• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 6 آذر 1404, 6 جمادی‌الثانی 1447, Thursday 27 November 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

اجرای طرح های تسهیلاتی با اهداف حمایت از فعالان عرصه گردشگری و صنایع دستی
اجرای برنامه‌های هدفمند منطقه دو عملیات انتقال گاز در کاهش آلایندگی زیست محیطی
آغاز به کار هیئت مدیره جدید خیرین مدرسه‌ساز اصفهان
ضرورت تهیه نهاده های مورد نیاز کشاورزان قبل از محدودیت احتمالی فصل سرما
بازدید نخبگان دانشگاهی از پیشرفته‌ترین مرکز تله‌متری آب و فاضلاب کشور در اصفهان
هوشمندسازی و دیجیتالی شدن فرآیندها
«تری‌دی‌پانل»؛ انقلاب بی‌صدا در صنعت ساختمان ایران
«استفاده از بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی محکومین غایب و متواری»
برنامه ۱۴ مگاپروژه (۲) برای عبور ایمن از اوج بار تابستان ۱۴۰۵ اعلام شد
تولید سالانه حدود ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان اصفهان
تدبیر برای عبور از بحران آب
پیشنهادهایی برای عبور از بحران آب از سازگاری با اقلیم تا جانمایی صحیح صنعت، جمعیت و کشاورزی
تدبیر برای عبور از بحران آب
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
فرياد طبيعت بلندتر شد:
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
دعوای بی پایان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد؛
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
هراس بورس از سقف تاریخی
سناریوهای پیش‌روی بازار سرمایه بررسی شد؛
هراس بورس از سقف تاریخی
پایان «آینده»
اقتصاددانان تحلیل کردند:
پایان «آینده»
ترور زرد شمخاني
چرا علي شمخاني، بعد از ترور فيزيكي توسط اسراييل حالا هدف ترور ديگري قرار گرفت؟
ترور زرد شمخاني

پیشنهاد سردبیر

بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
همراه اول
تدبیر برای عبور از بحران آب
پیشنهادهایی برای عبور از بحران آب از سازگاری با اقلیم تا جانمایی صحیح صنعت، جمعیت و کشاورزی
تدبیر برای عبور از بحران آب
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
فرياد طبيعت بلندتر شد:
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
دعوای بی پایان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد؛
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
هراس بورس از سقف تاریخی
سناریوهای پیش‌روی بازار سرمایه بررسی شد؛
هراس بورس از سقف تاریخی
پایان «آینده»
اقتصاددانان تحلیل کردند:
پایان «آینده»
ترور زرد شمخاني
چرا علي شمخاني، بعد از ترور فيزيكي توسط اسراييل حالا هدف ترور ديگري قرار گرفت؟
ترور زرد شمخاني

اخبار ویژه

تدبیر برای عبور از بحران آب
تدبیر برای عبور از بحران آب
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
هراس بورس از سقف تاریخی
هراس بورس از سقف تاریخی
پایان «آینده»
پایان «آینده»
ترور زرد شمخاني
ترور زرد شمخاني
بورس آماده خیزش دوباره
بورس آماده خیزش دوباره
بازگشت ركود به صنعت خودرو
بازگشت ركود به صنعت خودرو
خام‌فروشی بهینه است؟
خام‌فروشی بهینه است؟
مكران جانشين تهران؟
مكران جانشين تهران؟
ریال از نفس افتاده
ریال از نفس افتاده
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
کیفیتی که آب می‌رود
کیفیتی که آب می‌رود
الیگارشی پنهان
الیگارشی پنهان
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
افق خاكستري بازار سرمايه
افق خاكستري بازار سرمايه
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
صورت‌حساب تحريم‌ها
صورت‌حساب تحريم‌ها
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
آژیر قرمز رشد نقدینگی
آژیر قرمز رشد نقدینگی
نقشه تورمی ایران
نقشه تورمی ایران
ماموريت در شانگهاي
ماموريت در شانگهاي

اقتصاد کلان

بیشتر
آزمون جديد آقای وزیر
اقتصاددانان هشت فرمان مدنی زاده را بررسی کردند
آزمون جديد آقای وزیر

علی مدنی‌زاده، وزیر اقتصاد که از تاریخ ۱۶ خرداد سال جاری و پس از استیضاح عبدالناصر همتی به این سمت...

فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
خرید فولاد با یک کلیک هوشمند
بازتعريف قدرت دريايي ایران
تحول در حكمراني مالياتي
راه دشوار ايران
دوران ترسناک تورم برای پولدارها
استيضاح سياسي يا تخصصي؟
ديرهنگام؛ اما اثر گذار
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
وضعیت بحرانی موتور صنعتی اروپا
اقتصاد آلمان وارد چهارمین سال رکود خود شد
وضعیت بحرانی موتور صنعتی اروپا

در قلب سرزمین مهندسی اروپا جایی که دهه‌ها به عنوان نماد نظم صنعتی و تولید پیشرفته شناخته می‌شد، امروزه نشانه‌های یک بحران عمیق به چشم می‌خورد؛ بحرانی که نه‌تنها بنگاه‌های بزرگ را تحت‌فشار قرار داده...

جنجال دستمزد یک تریلیون دلاری
واکنش بازار رمزارزها به پیروزی ممدانی
كالبدشكافي يك اصلاح
تصویر جنگی اقتصاد روسیه
پایان تجارت ۲۵ ساله؟
خودروسازان اروپایی در معرض نابودی
جابه‌جایی ۴۴‌میلیون دلاری بیت‌کوین بعد از ۱۲سال
نتيجه انقباضي بازار نفت
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
چرا قيمت مرغ اوج گرفت؟
چالش ارزي مانعي در مسير تعادل بازار پروتیين؛
چرا قيمت مرغ اوج گرفت؟

در هفته‌هاي اخير، قيمت گوشت مرغ در بازار آزاد از مرز ۱۵۰ هزار تومان عبور كرده و هر شانه تخم‌مرغ نيز به حدود ۱۹۰ هزار تومان رسيده است. آنگونه كه كارشناسان اين حوزه مي‌گويند كمبود شديد نهاده‌هاي دامي...

پایان «آینده»
بازگشت ركود به صنعت خودرو
آمپر دلاری قیمت مسکن
تنگنای مسکن در ایران
تورم 45.3 درصد شد
بازار خودرو ترمز برید
کیفیتی که آب می‌رود
شوک سیاسی به صنایع دلاری بورس
بیشتر

بازار

بیشتر
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
چرا رشد سهام لرزان است؟
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت

در شرایطی که بورس تهران در تقلا برای رونق و رشد بیشتر است، بازار ارز و طلا طی یک هفته گذشته با کوچک‌ترین محرک‌هایی بیش از ۵ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند. ریشه اصلی این بازی نابرابر در ادامه یک...

هراس بورس از سقف تاریخی
غافلگیری سرخ سهامداران
رونق دستوري بورس
«پلاسما»بازیگر جدید دنیای رمزارزها
رونق صندوق‌های طلا و سردرگمی سرمایه‌گذاران
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
دو عامل اصلی ریزش بورس
افق خاكستري بازار سرمايه
بیشتر

گردشگری

بیشتر
سونامی اخراج در غول‌های فناوری
تعدیل در شرکت‌های بزرگ همچنان ادامه دارد؛
سونامی اخراج در غول‌های فناوری

موج اخراج نیرو در صنعت فناوری در سال ۲۰۲۵ همچنان ادامه دارد. طبق داده‌های گزارش تک‌کرانچ، سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ۵۴۹ شرکت مختلف از کار بیکار شدند. تاکنون در سال جاری هم، بیش از ۲۲ هزار نفر...

سیگنال منفی دیپلماسی به گردشگری
تفریح روی زمین ۹۹ ساله
ثبت ۹/‏‏۱۱‌میلیارد سفر داخلی در چین
تعرض به محوطه‌ بزرگ و مغفول‌مانده ساسانی!
سراب تعطیلات در بحران آب
رشد ۳ رقمی گردشگری عربستان
مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
تناقض در بازار خودرو
واردات افزایش یافته اما عرضه همچنان محدود است:
تناقض در بازار خودرو

واردات خودروهای وارداتی در هفت‌ماهه‌نخست۱۴۰۴ با رشد همراه بود اما عرضه واقعی به بازار همچنان بسیار محدود و ناکافی باقی مانده است.

