• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: یکشنبه 21 اردیبهشت 1404, 13 ذی‌القعده 1446, Sunday 11 May 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

بنزین ۳ نرخی فعلاً در دستور کار نیست
نجات مسكن از كانال بورس؟
بازنده بزرگ میدان نسل‌ها
بحران در حکمرانی آب
اقتصاد در بیراهه
پیشتازی فولاد مبارکه در گریدهای خاص
اصلاح نرخ کار دانشجویی و بهبود حمل‌ونقل / ۸۰ پروژه دانشجویی در دست اجرا داریم
رشد 25 درصدی مصرف برق کشور در اردیبهشت امسال
برگزاری کارگاه طراحی تمبر یادبود تخت فولاد اصفهان
اصفهان صاحب نخستین شبکه های مجزای آب شرب و پساب در کشور می شود
بحران در حکمرانی آب
اصلاح سیاست‌های آبی امکان‌پذیر است؟
بحران در حکمرانی آب
صدای پای صندوق می‌آید
ورود «‌آی‌ام‌اف» به شاخص‌های اقتصاد کلان ایران
صدای پای صندوق می‌آید
در جاده انقلاب بانکی
رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد
در جاده انقلاب بانکی
تنفس به‌جای گفت‌وگو
دلایل احتمالی تعویق دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا بررسی شد
تنفس به‌جای گفت‌وگو
در محاصره ترس
تحلیلی بر ریشه‌های بی‌اعتمادی عمومی به بازار سرمایه ایران؛
در محاصره ترس
انفجار مهیب
750 مجروح و 8 کشته در بندر شهید رجایی
انفجار مهیب

پیشنهاد سردبیر

بازنده بزرگ میدان نسل‌ها
بازنده بزرگ میدان نسل‌ها
همراه اول
بحران در حکمرانی آب
اصلاح سیاست‌های آبی امکان‌پذیر است؟
بحران در حکمرانی آب
صدای پای صندوق می‌آید
ورود «‌آی‌ام‌اف» به شاخص‌های اقتصاد کلان ایران
صدای پای صندوق می‌آید
در جاده انقلاب بانکی
رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد
در جاده انقلاب بانکی
تنفس به‌جای گفت‌وگو
دلایل احتمالی تعویق دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا بررسی شد
تنفس به‌جای گفت‌وگو
در محاصره ترس
تحلیلی بر ریشه‌های بی‌اعتمادی عمومی به بازار سرمایه ایران؛
در محاصره ترس
انفجار مهیب
750 مجروح و 8 کشته در بندر شهید رجایی
انفجار مهیب

اخبار ویژه

بنزین ۳ نرخی فعلاً در دستور کار نیست
بنزین ۳ نرخی فعلاً در دستور کار نیست
بحران در حکمرانی آب
بحران در حکمرانی آب
پیشتازی فولاد مبارکه در گریدهای خاص
پیشتازی فولاد مبارکه در گریدهای خاص
صدای پای صندوق می‌آید
صدای پای صندوق می‌آید
در جاده انقلاب بانکی
در جاده انقلاب بانکی
درخشش گروه فولاد مبارکه در طرح های توسعه، صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری
درخشش گروه فولاد مبارکه در طرح های توسعه، صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری
تجلیل از گروه فولاد مبارکه در آئین اختتامیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
تجلیل از گروه فولاد مبارکه در آئین اختتامیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
درآمد مالیاتی دولت از سیگار ۲ برابر بورس
درآمد مالیاتی دولت از سیگار ۲ برابر بورس
تنفس به‌جای گفت‌وگو
تنفس به‌جای گفت‌وگو
در محاصره ترس
در محاصره ترس
هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه
هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه
دیدار وزیر صنعت تاجیکستان با مدیرعامل فولادمبارکه
دیدار وزیر صنعت تاجیکستان با مدیرعامل فولادمبارکه
انفجار مهیب
انفجار مهیب
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
بیش از ۲۰۲۷ مگاوات طرح نیروگاهی تا اوج بار ۱۴۰۴ به مدار می‌آید
بیش از ۲۰۲۷ مگاوات طرح نیروگاهی تا اوج بار ۱۴۰۴ به مدار می‌آید
رشد ۱۶ درصدی مصرف برق كشور
رشد ۱۶ درصدی مصرف برق كشور
افق بورس ۳ میلیونی
افق بورس ۳ میلیونی
۱۷ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند
۱۷ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند
آرایش مذاکراتی در رم
آرایش مذاکراتی در رم
پشت پرده انتقال مذاکرات به رم
پشت پرده انتقال مذاکرات به رم
اجاره و اجبار
اجاره و اجبار
کف قیمت دلار کجاست
کف قیمت دلار کجاست
بازگشت بورس در آستانه قله
بازگشت بورس در آستانه قله
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات

اقتصاد کلان

بیشتر
اقتصاد در بیراهه
بی‌برنامگی در اداره اقتصاد کلان کشور؛
اقتصاد در بیراهه

اقتصاد کلان ایران به دلیل تعارض برنامه‌های متعدد، فشارهای سیاسی داخلی و خارجی و نبود هماهنگی در...

صدای پای صندوق می‌آید
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
تنفس به‌جای گفت‌وگو
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
ابرچالش وزارتخانه بدون‎‌وزیر اقتصاد
آرایش مذاکراتی در رم
تبعات سیاسی و امنیتی جراحی یارانه‌ای
ریسک‌زدایی از اقتصاد ایران
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
بازنده بزرگ میدان نسل‌ها
متولدین کدام سال‌ها بیشترین ضرر اقتصادی را متحمل شدند؟
بازنده بزرگ میدان نسل‌ها

اغلب افراد تصور می‌کنند نسل خودشان بیشترین سختی‌ها را تجربه کرده و با بزرگ‌ترین چالش‌ها روبه‌رو بوده است. اما در واقعیت کدام نسل بیشترین آسیب را متحمل شده است؟ بررسی‌های اکونومیست نشان می‌دهد نسلی...

پایان یک عصر طلایی
یارکشی منطقه‌ای در دوران پسا اسد
توفان تعرفه‌ها در بازار نفت
سیگنال تقاطع مرگ «بیت‌کوین»
سقوط آزاد بازارهای جهان
کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۵
تحریرالشام در منگنه
هزینۀ بازسازی اوکراین؛ ۵۰۰ میلیارد دلار!
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
قانوني براي امنيت سرمايه
الزام ثبت رسمي معاملات، پيش‌نياز سرمايه‌گذاري در توليد
قانوني براي امنيت سرمايه

در حالي كه تحقق شعار سال با عنوان «سرمايه‌گذاري در توليد» نيازمند تامين امنيت سرمايه‌گذاران است، تاخير در اجراي قانون الزام به ثبت رسمي معاملات غيرمنقول، امنيت حقوقي سرمايه‌ها را تهديد كرده و به...

بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو
کلاف سردرگم تورم
تابستانی داغ در انتظار اجاره‌نشینان
سقوط وام ساخت‌وساز به کمترین عدد ۱۴ سال اخیر!
سقوط قدرت خرید در پرتگاه گرانی
اختلاف معنادار دستمزد با سبد معیشت
مواد غذایی در خط مقدم افزایش قیمت‌ها
لبخند بازار به مذاکره
بیشتر

بازار

بیشتر
بازگشت بارقه امید بازگشت بارقه امید

بازار بورس روز گذشته، شاهد یک حرکت پیچیده و البته امیدوارکننده بود. این روزها، فضای بازار با تنش‌های سیاسی همراه است اما در عین حال، امیدواری‌هایی در خصوص تغییرات مثبت در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور...

تغییر روند بازارها
در محاصره ترس
بازار آماده مرحله بعدی جهش
افق بورس ۳ میلیونی
بازار ارز دیجیتال تا اینجای سال ۲۰۲۵
بورس در فاز صعود
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات
بورس آماده صعود بزرگ
بیشتر

گردشگری

بیشتر
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته
چالش‌های محوطه تاریخی ازبکی؛
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته

نادر نینوایی- محوطه باستانی ازبکی با قدمتی 9هزار ساله یکی از محوطه‌های تاریخی ارزشمند ایران زمین است که در حال حاضر درهای آن بسته بوده و امکان بازدید عمومی ندارد. این محوطه باستانی که زمانی سیدمحد...

پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
مرگ پشت فرمان نشست
چالش تهیه بلیت اتوبوس
غایب بازار بلیت هواپیما
تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سه‌پرده
بلیت قطار در چنگال واسطه‌ها
شنبه‌ها تعطیل می شوند؟
ویکند دو روزه در خط پایان؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
درآمد از رسوب کالا
شیوه درآمدزایی سازمان بنادر بررسی شد
درآمد از رسوب کالا

پس از حادثه انفجار در بندر شهید رجایی که توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرد، رییس‌جمهور در انتقاد از وضعیت موجود و فرآیندهای مدیریتی بندر شهید رجایی به صراحت گفت: «آیا واقعا لازم است ۱۴۰‌هزار کانتینر...

كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات
تجارت روی ریل تازه
گره كور انبارها
کشتی‌های اقیانوس‌پیمایی که متولد نمی‌شوند
سود بازرگانی خودرو ۱۰۰درصد باقی ماند
واردات کارکرده با قیمت لاکچری
گشایش سوئیفت ریالی
«مكران» و جانمايي در نظم ژئوپليتيك منطقه
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 22336
منتشر شده در چهارشنبه, 17 خرداد 1402 06:57
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
شرکت تسلا برای حفظ بازار از چه تاکتیکی استفاده کرد؟

رمزنگاری از سفر «ماسک» به چین

توضیحات

هفته گذشته، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا به چین رفت و با چند تن از مقامات این کشور و رئیس شرکت قطعات خودروی «کانتمپ» دیدار کرد. سفر ماسک به چین همزمان است با افزایش نگرانی خودروسازان غربی از سلطه چین بر بازار خودروهای الکتریکی. ماسک در ماه‌‌‌های اخیر تلاش کرده تا با کاهش قیمت‌ها، جای پای تسلا را در بازار چین محکم کند. از سوی دیگر، در هفته‌‌‌های گذشته، چین با پیشی گرفتن از ژاپن، به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد. طبق گزارش فوربس، این کشور در سه ماه اول امسال، ۰۷/ ۱ میلیون خودرو صادر کرده که در مقایسه با همین بازه در سال قبل، ۵۸‌درصد افزایش داشته. به این ترتیب، ژاپن با ۹۵۴.۱۸۵ خودروی صادراتی در جایگاه دوم قرار گرفت. آیا چین در رقابت با غول‌‌‌های خودروسازی پیروز خواهد شد؟ آیا رقبا می‌توانند سهم بازار خود را از چینی‌‌‌ها پس بگیرند؟ تولید خودروهای الکتریکی تا چه حد به چین وابسته است؟

از زغال‌سنگ تا بنزین

در حوزه حمل‌ونقل، به ندرت انقلابی اتفاق می‌‌‌افتد اما این انقلاب‌‌‌ها به قدری مهمند که دوره‌‌‌های تاریخی را شکل می‌دهند. این موضوع از زمانی که انسان اسب‌‌‌سواری را یاد گرفت تا زمانی که اولین وسیله نقلیه چرخ‌دار را ساخت، صادق بوده. مثلا عصر «بخار» را در نظر بگیرید. موتورهای بخار زغال‌سوز، تحول بزرگی برای زمان خود بودند. در قرن ۱۹، وقتی این موتورها در بریتانیا تولید و صادر شدند، اقتصاد جهان به سرعت متحول شد. به این ترتیب، هم انسان‌ها و هم کالاها، سریع‌‌‌تر، ارزان‌‌‌تر و به نقاط دورتر سفر می‌‌‌کردند. پیامد اجتماعی عصر بخار، شکل‌‌‌گیری همزمان یک جامعه توده‌‌‌ای و یک جامعه طبقاتی بود. از یکسو، همه افراد به طور دسته‌‌‌جمعی به مقصدهای مختلف سفر می‌‌‌کردند و از سوی دیگر، سه طبقه مسافر وجود داشت. برای درک این موضوع، فیلم تایتانیک را به یاد بیاورید.

