مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان سرانه استاندارد فضای آموزشی را 4/8مترمربع اعلام کرد و گفت: بر اساس آمارها، سرانه فضای آموزشی در استان اصفهان از ۵ مترمربع به ۶.۴۶ مترمربع افزایش یافته است. این افزایش نشان‌دهنده تلاش‌های مستمر نوسازی مدارس و همکاری‌های موثر خیرین است که در سال‌های اخیر توانسته‌اند رتبه استان در زمینه مدرسه سازی را ارتقا دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، ناصر فتحی در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اینکه موضوع نوسازی و گفتمان‌های آموزشی از اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم است، اظهار کرد: اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان موظف است ۲۰۰ واحد آموزشی در مقیاس بزرگ تحت عنوان مدارس محله‌محور در سطح استان طراحی و اجرا کند که این طرح به تأمین نیازهای آموزشی مناطق مختلف کمک خواهد کرد.

او ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش موظف شده تا برنامه‌های مشخصی را هم در بعد سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری ارائه دهد. معاونت سازمان نوسازی مدارس نیز در تلاش است تا با بهسازی و مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی، شرایط بهتری برای دانش‌آموزان فراهم کند. رئیس‌جمهور نیز با حضور در پروژه‌های اجرایی، نشان داده‌اند که کارها قابل انجام هستند و می‌توانند با همکاری مردم به ثمر برسند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته، بیش از ۴۵۰ پروژه آموزشی تحویل داده شده و همچنان این روند ادامه دارد، بیان کرد: مدرسه‌سازی یک جریان مستمر است و هر ساله پروژه‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود. امسال نیز ۱۶۹ توافقنامه جدید برای ساخت مدارس به امضا رسیده که نشان‌دهنده عزم جدی برای توسعه فضاهای آموزشی است.

فتحی یادآور شد: توجه به معماری مدارس و طراحی متناسب با هویت فرهنگی هر منطقه از دیگر برنامه‌ها است. حدود هشت مدرسه در استان اصفهان برای سال اول برنامه‌ریزی شده است. این مدارس به‌عنوان بخشی از برنامه هفتم توسعه کشور در نظر گرفته شده‌اند و هدف از آن‌ها ارائه خدمات آموزشی بهتر به دانش‌آموزان است.

او افزود: هر مدرسه باید حداقل ۲۴ کلاس درس داشته باشد و ظرفیت پذیرش آن‌ها باید بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دانش‌آموز باشد. این بدان معناست که مدارس با ظرفیت پایین‌تر از این حد نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان اضافه کرد: سال جاری، با همکاری خیرین و منابع دولتی، نزدیک به ۴۰ درصد از پروژه‌های آموزشی در مناطق روستایی اجرا خواهد شد. همچنین استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس نیز در دستور کار قرار دارد تا بخاری‌های گازی و نفتی جای خود را به سیستم‌های گرمایشی استاندارد بدهند.
او افزود: استان اصفهان در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه بهسازی و استانداردسازی کلاس‌های درس داشته است. تا سال گذشته، نزدیک به ۱۷ هزار کلاس درس به‌روز شده‌اند و امسال نیز ۷۰۰ کلاس جدید به این تعداد افزوده خواهد شد.

فتحی درباره اینکه هدف اصلی این برنامه‌ها، ارتقای کیفیت آموزشی و فراهم کردن محیطی امن و مناسب برای یادگیری دانش‌آموزان است، بیان کرد: با ادامه این روند، امید می‌رود که مدارس بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر در اولویت قرار گیرند و به نیازهای آموزشی جامعه پاسخ دهند.

او تصریح کرد: امسال، با اولویت‌بندی در استانداردسازی فضاهای آموزشی، تلاش شده است تا شرایط بهتری برای دانش‌آموزان فراهم شود. در این راستا، طرحی تحت عنوان نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی معرفی شده که هدف آن مشارکت مردم در بهبود وضعیت مدارس است. این طرح با هدف جمع‌آوری مدارس کانکسی و سنگی، ساماندهی پروژه‌های نیمه‌تمام و کاهش تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌ها طراحی شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با توجه به آمارهای ارائه‌ شده، نزدیک به ۶۰۰ هزار متر مربع آسفالت و ۸۵ هزار متر مربع ایزوگام برای مدارس انجام شده است، خاطرنشان کرد: این اقدامات نشان‌دهنده عزم جدی مسئولان برای ارتقای کیفیت آموزشی و بهبود شرایط فیزیکی مدارس است.
او با اشاره به اینکه مدیران آموزش و پرورش استان اعلام کردند که سند انتظار برای سال آینده نیز تهیه شده و در حال تبیین است، تاکید کرد: این سند شامل برنامه‌هایی برای پروژه‌های نیمه‌تمام است که با حمایت خیرین در حال اجرا هستند. همچنین، مصوبات جدید مجلس در خصوص مالیات بر پروژه‌های نوسازی مدارس، فرصت‌های خوبی برای تأمین اعتبار و تکمیل این پروژه‌ها فراهم کرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان اظهار کرد: بر اساس آمارها، بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم تمایل دارند مالیات خود را به پروژه‌های آموزشی اختصاص دهند که این نشان‌دهنده نهادینه شدن اهمیت آموزش و پرورش در جامعه است.

احداث نیروگاه‌های خورشیدی در ۲۵۰۰ مدرسه در استان اصفهان

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز اصفهان گفت: تفاهم‌نامه‌ای با شرکت توزیع برق استان منعقد شده که بر اساس آن، ۲۵۰۰ مدرسه با مسئولان مدارس خیرساز استان همکاری خواهند کرد تا نیروگاه‌های خورشیدی در این مدارس مستقر شوند.

فریدالدین عبد یزدان اظهار کرد: در مجمع خیرین مدرسه‌ساز به دنبال ظرفیت‌سازی‌های جدید و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی درزمینه‌های مختلف هستیم. کارخانه ها، صنایع، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و سازمان‌های مردم‌نهاد که شاید قبلاً در زمینه مدرسه‌سازی فعال نبوده‌اند، اکنون به ما پیوسته‌اند.
او ادامه داد: به این نتیجه رسیده‌ایم که تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات فعلی، ارتقای آگاهی و فرهنگ عمومی جامعه است و نقطه شروع این کار در مدارس خواهد بود. خیریه‌ای داریم که در غرب اصفهان کمک‌های معیشتی به مردم ارائه می‌دهد و اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که برای جلوگیری از مهاجرت مردم باید زیرساخت‌ها را تقویت کنند.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز اصفهان با اشاره به اینکه بحث مدرسه‌سازی به یک گفتمان عمومی اجتماعی تبدیل شده و به فرهنگی ملی و دینی مبدل شده است، بیان کرد: خوشحالیم روز به روز بر تعداد خیرین افزوده می‌شود. امروز خیری در شهرستان شهرضا مراجعه کرد تا مجموعه بزرگی را احداث کند. خیرین ما دیدگاه شان فراتر از ساخت مدارس کوچک رفته و اکنون پروژه‌های محله‌محور را دنبال می‌کنند.

عبد یزدان تصریح کرد: امروز خیرین ما تنها مدرسه نمی‌سازند، بلکه مدرسه‌یار و مدرسه‌دار هستند. آنان تجهیزات، امکانات و محتواها را تأمین می‌کنند و در کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی نقش دارند. اقداماتی نظیر کلنگ‌زنی ۱۰۰۰ پروژه خیرساز نیز در تابستان گذشته انجام شد که بخشی از آن مربوط به ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت پالایشگاه نفت و زیرمجموعه‌های آن بوده است.
او با بیان اینکه در راستای ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان و پیوند بین صنعت و تحصیل، بحث هنرستان‌های جوار صنعتی به‌طور جدی در حال پیگیری است، اضافه کرد: هدف از این طرح، افزایش توانمندی‌های دانش‌آموزان به‌منظور اشتغال در کارخانه‌ها و صنایع مختلف است. در این راستا، پلتفرم‌هایی طراحی شده‌اند که به توسعه و توانمندسازی دانش‌آموزان کمک می‌کنند.
عبد یزدان با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های مهم ما، موضوع هوای پاک است، خاطرنشان کرد: در این زمینه، تفاهم‌نامه‌ای با شرکت توزیع برق استان منعقد شده که بر اساس آن، ۲۵۰۰ مدرسه با مدارس خیرساز استان همکاری خواهند کرد تا نیروگاه‌های خورشیدی در این مدارس مستقر شوند. این اقدام نه تنها به جبران ناترازی انرژی کمک می‌کند، بلکه درآمد حاصل از تولید برق نیز می‌تواند بخشی از هزینه‌های جاری مدارس را تأمین کند.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز اصفهان، توسعه فضای سبز در مدارس را از دیگر برنامه‌های اهداف مدرسه سازی عنوان کرد و افزود:اخیراً مکاتباتی با اداره کل منابع طبیعی انجام شده تا امکان کاشت نهال و درخت در مدارس فراهم شود و به این ترتیب، فضای سبز مدارس توسعه پیدا کند. ما نیازمند حمایت شما هستیم تا بتوانیم با اهدای ملک، زمین یا منزل، مشکلات فضاهای آموزشی را مرتفع کنیم.