سقف انحصار ارزي تجار تعيين شد
رانت تجار ترجیحی
بازار غذا در محاصره همسايگان
خطر كاهش صادرات به عراق را جدي بگيريد
الیگارشی پنهان
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
نبض خودرو از قبض انبار
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 22336
منتشر شده در چهارشنبه, 17 خرداد 1402 06:57
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
شرکت تسلا برای حفظ بازار از چه تاکتیکی استفاده کرد؟

رمزنگاری از سفر «ماسک» به چین

توضیحات

هفته گذشته، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا به چین رفت و با چند تن از مقامات این کشور و رئیس شرکت قطعات خودروی «کانتمپ» دیدار کرد. سفر ماسک به چین همزمان است با افزایش نگرانی خودروسازان غربی از سلطه چین بر بازار خودروهای الکتریکی. ماسک در ماه‌‌‌های اخیر تلاش کرده تا با کاهش قیمت‌ها، جای پای تسلا را در بازار چین محکم کند. از سوی دیگر، در هفته‌‌‌های گذشته، چین با پیشی گرفتن از ژاپن، به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد. طبق گزارش فوربس، این کشور در سه ماه اول امسال، ۰۷/ ۱ میلیون خودرو صادر کرده که در مقایسه با همین بازه در سال قبل، ۵۸‌درصد افزایش داشته. به این ترتیب، ژاپن با ۹۵۴.۱۸۵ خودروی صادراتی در جایگاه دوم قرار گرفت. آیا چین در رقابت با غول‌‌‌های خودروسازی پیروز خواهد شد؟ آیا رقبا می‌توانند سهم بازار خود را از چینی‌‌‌ها پس بگیرند؟ تولید خودروهای الکتریکی تا چه حد به چین وابسته است؟

از زغال‌سنگ تا بنزین

در حوزه حمل‌ونقل، به ندرت انقلابی اتفاق می‌‌‌افتد اما این انقلاب‌‌‌ها به قدری مهمند که دوره‌‌‌های تاریخی را شکل می‌دهند. این موضوع از زمانی که انسان اسب‌‌‌سواری را یاد گرفت تا زمانی که اولین وسیله نقلیه چرخ‌دار را ساخت، صادق بوده. مثلا عصر «بخار» را در نظر بگیرید. موتورهای بخار زغال‌سوز، تحول بزرگی برای زمان خود بودند. در قرن ۱۹، وقتی این موتورها در بریتانیا تولید و صادر شدند، اقتصاد جهان به سرعت متحول شد. به این ترتیب، هم انسان‌ها و هم کالاها، سریع‌‌‌تر، ارزان‌‌‌تر و به نقاط دورتر سفر می‌‌‌کردند. پیامد اجتماعی عصر بخار، شکل‌‌‌گیری همزمان یک جامعه توده‌‌‌ای و یک جامعه طبقاتی بود. از یکسو، همه افراد به طور دسته‌‌‌جمعی به مقصدهای مختلف سفر می‌‌‌کردند و از سوی دیگر، سه طبقه مسافر وجود داشت. برای درک این موضوع، فیلم تایتانیک را به یاد بیاورید.

