اقتصاد بازار: روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی از ارائه تسهیلات ویژه برای کمک به مالباختگان حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، بررسی شرایط دقیق این تسهیلات نشان می دهد با وجودی که اهالی پلاسکو در سال اول هیچ رقمی بابت وام نباید پرداخت کنند اما بعد از آن باید طی سه سال و با نرخ سود 18 درصد وام های خود را تسویه کنند. با توجه به رکود حاکم در بازار و بیمه نبودن بسیاری از واحدها و خسارت میلیاردی برخی از واحدها، این نگرانی امروز وجود دارد که مالبختگان امروز آتش سوزی پلاسکو، تا چهار سال آینده بدهکاران شبکه بانکی نشوند؟ طبق محاسبات سرانگشتی کسبه پلاسکو در صورت دریافت وام 300 میلیونی با سود 18 درصد در مدت 4 سال که یک سال نیز مشمول وقفه می شود باید 137 میلیون و 250 هزار تومان بهره به بانک پرداخت کنند که شاید این میزان در توان کسبه نباشد و با توجه به اینکه در سیستم بانکی در صورت عدم پرداخت وام، مشمول جریمه نیز می شوند، پیش بینی می شود آنها در آینده یکی از بدهکاران بانکی شوند و در این کمک تنها سیستم بانکی سود کند.
رئیس کانون بانک ها در این خصوص با اشاره به برگزاری جلسه بانک مرکزی، از ارایه تسهیلات 300 میلیون تومانی به کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو خبر داد.
به گفته کورش پرویزیان، برای بازپرداخت این تسهیلات تنفس شش ماهه تا یکساله درنظر گرفته شده و پس از آن، این وام باید ظرف سه سال تسویه شود.
وی افزود: اصناف برای احراز هویت خود و تشکیل پرونده به دبیرخانه مراجعه کرده و برای دریافت تسهیلات اقدام کنند؛ در این خصوص البته نرخ سود تسهیلات، برابر با رقم مصوب سیستم بانکی یعنی همان 18 درصد است، اما چگونگی دریافت آن، امروز یکشنبه سوم بهمن ماه اعلام می شود.
رئیس کانون بانک ها با بیان اینکه وام گیرندگان تا یکسال، هیچگونه اقساطی پرداخت نمی کنند؛ گفت: پس از گذشت این مدت زمان، ظرف 3 سال اقساط این تسهیلات باید بازپرداخت شود؛ به همین دلیل، تمام 600 واحد آسیب دیده می توانند از این وام بهره مند شوند.
اما از سوی دیگر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از مردم خواست با توجه به ضرر و زیانی که متوجه فعالان صنعت پوشاک در ساختمان پلاسکو شده است تا شب عید فقط پوشاک ایرانی خریداری کنند.
تقی نوربخش اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی در بعد امدادی تمامی بیمارستان ها را به صورت بسیج درآورده تا تمامی هزینه ها را به صورت 100 درصد رایگان پوشش دهد، شهدای این حادثه در فاصله یک هفته احکام مستمری بدون هیچ تشریفاتی را پشت سر می گذارند که از همین ماه پرداخت می شود، در بحث بیمه بیکاری، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی به اداره کار و شعبه 26 سازمان تامین اجتماعی مراجعه، تشکیل پروند و بیمه بیکاری خود دریافت کنند.
وی افزود: با تعاملاتی که با بانک رفاه صورت گرفته کلیه صاحبان مشاغلی که در این حادثه اموال شان تلف شده می توانند وامی با سود 6 درصد با بازپرداخت 36 ماه دریافت کنند و کارگران خود را دوباره مشغول به کار کنند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در ساختمان پلاسکو بیش از 3000 نفر کار می کردند، بیان داشت: متاسفانه کمتر از 1500 نفر بیمه بودند، این نشان می دهد که باید در بحث های بیمه ای کار شود.
وی افزود: ما از یکسال قبل برنامه ریزی کردیم تا مفاهیم بیمه به کتب درسی در تمامی مقاطع راه یابد.
سازمان تامین اجتماعی به عنوان نهادی حمایتی با توجه به وسعت حادثه که بیش از 1500 میلیارد تومان بوده و در کنار آن ضرر و زیان به کسبه و فعالان این حوزه، از تمامی هموطنان می خواهم تا شب عید فقط پوشاک ایرانی تهیه کنند.