• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: شنبه 26 مهر 1404, 25 ربیع‌الثانی 1447, Saturday 18 October 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
راه دشوار ايران
بورس آماده خیزش دوباره
سیگنال منفی دیپلماسی به گردشگری
دوران ترسناک تورم برای پولدارها
بازگشت ركود به صنعت خودرو
انتخاب سرویس بر سکوی افتخار؛ تنها شرکت برگزیده ملی استاندارد در حوزه خدمات پس از فروش
اصفهان، میزبان بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسه ساز
نقش کليدي معاونت فرهنگي و اجتماعي در ارتقاي امنيت اجتماعي و آرامش جامعه
بازگشت ركود به صنعت خودرو
يك كارشناس خودروسازي مي‌گويد
بازگشت ركود به صنعت خودرو
خام‌فروشی بهینه است؟
توسعه زنجیره ارزش محصولات معدنی نیازمند توجیه اقتصادی است:
خام‌فروشی بهینه است؟
مكران جانشين تهران؟
در گفت‌وگو با سعيد شريعتي ابعاد و زواياي گوناگون بحث انتقال پايتخت را بررسي شد
مكران جانشين تهران؟
ریال از نفس افتاده
رسانه‌های جهان از تورم، تحریم و تاب‌آوری اقتصاد ایران گزارش می‌دهند
ریال از نفس افتاده
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
چرا استقلال زنان به کاهش جمعیت منجر شد و راه‌حل واقعی چیست؟
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
تحليلگران از دلايل رفتار متفاوت بورس گفتند:
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه

پیشنهاد سردبیر

سیگنال منفی دیپلماسی به گردشگری
سیگنال منفی دیپلماسی به گردشگری
همراه اول
بازگشت ركود به صنعت خودرو
يك كارشناس خودروسازي مي‌گويد
بازگشت ركود به صنعت خودرو
خام‌فروشی بهینه است؟
توسعه زنجیره ارزش محصولات معدنی نیازمند توجیه اقتصادی است:
خام‌فروشی بهینه است؟
مكران جانشين تهران؟
در گفت‌وگو با سعيد شريعتي ابعاد و زواياي گوناگون بحث انتقال پايتخت را بررسي شد
مكران جانشين تهران؟
ریال از نفس افتاده
رسانه‌های جهان از تورم، تحریم و تاب‌آوری اقتصاد ایران گزارش می‌دهند
ریال از نفس افتاده
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
چرا استقلال زنان به کاهش جمعیت منجر شد و راه‌حل واقعی چیست؟
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
تحليلگران از دلايل رفتار متفاوت بورس گفتند:
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه

اخبار ویژه

بورس آماده خیزش دوباره
بورس آماده خیزش دوباره
بازگشت ركود به صنعت خودرو
بازگشت ركود به صنعت خودرو
خام‌فروشی بهینه است؟
خام‌فروشی بهینه است؟
مكران جانشين تهران؟
مكران جانشين تهران؟
ریال از نفس افتاده
ریال از نفس افتاده
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
کیفیتی که آب می‌رود
کیفیتی که آب می‌رود
الیگارشی پنهان
الیگارشی پنهان
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
افق خاكستري بازار سرمايه
افق خاكستري بازار سرمايه
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
صورت‌حساب تحريم‌ها
صورت‌حساب تحريم‌ها
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
آژیر قرمز رشد نقدینگی
آژیر قرمز رشد نقدینگی
نقشه تورمی ایران
نقشه تورمی ایران
ماموريت در شانگهاي
ماموريت در شانگهاي
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
فشار فدرال‌رزرو بر بازار کریپتو
فشار فدرال‌رزرو بر بازار کریپتو
جزئیات سفر ۴روزه پزشکیان به چین
جزئیات سفر ۴روزه پزشکیان به چین
فولاد مبارکه از برق تولیدشده خودش هم محروم شد!
فولاد مبارکه از برق تولیدشده خودش هم محروم شد!
چگونگی تاب‌آوری در زنجیره آهن و فولاد کشور در مقابل ناترازی ها
چگونگی تاب‌آوری در زنجیره آهن و فولاد کشور در مقابل ناترازی ها
ضرورت تغییر دکترین‌ و پارادایم‌های کلان
ضرورت تغییر دکترین‌ و پارادایم‌های کلان

اقتصاد کلان

بیشتر
راه دشوار ايران
تحليل تاخير در پيوستن به كنوانسيون‌هاي بين‌المللي پالرمو و CFT
راه دشوار ايران

گروه ويژه اقدام مالي مجموعه‌اي از استانداردها و «توصيه‌ها» را براي مقابله با پولشويي و تامين مالي...