شبکه‌‌‌های ریلی و کشتی‌‌‌ها، زیرساخت‌‌‌های عصر انقلاب صنعتی بودند. در قطب‌‌‌های تمدن غرب، مثل شمال انگلستان و اسکاتلند مرکزی و پنسیلوانیا، زغال‌سنگ به وفور یافت می‌‌‌شد. به جرات می‌شود گفت که انقلاب صنعتی در این نقاط، به خاطر وفور و ارزانی زغال‌سنگ اتفاق افتاد. زیرساخت‌‌‌های عصر بخار در چند قطب اصلی متمرکز بودند. کافی است نگاهی به نقشه‌‌‌های خطوط راه‌‌‌آهن کنید تا تمرکز را به وضوح ببینید. این تمرکز پیامدهای مهمی داشت. اولا چند کشور معدود در اروپا می‌توانستند امپراتوری‌‌‌های بزرگ را اداره کنند، مثل سلطه بریتانیا بر هند. و از سوی دیگر، انقلابیون نیز به راحتی می‌توانستند کنترل یک امپراتوری را در دست بگیرند. اصلی‌‌‌ترین پیامد منفی آن نیز آلودگی هوا و بیماری‌‌‌های مزمن ریوی بود. به این ترتیب، سال‌ها بعد، موتورهای احتراقی پا به عرصه وجود گذاشتند.

 

عصر موتورهای مدرن

یکی دیگر از دوره‌‌‌های مهم، عصر موتورهای احتراق داخلی یا ICE است. همان موتورهایی که در خودروها به کار می‌‌‌روند. این دوران نیز به دلیل تولید خودرو، پیامدهای مهمی داشته. علاوه بر کارخانه‌‌‌ها، مشاغل و صنایع جانبی بسیاری نیز شکل گرفتند. تولید انبوه خودرو، مسیر سریعی برای توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها بود. گسترش بازار جهانی خودرو، فرصت‌‌‌های متعددی برای سازندگان اصلی خودرو از جمله ژاپن و آلمان ایجاد کرد.

رواج استفاده از خودرو باعث پیدایش یک سبک زندگی جدید در حومه شهرها شد. این بسیار دموکراتیک بود. فرقی نداشت که رولز رویس داشته باشی یا فیات. همه در یک جاده رانندگی می‌‌‌کردند. اما پس از جنگ جهانی و افزایش استفاده از هواپیما، دموکراسی در حوزه سفر محدود شد. سفر هوایی، مختص قشر ثروتمند بود. حتی حالا هم، سیستم همان سیستم قدیمی‌‌‌ است. سفر هوایی کاملا طبقاتی ا‌‌‌ست و صندلی‌‌‌ها به سه دسته فرست کلس، بیزنس و اکونومی تقسیم می‌شوند.

واضح‌‌‌ترین نقطه ضعف ژئوپلیتیک این عصر، وابستگی خودروسازی به نفت و بنزین است. بارها پیش آمده که کشورهای تولیدکننده نفت به دلیل اختلافات سیاسی، شیر نفت را به روی کشورهای واردکننده می‌بندند و نتیجه، هجوم مردم به خودروهای کم‌‌‌مصرف یا نوسان بهای سوخت است. یکی دیگر از پیامدهای این دوران، آسیب به محیط‌زیست است. آسیب زیست‌‌‌محیطی موتورهای بنزینی در مقیاس کوچک، کمتر است چون سوختن بنزین در مقایسه با زغال‌سنگ، آلودگی کمتری ایجاد می‌کند اما در مقیاس جهانی، در این عصر، مصرف هیدروکربن‌‌‌ها افزایش یافته. همین باعث شده مردم و خودروسازان به خودروهای الکتریکی گرایش پیدا کنند.

چین؛ بزرگ‌ترین صادرکننده  «خودروهای الکتریکی» در جهان

خودروهای الکتریکی به اندازه خودروهای بنزینی، جهان را دگرگون نمی‌کنند چون به هر حال، هر دو خودرو هستند. می‌توان گفت که یک خودروی الکتریکی، بیش از آنکه یک تحول باشد، یک نسخه بهبودیافته است. اما اگر خودروها بدون راننده شوند، آن وقت ماجرا فرق می‌کند. حال سوال اینجاست که عصر خودروهای الکتریکی چه پیامدهایی دارد؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی به چین گره خورده. اولا، این فرصتی‌‌‌ است تا چین، گوی سبقت را از خودروسازان اروپایی که موتورهای احتراقی را ترجیح می‌دهند، برباید. تولید خودروهای الکتریکی سخت است و چین هنوز به اندازه آلمانی‌‌‌ها در این زمینه مهارت پیدا نکرده.

پس تصمیم اروپایی‌‌‌‌‌‌ها، یعنی منع فروش خودروهای بنزینی از سال ۲۰۳۵، فرصتی طلایی برای چین ایجاد خواهد کرد. چین از نظر پذیرش این خودروها نیز در جهان پیشتاز است و بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌‌‌های این خودروهاست. از میان ۱۰ تولیدکننده برتر این باتری‌‌‌ها، شش تا چینی هستند. طی سال‌های اخیر، دولت چین مردم را با پرداخت سوبسید، تشویق کرده که از این خودروها استفاده کنند. این روش جواب داده. حالا یک‌چهارم خودروهای سواری چینی که به فروش می‌‌‌رسند، کاملا الکتریکی یا هیبریدی هستند. فروش جهانی شرکت چینی «بی‌‌‌وای‌‌‌دی» حتی از تسلا نیز بیشتر است، به‌رغم گسترش سریع تسلا در چین.

موج خودروهای صادراتی از چین

چندی پیش، دولت اعلام کرد که به زودی سوبسیدها را قطع خواهد کرد. بسیاری از مردم به نمایشگاه‌‌‌ها هجوم بردند تا قبل از قطع سوبسید، ماشین الکتریکی‌‌‌شان را بخرند. اوایل سال نو، فروش این خودروها بسیار کم شد. حالا همزمان با اشباع بازار داخلی و حذف سوبسیدها، موجی از خودروهای الکتریکی چینی وارد بازار جهانی خواهند شد. در اولین سه‌ماهه امسال، چین ۰۷/ ۱ میلیون خودرو صادر کرده که ۵۸‌درصد نسبت به همین بازه در سال گذشته، افزایش داشته. حالا این کشور از ژاپن به عنوان صادرکننده شماره یک خودروی جهان پیشی گرفته. البته علتش تا حدی، تحریم‌‌‌های غرب علیه روسیه است که باعث شده صادرات چین به این کشور رونق بگیرد. بخش اعظمی از این صادرات، خودروهای بنزینی هستند. حدود ۳۱‌درصد صادرات خودروهای چینی، الکتریکی یا هیبریدی‌‌‌اند.

تهدیدی برای ایلان ماسک

این خودروهای تازه‌‌‌وارد با قیمت رقابتی به بازار عرضه می‌‌‌شوند. همین موضوع، ایلان ماسک را وادار کرد که قیمت تسلاهایش را پایین بیاورد. شاید سفر اخیر او به پکن و شانگهای، به این علت بوده که او به اهمیت چین به عنوان قطب تولید و بازار اصلی این خودروها پی برده.

او در اتاقی که معمولا مختص دیدار با مقامات ارشد سیاسی‌‌‌ است با «چین گانگ»، وزیر خارجه چین دیدار کرد. وزیر با ادبیاتی استعاری به او گفت که بهبود روابط آمریکا و چین، مستلزم این است که طرفین، فرمان را محکم بگیرند، در صورت لزوم، با گذاشتن پا روی ترمز، از خطرات رانندگی جلوگیری کنند و در شرایط مناسب، برای ایجاد همکاری متقابل، تخت‌‌‌گاز بروند. ماسک نیز به او گفت که چین و آمریکا مثل دوقلوهای به هم چسبیده‌‌‌اند و منافعشان جدانشدنی‌‌‌ است. او همچنین با رئیس شرکت کانتمپ که یکی از مهم‌ترین تامین‌‌‌کنندگان تسلاست دیدار کرد. سفر ماسک به چین، بیانگر این است که تهدید خودروسازی‌‌‌های غربی از سوی چین تا چه حد جدی ا‌‌‌ست. مسیری که خودروسازی چین در آن قرار دارد از بسیاری جهات، شبیه مسیری ا‌‌‌ست که ژاپن قبلا طی کرده.