شبکه‌‌‌های ریلی و کشتی‌‌‌ها، زیرساخت‌‌‌های عصر انقلاب صنعتی بودند. در قطب‌‌‌های تمدن غرب، مثل شمال انگلستان و اسکاتلند مرکزی و پنسیلوانیا، زغال‌سنگ به وفور یافت می‌‌‌شد. به جرات می‌شود گفت که انقلاب صنعتی در این نقاط، به خاطر وفور و ارزانی زغال‌سنگ اتفاق افتاد. زیرساخت‌‌‌های عصر بخار در چند قطب اصلی متمرکز بودند. کافی است نگاهی به نقشه‌‌‌های خطوط راه‌‌‌آهن کنید تا تمرکز را به وضوح ببینید. این تمرکز پیامدهای مهمی داشت. اولا چند کشور معدود در اروپا می‌توانستند امپراتوری‌‌‌های بزرگ را اداره کنند، مثل سلطه بریتانیا بر هند. و از سوی دیگر، انقلابیون نیز به راحتی می‌توانستند کنترل یک امپراتوری را در دست بگیرند. اصلی‌‌‌ترین پیامد منفی آن نیز آلودگی هوا و بیماری‌‌‌های مزمن ریوی بود. به این ترتیب، سال‌ها بعد، موتورهای احتراقی پا به عرصه وجود گذاشتند.

 

عصر موتورهای مدرن

یکی دیگر از دوره‌‌‌های مهم، عصر موتورهای احتراق داخلی یا ICE است. همان موتورهایی که در خودروها به کار می‌‌‌روند. این دوران نیز به دلیل تولید خودرو، پیامدهای مهمی داشته. علاوه بر کارخانه‌‌‌ها، مشاغل و صنایع جانبی بسیاری نیز شکل گرفتند. تولید انبوه خودرو، مسیر سریعی برای توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها بود. گسترش بازار جهانی خودرو، فرصت‌‌‌های متعددی برای سازندگان اصلی خودرو از جمله ژاپن و آلمان ایجاد کرد.

رواج استفاده از خودرو باعث پیدایش یک سبک زندگی جدید در حومه شهرها شد. این بسیار دموکراتیک بود. فرقی نداشت که رولز رویس داشته باشی یا فیات. همه در یک جاده رانندگی می‌‌‌کردند. اما پس از جنگ جهانی و افزایش استفاده از هواپیما، دموکراسی در حوزه سفر محدود شد. سفر هوایی، مختص قشر ثروتمند بود. حتی حالا هم، سیستم همان سیستم قدیمی‌‌‌ است. سفر هوایی کاملا طبقاتی ا‌‌‌ست و صندلی‌‌‌ها به سه دسته فرست کلس، بیزنس و اکونومی تقسیم می‌شوند.

واضح‌‌‌ترین نقطه ضعف ژئوپلیتیک این عصر، وابستگی خودروسازی به نفت و بنزین است. بارها پیش آمده که کشورهای تولیدکننده نفت به دلیل اختلافات سیاسی، شیر نفت را به روی کشورهای واردکننده می‌بندند و نتیجه، هجوم مردم به خودروهای کم‌‌‌مصرف یا نوسان بهای سوخت است. یکی دیگر از پیامدهای این دوران، آسیب به محیط‌زیست است. آسیب زیست‌‌‌محیطی موتورهای بنزینی در مقیاس کوچک، کمتر است چون سوختن بنزین در مقایسه با زغال‌سنگ، آلودگی کمتری ایجاد می‌کند اما در مقیاس جهانی، در این عصر، مصرف هیدروکربن‌‌‌ها افزایش یافته. همین باعث شده مردم و خودروسازان به خودروهای الکتریکی گرایش پیدا کنند.

چین؛ بزرگ‌ترین صادرکننده  «خودروهای الکتریکی» در جهان

خودروهای الکتریکی به اندازه خودروهای بنزینی، جهان را دگرگون نمی‌کنند چون به هر حال، هر دو خودرو هستند. می‌توان گفت که یک خودروی الکتریکی، بیش از آنکه یک تحول باشد، یک نسخه بهبودیافته است. اما اگر خودروها بدون راننده شوند، آن وقت ماجرا فرق می‌کند. حال سوال اینجاست که عصر خودروهای الکتریکی چه پیامدهایی دارد؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی به چین گره خورده. اولا، این فرصتی‌‌‌ است تا چین، گوی سبقت را از خودروسازان اروپایی که موتورهای احتراقی را ترجیح می‌دهند، برباید. تولید خودروهای الکتریکی سخت است و چین هنوز به اندازه آلمانی‌‌‌ها در این زمینه مهارت پیدا نکرده.

پس تصمیم اروپایی‌‌‌‌‌‌ها، یعنی منع فروش خودروهای بنزینی از سال ۲۰۳۵، فرصتی طلایی برای چین ایجاد خواهد کرد. چین از نظر پذیرش این خودروها نیز در جهان پیشتاز است و بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌‌‌های این خودروهاست. از میان ۱۰ تولیدکننده برتر این باتری‌‌‌ها، شش تا چینی هستند. طی سال‌های اخیر، دولت چین مردم را با پرداخت سوبسید، تشویق کرده که از این خودروها استفاده کنند. این روش جواب داده. حالا یک‌چهارم خودروهای سواری چینی که به فروش می‌‌‌رسند، کاملا الکتریکی یا هیبریدی هستند. فروش جهانی شرکت چینی «بی‌‌‌وای‌‌‌دی» حتی از تسلا نیز بیشتر است، به‌رغم گسترش سریع تسلا در چین.

موج خودروهای صادراتی از چین

چندی پیش، دولت اعلام کرد که به زودی سوبسیدها را قطع خواهد کرد. بسیاری از مردم به نمایشگاه‌‌‌ها هجوم بردند تا قبل از قطع سوبسید، ماشین الکتریکی‌‌‌شان را بخرند. اوایل سال نو، فروش این خودروها بسیار کم شد. حالا همزمان با اشباع بازار داخلی و حذف سوبسیدها، موجی از خودروهای الکتریکی چینی وارد بازار جهانی خواهند شد. در اولین سه‌ماهه امسال، چین ۰۷/ ۱ میلیون خودرو صادر کرده که ۵۸‌درصد نسبت به همین بازه در سال گذشته، افزایش داشته. حالا این کشور از ژاپن به عنوان صادرکننده شماره یک خودروی جهان پیشی گرفته. البته علتش تا حدی، تحریم‌‌‌های غرب علیه روسیه است که باعث شده صادرات چین به این کشور رونق بگیرد. بخش اعظمی از این صادرات، خودروهای بنزینی هستند. حدود ۳۱‌درصد صادرات خودروهای چینی، الکتریکی یا هیبریدی‌‌‌اند.

تهدیدی برای ایلان ماسک

این خودروهای تازه‌‌‌وارد با قیمت رقابتی به بازار عرضه می‌‌‌شوند. همین موضوع، ایلان ماسک را وادار کرد که قیمت تسلاهایش را پایین بیاورد. شاید سفر اخیر او به پکن و شانگهای، به این علت بوده که او به اهمیت چین به عنوان قطب تولید و بازار اصلی این خودروها پی برده.

او در اتاقی که معمولا مختص دیدار با مقامات ارشد سیاسی‌‌‌ است با «چین گانگ»، وزیر خارجه چین دیدار کرد. وزیر با ادبیاتی استعاری به او گفت که بهبود روابط آمریکا و چین، مستلزم این است که طرفین، فرمان را محکم بگیرند، در صورت لزوم، با گذاشتن پا روی ترمز، از خطرات رانندگی جلوگیری کنند و در شرایط مناسب، برای ایجاد همکاری متقابل، تخت‌‌‌گاز بروند. ماسک نیز به او گفت که چین و آمریکا مثل دوقلوهای به هم چسبیده‌‌‌اند و منافعشان جدانشدنی‌‌‌ است. او همچنین با رئیس شرکت کانتمپ که یکی از مهم‌ترین تامین‌‌‌کنندگان تسلاست دیدار کرد. سفر ماسک به چین، بیانگر این است که تهدید خودروسازی‌‌‌های غربی از سوی چین تا چه حد جدی ا‌‌‌ست. مسیری که خودروسازی چین در آن قرار دارد از بسیاری جهات، شبیه مسیری ا‌‌‌ست که ژاپن قبلا طی کرده.

تکرار تاریخ

ما قبلا هم شاهد این سناریو بوده‌‌‌ایم. بین سال‌های ۱۹۷۵ تا دهه ۱۹۸۰، صادرات خودرو از ژاپن پنج برابر شد. در آمریکا، سهم بازار از ماشین‌‌‌های ژاپنی در عرض شش سال، دوبرابر شد و فروش خودروهای داخلی به شدت کاهش یافت. به همین علت، دولت آمریکا محدودیت‌هایی برای واردات خودرو از ژاپن اعمال کرد. ژاپن نیز این را پذیرفت. پس از مدتی، به دنبال کاهش نرخ مبادله دلار از ۲۴۰ به ۱۵۰ ین، چالش جدیدی بر سر راه خودروسازان ژاپنی قرار گرفت. آنها نیز با افزایش بهره‌‌‌وری و راه‌‌‌اندازی کارخانه‌‌‌هایی در خاک آمریکا، از جمله هوندا در اوهایو و نیسان در تنسی، به این اتفاق واکنش نشان دادند. نتیجه، ادامه افزایش سهم ژاپن از بازار آمریکا بود. اروپا نیز دیرتر از آمریکا، اقداماتی در راستای محدودیت واردات خودروهای ژاپنی انجام داد که به نفع خودروسازان بزرگ آلمانی تمام شد، اما نتوانست کاهش تولید خودرو در بریتانیا را متوقف کند.

در مورد موج خودروهای صادراتی چینی، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آمریکا دوباره دست به دامان تعرفه‌‌‌های گمرکی و موانع غیرگمرکی شود، مثل مقرراتی که طبق آن، مواد اصلی به کار رفته در باتری باید در آمریکا یا کشورهای متحد با آمریکا (که با آنها ‌‌‌تفاهم‌‌‌نامه تجارت آزاد دارد) تامین و پردازش شده باشند. احتمال می‌رود که اروپایی‌‌‌ها، درست مثل دهه ۸۰، دیرتر واکنش نشان دهند. اما زمزمه‌‌‌هایی در رابطه با خطر جمهوری خلق چین برای صنعت خودروی اروپا در مطبوعات شنیده می‌شود.

جاده ناهموار خودروهای الکتریکی

اخیرا نمایشگاهی با حضور مدیران غول‌‌‌های خودروسازی و مردم در شانگهای برگزار شد. پیشرفت و جذابیت خودروهای الکتریکی چینی، نشان‌‌‌دهنده میزان پیشرفت این کشور از ۱۰ سال پیش تا به امروز است. در آن دوران، چینی‌‌‌ها آرزو داشتند یک خودروی الکتریکی خارجی داشته باشند. حالا ورق برگشته. «آشوانی گوپتا»، مدیر ارشد عملیات نیسان که در نمایشگاه حضور داشت در نشست مطبوعاتی گفت: «سه سال پیش، برقی‌‌‌سازی خودروها هنوز شبیه به یک آرزو بود اما خودروهای برقی خیلی زودتر از تصور همه به پرواز درآمدند.» خودروسازان چینی در تلاشند تا تولید خودروهای الکتریکی را افزایش دهند، اما تلاش رقبا برای بازپس‌گیری سهم بازار به‌خصوص در چین، مسیر را برای آنها ناهموار کرده. بسیاری از این رقبا، در نمایشگاه حضور داشتند و با محصولاتشان خودنمایی می‌‌‌کردند.

«هیروکی ناکاجیما»، معاون اجرایی تویوتا در حاشیه این مراسم گفت: «باید درک متواضعانه را یاد بگیریم. بهترین راه برای تولید خودروی دلخواه مشتریان چینی، گوش دادن به خواسته‌‌‌های آنها و توسعه در چین است.» تویوتا نیز از ایده دو خودروی الکتریکی در نمایشگاه رونمایی کرد. فولکس که ده‌‌‌ها مدیرش از آلمان به شانگهای آمده بودند، خودرویی را به نمایش گذاشت که قرار است پاییز امسال در چین به فروش برسد. طی سال‌های اخیر، سهم بازار این شرکت در چین کاهش یافته. آنها قرار است حدود یک میلیارد یورو را صرف راه‌‌‌اندازی یک مرکز تامین و توسعه خودروهای الکتریکی در چین کنند. هوندا نیز اعلام کرده برنامه برقی‌سازی خود را در چین سرعت خواهد بخشید و قصد دارد تا سال ۲۰۳۵، فقط خودروهای الکتریکی را در این کشور به فروش برساند.

افزایش رقابت از سوی برندهای خارجی در چین، تنها چالش خودروسازان چینی نیست. آنها باید در جنگ قیمت‌گذاری نیز برنده شوند. بعضی‌‌‌ها هم باید به سوددهی و افزایش تولید برسند. تسلا در نمایشگاه حضور نداشت. اما همان‌طور که گفته شد، از نخستین خودروسازانی ا‌‌‌ست که پس از قطع سوبسید از سوی دولت چین، قیمت‌هایش را در این کشور کاهش داده. تسلا می‌تواند از این اقدام جان سالم به در ببرد اما سه رقیب اصلی چینی‌‌‌اش، «لی اتو»، «نیو» و «اکسپنگ» سودآوری پایداری ندارند و گاهی حتی زیان هم داده‌‌‌اند.

بازی برقی‌‌‌سازی کماکان ادامه دارد و چین، بازیگر اصلی آن است. احتمالا رقابت میان برندهای داخلی، تنگاتنگ خواهد شد. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار این خودروها با سرعت تکامل یابد. از آنجا که روند توسعه این خودروها، دائم در حال دگرگونی ا‌‌‌ست، سهم بازار شرکت‌ها نیز نوسان خواهد داشت. سوالی که در این میان بی‌‌‌جواب می‌‌‌ماند این است که آیا دنیا بدون چین می‌تواند باتری خودرو بسازد؟ در گذشته، تردد خودروهای ساخت چین در کشورهای خارجی، تصویر غیرمعمولی بود، به‌خصوص کشورهای غربی و توسعه‌‌‌یافته. اما در عصر ماشین‌‌‌های الکتریکی، قضیه فرق دارد. در آینده، اگر ماشین الکتریکی بخرید، احتمالش زیاد است که «ساخت چین» باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

نجات مسكن از كانال بورس؟
نجات مسكن از كانال بورس؟
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟

یادداشت

لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران
از خاك تا اقتصاد از خاك تا اقتصاد
ضرورت ایجاد تغییر ضرورت ایجاد تغییر
ترامپ «عصر طلایی» کریپتو را مصادره می‌کند ترامپ «عصر طلایی» کریپتو را مصادره می‌کند

گفتگو

تحصيلِ حاصل قبل از توافق
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
چطور به فلان موسسه چند برابر بودجه مي‌دهند اما به ورزش نه؟
چطور به فلان موسسه چند برابر بودجه مي‌دهند اما به ورزش نه؟
ناترازی‌ها به بحران‌های بزرگ می‌رسند
ناترازی‌ها به بحران‌های بزرگ می‌رسند

اقتصاد فرهنگ

زنان زیر تیغ بی‌قانونی تندروها
زنان زیر تیغ بی‌قانونی تندروها
اجرای قانونِ ابلاغ نشده؟
اجرای قانونِ ابلاغ نشده؟
پیامد پیامک‌های حجاب نوروزی
پیامد پیامک‌های حجاب نوروزی

گزارش خبری

بحران در حکمرانی آب
بحران در حکمرانی آب
در جاده انقلاب بانکی
در جاده انقلاب بانکی
خطر جیره‌بندی آب‌
خطر جیره‌بندی آب‌

رادیو نوسان

بیشتر
چشم‌انداز طلایی نقره
چشم‌انداز طلایی نقره
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

گزارشات کدال زیر ذره‌بین
تخصیص تسهیلات ۲۰ میلیون‌ تومانی به تعمیر و بازسازی تاکسی ها در اصفهان
خطر کلاهبرداری در کمین مالکان خودروها
کاهش مصرف برق به اندازه یک نیروگاه اتمی با تغییر ساعت رسمی کشور
کف قیمت دلار کجاست
سود بازرگانی خودرو ۱۰۰درصد باقی ماند
پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
بورس در فاز صعود
توفان تعرفه‌ها در بازار نفت
۱۲۰ مگاوات برق خورشیدی فولاد مباركه به‌زودی وارد مدار می‌شود
مواد غذایی در خط مقدم افزایش قیمت‌ها
ساعت رسمی کشور تغییر می‌کند؟
ریسک‌زدایی از اقتصاد ایران
سقوط قدرت خرید در پرتگاه گرانی
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات
اختلاف معنادار دستمزد با سبد معیشت
روز تعیین‌‌‌‌‌‌‌‌تکلیف
بازگشت بورس در آستانه قله

آخرین اخبار

بنزین ۳ نرخی فعلاً در دستور کار نیست
نجات مسكن از كانال بورس؟
بازنده بزرگ میدان نسل‌ها
بحران در حکمرانی آب
اقتصاد در بیراهه
پیشتازی فولاد مبارکه در گریدهای خاص
اصلاح نرخ کار دانشجویی و بهبود حمل‌ونقل / ۸۰ پروژه دانشجویی در دست اجرا داریم
رشد 25 درصدی مصرف برق کشور در اردیبهشت امسال
برگزاری کارگاه طراحی تمبر یادبود تخت فولاد اصفهان
اصفهان صاحب نخستین شبکه های مجزای آب شرب و پساب در کشور می شود
باید جلوی مقرراتی که به آینده صندوق تأمین اجتماعی آسیب می‌زند را بگیریم
برگزاری سمپوزیوم بین المللی سنگ با حضور هنرمندان داخلی و خارجی
تدوین ۱۰ برنامه در گروه فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در تولید و اولویت‌دهی به ۱۲ پروژه شاخص در سال 1404
رونمایی از برنامه‌ها و دستاوردهای جدید شرکت نفت سپاهان در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
خیابانی گردشگر پذیر برای دفاع از بافت تاریخی شهر
فعالیت 46 پایگاه امداد و نجات در سطح استان
لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
درآمد از رسوب کالا
بازگشت بارقه امید
صدای پای صندوق می‌آید
برگزاری اجلاس‌های ملی خیرین مدرسه‌ساز اصفهان
حضور بانوان پستچی در کشور برای اولین بار در اصفهان
بررسی برنامه‌های مدیریت بار و ناترازی‌ها، اهمیت مدیریت مصرف برق و فرهنگ‌سازی
قانوني براي امنيت سرمايه
تغییر روند بازارها
پایان یک عصر طلایی
زنان زیر تیغ بی‌قانونی تندروها
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟

تحلیل

نجات مسكن از كانال بورس؟
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟
سال رکود خودرو
شکاف آمار و واقعیت
وام‌های پوشالی مسکن در گردباد تورم
گزارشات کدال زیر ذره‌بین
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ثبات يا نوسان؟
مرگ خاموش صنعت
سلطه دلار
تصویر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴
فرصت میلیارد دلاری «عراق روشن»
آغاز روزهای سخت تعیین مزد
چاي «دبش» محصول ارز چند نرخي است
بركناري وزير اقتصاد چه چيزي را حل كرد؟
اثر تخريبي نوسان ارز بر رشد اقتصادي
سقوط سرعت رشد اقتصادی
تجارت ایران و اوراسیا با «روبل»
بي‌انصافي است
سیاست‌های متناقض دولت در بازار بدهی
اوج‌گيري بحران در صندوق‌هاي بازنشستگي
دستمزد پایین و حسرت مهاجرت نیروی کار
احتمالات صادرات نفت ایران
مراکز تحقیقاتی چقدر پول می‌گیرند؟
محو اثر قانون چک؟
خروج دلالان از لاتاری خودرو
حجم معوقات بانکی ۸۰۰ همت شد
جلوگیری از سرقت پول نقد معدنی‌ها
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا