انداختن آب دهان در معابر تعیین شده است اما این قوانین بیشتر جنبه پیشگیرانه دارند چراکه اغلب شهروندان، نظافت شهری را رعایت می کنند.
به گفته وی، اصفهان از نظر جمعیت سومین شهر ایران پس از تهران و مشهد است و بیش از 90 درصد هزینه های شهر از طریق پرداخت های شهروندان به صورت درآمدهای متمرکز تأمین می شود.
امینی با اشاره به اینکه 200 محله در مناطق 15 گانه شهر اصفهان وجود دارد و آنچه که بیش از هرمسأله دیگری مردم اصفهان را آزار می دهد آلودگی هواست، گفت: در این رابطه مدیریت شهری اصفهان، تأمین امکانات و نیازهای مردم در همان محله به منظور کاهش سفرهای غیرضروری در شهر و فرهنگ سازی شهروندان برای کاهش استفاده از خودرو های شخصی و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان 2 تصمیم راهبردی در نظر گرفته است.
به گفته وی، هر موتورسیکلت بنزین سوز معادل 8 خودرو بنزینی آلودگی تولید می کند که در همین رابطه طرح جایگزینی موتورسیکلت های برقی با موتورسیکلت های بنزین سوز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و به زودی 5 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در اختیار شهروندان قرار می گیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه مادی ها را رگ های حیاتی شهر دانست و بیان کرد: آبهای روان دامنه کوه ها در مادی ها و انهار شهر جاری می شود و با ساماندهی انهار و مادی ها مالکان همجوار با آن ها به ساخت و سازهای شهری تشویق می شوند.
وی در ادامه گفت: زیباسازی شهر و ساخت ساختمان های بلند مرتبه بدون تأمین ملزومات نشاط و شادابی مردم فایده ندارد و بهتر است این ساختمان ها در قلب شهرها ساخته نشوند اما مردم اصفهان قبل از ارائه طرح تفصیلی هرطور خواسته اند به ساخت و ساز مشغول بوده اند.

اصفهان جزء 10 شهر برتر برای انجام مراودات بین المللی
امینی با اعلام اینکه براساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال جاری اصفهان جمعیت اصفهان به 2 میلیون نفر رسیده است، اظهار کرد: به شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت در ایران، کلانشهر گفته می شود و تهران، شیراز، تبریز، اصفهان، اهواز، کرج، قم و مشهد 8 کلانشهر ایران هستند.
وی، وجود آثار تاریخی سه مقطع زمانی صفویه، سلجوقیه و آل بویه در اصفهان را دلیلی بر قرار گرفتن این شهر در بین 10 شهر برتر دنیا برای مراودات بین المللی عنوان کرد و گفت: میدان نقش جهان با داشتن 4 محور مذهب، حاکمیت و سیاست، اقتصاد و فرهنگ که دومین اثر ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو است از جاذبه های دیدنی شهر است. قبرستان تخت فولاد نیز که پس از قبرستان وادی السلام نجف به عنوان دومین قبرستان بزرگ و مقدس شیعیان از آن نام می برند به ارزش های اصفهان افزوده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه مدیریت شهری از گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از آثار تاریخی هزینه ای دریافت نمی کند، خاطرنشان کرد: تنها برای حفظ و نگهداری این ساختمان ها سازمانی به نام میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد شده که هزینه ناچیزی از بازدیدکنندگان دریافت می کنند.
وی ادامه داد: اصفهان با 13 شهر دنیا قرارداد خواهرخواندگی دارد که فلورانس ایتالیا، بارسلون اسپانیا، لاهور پاکستان، کوالالامپور مالزی، شیهان چین، بلعبک لبنان از این جمله اند.
امینی با اشاره به وضعیت فعلی شهرهای عراق، بیان کرد: به طور حتم عراق پس از پیروزی هایی که در مقابل داعش به دست آورده، آباد خواهد شد البته بیش از هر اقدامی باید انقلابی در سیم کشی و مخابرات شهرهای عراق به وجود آید.

همکاری های فرهنگی و اجتماعی و علمی 2 کشور گسترش یابد
حمید الغزی رئیس مجلس استان ذی قار با تشکر از مدیریت شهری اصفهان، بیان کرد: پاکیزگی شهر اصفهان نتیجه تلاش های مدیریت شهری است که به ما انگیزه دو چندان برای استفاده از این تجربیات را می دهد.
به گفته وی، استان ذی قار در جنوب عراق واقع شده و با داشتن 2 میلیون و 200 هزار نفر، چهارمین استان این کشور از نظر جمعیتی است که همه ساکنان آن شیعه هستند.
رئیس مجلس استان ذی قار با بیان اینکه عراق از حکومت های محلی و یک حکومت مرکزی تشکیل شده است، ادامه داد: شورای مرکزی عراق وظیفه قانونگذاری را به عهده دارد و تعیین کننده بودجه سالیانه و ناظر و هدایت کننده راهبردی نهادهای امنیتی هر استان است.
وی استاندار را بالاترین مقام اجرایی در هر استان دانست و گفت: از سال 2015 برخی از اختیارات دولت مرکزی به استان های عراق داده شده است.
الغزی در ادامه اعلام کرد: وزارت آموزش و پرورش، خدمات شهری، کشاورزی، راه و شهرسازی، تربیت بدنی از جمله نهادهایی هستند که محل فعالیت آنها از پایتخت به استان های مختلف عراق تغییر پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم همانطور که ایران و عراق از لحاظ آموزش های نظامی، تجهیزات لجستیکی برای مبارزه با داعش و نیروهای تکفیری داشته و دارند این همکاری در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و علمی نیز گسترش پیدا کند.