تکرار تاریخ

ما قبلا هم شاهد این سناریو بوده‌‌‌ایم. بین سال‌های ۱۹۷۵ تا دهه ۱۹۸۰، صادرات خودرو از ژاپن پنج برابر شد. در آمریکا، سهم بازار از ماشین‌‌‌های ژاپنی در عرض شش سال، دوبرابر شد و فروش خودروهای داخلی به شدت کاهش یافت. به همین علت، دولت آمریکا محدودیت‌هایی برای واردات خودرو از ژاپن اعمال کرد. ژاپن نیز این را پذیرفت. پس از مدتی، به دنبال کاهش نرخ مبادله دلار از ۲۴۰ به ۱۵۰ ین، چالش جدیدی بر سر راه خودروسازان ژاپنی قرار گرفت. آنها نیز با افزایش بهره‌‌‌وری و راه‌‌‌اندازی کارخانه‌‌‌هایی در خاک آمریکا، از جمله هوندا در اوهایو و نیسان در تنسی، به این اتفاق واکنش نشان دادند. نتیجه، ادامه افزایش سهم ژاپن از بازار آمریکا بود. اروپا نیز دیرتر از آمریکا، اقداماتی در راستای محدودیت واردات خودروهای ژاپنی انجام داد که به نفع خودروسازان بزرگ آلمانی تمام شد، اما نتوانست کاهش تولید خودرو در بریتانیا را متوقف کند.

در مورد موج خودروهای صادراتی چینی، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آمریکا دوباره دست به دامان تعرفه‌‌‌های گمرکی و موانع غیرگمرکی شود، مثل مقرراتی که طبق آن، مواد اصلی به کار رفته در باتری باید در آمریکا یا کشورهای متحد با آمریکا (که با آنها ‌‌‌تفاهم‌‌‌نامه تجارت آزاد دارد) تامین و پردازش شده باشند. احتمال می‌رود که اروپایی‌‌‌ها، درست مثل دهه ۸۰، دیرتر واکنش نشان دهند. اما زمزمه‌‌‌هایی در رابطه با خطر جمهوری خلق چین برای صنعت خودروی اروپا در مطبوعات شنیده می‌شود.

جاده ناهموار خودروهای الکتریکی

اخیرا نمایشگاهی با حضور مدیران غول‌‌‌های خودروسازی و مردم در شانگهای برگزار شد. پیشرفت و جذابیت خودروهای الکتریکی چینی، نشان‌‌‌دهنده میزان پیشرفت این کشور از ۱۰ سال پیش تا به امروز است. در آن دوران، چینی‌‌‌ها آرزو داشتند یک خودروی الکتریکی خارجی داشته باشند. حالا ورق برگشته. «آشوانی گوپتا»، مدیر ارشد عملیات نیسان که در نمایشگاه حضور داشت در نشست مطبوعاتی گفت: «سه سال پیش، برقی‌‌‌سازی خودروها هنوز شبیه به یک آرزو بود اما خودروهای برقی خیلی زودتر از تصور همه به پرواز درآمدند.» خودروسازان چینی در تلاشند تا تولید خودروهای الکتریکی را افزایش دهند، اما تلاش رقبا برای بازپس‌گیری سهم بازار به‌خصوص در چین، مسیر را برای آنها ناهموار کرده. بسیاری از این رقبا، در نمایشگاه حضور داشتند و با محصولاتشان خودنمایی می‌‌‌کردند.

«هیروکی ناکاجیما»، معاون اجرایی تویوتا در حاشیه این مراسم گفت: «باید درک متواضعانه را یاد بگیریم. بهترین راه برای تولید خودروی دلخواه مشتریان چینی، گوش دادن به خواسته‌‌‌های آنها و توسعه در چین است.» تویوتا نیز از ایده دو خودروی الکتریکی در نمایشگاه رونمایی کرد. فولکس که ده‌‌‌ها مدیرش از آلمان به شانگهای آمده بودند، خودرویی را به نمایش گذاشت که قرار است پاییز امسال در چین به فروش برسد. طی سال‌های اخیر، سهم بازار این شرکت در چین کاهش یافته. آنها قرار است حدود یک میلیارد یورو را صرف راه‌‌‌اندازی یک مرکز تامین و توسعه خودروهای الکتریکی در چین کنند. هوندا نیز اعلام کرده برنامه برقی‌سازی خود را در چین سرعت خواهد بخشید و قصد دارد تا سال ۲۰۳۵، فقط خودروهای الکتریکی را در این کشور به فروش برساند.