دوران ترسناک تورم برای پولدارها
استيضاح سياسي يا تخصصي؟
ديرهنگام؛ اما اثر گذار
ریال از نفس افتاده
افزایش نرخ ارز ناشی از هراس افکنی دشمن در اقتصاد ایران است
رشد ۶۷ درصدی درآمد /تجارت خارجی ۸۳۵ میلیون دلاری گمرکات استان اصفهان
سناریوهای پس‌از اسنپ‌بک
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
پایان تجارت ۲۵  ساله؟
آمریکا برای تمدید قرارداد گازی ایران و ترکیه مانع‌تراشی می‌کند:
پایان تجارت ۲۵ ساله؟

با نزدیک شدن به پایان قرارداد ۲۵ ساله فروش گاز ایران به ترکیه و تحت فشار آمریکا، احتمال توقف خرید گاز ترکیه از ایران افزایش یافته است.

خودروسازان اروپایی در معرض نابودی
جابه‌جایی ۴۴‌میلیون دلاری بیت‌کوین بعد از ۱۲سال
نتيجه انقباضي بازار نفت
بحران‌ پیش‌بینی‌ناپذیری در تجارت‌ جهانی‌
اقتصاد بتن
جادوی اژدها
ورود پر قدرت سعودی‌ها به بازار غذایی اروپا
پکن؛ معمار نظم جدید جهانی
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
بازگشت ركود به صنعت خودرو
يك كارشناس خودروسازي مي‌گويد
بازگشت ركود به صنعت خودرو

صنعت خودروي ايران در نيمه نخست امسال، بار ديگر با كاهش قابل‌توجه توليد روبرو شد و نشانه‌هايي از بازگشت ركود به اين بخش كليدي اقتصاد نمايان شد. طبق داده‌هاي سامانه كدال، سه خودروساز بزرگ كشور؛...

آمپر دلاری قیمت مسکن
تنگنای مسکن در ایران
تورم 45.3 درصد شد
بازار خودرو ترمز برید
کیفیتی که آب می‌رود
شوک سیاسی به صنایع دلاری بورس
نیم قرن رکود
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
بیشتر

بازار

بیشتر
«پلاسما»بازیگر جدید دنیای رمزارزها
چطور تراکنش‌های تتر سریع‌تر و ارزان‌تر می‌شود؟
«پلاسما»بازیگر جدید دنیای رمزارزها

در دنیای رمزارزها، پروژه‌هایی که توانایی ایجاد زیرساخت اختصاصی برای ارزهای دیجیتال را دارند، جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کنند. «پلاسما» یکی از تازه‌ترین نمونه‌هاست که با تمرکز بر استیبل‌کوین‌ها و به‌ویژه...

رونق صندوق‌های طلا و سردرگمی سرمایه‌گذاران
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
دو عامل اصلی ریزش بورس
افق خاكستري بازار سرمايه
بازخرید سکه‌ طلا در مرکز مبادله ایران
درخشش صندوق‌های طلای بورسی
سهامداران دست به ماشه!
دلار و سکه در سقف ۴ماهه
بیشتر

گردشگری

بیشتر
سیگنال منفی دیپلماسی به گردشگری
پیامدهای جایگاه نامناسب ایران در رتبه‌بندی قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان:
سیگنال منفی دیپلماسی به گردشگری

در جدیدترین گزارش شاخص گذرنامه هنلی، ایران با رتبه ۹۸ و دسترسی به ۴۱ کشور، همچنان با چالش‌های جدی در زمینه آزادی جابه‌جایی مواجه است.

تفریح روی زمین ۹۹ ساله
ثبت ۹/‏‏۱۱‌میلیارد سفر داخلی در چین
تعرض به محوطه‌ بزرگ و مغفول‌مانده ساسانی!
سراب تعطیلات در بحران آب
رشد ۳ رقمی گردشگری عربستان
مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
چتری برای نجات تاریخ
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
بازار غذا در محاصره همسايگان
مركز ملي مطالعات كشاورزي و آب اتاق ايران گزارش داد
بازار غذا در محاصره همسايگان

تراز تجاري محصولات كشاورزي و صنايع غذايي در سه ماه اول سال ۱۴۰۴ به منفي ۲.۲ ميليارد دلار رسيد. اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰۰ ميليون دلار كاهش يافته است كه نشانه‌اي از بهبود وضعيت تراز...

خطر كاهش صادرات به عراق را جدي بگيريد
الیگارشی پنهان
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
نبض خودرو از قبض انبار
پرتگاه معیشتی
صنایع در تله فرسودگی
قفل واردات را باز کنید
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 22336
منتشر شده در چهارشنبه, 17 خرداد 1402 06:57
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
شرکت تسلا برای حفظ بازار از چه تاکتیکی استفاده کرد؟

رمزنگاری از سفر «ماسک» به چین

توضیحات

هفته گذشته، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا به چین رفت و با چند تن از مقامات این کشور و رئیس شرکت قطعات خودروی «کانتمپ» دیدار کرد. سفر ماسک به چین همزمان است با افزایش نگرانی خودروسازان غربی از سلطه چین بر بازار خودروهای الکتریکی. ماسک در ماه‌‌‌های اخیر تلاش کرده تا با کاهش قیمت‌ها، جای پای تسلا را در بازار چین محکم کند. از سوی دیگر، در هفته‌‌‌های گذشته، چین با پیشی گرفتن از ژاپن، به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد. طبق گزارش فوربس، این کشور در سه ماه اول امسال، ۰۷/ ۱ میلیون خودرو صادر کرده که در مقایسه با همین بازه در سال قبل، ۵۸‌درصد افزایش داشته. به این ترتیب، ژاپن با ۹۵۴.۱۸۵ خودروی صادراتی در جایگاه دوم قرار گرفت. آیا چین در رقابت با غول‌‌‌های خودروسازی پیروز خواهد شد؟ آیا رقبا می‌توانند سهم بازار خود را از چینی‌‌‌ها پس بگیرند؟ تولید خودروهای الکتریکی تا چه حد به چین وابسته است؟

از زغال‌سنگ تا بنزین

در حوزه حمل‌ونقل، به ندرت انقلابی اتفاق می‌‌‌افتد اما این انقلاب‌‌‌ها به قدری مهمند که دوره‌‌‌های تاریخی را شکل می‌دهند. این موضوع از زمانی که انسان اسب‌‌‌سواری را یاد گرفت تا زمانی که اولین وسیله نقلیه چرخ‌دار را ساخت، صادق بوده. مثلا عصر «بخار» را در نظر بگیرید. موتورهای بخار زغال‌سوز، تحول بزرگی برای زمان خود بودند. در قرن ۱۹، وقتی این موتورها در بریتانیا تولید و صادر شدند، اقتصاد جهان به سرعت متحول شد. به این ترتیب، هم انسان‌ها و هم کالاها، سریع‌‌‌تر، ارزان‌‌‌تر و به نقاط دورتر سفر می‌‌‌کردند. پیامد اجتماعی عصر بخار، شکل‌‌‌گیری همزمان یک جامعه توده‌‌‌ای و یک جامعه طبقاتی بود. از یکسو، همه افراد به طور دسته‌‌‌جمعی به مقصدهای مختلف سفر می‌‌‌کردند و از سوی دیگر، سه طبقه مسافر وجود داشت. برای درک این موضوع، فیلم تایتانیک را به یاد بیاورید.

شبکه‌‌‌های ریلی و کشتی‌‌‌ها، زیرساخت‌‌‌های عصر انقلاب صنعتی بودند. در قطب‌‌‌های تمدن غرب، مثل شمال انگلستان و اسکاتلند مرکزی و پنسیلوانیا، زغال‌سنگ به وفور یافت می‌‌‌شد. به جرات می‌شود گفت که انقلاب صنعتی در این نقاط، به خاطر وفور و ارزانی زغال‌سنگ اتفاق افتاد. زیرساخت‌‌‌های عصر بخار در چند قطب اصلی متمرکز بودند. کافی است نگاهی به نقشه‌‌‌های خطوط راه‌‌‌آهن کنید تا تمرکز را به وضوح ببینید. این تمرکز پیامدهای مهمی داشت. اولا چند کشور معدود در اروپا می‌توانستند امپراتوری‌‌‌های بزرگ را اداره کنند، مثل سلطه بریتانیا بر هند. و از سوی دیگر، انقلابیون نیز به راحتی می‌توانستند کنترل یک امپراتوری را در دست بگیرند. اصلی‌‌‌ترین پیامد منفی آن نیز آلودگی هوا و بیماری‌‌‌های مزمن ریوی بود. به این ترتیب، سال‌ها بعد، موتورهای احتراقی پا به عرصه وجود گذاشتند.

 

عصر موتورهای مدرن

یکی دیگر از دوره‌‌‌های مهم، عصر موتورهای احتراق داخلی یا ICE است. همان موتورهایی که در خودروها به کار می‌‌‌روند. این دوران نیز به دلیل تولید خودرو، پیامدهای مهمی داشته. علاوه بر کارخانه‌‌‌ها، مشاغل و صنایع جانبی بسیاری نیز شکل گرفتند. تولید انبوه خودرو، مسیر سریعی برای توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها بود. گسترش بازار جهانی خودرو، فرصت‌‌‌های متعددی برای سازندگان اصلی خودرو از جمله ژاپن و آلمان ایجاد کرد.

رواج استفاده از خودرو باعث پیدایش یک سبک زندگی جدید در حومه شهرها شد. این بسیار دموکراتیک بود. فرقی نداشت که رولز رویس داشته باشی یا فیات. همه در یک جاده رانندگی می‌‌‌کردند. اما پس از جنگ جهانی و افزایش استفاده از هواپیما، دموکراسی در حوزه سفر محدود شد. سفر هوایی، مختص قشر ثروتمند بود. حتی حالا هم، سیستم همان سیستم قدیمی‌‌‌ است. سفر هوایی کاملا طبقاتی ا‌‌‌ست و صندلی‌‌‌ها به سه دسته فرست کلس، بیزنس و اکونومی تقسیم می‌شوند.

واضح‌‌‌ترین نقطه ضعف ژئوپلیتیک این عصر، وابستگی خودروسازی به نفت و بنزین است. بارها پیش آمده که کشورهای تولیدکننده نفت به دلیل اختلافات سیاسی، شیر نفت را به روی کشورهای واردکننده می‌بندند و نتیجه، هجوم مردم به خودروهای کم‌‌‌مصرف یا نوسان بهای سوخت است. یکی دیگر از پیامدهای این دوران، آسیب به محیط‌زیست است. آسیب زیست‌‌‌محیطی موتورهای بنزینی در مقیاس کوچک، کمتر است چون سوختن بنزین در مقایسه با زغال‌سنگ، آلودگی کمتری ایجاد می‌کند اما در مقیاس جهانی، در این عصر، مصرف هیدروکربن‌‌‌ها افزایش یافته. همین باعث شده مردم و خودروسازان به خودروهای الکتریکی گرایش پیدا کنند.

چین؛ بزرگ‌ترین صادرکننده  «خودروهای الکتریکی» در جهان

خودروهای الکتریکی به اندازه خودروهای بنزینی، جهان را دگرگون نمی‌کنند چون به هر حال، هر دو خودرو هستند. می‌توان گفت که یک خودروی الکتریکی، بیش از آنکه یک تحول باشد، یک نسخه بهبودیافته است. اما اگر خودروها بدون راننده شوند، آن وقت ماجرا فرق می‌کند. حال سوال اینجاست که عصر خودروهای الکتریکی چه پیامدهایی دارد؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی به چین گره خورده. اولا، این فرصتی‌‌‌ است تا چین، گوی سبقت را از خودروسازان اروپایی که موتورهای احتراقی را ترجیح می‌دهند، برباید. تولید خودروهای الکتریکی سخت است و چین هنوز به اندازه آلمانی‌‌‌ها در این زمینه مهارت پیدا نکرده.

پس تصمیم اروپایی‌‌‌‌‌‌ها، یعنی منع فروش خودروهای بنزینی از سال ۲۰۳۵، فرصتی طلایی برای چین ایجاد خواهد کرد. چین از نظر پذیرش این خودروها نیز در جهان پیشتاز است و بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌‌‌های این خودروهاست. از میان ۱۰ تولیدکننده برتر این باتری‌‌‌ها، شش تا چینی هستند. طی سال‌های اخیر، دولت چین مردم را با پرداخت سوبسید، تشویق کرده که از این خودروها استفاده کنند. این روش جواب داده. حالا یک‌چهارم خودروهای سواری چینی که به فروش می‌‌‌رسند، کاملا الکتریکی یا هیبریدی هستند. فروش جهانی شرکت چینی «بی‌‌‌وای‌‌‌دی» حتی از تسلا نیز بیشتر است، به‌رغم گسترش سریع تسلا در چین.

موج خودروهای صادراتی از چین

چندی پیش، دولت اعلام کرد که به زودی سوبسیدها را قطع خواهد کرد. بسیاری از مردم به نمایشگاه‌‌‌ها هجوم بردند تا قبل از قطع سوبسید، ماشین الکتریکی‌‌‌شان را بخرند. اوایل سال نو، فروش این خودروها بسیار کم شد. حالا همزمان با اشباع بازار داخلی و حذف سوبسیدها، موجی از خودروهای الکتریکی چینی وارد بازار جهانی خواهند شد. در اولین سه‌ماهه امسال، چین ۰۷/ ۱ میلیون خودرو صادر کرده که ۵۸‌درصد نسبت به همین بازه در سال گذشته، افزایش داشته. حالا این کشور از ژاپن به عنوان صادرکننده شماره یک خودروی جهان پیشی گرفته. البته علتش تا حدی، تحریم‌‌‌های غرب علیه روسیه است که باعث شده صادرات چین به این کشور رونق بگیرد. بخش اعظمی از این صادرات، خودروهای بنزینی هستند. حدود ۳۱‌درصد صادرات خودروهای چینی، الکتریکی یا هیبریدی‌‌‌اند.

تهدیدی برای ایلان ماسک

این خودروهای تازه‌‌‌وارد با قیمت رقابتی به بازار عرضه می‌‌‌شوند. همین موضوع، ایلان ماسک را وادار کرد که قیمت تسلاهایش را پایین بیاورد. شاید سفر اخیر او به پکن و شانگهای، به این علت بوده که او به اهمیت چین به عنوان قطب تولید و بازار اصلی این خودروها پی برده.

او در اتاقی که معمولا مختص دیدار با مقامات ارشد سیاسی‌‌‌ است با «چین گانگ»، وزیر خارجه چین دیدار کرد. وزیر با ادبیاتی استعاری به او گفت که بهبود روابط آمریکا و چین، مستلزم این است که طرفین، فرمان را محکم بگیرند، در صورت لزوم، با گذاشتن پا روی ترمز، از خطرات رانندگی جلوگیری کنند و در شرایط مناسب، برای ایجاد همکاری متقابل، تخت‌‌‌گاز بروند. ماسک نیز به او گفت که چین و آمریکا مثل دوقلوهای به هم چسبیده‌‌‌اند و منافعشان جدانشدنی‌‌‌ است. او همچنین با رئیس شرکت کانتمپ که یکی از مهم‌ترین تامین‌‌‌کنندگان تسلاست دیدار کرد. سفر ماسک به چین، بیانگر این است که تهدید خودروسازی‌‌‌های غربی از سوی چین تا چه حد جدی ا‌‌‌ست. مسیری که خودروسازی چین در آن قرار دارد از بسیاری جهات، شبیه مسیری ا‌‌‌ست که ژاپن قبلا طی کرده.

تکرار تاریخ

ما قبلا هم شاهد این سناریو بوده‌‌‌ایم. بین سال‌های ۱۹۷۵ تا دهه ۱۹۸۰، صادرات خودرو از ژاپن پنج برابر شد. در آمریکا، سهم بازار از ماشین‌‌‌های ژاپنی در عرض شش سال، دوبرابر شد و فروش خودروهای داخلی به شدت کاهش یافت. به همین علت، دولت آمریکا محدودیت‌هایی برای واردات خودرو از ژاپن اعمال کرد. ژاپن نیز این را پذیرفت. پس از مدتی، به دنبال کاهش نرخ مبادله دلار از ۲۴۰ به ۱۵۰ ین، چالش جدیدی بر سر راه خودروسازان ژاپنی قرار گرفت. آنها نیز با افزایش بهره‌‌‌وری و راه‌‌‌اندازی کارخانه‌‌‌هایی در خاک آمریکا، از جمله هوندا در اوهایو و نیسان در تنسی، به این اتفاق واکنش نشان دادند. نتیجه، ادامه افزایش سهم ژاپن از بازار آمریکا بود. اروپا نیز دیرتر از آمریکا، اقداماتی در راستای محدودیت واردات خودروهای ژاپنی انجام داد که به نفع خودروسازان بزرگ آلمانی تمام شد، اما نتوانست کاهش تولید خودرو در بریتانیا را متوقف کند.

در مورد موج خودروهای صادراتی چینی، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آمریکا دوباره دست به دامان تعرفه‌‌‌های گمرکی و موانع غیرگمرکی شود، مثل مقرراتی که طبق آن، مواد اصلی به کار رفته در باتری باید در آمریکا یا کشورهای متحد با آمریکا (که با آنها ‌‌‌تفاهم‌‌‌نامه تجارت آزاد دارد) تامین و پردازش شده باشند. احتمال می‌رود که اروپایی‌‌‌ها، درست مثل دهه ۸۰، دیرتر واکنش نشان دهند. اما زمزمه‌‌‌هایی در رابطه با خطر جمهوری خلق چین برای صنعت خودروی اروپا در مطبوعات شنیده می‌شود.

جاده ناهموار خودروهای الکتریکی

اخیرا نمایشگاهی با حضور مدیران غول‌‌‌های خودروسازی و مردم در شانگهای برگزار شد. پیشرفت و جذابیت خودروهای الکتریکی چینی، نشان‌‌‌دهنده میزان پیشرفت این کشور از ۱۰ سال پیش تا به امروز است. در آن دوران، چینی‌‌‌ها آرزو داشتند یک خودروی الکتریکی خارجی داشته باشند. حالا ورق برگشته. «آشوانی گوپتا»، مدیر ارشد عملیات نیسان که در نمایشگاه حضور داشت در نشست مطبوعاتی گفت: «سه سال پیش، برقی‌‌‌سازی خودروها هنوز شبیه به یک آرزو بود اما خودروهای برقی خیلی زودتر از تصور همه به پرواز درآمدند.» خودروسازان چینی در تلاشند تا تولید خودروهای الکتریکی را افزایش دهند، اما تلاش رقبا برای بازپس‌گیری سهم بازار به‌خصوص در چین، مسیر را برای آنها ناهموار کرده. بسیاری از این رقبا، در نمایشگاه حضور داشتند و با محصولاتشان خودنمایی می‌‌‌کردند.

«هیروکی ناکاجیما»، معاون اجرایی تویوتا در حاشیه این مراسم گفت: «باید درک متواضعانه را یاد بگیریم. بهترین راه برای تولید خودروی دلخواه مشتریان چینی، گوش دادن به خواسته‌‌‌های آنها و توسعه در چین است.» تویوتا نیز از ایده دو خودروی الکتریکی در نمایشگاه رونمایی کرد. فولکس که ده‌‌‌ها مدیرش از آلمان به شانگهای آمده بودند، خودرویی را به نمایش گذاشت که قرار است پاییز امسال در چین به فروش برسد. طی سال‌های اخیر، سهم بازار این شرکت در چین کاهش یافته. آنها قرار است حدود یک میلیارد یورو را صرف راه‌‌‌اندازی یک مرکز تامین و توسعه خودروهای الکتریکی در چین کنند. هوندا نیز اعلام کرده برنامه برقی‌سازی خود را در چین سرعت خواهد بخشید و قصد دارد تا سال ۲۰۳۵، فقط خودروهای الکتریکی را در این کشور به فروش برساند.

افزایش رقابت از سوی برندهای خارجی در چین، تنها چالش خودروسازان چینی نیست. آنها باید در جنگ قیمت‌گذاری نیز برنده شوند. بعضی‌‌‌ها هم باید به سوددهی و افزایش تولید برسند. تسلا در نمایشگاه حضور نداشت. اما همان‌طور که گفته شد، از نخستین خودروسازانی ا‌‌‌ست که پس از قطع سوبسید از سوی دولت چین، قیمت‌هایش را در این کشور کاهش داده. تسلا می‌تواند از این اقدام جان سالم به در ببرد اما سه رقیب اصلی چینی‌‌‌اش، «لی اتو»، «نیو» و «اکسپنگ» سودآوری پایداری ندارند و گاهی حتی زیان هم داده‌‌‌اند.

بازی برقی‌‌‌سازی کماکان ادامه دارد و چین، بازیگر اصلی آن است. احتمالا رقابت میان برندهای داخلی، تنگاتنگ خواهد شد. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار این خودروها با سرعت تکامل یابد. از آنجا که روند توسعه این خودروها، دائم در حال دگرگونی ا‌‌‌ست، سهم بازار شرکت‌ها نیز نوسان خواهد داشت. سوالی که در این میان بی‌‌‌جواب می‌‌‌ماند این است که آیا دنیا بدون چین می‌تواند باتری خودرو بسازد؟ در گذشته، تردد خودروهای ساخت چین در کشورهای خارجی، تصویر غیرمعمولی بود، به‌خصوص کشورهای غربی و توسعه‌‌‌یافته. اما در عصر ماشین‌‌‌های الکتریکی، قضیه فرق دارد. در آینده، اگر ماشین الکتریکی بخرید، احتمالش زیاد است که «ساخت چین» باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل
كشف۱۰ تريليون فوت‌مكعب گاز درجنوب
كشف۱۰ تريليون فوت‌مكعب گاز درجنوب

یادداشت

تحليلي بر تورم شهريور 1404 تحليلي بر تورم شهريور 1404
معیاری برای سنجش واقعی ارزش پول معیاری برای سنجش واقعی ارزش پول
واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت
۲.۳ میلیارد دلار بی‌زبان کجا می‌رود؟ ۲.۳ میلیارد دلار بی‌زبان کجا می‌رود؟

گفتگو

تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
مكران جانشين تهران؟
مكران جانشين تهران؟
ناترازي ريل و قطار
ناترازي ريل و قطار

اقتصاد فرهنگ

سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
نویز در مسیریابی اینترنتی
نویز در مسیریابی اینترنتی

گزارش خبری

خام‌فروشی بهینه است؟
خام‌فروشی بهینه است؟
اعتراض فین تکی ها به بانک مرکزی
اعتراض فین تکی ها به بانک مرکزی
شانول در تله کاهش تولید
شانول در تله کاهش تولید

رادیو نوسان

بیشتر
کارنامه بازارها در نیمه‌اول
کارنامه بازارها در نیمه‌اول
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

باغ نور اصفهان میزبان اجرای هنرمندان سیرک امپراطور
فولاد مبارکه موفق به دریافت گواهینامه بین‌المللی CE توسعه بازارهای جهانی شد
جابه‌جایی ۴۴‌میلیون دلاری بیت‌کوین بعد از ۱۲سال
رسانه‌ای پویا برای گسترش ارتباطات برون‌مرزی
بازار غذا در محاصره همسايگان
افزایش نرخ ارز ناشی از هراس افکنی دشمن در اقتصاد ایران است
توجه به ظرفیت‌های استراتژیک و چالش‌های صادراتی
نسخه ابرهای میلیاردی
الیگارشی پنهان
کیفیتی که آب می‌رود
چرخش ژئواكونوميك
آماده‌باش برای «ماشه»
ناترازي ريل و قطار
نتيجه انقباضي بازار نفت
خطر كاهش صادرات به عراق را جدي بگيريد
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
تحليلي بر تورم شهريور 1404
تمدید همکاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اصفهان با شرکت اصفهان ماشین اسپادانا
دو عامل اصلی ریزش بورس
برخورد قاطع پلیس با مجرمان و مخدوش کنندگان امنیت مردم

آخرین اخبار

تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
راه دشوار ايران
بورس آماده خیزش دوباره
سیگنال منفی دیپلماسی به گردشگری
دوران ترسناک تورم برای پولدارها
بازگشت ركود به صنعت خودرو
انتخاب سرویس بر سکوی افتخار؛ تنها شرکت برگزیده ملی استاندارد در حوزه خدمات پس از فروش
اصفهان، میزبان بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسه ساز
نقش کليدي معاونت فرهنگي و اجتماعي در ارتقاي امنيت اجتماعي و آرامش جامعه
مدرسه ۱۲ کلاسه «ایران‌زمین» در ناحیه چهار اصفهان افتتاح شد
تنوع گیاهی و افلیمی کشور، امتیازی برای ورود عسل ایران به بازارهای جهانی
برگزاری مراسم پنجاه و دومین تحلیف کارآموزان وکالت در استان اصفهان
کاهش هزینه ها، توسعه تکنولوژی و تنوع محصولات مبتنی بر شرایط بازار
آمپر دلاری قیمت مسکن
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل
پایان تجارت ۲۵ ساله؟
خام‌فروشی بهینه است؟
استيضاح سياسي يا تخصصي؟
جایگاه مهم و استراتژیک مجتمع پتاس خوروبیابانک در تامین نهاده ها و امنیت غذایی کشور
استان اصفهان رتبه اول با تولید سالانه 209 هزار تن تخم مرغ
آغاز بهره‌برداری از شش نیروگاه خورشیدی جدید در استان اصفهان
ضرورت حمایت از توسعه زیرساخت های پست و نوسازی ساختمان ها
تنگنای مسکن در ایران
«پلاسما»بازیگر جدید دنیای رمزارزها
خودروسازان اروپایی در معرض نابودی
مكران جانشين تهران؟
كشف۱۰ تريليون فوت‌مكعب گاز درجنوب
اعتراض فین تکی ها به بانک مرکزی

تحلیل

تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل
كشف۱۰ تريليون فوت‌مكعب گاز درجنوب
اروپا عليه روسيه؛ امريكا عليه چين
چرخش ژئواكونوميك
هندسه جدید صنعت فولاد
نوبت فصل بی‌گازی
امنیت غذایی، قربانی بی‌تدبیری وزیر
بازآفرینی شفافیت در بازار سوخت
«متر» جدید حذف یارانه‌ها
مناقشه جدید خودرویی با حکم تعزیرات
از كپي‌برداري تا نمايش‌زدگي
مسیریابی سود و توسعه
گروگان‌گیری دیجیتال!
۳گانه فرار سرمایه از ایران
هوش مصنوعی؛ بازیگر تحول‌آفرین معدن
ایرانی‌ها واقعا کم کار می‌کنند؟
کابوسی به نام فیلترینگ
بازگشت ابربحران به برق
طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
نبرد پولی بانک مرکزی
خیزش خورشید، فراتر از پیش‌بینی‌ها
وعده‌های بزرگ، واقعیت‌های تلخ
داستان غم‌انگیز رفاه
تهدید اقتصادی خشکسالی
مقاومت نسخه‌نویسان سنتی در برابر فناوری‌
متهم بی‌برقی کیست؟
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا