انبوه ساز برتر کشور گفت: انبوه سازان باید در راستای سیاست جدید و مهم دولت مبنی بر بازآفرینی شهرها، حرکت کنند.
مهندس مهدی شیخ سجادیه که برای دومین سال پیاپی از سوی کانون سراسری انبوه سازان کشور به عنوان انبوه ساز برتر انتخاب شده است، با اشاره به این که طرح بازآفرینی شهرها سیاست مورد حمایت دولت در راستای نوسازی بافت های فرسوده است، اظهار داشت: شرکت عقیق نقش جهان به عنوان مجموعه ای که برای دومین سال متوالی، عنوان انبوه ساز برتر کشور را به دست آورده است در سال ۹۷ برنامه ریزی ویژه ای در این زمینه خواهد داشت.
وی عامل کسب این موفقیت برای مجموعه تحت مدیریت خود را در کنار منابع انسانی ارزشمند و تلاش پرسنل، نگاه توسعه گرا در حوزه مسکن عنوان کرد و افزود: در سال های اخیر تلاش کردیم این شرکت را از یک شرکت انبوه ساز ساختمانی به یک شرکت توسعه گر تبدیل کنیم. شرکت های توسعه گر یا همان شرکت های developer در ساخت و ساز و توسعه شهری به دولت های محلی و شهرداری ها کمک می کنند. هنر این شرکت ها تنها ساخت و ساز نیست بلکه طراحی ساختمان و ایده پردازی را نیز در دل خود دارند. برای این شرکت ها، ساخت و ساز با کیفیت عمرانی ملاک است و خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتریان را مد نظر قرار می دهند و از آن جا که پروژه های بزرگ، مسایل اجتماعی متعددی را نیز در بر دارند، این شرکت ها به مباحث و ابعاد اجتماعی پروژه ها بی تفاوت نیستند.
شیخ سجادیه، با بیان این که معیار انتخاب کانون سراسری انبوه سازان برای انتخاب یک شرکت به عنوان انبوه ساز برتر، امسال در سه حوزه طراحی و معماری، مدیریت تولید و ساخت و استفاده از فناوری های نوین ساختمان بوده است، گفت: تمامی انجمن های انبوه ساز کشور زیر نظر این مرکز فعالیت می کنند و این مرکز در پایان هر سال، فعالیت شرکت های انبوه ساز را تجزیه و تحلیل و داوری می کند.
وی تاکید کرد: ملاک این انتخاب به هیچ وجه میزان ساخت مسکن نیست بلکه معیار اصلی کیفیت ساخت است و خوشبختانه شرکت عقیق نقش جهان موفق شد در حوزه مدیریت تولید و ساخت، حاءز رتبه برتر شده و جایزه خود را از دست معاون وزیر راه و شهرسازی ، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و رییس کانون انبوه سازان کشور دریافت کند.
مدیرعامل شرکت عقیق نقش جهان، اعلام کرد: طبق آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۵ باید ۱۰ میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود. از سوی دیگر در حال حاضر 2/5 میلیون واحد مسکونی خالی در سطح کشور وجود دارد که این واحدها بر مبنای قدرت خرید و سکونت قشر متوسط ساخته نشده و واحدهای لوکس و دارای امکانات خاص است.
وی با تاکید بر این که در حال حاضر فضای ساخت و ساز و فضای اقتصاد ساختمان در کشور از حالت هیجانی خارج شده و نگاه و رویکرد، بر اساس نیاز و سطح خریدار است، ادامه داد: همه انبوه سازان و توسعه گران باید طبق این بازار و بر اساس این هدف، برنامه ریزی کنند؛ به عنوان نمونه در حال حاضر متراژ مورد نیاز عمده خریداران ۷۰ تا ۸۰ مترمربع است و با توجه به این که سیاست های بانک مسکن نیز با این نیاز همخوان بوده و تسهیلات ارایه شده در همین سطح است، شرکت های انبوه سازی باید ساخت و ساز خود را با این رویکرد تنظیم کنند.
انبوه ساز برتر کشور، مهم ترین دغدغه انبوه سازان را رکود ناشی از کاهش قدرت خرید مردم در حوزه مسکن دانست و افزود: متاسفانه حقوق و دستمزد افراد متناسب با تورم افزایش نیافته و به همین دلیل قدرت خرید کاهش یافته است. از سوی دیگر وام های مسکن، رویکرد خرید مسکن دارد و خریدار نمی تواند به راحتی آورده خود را تکمیل کند. در صورتی که اگر دولت بتواند وام مسکن را به حلقه اول یعنی ساخت مسکن اختصاص دهد و این وام به سازندگان پرداخت شود، انبوه سازان پس از ساخت، تسهیلات را به حلقه آخر یعنی خریدار انتقال می دهند و این موضوع به خانه دار شدن بخش بیشتری از جامعه منجر می شود.
شیخ سجادیه، اصلاح قانون مالیات، اصلاح قانون پیش فروش ساختمان، اصلاح بیمه اجباری پروانه و اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان را از دیگر دغدغه های انبوه سازان برشمرد و خاطر نشان ساخت: ساخت و ساز و توسعه مسکن در کشورهای در حال توسعه، محرک بزرگ فعالیت های اقتصادی است. بنابراین دولت با حمایت عملی از شرکت های توسعه دهنده مسکن و تسهیل بازار کسب و کار آنان، می تواند حرکت دیگر چرخ های اقتصاد را نیز شتاب دهد.
مدیرعامل شرکت عقیق نقش جهان، کسب عنوان انبوه ساز برتر کشور برای دومین سال متوالی و مقارن شدن آن با ده سالگی شرکت را مایه مباهات این مجموعه دانست و گفت: خرسندیم که در ده سال گذشته توانستیم سهمی در خانه دار شدن هموطنان عزیز، آرامش و آسایش آنان داشته باشیم.