• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: چهارشنبه 11 تیر 1404, 6 محرم 1447, Wednesday 2 July 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

انجمن دانش‌بنیان اصفهان؛ موتور محرکه‌ نوآوری و توسعه
تداوم اقتدار شبکه‌ی تعاون در خدمت‌رسانی به مردم؛ از دوران دفاع مقدس تا امروز
صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
حراست بندر از اقتصاد
بازارها روی دور تند
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
ترکش جنگ به بورس
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
بازار سهام پس‌از بازگشایی یکسره قرمزپوش شد؛
ترکش به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تغییرات «بهای سبد مصرف خانوار» در خردادماه را بررسی می‌کند؛
تورم در مرز ۴۰درصد
آتش‌بس در بازارها
واكاوي نوسانات طلا، نفت و رمزارزها در ايران و جهان
آتش‌بس در بازارها
تنفس مصنوعي دولت
نبض كند كسب و كارها در بحبوحه جنگ؛
تنفس مصنوعي دولت
چتری برای نجات تاریخ
لزوم به کارگیری فشارهای بین‌المللی برای دورماندن آثار تاریخی از آتش جنگ:
چتری برای نجات تاریخ

پیشنهاد سردبیر

نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
همراه اول
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
بازار سهام پس‌از بازگشایی یکسره قرمزپوش شد؛
ترکش به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تغییرات «بهای سبد مصرف خانوار» در خردادماه را بررسی می‌کند؛
تورم در مرز ۴۰درصد
آتش‌بس در بازارها
واكاوي نوسانات طلا، نفت و رمزارزها در ايران و جهان
آتش‌بس در بازارها
تنفس مصنوعي دولت
نبض كند كسب و كارها در بحبوحه جنگ؛
تنفس مصنوعي دولت
چتری برای نجات تاریخ
لزوم به کارگیری فشارهای بین‌المللی برای دورماندن آثار تاریخی از آتش جنگ:
چتری برای نجات تاریخ

اخبار ویژه

اقتصاد در تله نااطمینانی
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
ترکش به بورس
ترکش جنگ به بورس
ترکش جنگ به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تورم در مرز ۴۰درصد
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
آتش‌بس در بازارها
آتش‌بس در بازارها
رصد اقدامات حمایتی
رصد اقدامات حمایتی
تنفس مصنوعي دولت
تنفس مصنوعي دولت
چتری برای نجات تاریخ
چتری برای نجات تاریخ
سرپناه دوباره
سرپناه دوباره
كندي اينترنت در سايه جنگ
كندي اينترنت در سايه جنگ
تهاجم مغول‌وار
تهاجم مغول‌وار
خبر خروج ایران از NPT صحت ندارد
خبر خروج ایران از NPT صحت ندارد
دیپلماسی تعطیل‌بردار نیست
دیپلماسی تعطیل‌بردار نیست
از شیکاگو تا باب‌همایون
از شیکاگو تا باب‌همایون
برگ برنده ايران
برگ برنده ايران
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
وضعیت مالی سامان گستر در آینه آمار
وضعیت مالی سامان گستر در آینه آمار
رسوایی پولشویی ۵۳۰‌میلیون دلاری
رسوایی پولشویی ۵۳۰‌میلیون دلاری
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
معرفی سامانه خبرگزاری مزایدات خودرو
معرفی سامانه خبرگزاری مزایدات خودرو
پسران صدیقی در چنگ قانون
پسران صدیقی در چنگ قانون
ماموريت غيرممكن مدني‌زاده
ماموريت غيرممكن مدني‌زاده
افشاگری همتی از پشت پرده استیضاح
افشاگری همتی از پشت پرده استیضاح

اقتصاد کلان

بیشتر
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی

اقتصاد ایران پس از آتش‌بس شکننده وارد مرحله‌ای از نااطمینانی مزمن شده که تهدیدی جدی برای...

اقتصاد ایران پس از ۱۲ روز
راهبرد سه‌وجهی ایران
از شیکاگو تا باب‌همایون
ماموریت سیاستگذار در وضعیت جنگی
سازه پنهان تحریم
ماشه دركمين؟
برنامه‌ مدنی‌زاده برای تصدی وزارت اقتصاد چیست؟
بانک‌های ایران، دور از جهان
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه

آمار جهانی حکایت از آن دارد که با وجود تلاش‌های چین برای افزایش سهم بازار جهانی خود در صادرات اسلحه، بسیاری از واردکنندگان عمده اسلحه به دلایل سیاسی ترجیح می‌دهند مقادیر قابل توجهی از چین خریداری...

خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه
«تنگه هرمز» روی میز است
میلیاردرهای دمدمی‌مزاج
۷ غول بازار انرژی
قدرت‌‌ نمایی طالبان با آب
معماري ماليات در دنياي رمزارزها
عربستان حاجی‌ها را رصد می‌کند
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
تورم در مرز ۴۰درصد
تغییرات «بهای سبد مصرف خانوار» در خردادماه را بررسی می‌کند؛
تورم در مرز ۴۰درصد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه در پایان خرداد باثبت نرخ ۳۹.۴درصد، به بیشترین سطح از آذرماه۱۴۰۲ رسیده است. نرخ تورم ماهانه در این‌ماه معادل ۳.۳درصد بوده که نسبت به ماه قبل افزایش...

تنفس مصنوعي دولت
کلید تامین کالاهای اساسی
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
واحد اکازیون، ویو ابدی، اجاره دلاری!
رویای برق یک میلیارد دلاری
۵۰‌ هزار درخواست و یک ساختار ناکار‌آمد
سمفونی گرانی
دولت بشنود
بیشتر

بازار

بیشتر
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس! نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!

ازار سرمایه در سومین روز پس از جنگ ۱۲روزه با افت ۵۶ هزار واحدی و فشار فروش گسترده، نیازمند بازگشت اعتماد و ثبات فوری است.

ترکش به بورس
۳۰ همت نقدینگی ناقابل!
آتش‌بس در بازارها
موقعیت کدالی- جنگی!
روزهای سخت اقتصاد ایران
کوچ بورس‏‏‌بازان به پناهگاه‌های امن ریالی
بورس زير سايه بي‌ثباتي
چراغ سبز بیت کوین برای بازار کریپتو
بیشتر

گردشگری

بیشتر
چتری برای نجات تاریخ
لزوم به کارگیری فشارهای بین‌المللی برای دورماندن آثار تاریخی از آتش جنگ:
چتری برای نجات تاریخ

در پی حملات اخیر رژیم متجاوز اسرائیل به کشور، نگرانی‌ها در مورد آسیب به بناهای تاریخی و موزه‌های کشور افزایش شدت گرفته است.

آسمان پير ايران
توریسم ایران در سایه رقبای منطقه‌ای
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
سوال کلیدی در توریسم ۲۰۲۵
رتبه ‌بندی ایرلاین‌ها؛ رقابت یا رانت؟
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته
پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
مرگ پشت فرمان نشست
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
حراست بندر از اقتصاد
جزئیات آمار واردات در جنگ ۱۲روزه بررسی شد؛
حراست بندر از اقتصاد

بخش بنادر و گمرک در دوران جنگ ۱۲روزه، عملکرد درخشانی را به ثبت رساند. در همان روزهای ابتدایی تهاجم، وزارت صمت در جهت تسهیل واردات کالاهای اساسی، به سرعت واکنش نشان داد و بخشنامه‌های مخل واردات را...

چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
ترديد چيني‌ها
خودكفايي با طعم شكر و موز
فردا تعرفه‌های اوراسیا صفر می‌شود
درآمد از رسوب کالا
كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات
تجارت روی ریل تازه
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 22336
منتشر شده در چهارشنبه, 17 خرداد 1402 06:57
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
شرکت تسلا برای حفظ بازار از چه تاکتیکی استفاده کرد؟