افزایش رقابت از سوی برندهای خارجی در چین، تنها چالش خودروسازان چینی نیست. آنها باید در جنگ قیمت‌گذاری نیز برنده شوند. بعضی‌‌‌ها هم باید به سوددهی و افزایش تولید برسند. تسلا در نمایشگاه حضور نداشت. اما همان‌طور که گفته شد، از نخستین خودروسازانی ا‌‌‌ست که پس از قطع سوبسید از سوی دولت چین، قیمت‌هایش را در این کشور کاهش داده. تسلا می‌تواند از این اقدام جان سالم به در ببرد اما سه رقیب اصلی چینی‌‌‌اش، «لی اتو»، «نیو» و «اکسپنگ» سودآوری پایداری ندارند و گاهی حتی زیان هم داده‌‌‌اند.

بازی برقی‌‌‌سازی کماکان ادامه دارد و چین، بازیگر اصلی آن است. احتمالا رقابت میان برندهای داخلی، تنگاتنگ خواهد شد. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار این خودروها با سرعت تکامل یابد. از آنجا که روند توسعه این خودروها، دائم در حال دگرگونی ا‌‌‌ست، سهم بازار شرکت‌ها نیز نوسان خواهد داشت. سوالی که در این میان بی‌‌‌جواب می‌‌‌ماند این است که آیا دنیا بدون چین می‌تواند باتری خودرو بسازد؟ در گذشته، تردد خودروهای ساخت چین در کشورهای خارجی، تصویر غیرمعمولی بود، به‌خصوص کشورهای غربی و توسعه‌‌‌یافته. اما در عصر ماشین‌‌‌های الکتریکی، قضیه فرق دارد. در آینده، اگر ماشین الکتریکی بخرید، احتمالش زیاد است که «ساخت چین» باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
رویای ۵۵ میلیونی در زنجیره آهن
رویای ۵۵ میلیونی در زنجیره آهن
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟

یادداشت

بازتنظیم ساعت نوآوری بازتنظیم ساعت نوآوری
تحليلي بر تورم شهريور 1404 تحليلي بر تورم شهريور 1404
معیاری برای سنجش واقعی ارزش پول معیاری برای سنجش واقعی ارزش پول
واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت

گفتگو

تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
مكران جانشين تهران؟
مكران جانشين تهران؟
ناترازي ريل و قطار
ناترازي ريل و قطار

اقتصاد فرهنگ

آخرین آرزوی ممکن جوانان
آخرین آرزوی ممکن جوانان
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم

گزارش خبری

تدبیر برای عبور از بحران آب
تدبیر برای عبور از بحران آب
افزایش ۵۰۰برابری نرخ برنج
افزایش ۵۰۰برابری نرخ برنج
خام‌فروشی بهینه است؟
خام‌فروشی بهینه است؟

رادیو نوسان

بیشتر
کارنامه بازارها در نیمه‌اول
کارنامه بازارها در نیمه‌اول
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

کمبود خوراک دام؛ هشدار درباره افزایش قیمت گوشت و لبنیات
هراس بورس از سقف تاریخی
خرید فولاد با یک کلیک هوشمند
رانت تجار ترجیحی
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
چرا قيمت مرغ اوج گرفت؟
كالبدشكافي يك اصلاح
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
سقف انحصار ارزي تجار تعيين شد
آزمون جديد آقای وزیر
واکنش بازار رمزارزها به پیروزی ممدانی
جنجال دستمزد یک تریلیون دلاری
منطقه دو عملیات انتقال گاز، ایمن و پر توان به استقبال فصول سرد سال می رود
هفته نکوداشت خورزوق، فرصتی برای حفظ هویت و میراث ملموس و ناملموس
پلی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات فولادی
اصفهان میزبان اختتامیه پنجمین رویداد «نوجوان هوشمند کارآ» می شود
پروژه برگردان مخابرات پروژه‌ای ملی و فراتر از یک شرکت است
درخشش شرکت گلنور اصفهان در عرصه تولید چراغ‌های روشنایی و ورزش قهرمانی
مشارکت در طرح غربالگری سرطان
سی و هشتمین نشست کمیسیون فناوری و اطلاعات شهر هوشمند

آخرین اخبار

اجرای طرح های تسهیلاتی با اهداف حمایت از فعالان عرصه گردشگری و صنایع دستی
اجرای برنامه‌های هدفمند منطقه دو عملیات انتقال گاز در کاهش آلایندگی زیست محیطی
آغاز به کار هیئت مدیره جدید خیرین مدرسه‌ساز اصفهان
ضرورت تهیه نهاده های مورد نیاز کشاورزان قبل از محدودیت احتمالی فصل سرما
بازدید نخبگان دانشگاهی از پیشرفته‌ترین مرکز تله‌متری آب و فاضلاب کشور در اصفهان
هوشمندسازی و دیجیتالی شدن فرآیندها
«تری‌دی‌پانل»؛ انقلاب بی‌صدا در صنعت ساختمان ایران
«استفاده از بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی محکومین غایب و متواری»
برنامه ۱۴ مگاپروژه (۲) برای عبور ایمن از اوج بار تابستان ۱۴۰۵ اعلام شد
تولید سالانه حدود ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان اصفهان
صنعت ساختمان موتور محرکه اقتصاد و نیازمند تحول و پویایی است
ضرورت تشکیل خانه احزاب در استان های مختلف
پروژه عظیم« FRW» در پالایشگاه نفت سپاهان افتتاح شد
فراخوان شرکت در چهارمین «پرسش شادابی» ویژه دانش‌آموزان، اولیاء و مربیان
علویجه در مسیر تحول؛ تفرجگاه چهارکوه به قطب اکوتوریسم کشور تبدیل می‌شود
افتتاح فاز نخست پروژه FRW پالایشگاه نفت سپاهان
بررسی راهکارهای توسعه صادرات در بخش تعاون
قابلیت کشت 200هکتار اراضی ملی در نتیجه طرح های کنترل سیلاب
آخرین آرزوی ممکن جوانان
وضعیت بحرانی موتور صنعتی اروپا
تناقض در بازار خودرو
وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
تدبیر برای عبور از بحران آب
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
افشای اطلاعیه بسیار مهم نفت سپاهان بر روی سامانه کدال؛
فولاد مبارکه یکی از نقاط امیدآفرین صنعت کشور است
استاندار اصفهان، برگزیده ملی «جوانی جمعیت» شد
نظام بانکی باید شریک باشد، نه ناظر
۲.۵ میلیون راس دام در اصفهان علیه بیماری «تب برفکی» واکسینه شدند

تحلیل

وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
رویای ۵۵ میلیونی در زنجیره آهن
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل
كشف۱۰ تريليون فوت‌مكعب گاز درجنوب
اروپا عليه روسيه؛ امريكا عليه چين
چرخش ژئواكونوميك
هندسه جدید صنعت فولاد
نوبت فصل بی‌گازی
امنیت غذایی، قربانی بی‌تدبیری وزیر
بازآفرینی شفافیت در بازار سوخت
«متر» جدید حذف یارانه‌ها
مناقشه جدید خودرویی با حکم تعزیرات
از كپي‌برداري تا نمايش‌زدگي
مسیریابی سود و توسعه
گروگان‌گیری دیجیتال!
۳گانه فرار سرمایه از ایران
هوش مصنوعی؛ بازیگر تحول‌آفرین معدن
ایرانی‌ها واقعا کم کار می‌کنند؟
کابوسی به نام فیلترینگ
بازگشت ابربحران به برق
طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
نبرد پولی بانک مرکزی
خیزش خورشید، فراتر از پیش‌بینی‌ها
وعده‌های بزرگ، واقعیت‌های تلخ
داستان غم‌انگیز رفاه
تهدید اقتصادی خشکسالی
مقاومت نسخه‌نویسان سنتی در برابر فناوری‌
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا