اقتصاد بازار: مدیر سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي شهرداري اصفهان در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه خورشیدی سجری اصفهان با اشاره به اینکه هنوز هیچ قراردادی توسط وزارت نیرو یا سانا با سرمایه گذار آلمانی منعقد نشده است، گفت: بعد از کاهش قیمت جهانی نفت قیمت انرژی کاهش و نرخ تضمینی برق توسط وزارتخانه کمتر شد که در مطالعات اقتصادی سرمایه گذار تغییراتی ایجاد کرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار؛ دی ماه سال گذشته در فرصت های سرمایه گذاری قرار شد اصفهان به پایتخت انرژی خورشیدی دنیا تبدیل شود اما اکنون یک سال از این تفاهم نامه گذشته سال این نیروگاه انجام نشده است و همه در خصوص این پروژه سکوت می کنند.
به گفته مدیر سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي شهرداري اصفهان، سال گذشته قرارداد ساخت این نیروگاه در شهرداری اصفهان مطرح شد؛ اما نیازمند مصوباتی در شورای عالی استان و استانداری بود که تماماً انجام گردید و قرارداد نهایی منعقد و حتی زمین آن در شرق اصفهان در محدوده سجزی نزدیک جاده فساران تأمین شد. اما اکنون این طرح درگیر مباحث خرید تضمینی برق در وزارت نیرو شده که گویا قرار هم نیست که به نتیجه برسید.
سیدمرتضی حسام نژاد در گفتگو با اقتصاد بازار، بیان داشت: حتی چندین جلسه با معاون وزیر نیرو در خصوص نرخ قرارداد خرید تضمینی برق از این نیروگاه برگزار و قرار شد راهکارهایی برای اجرای این پروژه اعمال شود. با این وجود اجرای نهایی نیروگاه خورشیدی سجزی به توافق این شرکت آلمانی با سانا (سازمان انرژی های نو ایران وابسته به وزارت نیرو) در خصوص نرخ خرید تضمینی برق واگذار ‌گردد.
به اعتقاد وی اینکه تا امروز ساخت نیروگاه خورشیدی در منطقه سجزی عملیاتی نشده با برخی موانع در وزارت نیرو مرتبط است. براساس این توافق نامه قرار بود هر فاز نیروگاه بر روی 100 هکتار زمین، عملیاتی شود و برحسب پیشرفت طرح، زمین آن توسعه یابد. به طور کلی تولید 150 مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی، حدود 200 هکتار زمین نیاز دارد؛ اما قرار شد در مرحله نخست، طرح در زمینی به مساحت 100 هکتار انجام شود.
به گفته حسام‌نژاد، تمام فازبندی و قراردادهای این نیروگاه انجام شده و منتظر تصمیم وزارت نیرو هستیم.
وی یادآور شد: وزارت نیرو یک بار نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه های خورشیدی را بعد از انعقاد این قرارداد در همایش فرصت های سرمایه گذاری شهرداری اصفهان، تغییر داد که این موجب تغییر معادلات سرمایه گذار شد اما با وجود اعتراض، باز سرمایه گذار تعرفه جدید را پذیرفت. اما گویا هنوز سانا هیچ قراردادی با نماینده این شرکت آلمانی در ایران منعقد نکرده است.
حسام نژاد تاکید کرد: بعد از کاهش قیمت جهانی نفت قیمت انرژی کاهش و نرخ تضمینی توسط وازرتخانه کمتر شد که در مطالعات اقتصادی سرمایه گذار تغییراتی ایجاد کرد.
به گفته وی، هنوز هیچ قراردادی توسط وزارت نیرو یا سانا با سرمایه گذار آلمانی منعقد نشده است.
مدیر سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي شهرداري اصفهان بیشترین تاثیر این گونه سیاست ها را بر سرمایه گذار خارجی دانست و گفت: یکی از سیاست های کشور جذب سرمایه گذار به خصوص سرمایه گذار خارجی است چرا که دولت بودجه چندانی برای طرح های عمرانی و توسعه ای ندارد به هر حال شرایط و متغیر بودن روابط ایران با سایر کشورها، بعضا بر قیمت انرژی اثرگذار است.
وی با بیان اینکه شهرداری حتی جلساتی در سطح وزارت نیرو داشته اما وزارتخانه هیچ اقدامی نکرده است، تاکید کرد: اجرای این طرح به وزارت نیرو و تفاهم این شرکت با این وزارتخانه در خصوص نرخ خرید تضمینی برق برمی گردد.