رمزنگاری از سفر «ماسک» به چین

توضیحات

هفته گذشته، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا به چین رفت و با چند تن از مقامات این کشور و رئیس شرکت قطعات خودروی «کانتمپ» دیدار کرد. سفر ماسک به چین همزمان است با افزایش نگرانی خودروسازان غربی از سلطه چین بر بازار خودروهای الکتریکی. ماسک در ماه‌‌‌های اخیر تلاش کرده تا با کاهش قیمت‌ها، جای پای تسلا را در بازار چین محکم کند. از سوی دیگر، در هفته‌‌‌های گذشته، چین با پیشی گرفتن از ژاپن، به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد. طبق گزارش فوربس، این کشور در سه ماه اول امسال، ۰۷/ ۱ میلیون خودرو صادر کرده که در مقایسه با همین بازه در سال قبل، ۵۸‌درصد افزایش داشته. به این ترتیب، ژاپن با ۹۵۴.۱۸۵ خودروی صادراتی در جایگاه دوم قرار گرفت. آیا چین در رقابت با غول‌‌‌های خودروسازی پیروز خواهد شد؟ آیا رقبا می‌توانند سهم بازار خود را از چینی‌‌‌ها پس بگیرند؟ تولید خودروهای الکتریکی تا چه حد به چین وابسته است؟

از زغال‌سنگ تا بنزین

در حوزه حمل‌ونقل، به ندرت انقلابی اتفاق می‌‌‌افتد اما این انقلاب‌‌‌ها به قدری مهمند که دوره‌‌‌های تاریخی را شکل می‌دهند. این موضوع از زمانی که انسان اسب‌‌‌سواری را یاد گرفت تا زمانی که اولین وسیله نقلیه چرخ‌دار را ساخت، صادق بوده. مثلا عصر «بخار» را در نظر بگیرید. موتورهای بخار زغال‌سوز، تحول بزرگی برای زمان خود بودند. در قرن ۱۹، وقتی این موتورها در بریتانیا تولید و صادر شدند، اقتصاد جهان به سرعت متحول شد. به این ترتیب، هم انسان‌ها و هم کالاها، سریع‌‌‌تر، ارزان‌‌‌تر و به نقاط دورتر سفر می‌‌‌کردند. پیامد اجتماعی عصر بخار، شکل‌‌‌گیری همزمان یک جامعه توده‌‌‌ای و یک جامعه طبقاتی بود. از یکسو، همه افراد به طور دسته‌‌‌جمعی به مقصدهای مختلف سفر می‌‌‌کردند و از سوی دیگر، سه طبقه مسافر وجود داشت. برای درک این موضوع، فیلم تایتانیک را به یاد بیاورید.

شبکه‌‌‌های ریلی و کشتی‌‌‌ها، زیرساخت‌‌‌های عصر انقلاب صنعتی بودند. در قطب‌‌‌های تمدن غرب، مثل شمال انگلستان و اسکاتلند مرکزی و پنسیلوانیا، زغال‌سنگ به وفور یافت می‌‌‌شد. به جرات می‌شود گفت که انقلاب صنعتی در این نقاط، به خاطر وفور و ارزانی زغال‌سنگ اتفاق افتاد. زیرساخت‌‌‌های عصر بخار در چند قطب اصلی متمرکز بودند. کافی است نگاهی به نقشه‌‌‌های خطوط راه‌‌‌آهن کنید تا تمرکز را به وضوح ببینید. این تمرکز پیامدهای مهمی داشت. اولا چند کشور معدود در اروپا می‌توانستند امپراتوری‌‌‌های بزرگ را اداره کنند، مثل سلطه بریتانیا بر هند. و از سوی دیگر، انقلابیون نیز به راحتی می‌توانستند کنترل یک امپراتوری را در دست بگیرند. اصلی‌‌‌ترین پیامد منفی آن نیز آلودگی هوا و بیماری‌‌‌های مزمن ریوی بود. به این ترتیب، سال‌ها بعد، موتورهای احتراقی پا به عرصه وجود گذاشتند.

 

عصر موتورهای مدرن

یکی دیگر از دوره‌‌‌های مهم، عصر موتورهای احتراق داخلی یا ICE است. همان موتورهایی که در خودروها به کار می‌‌‌روند. این دوران نیز به دلیل تولید خودرو، پیامدهای مهمی داشته. علاوه بر کارخانه‌‌‌ها، مشاغل و صنایع جانبی بسیاری نیز شکل گرفتند. تولید انبوه خودرو، مسیر سریعی برای توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها بود. گسترش بازار جهانی خودرو، فرصت‌‌‌های متعددی برای سازندگان اصلی خودرو از جمله ژاپن و آلمان ایجاد کرد.

رواج استفاده از خودرو باعث پیدایش یک سبک زندگی جدید در حومه شهرها شد. این بسیار دموکراتیک بود. فرقی نداشت که رولز رویس داشته باشی یا فیات. همه در یک جاده رانندگی می‌‌‌کردند. اما پس از جنگ جهانی و افزایش استفاده از هواپیما، دموکراسی در حوزه سفر محدود شد. سفر هوایی، مختص قشر ثروتمند بود. حتی حالا هم، سیستم همان سیستم قدیمی‌‌‌ است. سفر هوایی کاملا طبقاتی ا‌‌‌ست و صندلی‌‌‌ها به سه دسته فرست کلس، بیزنس و اکونومی تقسیم می‌شوند.

واضح‌‌‌ترین نقطه ضعف ژئوپلیتیک این عصر، وابستگی خودروسازی به نفت و بنزین است. بارها پیش آمده که کشورهای تولیدکننده نفت به دلیل اختلافات سیاسی، شیر نفت را به روی کشورهای واردکننده می‌بندند و نتیجه، هجوم مردم به خودروهای کم‌‌‌مصرف یا نوسان بهای سوخت است. یکی دیگر از پیامدهای این دوران، آسیب به محیط‌زیست است. آسیب زیست‌‌‌محیطی موتورهای بنزینی در مقیاس کوچک، کمتر است چون سوختن بنزین در مقایسه با زغال‌سنگ، آلودگی کمتری ایجاد می‌کند اما در مقیاس جهانی، در این عصر، مصرف هیدروکربن‌‌‌ها افزایش یافته. همین باعث شده مردم و خودروسازان به خودروهای الکتریکی گرایش پیدا کنند.

چین؛ بزرگ‌ترین صادرکننده  «خودروهای الکتریکی» در جهان

خودروهای الکتریکی به اندازه خودروهای بنزینی، جهان را دگرگون نمی‌کنند چون به هر حال، هر دو خودرو هستند. می‌توان گفت که یک خودروی الکتریکی، بیش از آنکه یک تحول باشد، یک نسخه بهبودیافته است. اما اگر خودروها بدون راننده شوند، آن وقت ماجرا فرق می‌کند. حال سوال اینجاست که عصر خودروهای الکتریکی چه پیامدهایی دارد؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی به چین گره خورده. اولا، این فرصتی‌‌‌ است تا چین، گوی سبقت را از خودروسازان اروپایی که موتورهای احتراقی را ترجیح می‌دهند، برباید. تولید خودروهای الکتریکی سخت است و چین هنوز به اندازه آلمانی‌‌‌ها در این زمینه مهارت پیدا نکرده.

پس تصمیم اروپایی‌‌‌‌‌‌ها، یعنی منع فروش خودروهای بنزینی از سال ۲۰۳۵، فرصتی طلایی برای چین ایجاد خواهد کرد. چین از نظر پذیرش این خودروها نیز در جهان پیشتاز است و بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌‌‌های این خودروهاست. از میان ۱۰ تولیدکننده برتر این باتری‌‌‌ها، شش تا چینی هستند. طی سال‌های اخیر، دولت چین مردم را با پرداخت سوبسید، تشویق کرده که از این خودروها استفاده کنند. این روش جواب داده. حالا یک‌چهارم خودروهای سواری چینی که به فروش می‌‌‌رسند، کاملا الکتریکی یا هیبریدی هستند. فروش جهانی شرکت چینی «بی‌‌‌وای‌‌‌دی» حتی از تسلا نیز بیشتر است، به‌رغم گسترش سریع تسلا در چین.

موج خودروهای صادراتی از چین

چندی پیش، دولت اعلام کرد که به زودی سوبسیدها را قطع خواهد کرد. بسیاری از مردم به نمایشگاه‌‌‌ها هجوم بردند تا قبل از قطع سوبسید، ماشین الکتریکی‌‌‌شان را بخرند. اوایل سال نو، فروش این خودروها بسیار کم شد. حالا همزمان با اشباع بازار داخلی و حذف سوبسیدها، موجی از خودروهای الکتریکی چینی وارد بازار جهانی خواهند شد. در اولین سه‌ماهه امسال، چین ۰۷/ ۱ میلیون خودرو صادر کرده که ۵۸‌درصد نسبت به همین بازه در سال گذشته، افزایش داشته. حالا این کشور از ژاپن به عنوان صادرکننده شماره یک خودروی جهان پیشی گرفته. البته علتش تا حدی، تحریم‌‌‌های غرب علیه روسیه است که باعث شده صادرات چین به این کشور رونق بگیرد. بخش اعظمی از این صادرات، خودروهای بنزینی هستند. حدود ۳۱‌درصد صادرات خودروهای چینی، الکتریکی یا هیبریدی‌‌‌اند.

تهدیدی برای ایلان ماسک

این خودروهای تازه‌‌‌وارد با قیمت رقابتی به بازار عرضه می‌‌‌شوند. همین موضوع، ایلان ماسک را وادار کرد که قیمت تسلاهایش را پایین بیاورد. شاید سفر اخیر او به پکن و شانگهای، به این علت بوده که او به اهمیت چین به عنوان قطب تولید و بازار اصلی این خودروها پی برده.

او در اتاقی که معمولا مختص دیدار با مقامات ارشد سیاسی‌‌‌ است با «چین گانگ»، وزیر خارجه چین دیدار کرد. وزیر با ادبیاتی استعاری به او گفت که بهبود روابط آمریکا و چین، مستلزم این است که طرفین، فرمان را محکم بگیرند، در صورت لزوم، با گذاشتن پا روی ترمز، از خطرات رانندگی جلوگیری کنند و در شرایط مناسب، برای ایجاد همکاری متقابل، تخت‌‌‌گاز بروند. ماسک نیز به او گفت که چین و آمریکا مثل دوقلوهای به هم چسبیده‌‌‌اند و منافعشان جدانشدنی‌‌‌ است. او همچنین با رئیس شرکت کانتمپ که یکی از مهم‌ترین تامین‌‌‌کنندگان تسلاست دیدار کرد. سفر ماسک به چین، بیانگر این است که تهدید خودروسازی‌‌‌های غربی از سوی چین تا چه حد جدی ا‌‌‌ست. مسیری که خودروسازی چین در آن قرار دارد از بسیاری جهات، شبیه مسیری ا‌‌‌ست که ژاپن قبلا طی کرده.

تکرار تاریخ

ما قبلا هم شاهد این سناریو بوده‌‌‌ایم. بین سال‌های ۱۹۷۵ تا دهه ۱۹۸۰، صادرات خودرو از ژاپن پنج برابر شد. در آمریکا، سهم بازار از ماشین‌‌‌های ژاپنی در عرض شش سال، دوبرابر شد و فروش خودروهای داخلی به شدت کاهش یافت. به همین علت، دولت آمریکا محدودیت‌هایی برای واردات خودرو از ژاپن اعمال کرد. ژاپن نیز این را پذیرفت. پس از مدتی، به دنبال کاهش نرخ مبادله دلار از ۲۴۰ به ۱۵۰ ین، چالش جدیدی بر سر راه خودروسازان ژاپنی قرار گرفت. آنها نیز با افزایش بهره‌‌‌وری و راه‌‌‌اندازی کارخانه‌‌‌هایی در خاک آمریکا، از جمله هوندا در اوهایو و نیسان در تنسی، به این اتفاق واکنش نشان دادند. نتیجه، ادامه افزایش سهم ژاپن از بازار آمریکا بود. اروپا نیز دیرتر از آمریکا، اقداماتی در راستای محدودیت واردات خودروهای ژاپنی انجام داد که به نفع خودروسازان بزرگ آلمانی تمام شد، اما نتوانست کاهش تولید خودرو در بریتانیا را متوقف کند.

در مورد موج خودروهای صادراتی چینی، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آمریکا دوباره دست به دامان تعرفه‌‌‌های گمرکی و موانع غیرگمرکی شود، مثل مقرراتی که طبق آن، مواد اصلی به کار رفته در باتری باید در آمریکا یا کشورهای متحد با آمریکا (که با آنها ‌‌‌تفاهم‌‌‌نامه تجارت آزاد دارد) تامین و پردازش شده باشند. احتمال می‌رود که اروپایی‌‌‌ها، درست مثل دهه ۸۰، دیرتر واکنش نشان دهند. اما زمزمه‌‌‌هایی در رابطه با خطر جمهوری خلق چین برای صنعت خودروی اروپا در مطبوعات شنیده می‌شود.

جاده ناهموار خودروهای الکتریکی

اخیرا نمایشگاهی با حضور مدیران غول‌‌‌های خودروسازی و مردم در شانگهای برگزار شد. پیشرفت و جذابیت خودروهای الکتریکی چینی، نشان‌‌‌دهنده میزان پیشرفت این کشور از ۱۰ سال پیش تا به امروز است. در آن دوران، چینی‌‌‌ها آرزو داشتند یک خودروی الکتریکی خارجی داشته باشند. حالا ورق برگشته. «آشوانی گوپتا»، مدیر ارشد عملیات نیسان که در نمایشگاه حضور داشت در نشست مطبوعاتی گفت: «سه سال پیش، برقی‌‌‌سازی خودروها هنوز شبیه به یک آرزو بود اما خودروهای برقی خیلی زودتر از تصور همه به پرواز درآمدند.» خودروسازان چینی در تلاشند تا تولید خودروهای الکتریکی را افزایش دهند، اما تلاش رقبا برای بازپس‌گیری سهم بازار به‌خصوص در چین، مسیر را برای آنها ناهموار کرده. بسیاری از این رقبا، در نمایشگاه حضور داشتند و با محصولاتشان خودنمایی می‌‌‌کردند.

«هیروکی ناکاجیما»، معاون اجرایی تویوتا در حاشیه این مراسم گفت: «باید درک متواضعانه را یاد بگیریم. بهترین راه برای تولید خودروی دلخواه مشتریان چینی، گوش دادن به خواسته‌‌‌های آنها و توسعه در چین است.» تویوتا نیز از ایده دو خودروی الکتریکی در نمایشگاه رونمایی کرد. فولکس که ده‌‌‌ها مدیرش از آلمان به شانگهای آمده بودند، خودرویی را به نمایش گذاشت که قرار است پاییز امسال در چین به فروش برسد. طی سال‌های اخیر، سهم بازار این شرکت در چین کاهش یافته. آنها قرار است حدود یک میلیارد یورو را صرف راه‌‌‌اندازی یک مرکز تامین و توسعه خودروهای الکتریکی در چین کنند. هوندا نیز اعلام کرده برنامه برقی‌سازی خود را در چین سرعت خواهد بخشید و قصد دارد تا سال ۲۰۳۵، فقط خودروهای الکتریکی را در این کشور به فروش برساند.

افزایش رقابت از سوی برندهای خارجی در چین، تنها چالش خودروسازان چینی نیست. آنها باید در جنگ قیمت‌گذاری نیز برنده شوند. بعضی‌‌‌ها هم باید به سوددهی و افزایش تولید برسند. تسلا در نمایشگاه حضور نداشت. اما همان‌طور که گفته شد، از نخستین خودروسازانی ا‌‌‌ست که پس از قطع سوبسید از سوی دولت چین، قیمت‌هایش را در این کشور کاهش داده. تسلا می‌تواند از این اقدام جان سالم به در ببرد اما سه رقیب اصلی چینی‌‌‌اش، «لی اتو»، «نیو» و «اکسپنگ» سودآوری پایداری ندارند و گاهی حتی زیان هم داده‌‌‌اند.

بازی برقی‌‌‌سازی کماکان ادامه دارد و چین، بازیگر اصلی آن است. احتمالا رقابت میان برندهای داخلی، تنگاتنگ خواهد شد. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار این خودروها با سرعت تکامل یابد. از آنجا که روند توسعه این خودروها، دائم در حال دگرگونی ا‌‌‌ست، سهم بازار شرکت‌ها نیز نوسان خواهد داشت. سوالی که در این میان بی‌‌‌جواب می‌‌‌ماند این است که آیا دنیا بدون چین می‌تواند باتری خودرو بسازد؟ در گذشته، تردد خودروهای ساخت چین در کشورهای خارجی، تصویر غیرمعمولی بود، به‌خصوص کشورهای غربی و توسعه‌‌‌یافته. اما در عصر ماشین‌‌‌های الکتریکی، قضیه فرق دارد. در آینده، اگر ماشین الکتریکی بخرید، احتمالش زیاد است که «ساخت چین» باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

بازارها روی دور تند
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
آزمون بورسی مدنی‌زاده

یادداشت

جنگ مستقیم ایران و اسرائیل جنگ مستقیم ایران و اسرائیل
تعرفه ها شمشیر دولبه تعرفه ها شمشیر دولبه
آیا زمان خداحافظی با GDP فرا رسیده؟ آیا زمان خداحافظی با GDP فرا رسیده؟
افزایش واقع‌بینی در سرمایه‌گذاری‌های بورسی افزایش واقع‌بینی در سرمایه‌گذاری‌های بورسی

گفتگو

خاورميانه در نقطه جوش
خاورميانه در نقطه جوش
تهاجم مغول‌وار
تهاجم مغول‌وار
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
تحصيلِ حاصل قبل از توافق

اقتصاد فرهنگ

ترکش جنگ به بورس
ترکش جنگ به بورس
دلجویی دولت از خانواده «الهه»
دلجویی دولت از خانواده «الهه»
«سووشون» تازه ترين قرباني مميزي
«سووشون» تازه ترين قرباني مميزي

گزارش خبری

«خودرو» در سایه جنگ
«خودرو» در سایه جنگ
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
سرپناه دوباره
سرپناه دوباره

رادیو نوسان

بیشتر
گامی به‌سوی آتش‏‏‏‏‌بس
گامی به‌سوی آتش‏‏‏‏‌بس
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه
ترديد چيني‌ها
ماشه دركمين؟
خاورميانه در نقطه جوش
آسمان پير ايران
ماموريت غيرممكن مدني‌زاده
بانک‌های ایران، دور از جهان
برگ برنده ايران
بورس زير سايه بي‌ثباتي
توریسم ایران در سایه رقبای منطقه‌ای
تعرفه ها شمشیر دولبه
برنامه‌ مدنی‌زاده برای تصدی وزارت اقتصاد چیست؟
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
افشاگری همتی از پشت پرده استیضاح
میلیاردرهای دمدمی‌مزاج
پسران صدیقی در چنگ قانون
تهدید اقتصادی خشکسالی
معرفی سامانه خبرگزاری مزایدات خودرو
داستان غم‌انگیز رفاه
کوچ بورس‏‏‌بازان به پناهگاه‌های امن ریالی

آخرین اخبار

انجمن دانش‌بنیان اصفهان؛ موتور محرکه‌ نوآوری و توسعه
تداوم اقتدار شبکه‌ی تعاون در خدمت‌رسانی به مردم؛ از دوران دفاع مقدس تا امروز
صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
حراست بندر از اقتصاد
بازارها روی دور تند
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
ترکش جنگ به بورس
«خودرو» در سایه جنگ
تورم در مرز ۴۰درصد
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
۳۰ همت نقدینگی ناقابل!
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
اقتصاد ایران پس از ۱۲ روز
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
آتش‌بس در بازارها
رصد اقدامات حمایتی
موقعیت کدالی- جنگی!
آزمون بورسی مدنی‌زاده
تنفس مصنوعي دولت
خاورميانه در نقطه جوش
ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه
کلید تامین کالاهای اساسی
چتری برای نجات تاریخ
سرپناه دوباره
حضور بی وقفه کارکنان پست و فعالیت مداوم شبکه‌ پستي

تحلیل

بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
نبرد پولی بانک مرکزی
رشد ظرفیت انرژی خورشیدی
وعده‌های بزرگ، واقعیت‌های تلخ
داستان غم‌انگیز رفاه
تهدید اقتصادی خشکسالی
مقاومت نسخه‌نویسان سنتی در برابر فناوری‌
متهم بی‌برقی کیست؟
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
بازی پانزی با اوراق دولتی
سقوط رشد در زمستان سال گذشته
فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
نجات مسكن از كانال بورس؟
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟
سال رکود خودرو
شکاف آمار و واقعیت
وام‌های پوشالی مسکن در گردباد تورم
گزارشات کدال زیر ذره‌بین
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ثبات يا نوسان؟
مرگ خاموش صنعت
سلطه دلار
تصویر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴
فرصت میلیارد دلاری «عراق روشن»
آغاز روزهای سخت تعیین مزد
چاي «دبش» محصول ارز چند نرخي است
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا